• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP suositus aloittelijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pietro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JanneL70 sanoi:
Olisko baijerilainen F800ST sellainen joka täyttää speksit.

Tolla ajelee kivasti 2 päällä, ei toi mikään raketti ole, mutta alhaalta vääntävä kone helpottaa ajelua. Kevyt käsitellä, kääntyy nöyrästi ja bensaa ei pala juuri lainkaan (4l/100km).

Ei tarvii rasvailla ketjuja ja tohon hintahaarukkaan saa jo aika vähän ajetun pelin. Noi on yleensä aika hyvin varusteltuja, on absit ja muut himmelit kuten tehtaalla laitetut kahvalämppärit niin ei sormet palele :)

Matkustajalla on tossa aika hyvät oltavat. Pehmeä penkki, jossa pysyy hyvin paikoillaan. Tietysti pidempiakseliväliset on vakaampia, mutta kyllä tollasenkin kyydissä on pystynyt aika pitkään istumaan. Ja kulkee kaksi päällä helposti yli 200km/h :crash:
Ajajan mopolta tuo ei minusta ihan vaikuttanut, oli sen verran tunnoton.

Muista mainituista voin kompata ison Bandun matkustusominaisuuksia ja haukkua 750Z Kawaa.

FZ1 tuntui matkustajan kannalta yllättävän hyvältä. Tukeva istuin ja asentokin mukava. Kulkupuolta löytyy sitten selvästi paremmin kuin esimerkiksi F800 Bemarissa.

Jos tarttee vielä paremmin päästä, niin ZX-R10 tuntui myös sangen hyvältä takamatkustajan vinkkelistä, vaikka kuka sanoisi mitä. Paras matkustamani sporttipyörä. Selkeästi mukavampi kuin gikserit, bemarit, aprilliat ja muut sporttipyörät.

Honda VFR1200:lle joutuu antamaan ehkä vähän yllättäenkin haukut kovasta ja liukkaasta takapenkistä. Jatkuvasti valui joko tasaisessa vauhdissa tai jarrutuksissa eteen ja kiihdytyksissä meinasi pudota kyydistä.

Hyvä ajoasento on aika yksilöllistä. Toisilla hajoaa selkä pystyasennossa ja toiset ei osaa maata pyörän päällä ilman, että selkä hajoaisi.

Jos pääosa ajosta tapahtuu 2 päällä, niin ota se matkustaja mukaan koeajolle. Matkustusmukavuus ei kuitenkaan ole takapenkkiläisellekään ainoa tärkeä asia. Myös äänet ja muut ominaisuudet vaikuttavat matkustuskokemukseen.
Riippuu vähän miten halutaan matkustaa.

Viimeksi muokattu:
Onko foorumin haku toiminto kadonnut käytöstä? Taitaa olla neljäs tai viides uuden ketjun kys.aiheesta aloitus 1.5kk sisään?

Ja öljyks delvaccia ja tarakalle tissit, tuo turbobusa ku tuli jo maintuks.

Ps. Osta Ducati japsit on sieluttomia. Ihan ku avensiksella ajais, fiilis kaukana. Ja en omista enää kawaa vaikka nickistä voi sen joku sherlock päätellä. Meen syömään ärrimurri keksejä.

-Kalle

No joo. Minä en matkapyöristä juuri mitään sinällään tiedä, mutta itse olen aloittelija (1 kesäkausi + 1 talvikausi kokemusta), ja fiilispohjalta absoluuttisesti: olisin valinnut sporttiseksi matkapyöräksi Kawasaki ZZR1400n tai Suzuki Hayabusan jotka molemmissa ajoasento oli ainakin minun mielestä mukava, paljon vähemmän kyykky kuin kyykkypyörissä esim. minun 05 ZX6R. Toki riippuu mistä tykkää. Minulle noiden haluttavuusindeksi matkapyöristä olisi sitä luokkaa kuin tikkari pikkulapselle mutta olenkin minä enkä joku muu ;) Nämä ei ole Oikeita Mielipiteitä vaan fiiliksiä. Voi olla että järkiperustein voi kokeneemmat perustella miksi joku muu pyörä on hyvä matkapyörä aloittelijalle. Mutta silti sekä ZZR1400 että Hayabusa on aika hienoja. Hayabusan lookki tosin varmaan vaatii tottumista kuin ZZR1400 kun se on vähän erikoisen näköinen.

