• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP-tuen ratapäivät 6.9.2008 kuvia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sumppu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitos z kuvista ja vinkeistä. Ei pysty ymmärtämään miten sen yläkropan siirto on niin hankalaa..
lookaround_orig.gif

Kiitos z kuvista ja vinkeistä. Ei pysty ymmärtämään miten sen yläkropan siirto on niin hankalaa..
lookaround_orig.gif
Eipä kestä, vinkeistä niin tiedä ja neuvomaan en ala. Taisin linkittää youTuben ajoasentovideot ja kehottaa katsomaan kuvista missä pää-yläkroppa on.

Mulla käy helposti niin että pään yläkropan siirto "unohtuu" tai jää vajaaksi jos istun liian lähellä tankkia ts. aivan kiinni siinä. Jos jättää vähän tilaa ja ottaa väljemmän asennon niin ulkojalan saa paremmin lukittua tankiin eikä lantio-alakroppa vain pyörähdä tankin ympäri sivulle, siitä on mahdollista ja tukevampi siirtää yläkropaa juuri sen verran kuin "tuntuu" hyvälle/oikealle tms. tasapainottavimmalle.

Onhan nämä monet kerrat täälläkin olleet milloin missäkin esillä mutta muillekin samat "vinkit" tiedoksi jälleen kerran, näillä mä spämmään aina kun joku ottaa ajoasennon puheeksi!  
tounge.gif

Body Positioning 1, Body Positioning 2 ja tällä Sports Riderin juttu | Body Position Old School vs. New School
Eli mitä voi päätellä: Ehdotonta oikeaa ei ole, käsitys optimaalisimmasta ajoasennosta on ehkä menossa NewSchool (pää-yläkroppa johtaa) suuntaan mutta mikään ei estä tekemästä toisinkin. Itse koetan tehdä opetellessani tätä hommaa "manuaalin" mukaan ja olla menemättä äärimmäisyyksiin mihinkään suuntaan. Mulla on Andy Ibbottin kirja, jonka esimerkkikuvat ei ole ihan niin radikaaleja kuin esim. yllä olevan esimerkin Bostromin ajoasento on.

Yks juttu mitä olen miettinyt pään-yläkropan siirrossa on eteen vienti, sillä saa etupyörälle painoa ja paino on painetta-pitoa. Tiedä sitäkään miten asia suositellaan tässä suhteessa tehtävän, mutta käytännössä se on mulla tarkoittanut sitä, että ne harvat kerrat kun on menty pidon rajalle (vahingossa) ja oltu hetki irti on tapahtunut tasapainossa molemmista päistä.

Takasen irtoominen avauksesta taas on kokonaan toinen "ongelma". Sitä vois teoriassa ehkästä sillä että muistaa (osaa) avauksessa siirtää vähän (hillitysti) lisää painoa takaselle, ilman että ohjattavuus katoaa, mennään leveäksi ja tai keulitaan tehot pihalle.

tjoo enpä tiedä.. vaikeeta on.. kun koko manooveri pitäs pystyä tekemään häiritsemättä pyörän toimintaa ja liikkua jalkojen päällä-varassa. Mulla on olleet reidet kipeät ihan kautu-tie lenkkien jälkeen, kun koetan tunnustella miten toi käytännössä tehdään ja saada sitä vähitellen lihasmuistiin, pientä verrattuna rasitukseen mitä rata-treenit tai kisaaminen kuormittaa jalkoja.  
crazy.gif

/z

ps. no joo sainpa tämänkin thredin käsittelemään "kuinka kehittyä rata-ajossa"-teemaa..

Back