• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP:n terveysvaikutukset (kaatumatta)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaket
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-Selkävaivat katoavat, mutkateitä ajellessa selkälihakset saavat monipuolista liikuntaa. Koskee myös muuta aktiivista ajamista.
-Niska, ranteet, ristiselkä saavat yleensä helposti pitkäaikaista viilennystä, joka johtaa vaivoihin muutamien vuosien kuluttua (kokemusta on). Siksi ne on suojattava erityisen huolellisesti.
-Kuulo huononee. Korvatulpat yleensä suojaavat epätasaisesti, vuotavat jos korvakäytävä on hankalan muotoinen yms. Meteliin "tottuu", siksi vamma tulee salakavalasti ja on pysyvä. Suosittelen hankkimaan ajoissa helvetin kalliit mutta hintansa arvoiset valetut tulpat suodattimella. Itseäni kaduttaa miksi piti nuukailla niin kauan, sama raha menee moneen turhempaankin asiaan. Ajosta tulee paljon mukavampaa kun vaimennus on lineaarinen eri äänien suhteen.
-Mielenterveyspalvelujen tarve vähenee. Yhteiskunta säästää kun iloiset motoristit eivät kaipaa hoitoa yläpäänvaivoihin.

-Selkävaivat katoavat, mutkateitä ajellessa selkälihakset saavat monipuolista liikuntaa. Koskee myös muuta aktiivista ajamista.
Pitää muuten tasan paikkansa, ihan tutkimusten mukaan. Staattinen jännitys on selän kannalta paha juttu, mutta pärrällä liikuttaessa terveellistä selän liikettä tulee moneen suuntaan.

-Niska, ranteet, ristiselkä saavat yleensä helposti pitkäaikaista viilennystä, joka johtaa vaivoihin muutamien vuosien kuluttua (kokemusta on). Siksi ne on suojattava erityisen huolellisesti.
Yleensäkin veto on pahasta. Asiantuntija en ole mutta ymmärtääkseni vedolla on havaittu olevan yhteyksiä reumatyyppisiin oireisiin - ei hyvä.

Mitä taas ranteiden kipeytymiseen esim. kyykyillä ajettaessa tulee, niin ilmeisesti usein syynä on väärä "ajoasento": yläkropan paino tuetaan suoraan käsiin ja ranteisiin, kun parempi olisi tukea yläkroppaa vatsalihaksilla ja pitää vain hyvin kevyellä otteella kiinni kahvoista. Auttaa kummasti!

-Kuulo huononee. Korvatulpat yleensä suojaavat epätasaisesti, vuotavat jos korvakäytävä on hankalan muotoinen yms. Meteliin "tottuu", siksi vamma tulee salakavalasti ja on pysyvä.
Tasan totta, lisäksi kertakäyttötulpat eivät asiantuntijoiden mukaan sovellu >10%:lle ikäluokasta, koska heillä korvakäytävän muoto haittaa tulppien käyttöä. Itselleni kertakäyttötulpat tuntuvat sopivan, mutta olen huomannut että niiden teho laskee selvästi muutaman käyttökerran jälkeen: esim. 3M 1100DS tulppa on hyvä ja vaimentaa alkuun tehokkaasti, mutta useamman käyttökerran ja kokoonpuristeluiden jälkeen vaimennusteho laskee selvästi. Vaikka siis hygienian puolesta tulppia voisikin käyttää pidempään, niin nykyään menevät mulla vaihtoon muutaman käyttökerran jälkeen.

kaikenlainen vitutus vähenee ajelellessa dramaattisesti
olen 100% samaa mieltä!

Parisuhde pysyy kunnossa! Ajon alussa saattaa joku asia keitättää oikein kunnolla  
mad.gif
mutta kun kierros on ajettu, en enää edes muista miksi olin kiukkuinen  
cool.gif
täyttä asiaa
bowdown.gif

Mul on kyllä positiivisia "sairauksia".
Tuo kylmänsietokyky on tosiaan parantunut.Kädet pysyy lämpiminä, verenkierto on parantunut, enkä ole ollenkaan niin vilukissa kuin aiemmin.
Lisäks olen päässyt eroon niskan hermopinteestä, joka aiheutti vasemman puolen puutumista.(ja vähän issiaksen tyylistä kipua) Kaiketi vahvistuneiden niskalihasten myötä.
Mutta Eliminaattorin istuma-asentohan on hyvä.

alaselkä menee+pysyy hajalla ja koska tuulensuojat puuttuu niin niska-hartiaseutu aina kevään ajan jumissa. jatkuva nuha. yms yms pientä kivaa.
smile_org.gif
Sama täällä. Vaan kuka sitä muoviseinää viitsii edellään työntää
biggrin.gif
- siispä antaa pleksin jäädä talliin ja tuulen riepotella. Lisäksi korvissa humisee, kun tulpat jäävät säännöllisesti kotiin. Tuttua on myös alapään jäähtyminen pelottavasti (jalat edellä ja levällään - minkäs teet), ranteen väsyminen, ahterin puutuminen...