Niin ja tuon minun ZX6Rn takapenkillä en uskaltaisi kuskata ketään enkä usko että moni sinne korkealle hieman vaan muodolliselle takapenkille uskaltaisi kiivetäkään puhumattakaan että olisi siellä kyydissä mutkapätkällä. Ja ainakaan minä en uskaltaisi kyllä kymppiärränkään takapenkille, voisin kyllä ajaa sitä mutta yksi päällä.

Kawa-kalle sanoi:
Onko foorumin haku toiminto kadonnut käytöstä? Taitaa olla neljäs tai viides uuden ketjun kys.aiheesta aloitus 1.5kk sisään?

Ja öljyks delvaccia ja tarakalle tissit, tuo turbobusa ku tuli jo maintuks.

Ps. Osta Ducati japsit on sieluttomia. Ihan ku avensiksella ajais, fiilis kaukana. Ja en omista enää kawaa vaikka nickistä voi sen joku sherlock päätellä. Meen syömään ärrimurri keksejä.

-Kalle

Unohdit mainita, että pitää olla sitten vähintään 1000cc, koska muuten ei pääse rekoista ohi.

Pietro sanoi:
Nyt tarvitaan motoristiveljien kokemuksia ja suosituksia. Kaverini on aloittamassa pitkän ajan jälkeen uudestaan mopoilua ja kaikki suositukset ekaksi mopoksi tervetulleita. Ohessa hieman taustatietoa suositusten antoa varten:
* lähinnä matka-ajoa kaksipäällä
* pituutta kokonaista 170 cm
* käytettyä pyörää hakee hintaluokassa 7.000-12.000 erkkiä
* helppo ajettava, huoleton, hyvä ajoasento

Miikam sanoi:
Honda VFR1200:lle joutuu antamaan ehkä vähän yllättäenkin haukut kovasta ja liukkaasta takapenkistä. Jatkuvasti valui joko tasaisessa vauhdissa tai jarrutuksissa eteen ja kiihdytyksissä meinasi pudota kyydistä.

Vastaukseni aloittajalle. Mikäli olisi laittaa hieman enemmän, eli 900€. Pietarsaaressa on myytävänä, Nettimoto, 2010 mallinen VFR1200F, 12900€ RTG-paketilla, hopea-musta.
Orggispenkin kyytiläisen liukkaus korjaantuu täysin Triboseatilla ja huolellisesti asennettuna se on myös tyylikäs.
Mikäli penkin kovuus häiritsee, asia korjaantuu täysin Airhawkilla. Penkin alustasta hiomalla pois muutama väkänen, niin alle mahtuu mainiosti paikkapullot ja muutakin "aina hyvänä olla mukana". Ja mikäli näilläkään ei apu löydy, geelipenkki ei maksa kuin parisataa ekua.
Takaiskari - mikäli on se heikkotasoinen alkuperäinen, niin Hondan takuu tässä on 4 vuotta. Jousen jäykkyyden pikasäädön nupikka jymähtää kiinni tuossa alkuperäisessä kyllä, ja se riittää perusteeksi uusittaa iskari takuuseen, jos sitä ei Öhlinssiin (1300€ + työt) halua vaihtaa.
Maahantuojan, Brandt, varastossa ei tuota alkuperäistä heikkoa iskaria enään ole, vaan nyt on parannettu malli, jonka takuuseen saa, ja sellainen minullekin tulee kohta.

Niinpä siis tytöt ja pojat. On kerrassaan vaikea kuvitella missä pyörässä saa kysyjän kriteereillä enemmän hyvää moottoripyörää 12900 €:lla, kuin VFR1200F. Tosi on.
Kysyjälle. jos epäilet kokemustani ja näkemystäni, haepa esim TFMK:n kerholehti nro 1/2013, mukavaa luettavaa.

