• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP:n akun lataaminen

Aiheeseen jotenkin liittyen, mistähän löytyisi Optimaten laturiin johdot (siitä liittimeltä eteenpäin), joko kiinteästi pyörään asennettava malli tai sitten hauenleuoilla..?
Laturin ostopaikasta?
Mä ostin oman laturini HD-centeristä, olisiko niillä varaosia Optimateen? Mulla on kiinteästi asennettava malli kiinni paraikaa, olisiko hauenleukamalli vielä jäljellä? Eikö ole löytynyt edes "Kuukkelin" avulla?

Ite en kyllä oo saanu pilalle moottoripyörästä akkua vaikka oonkin auton akulle tarkotetulla lataillu. Ja ollu yönkin yli latauksessa. Tosin eipä se lataakkaan kuin maksimissaan 4 ampeerilla.
Miten em. on mahdollista? Olen itsekin lataillut auton laturilla (max 4A) ja akku on kiehunut arviolta 10 minuutin latauksen jälkeen. Oma kokemukseni on, että jos latailee auton laturilla, on istuttava vieressä ja kokoajan tarkkailtava akkua.
Tuuppasko laturisi kokoajan 4A? Mulla biltteman laturi joka haistelee lataustasoa ja pienentää latausvirtaa akun täyttymisen mukaan. Toista vuorokautta oli edellisen mopon akku latauksessa, ei tykännyt kyttyrää...

Aiheeseen jotenkin liittyen, mistähän löytyisi Optimaten laturiin johdot (siitä liittimeltä eteenpäin), joko kiinteästi pyörään asennettava malli tai sitten hauenleuoilla..?
Laturin ostopaikasta?
Mä ostin oman laturini HD-centeristä, olisiko niillä varaosia Optimateen? Mulla on kiinteästi asennettava malli kiinni paraikaa, olisiko hauenleukamalli vielä jäljellä? Eikö ole löytynyt edes "Kuukkelin" avulla?
Laturi tuli ratarassin kylkiäisinä ja ainoa johto oli tuo kiinteästi asennettu.

Kuukle ei jeesannut mutta Partcon luettelo tiesi kertoa että liittimet on samaa tyyppiä kuin RC-vehkeiden akuissa ja noita sitten olikin ihan omasta takaa.

Ostin Biltemasta geeliakun. Sanoivat siellä tiskillä, että akku kiinni ja pyörä käyntiin. Toimin ohjeiden mukaan mutta ei inaustakaan. Katoin yleismittarilla, niin 7 volttia oli virtaa akussa. Onneksi tuli ostettua samalla tuo aiemmin mainittu 7.9 eur mp-laturi. Makso kuitenki 8.9 eur. Näyttää ihan kännykän laturilta
biggrin.gif
.

Latailkoot nyt yön yli, niin jos vaikka huomenaamuna kuulisi kevään ensimmäisen kerran mopon surinaa!

Ei se laturin nimellinen maksimivirta ole niin tärkeätä kunhan jännite ei pääse nousemaan yli 14,4V. Onhan pyörässäkin isotehoinen laturi (esim. FZ1 = 40A), joka lataa aina ajettaessa. Ylijännite on se vältettävä asia.

Voi. Mut mielellään vain silloin kun akku on niin tyhjä, että ei jaksa mopo startata. Eli lataat sen verran, että lähtee mopo käyntiin ja sit laturi irti. Ei ainakaan tuttavapiirissä ole yksikään akku ryytynyt tosta toimenpiteestä.
Onko mopolaturit kalliita? Autoonhan saa parilla kympillä. Ajattelin, että vaikka on perse auki, niin ei sentään niin sepposen selällään, että ei vois paria kyssää tohon laturiin uhrata...jos sillä semmosen saa.

Uus akku kiehuneen tilalle on aika kallis.
Ite ostin lidlistä oliskohan hinta ollut 6.90 ja olenkin jo tarvinnut sitä ja toimii todella hyvin ja on hintasa väärtti !

Itse ostin Class Ohlsonilta mp-akkulaturin, hinta ei tainnu paljoa yli kympin olla. Hyvin on toiminut. Niin, hätävarjelun liioitteluna olen pariinkin otteeseen "joutunut" lataamaan autonlaturilla...

Voit. Jos nyt kyseessä on aivan tavallinen akkulaturi eikä mikään pikalaturi tai starttiboosteri. Ei akku tiedä mistä sinne sähköä lykätään. Kymmenen vuotta sitten oli vaan akkulatureita, ei erikseen auton tai mp:n akulle.

Sen aikaa kun mulla ja ukkolla pyörät on ollu niin ollaan vanhalla muuntajalaturilla(auton) pyörän kuin myös kevarin akut siskolle latailtu auton laturilla(elikkäs noin 4v.) ja hyvin on akut toimineet...

Ehdottomasti Motonet ja CTEK 3600, huippulaturi ja edullinen.
062802jumpie_prv.gif

Ei mene mopon akut pilalle, kuten auton muuntajalaturilla.

062802jumpie_prv.gif

Loistava tuote mutta missään nimessä ei pidä jättää CTEK:iä huoltovapaaseen akkuun kiinni "hoitamaan" viikkoa pidemmäksi aikaa - se nimittän tuhoaa akun varsin perusteellisesti. Nyt on jo kahtena talvena "hoitanut" vajaan vuoden vanhat Yuasat paskaksi.

