• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP:llä ajeleminen verolle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VKO
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
HiTec sanoi:
No jos puretaan vaikkapa autovero auki, niin kertymästä suurin osa tulee varsin pienestä lukumäärästä autoja, oliko peräti kuuluisa 80/20 jako tässä voimissaan, eli 80% tuosta autoverokertymän about miljardista kertyy vain 20% kalleimpia autoja. Ja ymmärtäähän tuon jos katsoo vaikka kuinka monta Skodillakia pitää saada kaupaksi että sillä saadaan edes yhden Ferrarin autoverokertymät kasaan - ja maahantuoja laskeskelee noita myytävän 12 kpl ensivuonna :thumbup:

Ja kyllähän tuo progressio jo tuloverossakin purasee aika syvältä lompakosta. Ei ole vielä kummoisetkaan tulot (45ke vuodessa) kun jo marginaali nousee yli 50%. Eli jokaisesta tuon ylittävästä lisäeurosta menee yli 50% pelkkiin veroihin = eipä juuri kannusta työntekoon :pissed:

Skoodasta tuli mieleen,miksei suomi ostanut mailman parhaita ilmantorjunta tykkejä skoodalta.....,oliko parempi idea että ne kulta sormukset jäi Ruotsiin.... ,ja joilla siis ei ikänä ostettu sotatarvikkeita.

TomiV sanoi:
Ei se tosiaan mp verolla korjaannu, mutta jostain se raha vaan tarvitaan, mistä saadaan?
En tiä oonko mä jotenkin huonosti seurannu mediaa tai jotain, mutta mun mielestä koko nykyisen hallituksen sekaaminen on ollut täysin pähkinöitä. Puhuttin byrokratianpurusta ja kulurakenteen hallitsemisesta. Ja ollaan saatu vain taloutta lamauttavia tukien karsimisia, sakkojen tuplauksia ja omavastuiden kasvattamisia.

Ihmiset tuppaavat sopeutumaan tilanteeseen ja 150e mopovero vaikuttanee jo yksilötasolla monesti käytännössä sen verran, että raavitaan kulutuksesta tuo pois, tiedostamatta tai ei. Henkilökohtaisesti Suomen talous ei kiinnosta enää ja tuskin oon saantipuolella ikinä, joten aloitinkin jo omat talkoot tilaamalla pölypussitkin imuriin ebaystä. Säästöä tulee reippaasti yli femman tukkupaketissa ja eipähän tuokaan raha siirry suomen alviin. Lisäksi mukaan tulee myös hajupatruunat samaan hintaan joka pussiin.

wbaum sanoi:
En tiä oonko mä jotenkin huonosti seurannu mediaa tai jotain, mutta mun mielestä koko nykyisen hallituksen sekaaminen on ollut täysin pähkinöitä. Puhuttin byrokratianpurusta ja kulurakenteen hallitsemisesta. Ja ollaan saatu vain taloutta lamauttavia tukien karsimisia, sakkojen tuplauksia ja omavastuiden kasvattamisia.

Ihmiset tuppaavat sopeutumaan tilanteeseen ja 150e mopovero vaikuttanee jo yksilötasolla monesti käytännössä sen verran että raavitaan kulutuksesta tuo pois, tiedostamatta tai ei. Henkilökohtaisesti Suomen talous ei kiinnosta enää ja tuskin oon saantipuolella ikinä, joten aloitinkin jo omat talkoot tilaamalla pölypussitkin imuriin ebaystä. Säästöä tulee reippaasti yli femman tukkupaketissa ja eipähän tuokaan raha siirry suomen alviin. Lisäksi mukaan tulee myös hajupatruunat samaan hintaan joka pussiin.

Sitten voi tehdä sen vimosen kepposenkin: Jos on omaisuutta suomessa niin kun alkaa sydämmestä kiristämään niin muuttaa maahan, jossa on mahdollisimman pieni perintövero ja kuolee siellä. Perintö/pesä/omaisuus suomessa verotetaan perinönjättäjän asuinmaan lakien mukaisesti eli välttämättä perikunta selviää ilman perintöverotusta (tässä asiassa toivon olevani oikeassa, saa toki oikaista jos tieto virheellinen)

W-P sanoi:
Ja avioon menty ennen kuin on täyttänyt 50v...

Heh..mitäs me sitten mokomasta MP-verosta välitetään. Maksetaan sillä vaikka Herlinille lapsilisiä.
Moisen summan vedän hyvässä ruokaravintolassa alle tunnissa.