Edit1: Lisäys, Mikäli 2010 malliin ei ole tehty ECU-päivitystä senkin saa takuuseen ja kannattaa tehdä. Näihin iskarin vaihtotöihin ja ECU-päivitykseen suosittelen ainakin R.M Heinoa. Sieltä olen saanut osaavaa ja hyvää palvelua.

Edit2: Tähän keskusteluun en sitten ota yhtään enempää osaa.

Edit3: No kuitenkin, 1200S varmasti hyvä valinta, en vaan tiedä hintapoltiikasta. Ja alle tonniset 2- päällä auttamattomasti pieniä.

-Ilpo

Pietro sanoi:
Nyt tarvitaan motoristiveljien kokemuksia ja suosituksia. Kaverini on aloittamassa pitkän ajan jälkeen uudestaan mopoilua ja kaikki suositukset ekaksi mopoksi tervetulleita. Ohessa hieman taustatietoa suositusten antoa varten:
* lähinnä matka-ajoa kaksipäällä
* pituutta kokonaista 170 cm
* käytettyä pyörää hakee hintaluokassa 7.000-12.000 erkkiä
* helppo ajettava, huoleton, hyvä ajoasento

K1200S Bemari täyttää nuo kaikki vaatimukset ja paljon enemmänkin, toinen melkein yhtä hyvä vaihtoehto olisi jo tässäkin ketjussa mainittu Honda VFR1200F. Jos mopo tulee etupäässä matka-ajoon 2-päällä, niin unohtaisin ihan heti kaikki alitehoiset pyörät.

Pietro kiittää ja kumartaa asiallisista vastauksista. Näillä vinkeillä päästään eteenpäin.

Tervehdys

Täälläkin tuleva motoristi kaipaisi vähän osviittaa. Eka pyörä siis hankinnassa. Ikää kun on 21 vuotta, niin kortti tulee olemaan A2, tehorajana tuo uusi 33kW. Tämähän rajoittaa pyörävalikoimaa melkoisesti. Pikkuinen Ninja olisi tällä hetkellä vaihtoehto numero uno.

Ensimmäisenä ajatuksena oli ostaa käytettynä 250R. Mietin kuitenkin, että kuinkahan tuommoisen saa parin vuoden päästä myytyä ja millä hinnalla? Tulevaisuuttahan on vaikea ennustaa, mutta paljonkohan tuommoisen vm 08-10, alta parisen kymmentä tällä hetkellä ajetun pikkumopon arvo mahtaa laskea parissa vuodessa? Ja lisäksi kun vielä on sitten saatavissa näitä uusia 33 kW:n 300cc Ninjoja käytettynäkin. Ostaako tommosta vanhaa 250 tuolloin enää kukaan...

Mietin siis, että jos saisi sen pari muutama tonnia nyt nipistettyä lisää, niin tulisiko uuden 300:n ostamalla edes niin paljoa enemmän takkiin pitkässä juoksussa. Ja oishan siinä tehoa suhteessa melko paljon enemmänkin, sekä pidempi kutonen niin ei huuda ihan niin kovasti matkanopeuksissa :orgmp2: Mutta onhan se uuden pyörän ostaminen ekaksi vähän tyhmää...

Huonoilta vaihtoehdoilta vaikuttaa molemmat, mutta kumpi lie vähemmän tyhmä... :sad:

Ruffe6 ei varmaan kannata pitää sitä 33 kW rajana hankinnalle, asiantuntevat mopoliikkeet osaa tehdä isompitehoiseen kuristuksen helposti ja penkittää sen tuohon tehorajaan. Muutoskatsatus on helppo juttu eikä kovin kalliskaan. Sitten kun kortissa riittävästi virtaa, kuristukset pois ja muutoskatsatus takaisin, näin saat paljon enemmän valinnanvapautta pyörääsi, ja jos ei muut syyt aja vaihtamaan, niin pärjäät ensihankinnallasi useamman vuoden.

Valitettavasti siinä on muitakin rajoituksia, kuin tuo 35kw. Teho/painosuhde jne. Trafin sivuilta.

Teholtaan rajoitettu moottoripyörä (max 35 kW) - A2-luokka

Luokkaan kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi.

