• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP- kuljetus jenkki pick- upilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vma
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vetomies sanoi:
Olisi kyllä kova sana sellainen kiinteä ajoliuska/lastauslaituri niin moottoriradoilla kuin mopoliikkeissäkin. Aina saa joka paikassa säätää irtoramppien kanssa, mutta ehkä sillä on liikevaihtoa kasvattava vaikutus.
Siis ilmainen neuvo firmoille jos haluatte palvella asiakkaita: Saranoikaa asfalttiin muutaman metrin pituinen levy jota voi kääntää tunkilla. Levyn toiseen päähän reilu autonrengaspehmuste tms, jolloin sitä vasten voi peruuttaa niin pakun, peräkärryn kuin pickupin. Tai keksikää parempi.

Eikö kemorassa ainakin ole siinä ennen kahvilaa sellanen betoniramppi :)

Lauri12 sanoi:
Youtube on täynnä videoita miten sitä EI SAA tehdä....

Joo. Noita kannattaa katsoa. Paitsi, että noissa saa aika hyviä nauruja, niin saattaa jopa oppia jotain - kuten sanottua tyyliin "ei näin".

vma sanoi:
^^ Tuo tavaroiden säilytys ei olisi ongelma, koska kyseessä on ns crew cab- malli, jossa on istumapaikat kuudelle, ja jonnin verran myös säilytystilaa kopissa.

Tässä pitää nyt vatuloida noiden asioiden kanssa ja tuumia mikä olisi paras ratkaisu moneen eri käyttöön. Paku tietty olisi paras tuohon hommaan, mutta sinne ei sitten sovikaan perhe ja perheen roinat. Suo siellä, vetelä täällä todellakin.

Entäs sellainen paku jossa on myös takapenkit? Ainaki jotain isoja sprinttereitä näkyy jonku verran jotka on viidelle rekisteröity. En tiedä onko ne sitte kuorma autoja vai pakuja....mut niissä on silti iso tavaratila vielä lisäksi.

En tosin ole varma onko tarpeeksi iso se tavaratila. Itselle olen joskus ihan vakavasti miettiny sellaista pirssiä, lähinnä siks että sais työkalut perälle ja silti vois mukuloita kuskata.(teen remonttihommia)

Jenkkipakuista löytyy monesti paikat viidelle. Olis varmaan kätevämpi kuin avolavat. Ainakin päätellen niistä youtube videoista joissa pickupin lavalle saaminen epäonnistuu. Jotta mä suostuisin yrittää prätkän lavalle saantia haluisin koko takalaidan levyisen rampin tai sit pikku Hiabin! :D

Mää vein mopon talvisäilöön (lumi maassa) invataksilla. Siinon hissi. Helppoo ku heinän teko. Ihan ei takaovi mahtunu kiinni, mut ei se mitään.

Lauri12 sanoi:
Entäs sellainen paku jossa on myös takapenkit? Ainaki jotain isoja sprinttereitä näkyy jonku verran jotka on viidelle rekisteröity. En tiedä onko ne sitte kuorma autoja vai pakuja....mut niissä on silti iso tavaratila vielä lisäksi.

En tosin ole varma onko tarpeeksi iso se tavaratila. Itselle olen joskus ihan vakavasti miettiny sellaista pirssiä, lähinnä siks että sais työkalut perälle ja silti vois mukuloita kuskata.(teen remonttihommia)

Ne ovat, jos ei kuorma-autoja, niin usienmiten matkailuautoks rekisteröity, ne kun ovat autoverotukseta vapautettu. Niitä myyvät liikket kutsuvat nit yleensä retkeily autoiks.

Tää on yx näist meidän autoverotuksen ihmeellisyyksiä, vaatii tietyt mitat ja varusteet että onistuu.
mm sisäkorkeutta pitää olla tarpeeks ja eri varusteita mm kattila ja keittolevy joka saa olla verkkovirtamallia vaikei olis pistoketta, vaatekomero jonka koolla ei oo väliä ja peti joka täyttää tietyt mitat.

Mulla oli pitkälavainen neliveto chevy joskus taannoin, muutama huomio moisesta:
-pitkälle lavalle mahtuu kaksi pyörää (poislukien goldwing tms...)
-lyhyelle lavalle kans, jos ajaa perälauta auki (en tiedä mitä polliisi siihen sanoo).
-lava on korkealla, siis korkealla, vaatii pitkät rampit ja mielummin kuperat jolloin pyörä ei raapaise pohjastaan lavan reunaan
-kantavuus riittää vaikka neljälle pyörälle
-rampit kiinni alustoihin, tylsää jos luiskahtavat alta, silloin pyörä tipahtaa korkealta

Ihan on kuljetukseen soveltuvia nuo ameriikanlaitteet. Siihen ne on itseasiassa tehtykin. Lavat on isompia kuin japanian serkuilla, eli kyytiin mahtuu. Onko käytännöllinen pyörän kuljetukseen? No onhan se, kunhan huomioi että se lava on korkealla.

vma sanoi:
Löytyykö palstaisilta kokemuksia katupyörän kuljettamisesta Chevy/vastaavalla full size pick- upilla?
Voimaa ja kantavuutta varmasti liikutteluun riittää, mutta pyörän saaminen lavalle ja pois on kysymysmerkki.