Joo, samaa mieltä että kummasti täällä osa perustelee että "joo ei minua haittaa, mullahan menee yhessä illassa 150€", sekö on se argumentointi, että jollain menee jossain asiassa/ajassa sama summa, joten ei se haittaa, kyllä sopii maksella? :D

Karkov sanoi:
Joo, samaa mieltä että kummasti täällä osa perustelee että "joo ei minua haittaa, mullahan menee yhessä illassa 150€", sekö on se argumentointi, että jollain menee jossain asiassa/ajassa sama summa, joten ei se haittaa, kyllä sopii maksella? :D

Noh kaikki on tosiaan suhteellista. Maksoin just edit virhe..16ke jäännösveroa, paljonkohan tuohon meni aikaa läppärillä...ehkä minuutti.

Olen jo pitkään ehdottanut että korvataan perinteinen lehtien verokalenteri siten että unohdetaan tienistit ja listataan vain se miten kukakin maksoi veroja kyseisenä verovuonna. Ja sen jälkeen katsotaan mitä tapahtuu herrakeskusteluissa.... Ja puhevalta jaetaan sen mukaan. Vähintään demokratiaa sellainen.

W-P sanoi:
Sitten voi tehdä sen vimosen kepposenkin: Jos on omaisuutta suomessa niin kun alkaa sydämmestä kiristämään niin muuttaa maahan, jossa on mahdollisimman pieni perintövero ja kuolee siellä. Perintö/pesä/omaisuus suomessa verotetaan perinönjättäjän asuinmaan lakien mukaisesti eli välttämättä perikunta selviää ilman perintöverotusta (tässä asiassa toivon olevani oikeassa, saa toki oikaista jos tieto virheellinen)
This is a good place to die.

Siitä slogania käyttöön, kun markkinoidaan maata muuttokohteena.

A59 sanoi:
on ifis seisonta ja kokoaikanen.... onk sul kovin lyhyt ajoaika... ,mulla on halvempi kokoaikanen kuin 5kk olis käytössä.... 75 bonusta + järjestö ja monivakuus alennukset

Olen ollut jo useamman vuoden sairauden takia lähes ajamatta, oli aiemmin ympärivuoden 75 bonukset ym alennukset, seisonta ajan takia siirsin If:iin että voi kuitenkin ottaa pyörän ajoon edes pieneksi aikaa ettei ajo vallan unohtuisi vaikka ei pystynyt paljoa ajamaankaan. Nyt tämä vero homma vie kyllä viimeisenkin mahdollisuuden kesän kohokohtaan kun sattuneesta syystä ei tuota rahaakaan ylimääräistä kerry.

GuessWho sanoi:
Olen jo pitkään ehdottanut että korvataan perinteinen lehtien verokalenteri siten että unohdetaan tienistit ja listataan vain se miten kukakin maksoi veroja kyseisenä verovuonna. Ja sen jälkeen katsotaan mitä tapahtuu herrakeskusteluissa.... Ja puhevalta jaetaan sen mukaan. Vähintään demokratiaa sellainen.

No just. Tulis kunnon kilpailu kuka on ykkössijalla..tai ehkei sittenkään.:) edit: olishan se kyllä tosiaan hauska nähdä kun menis pallit sekaisin.

ps. Tuolla olisin just päivittänyt kotarin 2017 malliin ja seän tässä v..tuttaakin. Mutta joo verot on maksettava; toki sen ymmärrän.

Karkov sanoi:

Itsehän perustelen sillä, kuinka paljon joutuisin makselemaan veroja yhtä nopeasta autosta

Tarttee jotain Bugatti Veyronia melkein :)-

lario sanoi:
Olen myös sitä mieltä, että hyvätuloiset maksaa suomessa jo nyt ihan riittävästi veroja.
Sanon tämän, vaikka itse kuulun tulotasolta alle keskiarvon porukkaan.

Raikas poikkeus yleiseen kateuskiimaan verrattuna.

lario sanoi:
Olen edelleen sitä mieltä, että myös miljardöörin kuuluu saada kahdesta lapsesta kuukausittain 200€ lapsilisää lasten turvaamiseksi.
Hyvä, että olet eri mieltä asiasta ja toit sen esille, koska eihän kaikki voi olla kaikista asioista samaa mieltä.

Olen myös sitä mieltä, että hyvätuloiset maksaa suomessa jo nyt ihan riittävästi veroja.
Sanon tämän, vaikka itse kuulun tulotasolta alle keskiarvon porukkaan.