Tervehdys palstalle ensimmäisen viestin muodossa!

Olen hankkimassa ensimmäistä pyörää ja ajattelin kysäistä näkemystä palstalta. Kuskina 185/88 mies ja budjetti 5000-7000e riippuen millainen yksilö löytyy. Tuntuu olevan aika ostajan markkinat tällä hetkellä.

Olen lähinnä katsonut seuraavia pyöriä:
Triumph Street Triple
Honda CB600F Hornet
Kawa Z750

Mitä enemmän olen arvosteluja ja muiden kommentteja lukenut niin Triumph vaan tuntuu niin moottorin kuin ajo-ominaisuuksien pohjalta parhaalta. Hinta ja tarjonta tosin on vähän niin ja näin (nettimotossa puolet pyöristä on ihan naurettavilla pyynneillä). Honda taas olisi kompromissi, mutta varma ja helppo sellainen. Lähinnä itse mietin onko Trumpan ajo-ominaisuudet aloittelijalle yhdentekeviä kun pyörä tulee arkiajoon eikä ajatus ole revitellä mutkateitä hana auki. Kawa on melkein 30kg raskaampi ja varmasti hyvä peruspyörä, mutta jotenkin se ei sytytä samalla tapaa. Olishan näitä tietty muitakin vaihtoehtoja...

Crassus sanoi:
Tervehdys palstalle ensimmäisen viestin muodossa!

Olen hankkimassa ensimmäistä pyörää ja ajattelin kysäistä näkemystä palstalta. Kuskina 185/88 mies ja budjetti 5000-7000e riippuen millainen yksilö löytyy. Tuntuu olevan aika ostajan markkinat tällä hetkellä.

Olen lähinnä katsonut seuraavia pyöriä:
Triumph Street Triple
Honda CB600F Hornet
Kawa Z750

Mitä enemmän olen arvosteluja ja muiden kommentteja lukenut niin Triumph vaan tuntuu niin moottorin kuin ajo-ominaisuuksien pohjalta parhaalta. Hinta ja tarjonta tosin on vähän niin ja näin (nettimotossa puolet pyöristä on ihan naurettavilla pyynneillä). Honda taas olisi kompromissi, mutta varma ja helppo sellainen. Lähinnä itse mietin onko Trumpan ajo-ominaisuudet aloittelijalle yhdentekeviä kun pyörä tulee arkiajoon eikä ajatus ole revitellä mutkateitä hana auki. Kawa on melkein 30kg raskaampi ja varmasti hyvä peruspyörä, mutta jotenkin se ei sytytä samalla tapaa. Olishan näitä tietty muitakin vaihtoehtoja...

Itse olen omistanut tuon Hornetin, Speed Triplen ja tuttavalla ollut tuo Zeta, joten täytyy sanoa että noista valinta itsellä ainakin kohdistuisi Street Tripleen. Ei tosin niin vääntävä kuin oma Speed Triple oli, mutta moottori on Streetissäkin mukava ja ajettavuus kohillaan. Mukavaa lisää tuo myös tuo kolmisylinterisen äänimaailma :)
Hornetistakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa ja toisinaan vielä silläkin ajelen, mutta se peli vaatii kierroksia että se johonkin kulkee. Ajettavuudeltaan todella vakaa ja alusta toimii hyvin jarrujen kera. Semmonen perusvarma peli, josta ei oikein saa mitään erikoista fiilistä ajaessa..
Zeta taas toisaalta omaan makuun tuntuu kauhean möhköltä ja raskaalta. Voi olla pidemmälle kuskille mukavampikin, mutta itse en lämmennyt oikein.
Eli suosittelen lämpimästi Street Tripleä jos teikäläisen kokonen saa siihen hyvä ajoasennon. Kaikilta osapuolilta aivan loistava vekotin:thumbsup:

Ps. nettimotossa olisi todella edullinen ja vähän Speed Triple myynnissä, ei jäisi heti pieneksi! Reilulla tinkaamisella voisit saada budjettiisi ja sen hinta on todella kohillaan! Liikkeessä oleva 05 vuosimalli.:grin:

Back