• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Muistakaa katsoa peileihin...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suzuki03
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tiukan jarrutuksen tullessa kaupunkiliikenteessä!Tänään Mäkelänkadulla olisin jäänyt 2:n kotilon väliin jos en olisi älynnyt katsoa peileihin kun liikenne stoppasi yhtäkkiä...onneksi(kerrankin) olin ajantasalla ja puikkasin "keskikaistalle" muuten olisi XX lunarissa-kun ei kotiloiden väliin jäänyt jarrutuksen jäkeen kuin n.0.5m väliä.Tarkistin asian kun valoissa seisottiin.Kylmäksi veti hetkeksi..
eek.gif

Itse olen ottanut tavaksi pysähtyä valoissa aina kaistan jompaan kumpaan reunaan. Laput silmillä takaa tulevalla on silloin sentään tilaa väistää vapaalle puolelle pyörää. Ainakin kerran tämä tapa on pelastanut peräänajolta, joten suosittelen muillekin. Tämän kun yhdistää peilien kyttäämiseen tilanteessa, jossa joutuu jarruttamaan normaalia reilummin, ollaan jo suht turvallisilla vesillä.

Täytyykin muistaa ruuvata peilit takaisin.
Aika huolella tulee vahdittua myös takana tulevien toimintaa...

Tähänkin pätee se mitä aina tolkutan
blush.gif
: etäisyys ja turvaväli. Ei tarvii itse vetää paniikkijarrutuksia kovin usein + kerkii peileistä seuraamaan ollaanko takana hereillä.

(Ja juu. Tiedän. Ei päde pääkaupunkiseudulla havaintojen mukaan. Turvavälin jos jättää, siinä on: rekka, pari nysseä, kourallinen tavis kotteroita...
wink.gif
)

Itse olen ottanut tavaksi pysähtyä valoissa aina kaistan jompaan kumpaan reunaan. Laput silmillä takaa tulevalla on silloin sentään tilaa väistää vapaalle puolelle pyörää. Ainakin kerran tämä tapa on pelastanut peräänajolta, joten suosittelen muillekin. Tämän kun yhdistää peilien kyttäämiseen tilanteessa, jossa joutuu jarruttamaan normaalia reilummin, ollaan jo suht turvallisilla vesillä.
Juu, tässä vaan on sellainen pikku miinus ainakin pk-seudulla, että aika nopeasti siinä rinnalla on sit joku kippo. Reunaan kyllä, mutta siten ettei siihen heti joku sovi rinnalle, paitsi toinen mopo.
smile_org.gif

Meinas vaan olla tilannetta, kun siihen kotilo itsensä tunki ja sit jäi miettimään et kuka lähtee ensin niistä liikennevaloista.
biggrin.gif

Tilannetta takana pitäisi muistaa vahdata aina, kun hidastaa huomattavasti, tai pysähtyy.

Kännikuski ajoi tällaisessa tilanteessa tuttuni päälle pari talvea sitten Thaimaassa, huomasi aivan viime hetkellä että auto tulee takaa päälle ja selvisi mällistä (myös hirmu tuurilla) vain jalka paskana, mutta skootteri lensi pitkälle lepikkoon, ja paloi kokonaan. Näitä kännissä ajelijoita riittää Suomessakin, ja sitten on vain muuten sokeita tai huomio muualla-kuljettajia, joten kyllä oma valppaus on se, mikä pitää hengissä.

jos mahdollista, vois yrittää tehdä risteykseen pysähtyminen takaa tulijoita "saattaen". eli molemmat pysähtyis yhtäaikaa .

toinenhomma...välillä näkee näitä hurjapäitä joitten hermo kestää pysähtyä keskiviivan viereen odottamaan tilaisuutta kääntyä vasemmalle. kannattas miettiä voisiko homman hoitaa jotenkin muuten etenkin vilkasliikenteisellä osuudella.

ainakin kannattaa kurkkia niihin peileihin ja miettiä minne karkaa alta pois
062802moto_prv.gif

..välillä näkee näitä hurjapäitä joitten hermo kestää pysähtyä keskiviivan viereen odottamaan tilaisuutta kääntyä vasemmalle. kannattas miettiä voisiko homman hoitaa jotenkin muuten etenkin vilkasliikenteisellä osuudella.
Kaantymalla pientareelta? Eikos oikean puolen liikenteessa kuulukin kaantya vasemmalle keskiviivalta?
niin jos tuntuu jäädä fiksulta liikenevirran keskelle oottaan vuoroaan ni mikä ettei
wink.gif

onhan noita vasemalle kääntymisen ongelmia ratkaistu nykyisin tienkäyttäjänkin puolesta..eli käännytään ekax oikeelle ja tullaan tien ylitte.

Juu, tässä vaan on sellainen pikku miinus ainakin pk-seudulla, että aika nopeasti siinä rinnalla on sit joku kippo. Reunaan kyllä, mutta siten ettei siihen heti joku sovi rinnalle, paitsi toinen mopo.  
smile_org.gif

Meinas vaan olla tilannetta, kun siihen kotilo itsensä tunki ja sit jäi miettimään et kuka lähtee ensin niistä liikennevaloista.  
biggrin.gif
Eipä se kippo siinä vierellä mitään haittaa, jos nyt ei sitten ohi ala tunkemaan. Silloin voi kohteliaasti koputtaa ikkunaan ja kysyä, että mihinkä on matkalla punaisissa valoissa. Tietenkin täytyy ottaa huomioon ryhmittyminen jos samalta kaistalta ajetaan useampaan kuin yhteen suuntaa, voi liian reunaan ajaminen antaa syyn olettaa, että olisi kääntymässä vaikka jatkaakin suoraan. Tilanteen mukaan siis ja maalaisjärkeä käyttäen.

Kun se edessä ajavakin katsoisi peiliin. Tänään tulin liikenneympyrään ja auto edessä pysähtyi. Pysähdyin metrin päähän taakse ja katsoin vasemmalle ympyrään. Kun käänsin pään taas ajosuuntaan, niin tämä kuski peruutti päälle. En ehtinyt töötille vaan auto nousi etupyörän päälle vähän matkaa. Lätkin kädellä takakonttiin, että mene nyt vittuun siitä.

Hemmolle tuli painauma muoviseen takapuskuriin ja mopoon ei tullut onneksi mitään. Ei ehtinyt nousta etulokariin asti, tai ei ainakaan näkynyt mitään isompaa.

Tyyppi oli äkännyt parkkipaikan ja täpinöissään pakitti, että pääsisi kääntymään sinne jyrkästi. Ei vaan huomannut peiliin katsoa ensin.

Yllättäviä juttuja sattuu aina välillä, kun ihmiset sössii omiaan.

Useita vuosia sitten Kontulassa pysähdyin keltaisiin valoihin ensimmäiseksi. Sekunnin päästä alkoi takaa kuulua kumin jolinaa, jolloin vaistomaisesti lähdin painamaan päin punaisia. Tällöin vilkaisin peiliin ja huomasin jo aiemmin havaitsemaani valkoisen Jetan yrittäneen ajaa päälleni. Se oli kai kännissä/huumeissa/vanhus.

Back