• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP:llä ajeleminen verolle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VKO
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tisha sanoi:
Pyörän vakuutusmaksulla ostan kesän polttoaineet veneeseen.
Tuolla meikäläisenkään mopon vak.maksulla ei kyllä kovin hirmuisia litramääriä bensaa ostella, ehkä korkeintaan pari kertaa auton tankkaa ja se siitä = moinen jopa 300e tasolle kaavailtu vuosivero omistuksesta yli 2x meikäläisenkin vuosikulut vaikka ei ajaisi kuin sen pari kertaa kesässä työmatkoja:hanuria:

Ajatus siitä, että moottoripyörä tulisi romuttaa jotta pääsisi eroon tulevasta verosta on täysin absurdi.
EU alueella on tavaran, rahan ja ihmisten liikuttelu täysin vapaata.
Kukaan ei voi estää sinua (verotusnäkökulmasta katsoen) viemästä moottoripyörääsi pois Suomesta ja rekisteröimästä sitä esim Viroon, Ruotsiin tai Saksaan. Sen jälkeen palautat valtion omistamat kilvet Trafiin ja kopion uudesta rekisteriotteesta, niin poisto Suomen rekisteristä onnistuu varmasti.
Edes ns. ostohinnan piilevä MP-vero ei ole enää ongelma. Paskasta taloustilanteesta johtuen käytettyjen moottoripyörien hinnat ovat käytännössä jo Saksan tasoa tai halvempia. Eli ulosliputuksessa ei edes häviä taloudellisesti mitään. Ja ehkä ne omatkin kirjat kannattaisi Nallen esimerkkiä noudattaen siirtää. Antaa viimeisen kuitata laskun ja sammuttaa valot...:thumbup:

Fireball sanoi:
Ajatus siitä, että moottoripyörä tulisi romuttaa jotta pääsisi eroon tulevasta verosta on täysin absurdi.
EU alueella on tavaran, rahan ja ihmisten liikuttelu täysin vapaata.
Kukaan ei voi estää sinua (verotusnäkökulmasta katsoen) viemästä moottoripyörääsi pois Suomesta ja rekisteröimästä sitä esim Viroon, Ruotsiin tai Saksaan. Sen jälkeen palautat valtion omistamat kilvet Trafiin ja kopion uudesta rekisteriotteesta, niin poisto Suomen rekisteristä onnistuu varmasti.
Edes ns. ostohinnan piilevä MP-vero ei ole enää ongelma. Paskasta taloustilanteesta johtuen käytettyjen moottoripyörien hinnat ovat käytännössä jo Saksan tasoa tai halvempia. Eli ulosliputuksessa ei edes häviä taloudellisesti mitään. Ja ehkä ne omatkin kirjat kannattaisi Nallen esimerkkiä noudattaen siirtää. Antaa viimeisen kuitata laskun ja sammuttaa valot...:thumbup:

Voinko siis rekisteröidä omistamani pyörän Viroon omissa nimissä ja ottaa vakuutukset omalla nimellä Virosta?
Pyörä jää siis Viroon talliin.
Asun itse vakituisesti suomessa suomen kansalaisena; saanko tulla pyörällä käymään suomessa ja kuinka kauan saa pyörä olla suomessa?

Vakaa aikomus viedä pyörä Viroon; välttämättä ei tarvitse sillä suomeen tullakaan.

Periaatteesta en ala mahdollisia veroja maksamaan; pyörä lähtee tavalla tai toisella.

(edit: jaa prkele..enska kyllä jää. Pitääköhän "punakilpisestä" maksella)

W-P sanoi:
Voinko siis rekisteröidä omistamani pyörän Viroon omissa nimissä ja ottaa vakuutukset omalla nimellä Virosta?
Asun itse vakituisesti suomessa suomen kansalaisena; saanko tulla pyörällä käymään suomessa ja kuinka kauan saa pyörä olla suomessa?

Vakaa aikomus viedä pyörä Viroon; välttämättä ei tarvitse sillä suomeen tullakaan.

Periaatteesta en ala mahdollisia veroja maksamaan; pyörä lähtee tavalla tai toisella.

(edit: jaa prkele..enska kyllä jää. Pitääköhän "punakilpisestä" maksella)

W-P.... Onko tämä tuttu? ARTISTI MAKSAA :grin:

Bone sanoi:
W-P.... Onko tämä tuttu? ARTISTI MAKSAA :grin:

ON! mut tän taiteilijan luovuus/lompakko on ny lopussa:) Oli muuten hauska viittaus Trump vs Jytky.
Usassahan tilanne oli/on täysin sama kuin suomessa persujen ja Soinin nousussa. Taitaa Soini ja Villasukka olla sielunnveljiä. Tosin Trumppi tykkää naisista ja Soini Johnny Walkkerista.