Tokitoki, mutta veroistahan tässä ei ole kyse vaan tuen tarvitsemisesta (eikä liioin kateudesta..pois se minusta).
Tuolla logiikalla voisi ehkä sanoa, että kotihoidontuki, asumistuki, vapautus päivähoitomaksuista yms kuuluu myös kaikille. Ehkä ajattelen jotenkin ihmeen kierosti kun ajattelen, että tukia ei pidä/tarvitse myöntää tahoille, jotka eivät niitä tarvitse. Jo ilman tuota järkyttävää tukiviidakkoa saattaisimme saada jotain enemmän aikaiseksi vaikkapa teknillisessä tutkimuksessa (jep, tukihan se tutkimustukikin on, mutta ehkä tarpeellinen)

joo, hywää ötyä.

M58 sanoi:
Ohoh, sorry baby. Pappavainaa tapas sanoa, että päässä on kusta niin paljon, että näkyy, kun läikkyy. Oot futismiehiä - tiedän. Sillon kun mä ja mun muija oltiin nuoria, oli velkaa ja kaikkea, ni ne lapsilisät tuli tosi - tosi tarpeeseen. Ne olivat oleellinen osa kokonaistaloutta. Sit me kasvatettiin lapset ja vanhin lähti erasmukseen Epsanjaan, Valenciaan ja ihan omin päin, kun oltiin muijan kanssa juurrutettu, et ulkomaille pitää mennä...ja oppia asioita. Joo ja poitsu meni ennen aikojaan, fudista kun oli harrastanut, nähdäkseen mm. Pelien pelin. Siis mikä? Barcelona - Real Madrid. Ja sit oppiin Valencian yliopistoon, vähäks aikaan Otaniemestä. Joo, kyll mulla lienee kusta päässä, kun en vieläkään tajua irrottautua oravanpyörästä - ja koitan vaan tsemppaa...Sorry, baby! Edut, unohin mainita, että tuohon kasvatukseen kuului ulkomaanmatkailu lapsien kanssa, kaikesta oli tiukkaa, mut matkailusta ei tingitty, sillon mull ei ollut mopoakaan - ei ollut varaa - varat käytettiin oman nuorison kansainvälistymiseen, mä ja mun muija olemme osamme tehneet.

Unohdit tästä hienosta elämänkertomuksesta sen hetken, missä haukuit internetissä kuollutta bomberia, pojat kävi kotipihan edessä polttamassa vähän kumia ja juoksit takapihalle karkuun. Ja se saksan reissu missä kävit maailman parhaalla mopolla, eli tietty VFR:llä ajamassa autobahnilla reilusti yli kahtasataa. :jpstyle:

W-P sanoi:
Tokitoki, mutta veroistahan tässä ei ole kyse vaan tuen tarvitsemisesta (eikä liioin kateudesta..pois se minusta).
Tuolla logiikalla voisi ehkä sanoa, että kotihoidontuki, asumistuki, vapautus päivähoitomaksuista yms kuuluu myös kaikille.

Ei voisi.

Laki määrittelee että kaikki ovat oikeutettuja lapsilisään. Noihin mainitsemiisi tukiin taasen tulevat muut määrittelyt mukaan, joten kaikki (onneksi) eivät ole noihin oikeutettuja.

vma sanoi:
Ei voisi.

Laki määrittelee että kaikki ovat oikeutettuja lapsilisään. Noihin mainitsemiisi tukiin taasen tulevat muut määrittelyt mukaan, joten kaikki (onneksi) eivät ole noihin oikeutettuja.

Kyllä voisi, jos laki muutetaan niin, että lapsilisä maksettaisiin mainitsemieni tukien määrittelyiden mukaisesti, eli tapauskohtaisesti. Ja tästähän siis oli kyse.

vma sanoi:
Ei voisi.

Laki määrittelee että kaikki ovat oikeutettuja lapsilisään. Noihin mainitsemiisi tukiin taasen tulevat muut määrittelyt mukaan.

Juu,

Jotain tuollaista. Tietty, lakejahan voi aina muuttaa, ettei se siitä jää kiinni, noin teoriassa.