062802jumpie_prv.gif

Loistava tuote mutta missään nimessä ei pidä jättää CTEK:iä huoltovapaaseen akkuun kiinni "hoitamaan" viikkoa pidemmäksi aikaa - se nimittän tuhoaa akun varsin perusteellisesti. Nyt on jo kahtena talvena "hoitanut" vajaan vuoden vanhat Yuasat paskaksi.
Outoa, mulla on ollut kahden pyörän akut 3600:sella ylläpitolatauksessa useitakin kuukausia putkeen ilman ongelmia.

062802jumpie_prv.gif

HöpöHöpö. Nyt on sulla CTEKissä jotain vikaa. Se on nimenomaan tarkoitettu / rakennettu jatkuvaan käyttöön. Itellä on ollut viimeiset kolme vuotta ollut kahdessa pyörässä CTEK kiinni aina kun pyörä on tallissa. Ei ongelmia - päinvastoin. Eli CTEK on tarkoitettu tuohon.

Ite en kyllä oo saanu pilalle moottoripyörästä akkua vaikka oonkin auton akulle tarkotetulla lataillu. Ja ollu yönkin yli latauksessa. Tosin eipä se lataakkaan kuin maksimissaan 4 ampeerilla.
Miten em. on mahdollista? Olen itsekin lataillut auton laturilla (max 4A) ja akku on kiehunut arviolta 10 minuutin latauksen jälkeen. Oma kokemukseni on, että jos latailee auton laturilla, on istuttava vieressä ja kokoajan tarkkailtava akkua.
Tuuppasko laturisi kokoajan 4A? Mulla biltteman laturi joka haistelee lataustasoa ja pienentää latausvirtaa akun täyttymisen mukaan. Toista vuorokautta oli edellisen mopon akku latauksessa, ei tykännyt kyttyrää...
Kyllähän tämä perus 4 ampeerin autolaturi joka meillä on (vuodelta nakki ja sämpylä) puottaa latausvirtaa sitä mukaa kuin akku täyttyy. En oo virtamittarilla mitannu mutta laturin oma mittari näytti tuolloin aamulla lähes nollaa ampeeria. Eli ei se lataa sillä täydellä virralla kokoaikaa. Muistaakseni latausjännite on jotain 13,8 volttia.

Nykyisin tosin on käytössä tuollanen pilteeman jonkun sortin älylaturi missä on kolme eri lataus vaihtoehtoa eri kokoisille akuillle. Lopettaa lataamisen kun akku tulee täyteen ja alkaa taas lataan kun jännite putoaa tiettyyn arvoon. Hyvin on ainakin toiminu kun oon tuota pitäny kiinni auton akussa joka pyörittää varastossa soitinta. Eikä kyllä oo valittamista mp:n akunkaan kans.

Edit: kirotusvihreitä

Jo vain taas oppii uutta. Sähköoppikin on näemmä kirjoitettu uusiksi sitten oman fysiikan kurssini. Ennen nuo laturin ampeerilukemat tarkoittivat maximia, siis jotakin johon laturi pystyy. Sitten laturin sulake antaa periksi. Latausjännite lienee usein 15V:n tienoilla, ei ainakaan paljon yli. Vanhoilla opeilla virran kasvu vakiojännitteellä tarkoitti vastuksen putoamista, joka vuorostaan tarkoitti että latauskohde on vainaja tai liian suuri.
Tuosta kun sitten vetää johtopäätöksen että laturi oli 'autonlaturi' niin on helppo ostaa uuden akun kera vaikka kaksi CNET(vai mitä ne oli) älylaturia. Nehän voi toimia tuon uuden akun kanssa.
Reppana 'auton laturi' ei edes tiennyt olevansa autoon tarkoitettu, ainoastaan tarkoitettu kaikille 12V:n akuille.

Oliko se 'Dirty' Harry Callaghan joka totesi että 'mielipide on kuin persläpi - kaikilla on sellainen'.
-j

Jo vain taas oppii uutta. Sähköoppikin on näemmä kirjoitettu uusiksi sitten oman fysiikan kurssini. Ennen nuo laturin ampeerilukemat tarkoittivat maximia, siis jotakin johon laturi pystyy. Sitten laturin sulake antaa periksi. Latausjännite lienee usein 15V:n tienoilla, ei ainakaan paljon yli.
Tjaa. Eikös yksinkertaisin laturi olisi laittaa autolaturin perään elko, säädettävä regulaattori ja sille jäähdytyskivi. Sitten jännite 13,8 volttiin (tarkalleen 12,72) ja piuhat kiinni akkuun.

Lataus loppuu automaattisesti kun akku on täynnä.

Tosin loppulataus hidastuu koska potentiaalieron vähentyessä virta putoaa vastaavasti, mutta jos ei ole kiire niin..

Nykyautojen akkuja ei kannata ladata millään muulla kun kunnollisella hakkuri/invertteri tms mallisella laturilla*, ja moiset laturit soveltuu oikein hyvin myös mopon akun lataukseen.

*Viimeksi pari viikkoa sitten vaihdoin yhteen 2006-malliseen autoon kolme ohjainyksikköä, kun sille olle "muuntajamallisella laturilla/käynnitysavulla" vähän virtaa annettu.
Hintaa käynnistykselle tuli n.3k eur.

Aiemmin mainittu ctec on oikein hyvä laite sekä mopon että auton akun lataukseen.

Back