Olisitte kuule nähneet naapurin ilmeen kun kerroin että prätkiin saattaa tulla vero. Oli nimittäin vaihtanut vanhan pikkuvikaisen auton kahteen moottoripyörän raatoon. Hän oli ajatellut että väkästelee pikkuhiljaa kuntoon ja myy pois, kun ei niistä mitään kuluja ole. :kääk:

W-P sanoi:

Virosta tarviit ainakin osoitteen. Suomessa saa ajaa 14 vrk vuodessa jos itse asut Suomessa.

PoS sanoi:

Pärre on ovela, vaan pitää ollakin näiden kusipäiden kanssa. Harmi etteivät ratkaise asiaa Eugen Schauman tyylisesti.

Tästäkin vempautuksesta olisi mukava kysyä ministeriltä ja virkamiehiltä, että meneekö reilusti.

Suomihan on tulonsiirtojen ykkösmaa. Jostain luin aikoinaan verokertymän moottoripyöristä olevan n. 50 milj. € ja toisaalta maatalouden lisätuen olevan saman suuruinen.:blink:

Re: MP:llä ajeleminen verolle?

JK62 sanoi:
Suomihan on tulonsiirtojen ykkösmaa. Jostain luin aikoinaan verokertymän moottoripyöristä olevan n. 50 milj. € ja toisaalta maatalouden lisätuen olevan saman suuruinen.:blink:
Jep ja talvivaaraan luvattiin taas tuplat.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

PoS sanoi:
Virosta tarviit ainakin osoitteen. Suomessa saa ajaa 14 vrk vuodessa jos itse asut Suomessa.

Tack; selvittelen hommaa ja jos ei muuta niin voihan sen myydä sinne. Täytyy selvittää Viron omistaja/haltijasysteemi.

JK62 sanoi:

Jep; ja Affenanmaan varustamoiden osingot menevät yksiin valtiontukien kanssa:D

Paljonkohan tuommosesta Viking Gabriellan kokosesta bååtista menee hupiveroa:kääk:

W-P sanoi:
Jep; ja Affenanmaan varustamoiden osingot menevät yksiin valtiontukien kanssa:D

Paljonkohan tuommosesta Viking Gabriellan kokosesta bååtista menee hupiveroa:kääk:

päästöjenkin mukaan pitäisi verottaa mokomia.. eikös asiakkaat maksa sen hupiveron? joka paukusta.. ja kaljasta jne..

W-P sanoi:
Tack; selvittelen hommaa ja jos ei muuta niin voihan sen myydä sinne. Täytyy selvittää Viron omistaja/haltijasysteemi.

Joo siis jos vaikka mä omistan ja sä käytät, lukee mun nimi rekkariotteessa omistajana, sun käyttäjänä. Kuluja tulee Viroon rekisteröinnistä (oliko 70 euroa?) ja vuotuisesta katsastuksesta parikymppiä. Toisaalta liikennevakuutukset on edullisia, esimerkkinä Yammu Tenere 660 on noin 40 euroa ja KTM 640 Adventure 65 euroa/vuosi. Varkaus-/kaskovakuutuksia myöntävät melko nihkeästi.

PoS sanoi:
Joo siis jos vaikka mä omistan ja sä käytät, lukee mun nimi rekkariotteessa omistajana, sun käyttäjänä. Kuluja tulee Viroon rekisteröinnistä (oliko 70 euroa?) ja vuotuisesta katsastuksesta parikymppiä. Toisaalta liikennevakuutukset on edullisia, esimerkkinä Yammu Tenere 660 on noin 40 euroa ja KTM 640 Adventure 65 euroa/vuosi. Varkaus-/kaskovakuutuksia myöntävät melko nihkeästi.

Sähän oot kaikenlaisia liikeideoita vailla aina. Tässä yksi. Alat monen moottoripyörän omistajaksi.

PoS sanoi:

Jep, hyvinhän nuo Virossakin tuntuvat pärjäävän mopoillaan. Täytyy katella.

(ps. sori hieman OT:ksi meno. Ehkä vähän liippaa aihetta)

W-P sanoi:
Jep, hyvinhän nuo Virossakin tuntuvat pärjäävän mopoillaan. Täytyy katella.

(ps. sori hieman OT:ksi meno. Ehkä vähän liippaa aihetta)

Mielestäni lippaa riittävän läheltä..(Voinee olla että seuraava pyörä minulla(kin) Viron kilvissä,ans kattoo nyt...

Back