Itse olen miettinyt tuota lapsilisää hieman kuin aikasiirteisenä käänteisenä verona. Kassaan maksellaan, kun mukulat ei pasko vaippoihin, ja kotiinviemisiä tulee, kun on pieni paskamoottori tekaistu. Lapsettomilla jää musta pekka käteen, vähän kuin koko ikänsä eläkkeitä maksaneilla, jotka keksivät kuolla eläkkeensä kynnyksellä (huom. joissain maissa tuo eläke kuuluu tällöin leskelle. Suomessa valtio pöllii rahat)

Jos noi nyt jollain tuloverukkeella poistettaisiin, niin se olisi veroprogression korotus, vähän samalla tavalla kuin tapahtui tuossa päivähoitomaksujen tulorajojen kanssa. Niiden kohdalla oli kuntien pakko vähän pakitella takas, kun pari kohtuu normituloista työssäkäyvää alkaa olla ihmeissään maksujen ja talolainojen kanssa vs. se pariskunta, joka ei käy duunissa.

Jos tuo lapsilisä haluttaisiin poistaa, niin jaetaan tuo lapsilisäkustannus koko veroja maksavalla väestöllä, ja vähennetään vuosiverotusta sen verran kaikilta ja sitten lisät pois.

Sitten voi jokainen lainailla ja säästellä omat lapsilisänsä verottajan kynsistä säästyneillä rahoilla.

Ois tästä vaikka mitä ja muuta, mut ei nyt jaksa....

P.S. Tänne pitäis saada politiikkatriidi. Moderointisääntönä viidakon lait.

W-P sanoi:
Kyllä voisi, jos laki muutetaan niin....
Äärimmäistä älykkyyttä. Jos ja jos.

Kait tiedät että eduskuntaan on työhaastattelut tulossa parin vuoden kuluttua? Sinne vaan jossittelemaan, jakamaan rahaa ja samalla laskemaan verotusta.

JMH sanoi:
Juu,

Jos noi nyt jollain tuloverukkeella poistettaisiin, niin se olisi veroprogression korotus, vähän samalla tavalla kuin tapahtui tuossa päivähoitomaksujen tulorajojen kanssa. Niiden kohdalla oli kuntien pakko vähän pakitella takas, kun pari kohtuu normituloista työssäkäyvää alkaa olla ihmeissään maksujen ja talolainojen kanssa vs. se pariskunta, joka ei käy duunissa.

Ois tästä vaikka mitä ja muuta, mut ei nyt jaksa....

P.S. Tänne pitäis saada politiikkatriidi. Moderointisääntönä viidakon lait.

Jep, mutta tosi vaikeeta tehdä asioita jos ajattelee vain, että joku siivelläeläjä sattaa siitä hyötyä. Aina sossupummeja on ollut ja aina tulee olemaan. En kuitenkaan usko, että duunarit vs, sossupummit menee ihan fiftyfifty.

Mutta oot oikeassa. Eihän tämä politikointi tänne kuulu. Muttakun niinkuin ollaan huomattu tämä MP vero herättää tunteita. Ja talvi. Nyt vaan kun 35 vuotta on painanut duunia; välillä kolmea duunia samaan aikaan, saanut muksut kasvatettua ja kestänyt kaiken vain, jotta saa joskus ihan itselleen ostettua prätkän niin kyllähän tämä mp-vero vituttaa:)

JMH sanoi:
Itse olen miettinyt tuota lapsilisää hieman kuin aikasiirteisenä käänteisenä verona. Kassaan maksellaan, kun mukulat ei pasko vaippoihin, ja kotiinviemisiä tulee, kun on pieni paskamoottori tekaistu. Lapsettomilla jää musta pekka käteen, vähän kuin koko ikänsä eläkkeitä maksaneilla, jotka keksivät kuolla eläkkeensä kynnyksellä (huom. joissain maissa tuo eläke kuuluu tällöin leskelle. .

Totta todistat. Mitenkä muuten loppu maapallo yleensä pystyy lisääntymään, kun käsittääkseni lapsilisä on suht' harvinainen ilmiö muissa maissa. Suomessa kun tuo lapsilisä tuntuu olevan nussimisen edellytys tietyissä piireissä.

Lähes koko muu maapallo pärjää ilman lapsilisiä, ja täälä maapallon ääressä lisääntymiseenkin tarvitaan tukia.

Täämaaonihanvituillaan.

JuKoS sanoi:
Olen pahoillani en tiennyt olevani ainoa jolla oli seisonta aika mahdollisuus vakuutuksessa (IF)
Et ole ainoa jolla on kyseinen tilanne, toiset vaan eivät näe nenäänsä pidemmälle. Jos mulla ei ole sellasta ei semmosta voi olla olemassakaan.

Mulla on 3-pyörää seisonnassa joita ei voi ottaa käyttöön Trafin nettipalvelussa ja joiden kohdalla voi käydä toteen tuo mainitsemasi tilanne.

Back