Mutta mopo hoitaa psykiatrin, sosiaalityöntekijän ja perheneuvolan hommat. Niillehän on nykyään pitkät jonot, joita minä en ole rumpettini ansiosta jatkamassa. V*tuksen hoito on arvokasta työtä!

Juu,samoja rannekipuja ja peräpeilin puutumisia on täälläkin.Tosin persuksen jomotus kai kuuluu asiaan..Korvatulpat ovat kyllä ihan asiaa,kantsii vaan vaihtaa aika usein uusiin.Itellä ainakin korvat kutiaa kesän jälkeen kuin moppe vainaalla konsanaan kun suojat taskussa avaimien ja kolikoiden seassa jauhavat.

Mitä taas ranteiden kipeytymiseen esim. kyykyillä ajettaessa tulee, niin ilmeisesti usein syynä on väärä "ajoasento": yläkropan paino tuetaan suoraan käsiin ja ranteisiin, kun parempi olisi tukea yläkroppaa vatsalihaksilla ja pitää vain hyvin kevyellä otteella kiinni kahvoista. Auttaa kummasti!
Hep!
062802jumpie_prv.gif

Vatsa- ja selkälihasten rääkkääminen kunniaan!

Kädet hieman koukkuun, jolloin ne toimivat myös joustoelementteinä ja ottavat osan tärskyistä vastaan. Hirveän näköistä, kun jotkut ajavat aivan suoraksi ojennetuin käsin...

Tai sitten lihaksia voi koulia roikkumalla ruismoottorilla kulkevien maantierukkien sarvissa
buttrock.gif

ei oo ku pari vaivaa, järki on jääny johonki ja toista en muista. mukanaan vie tää touhu ihan 100-0.

pidemmillä matkoilla voi mennä olkapäät vähän jumiin mut menee ne välillä muutenkin
joskus rupee polviin sattua mut nekin on tuhottu salilla
tulppia on melkein pakko käyttää ja muista pääsee pienellä liikkumisella eroon eli varsinaisesti ajamisesta ei ole aiheutunut mitään mut mulla onkin vasta 1. kesä pyörän selässä sitten kevarin...
--kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee--

Mulle on nuoruusvuosien ajoista jäänyt oikeen käden peukalon paleltuma!? No juu ku sillon 25 vuotta sitten ei ollut ihan yhtä laadukkaita hanskoja ku nykyään=ei ollut ollenkaan... Sillon ajettiin aina lumen tuloon asti ja vähän lumellakin. Jos ajan vaikka polkupyörällä kesällä hiukkakin viileemmällä ilmalla ilman hanskoja niin peukalo alkaa kenkkuileen, Onneks nykyään suurin osa pitää kunnon varusteita aina päällä, ne muuten kostautuu vanhemmiten.

Olen ajellut n. 230.000 km pyörällä.
Kuulo on valikoiva, riippuen puhelähteestä
tounge.gif
. Kyllähän se kuulokin voi heikentyä.
Nolanin 01:stä on tullut käytettyä muutama vuosi.
Kusitaukojen väli ilman kahvia on n. 5t. , kahvin kera kusitauko 2t.
Nämä on omia kokemuksia reissussta.
Ajelin mun härvelillä yhtenä päivänä 917 km menopaluuna. Olo oli väsynyt, mutta hyvä.
Kuulo kunnossa. ei muitakaan ongelmia
tounge.gif
. Taivaalta tuli vettä, siellä suurella sademetsä-alueella.

Eihän tästä mopoilusta mitään haittavaikutuksia ole, paitsi mitä nyt selkä vähän vittuilee jos pidempää matkaa laskettelee. Kunnon mutkapätkäsessio kyllä korjaa senkin kivistyksen.. Ja parisuhteen kannalt tää on ihan ehdoton harrastus, varsinki ku sain emännänki houkuteltuu oman mopottimen hankkimiseen. Ei tuu enää huomauttamista hallitukselta, jos tulee vietettyy aikaa mopon kans enemmä ku kotona.. (joskus sitäkin tiedetään sattuneen)

No ei hirveästi ole vaivoja ollut miehellä joka n.......a särki selkänsä ja joutui saikulle viikoksi, eli ämpeily terveellinen laji
062802jumpie_prv.gif

Selkä on jatkuvasti jumissa ja nivunen kipeänä. Kyynärpäät paukkuu ja polvet "kutiaa"... Siis kaikki nuo nyt kun mopo seisomassa. Koko kesän aikana ei mitään vaivoja, tai no joo, kantajänteen tulehdus, mutta sekin on enempi rakenteellinen vika...

Back