Lava kun noissa on suht korkealla, itsekseen lastaaminen lienee haastellista. Löytyykö palstalaisilta asiasta kokemuksia, vai onko kyseessä kuolleena syntynyt ajatus.

Ei nyt kokemusta, mutta ei tuo mahdottomalta näytä, jos on kunnon välineet:

Kunnon levee ramppi, että pyörän voi ajaa kyytiin:
http://www.youtube.com/watch?v=iucl8PYZX5E

Vinssiviritys, jos pyörä ei käy
http://www.youtube.com/watch?v=znM7ZPONGow

Loaderi, niin pyörä ei kaadu lastattaessa:
http://www.youtube.com/watch?v=5jnCcA1K8ZY

Kunnon vehje, mutta maksaa varmaan saman verran kuin itse pyörä. Ja pyörää kulkee "kasetissa" lyhyelläkin lavalla:
http://www.youtube.com/watch?v=h0ufeNcNSpk

Viimeksi muokattu:
basic sanoi:
Mulla oli pitkälavainen neliveto chevy joskus taannoin, muutama huomio moisesta:
-pitkälle lavalle mahtuu kaksi pyörää (poislukien goldwing tms...)
-lyhyelle lavalle kans, jos ajaa perälauta auki (en tiedä mitä polliisi siihen sanoo).
-lava on korkealla, siis korkealla, vaatii pitkät rampit ja mielummin kuperat jolloin pyörä ei raapaise pohjastaan lavan reunaan
-kantavuus riittää vaikka neljälle pyörälle
-rampit kiinni alustoihin, tylsää jos luiskahtavat alta, silloin pyörä tipahtaa korkealta

Ihan on kuljetukseen soveltuvia nuo ameriikanlaitteet. Siihen ne on itseasiassa tehtykin. Lavat on isompia kuin japanian serkuilla, eli kyytiin mahtuu. Onko käytännöllinen pyörän kuljetukseen? No onhan se, kunhan huomioi että se lava on korkealla.

Tattis tiedoista. Muistaako basic minkälaista ramppihässäkkää käytit pyörän lastaamiseen? Vahvasti pick upin hankinta näyttäisi tulevan eteen, joten jollain tavalla tuo kuskaamisongelma pitää myös hoitaa.

Hmm...pitäiskö se ramppi olla semmoinen että saisi kömpijänkin kyytiin....

Mä käytin mäkeä ja lautaa. Eli en onneksi ehtinyt ostaa kalliita ramppeja, auto kun aikoinaan myytiin jotta sain salaojarempan rahoitettua.

Mutta sen ehtisin aikoinaan tsekata, että noita ramppeja kyllä löytyy, pilvin pimein, kalliita ja halpoja, pitkiä ja lyhyitä. Googlella pääsee tiedon ääreen.

Kahdella suht kapoisella olen nähnyt monesti operoivan, toisesta pyörä ja toisesta ukko. Huteran oloista. Mutta tsekkaa tuolta netistä sopivaa ramppia. Eikä sen tarvitse olla nimellä moottoripyöräramppi, sillä tuo nimi nostaa hintaa. Ramppi kuin ramppi, kunhan kantaa ja on tarpeeksi pitkä.

basic sanoi:
Mä käytin mäkeä ja lautaa. Eli en onneksi ehtinyt ostaa kalliita ramppeja, auto kun aikoinaan myytiin jotta sain salaojarempan rahoitettua.

Massiivinen virhe myidä jenkki pick- uppia pois :D Sala-ojat ovat turhuutta, mitä pick-upit eivät ole.

Juu, olen googlella ramppeja katsellutkin (ilman moottoripyörä- nimikettä). Lähinnä sen tarvittavan rampin pituuden haarukointi on tekeillä. Tuo motonetin ramppi ei pikatarkastelulla ehkä riitä. Tai sitten riittää. Jatkan taistoa. Ja se pick- uppikin varmaan pitää ostaa ennen ramppeja :ohmy:

Yhden varsinaisen (mutta yllättävää kyllä toimivan) MC GYWER virityksen olen elävänä nähnyt.

Kokonaispituus oli riittävä jotta maha ei jäänyt lavapäässä kiinni.

Homma oli hoidettu siten, että ramppi/rampit oli kunnon sivuprofiileilla, sanaroitu puolivälistä
ja toiseen osaan oli saranakohdan jälkeen pultattu tueksi"toisesta päästä
lyhennetty", kääntyvä H-jalka ketjurajoituksin.

Lavapäähän oli myös tehty kunnon pikakiinnitysosat paikoillaan pysymisen varmistamiseksi.

Hyvin sinne näytti nousevan mopot viereiseltä rampilta "ajaen", ajettavat leikkurit ja mönkkärit.

Oli siinä varmaan "muutama kori" mennyt suunnitteluvaiheessa, mutta kuten sanottu,
näytti toimivan varsin hyvin.

Back