• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP-matkailua aloittelevalle vinkkejä!

Tosta mpuputin stoorista on mullakin oppimista. Silti näköjään olen vielä enemmän ”hukassa” reissuillani, koska toi dokumentointikin tahtoo jäädä. Samoissa reissumaastoissa näköjään keksin myös ihan eri reitit.
062802moto_prv.gif

Reissun suunnitteluun ja toteuttamiseen vaikuttaa myös se onko liikkeellä yhdellä, kahdella tai jopa useammalla pyörällä eli porukkaa on matkassa enemmän. Omat ajelut ovat painottuneet perheen kanssa liikkumiseen, esimerkkinä vaikkapa 2002 tehty Ruotsin kierros: mukana itseni lisäksi vaimo ja tytär kumpikin omalla pyörällään. Suunnittelin reittiä kohtuullisen tarkkaan, että päivämatkat olisivat kohtuulliset, ehtisi ajella pienempiä teitä ja käydä niissä paikoissa, jotka etukäteen kiinnostivat. Majoitus hoidettiin campingmökeissä, joita ei varattu etukäteen ( pari kertaa kävi kylläkin mielessä...
sad_orig.gif
). Bensaahan tuollaisella porukalla palaa kuin amerikanraudalla, mutta toisaalta ei ollut vaikeuksia tavaroiden kuljetuksessa ( joka pyörässä vähintään sivulaukut ).
Päivämatkat olivat 200-400 km, alkupuoli reissusta ajettiin jatkuvasti sateessa. Pysähdykset huomioiden keskivauhti oli 50 km/h eli 300 km pätkä vei käytännössä koko iltapäivän. Jos ei aamulla halua lähteä tienpäälle kovin varhain tai paikkakunnalla on mielenkiintoista nähtävää, kannattaa olla pari yötä samassa majoituksessa. Muuten homma on sitä pakkaamista/ajamista/kiirehtimistä ja huonolla tuurilla vielä majoituksen etsimistä iltahämärissä. Ja kaupan päälle hieman perheneuvottelua päivän annista
crazy.gif

Tuo kartaton ajelu sopii paremmin "Lonely Raider" -periaatteella liikkuville, itse haluan tietää minne olen menossa ja missä olen. Ruotsissa oli hankalaa juuri tienumeroiden puuttuminen, piti muistella paikannimiä oikeaa reittiä etsiessä. Tuo navigaattori on varmaan kätevä käytössä, tankkilaukun taskussa olevan kartan tihrustaminen vauhdissa ei paranna turvallisuutta
wink.gif

Back