• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristin ohittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tricia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos sillä tiellä on satasen rajoitus ja kaveri ajelee suunnilleen satasta, niin ei mun mielestä ole mitenkään tavattoman ilkeätä jos ei se anna tietä ilmeistä ylinopeutta ajavalle.
omg.gif

Tietty joku voi sanoa, että mitäs ne muiden nopeudet kenellekään kuuluu, mutta ihan vaikka periaatteessa en halua omalla väistämisellä 'yllyttää' ketään ylinopeuteen, vielä vähemmän suosia sitä.

Muuten tien sekä periksi antaminen erilaisissa tilanteissa on vallan kannatettava toimintamalli, jonka soisi puupäisessä kansassamme pikku hiljaa yleistyvän.  
cool.gif
Why don't you try : Not giving a fuck

Noin 50000km/v tien päällä olevana olen oppinut että "onnistunut ohitus alitehoisella (M-B Diesel) ajoneuvolla perustuu täydelliseen yllätykseen", muuten ei ohituskaistan aikana moisella rakkineella ohi pääse. Mopolla on pikkuisen vara vaikka kiristääkin tarpeen tullessa kunhan lukemat ennen ohituskaistan loppua ovat taas lailliset, sillä siellähän setä sininen sinua föönin kanssa odottelee.
cool.gif
062802moto_prv.gif

Minulla on sellainen politiikka.....

Jos maantiellä joku ajoneuvo minut saavuttaa,
omg.gif

Totuus vain on, että sen matkavauhti on kovempi ja silloin päästän sen ohi....

Paljon on esim. myyntimiehiä jotka ajavat päivittäin pitkää matkaa ja kevyellä ylinopeudella. Eivät he kiusallaan sinua ohita, he haluavat vain illaksi kotiin
biggrin.gif

Tietysti on niitäkin jotka haluavat ohi ja jäävät sitten siihen eteen tulpaksi
thumbs-up.gif

Turvallista matkaa, myös kaahareille
smile_org.gif

Reiska_SB

Vaikken kustomilla ajakaan, niin silti useimmiten nopeusrajoitusten mukaisesti ja aina pyrin myös huomioimaan muut tielläliikkujat.  
nixweiss.gif

Työmatkaa 100 km suuntaansa, välillä autolla ja välillä moottoripyörällä liikkuen. Minulle on aivan sama, kummalla välineellä satun olemaan liikkeellä ja ajanko juuri suurinta sallittua, vähän alle vai vähän yli suurimman sallitun, jos ja kun huomaan takaa tulevan nopeamman ajoneuvon. Sekin on aivan sama minulle, tuleeko takaa paku, h-auto vai toinen moottoripyörä. Tuollaisessa tilanteessa tarjoan heti ohitusmahdollisuutta takaa tulevalle, väläyttämällä vilkkua oikealle. Jos olen kaksipyöräisellä liikkeellä, siirryn vielä hieman oikealla jotta takanatuleva ymmärtää tarkoitukseni.
withstupid.gif

Juu ei, pakulla ei saa ajaa kuin satasta, niinkös se oli? Työmatkani varrella on tiekohtaiset nopeusrajoitukset joissa ei ole lisäkilpeä "Ei koske moottoripyöriä".  
baaa.gif
Vaikka välillä tuntuu että saisi ollakin...

Teen tuon edellämainitun ihan vain sen vuoksi, että se ei todellakaan ole minulta pois jos selvästi osoitan huomanneeni takaatulevan ohitusaikeet. Useimmiten ohittaja väläyttää vilkulla kiitokseksi, myös silloin kun olen ollut moottoripyörällä liikkeellä. Kyseessä on varmaan joku K**ipää autoilija
withstupid.gif

Saman kiitoksen olen saanut moottoripyöräilijöiltä kun olen autolla ajaessa antanut vilkulla merkin "anna mennä ohi, olen huomannut aikeesi, nyt on hyvä paikka ohittaa".

Niin, kai minä vaan olen niin saatanan tyhmä että en pidä omista oikeuksistani kiinni liikenteessä jääräpäisesti. Mutta täytyy myöntää että tulee tosi hyvä mieli kun pystyn joustamaan ja ajamaan edes välillä ilman että sarvet kasvaa heti päähän
eek.gif

80kmh-mittarinopeus kärryn takia on mielestäni nykyaikaisilla jousitetuilla jaurruilla (ja iskareilla) varustetuilla kärryillä on aivan naurettavaa. Muutenkin olen sitä mieltä että tärkeämpää kuin nopeusrajoitusten laskeminen olisi nopeuserojen vähentäminen. Samaan suuntaan liikkuvien nopeuserojen vähentäminen vähentää ohitustarvetta ja poistaa "todellisia" kohtaamistilanteiden kolareita. "todellisia" sen takia, että liikennekuolemiin tilastoidaan paljon itsemurhia...
Tuotaaah...Millaiset ajo-ominaisuudet luulet kärryllisellä autolla olevan väistötilanteessa? Toki nuo nopeuserot on petollisia, mutta vaaratilanteessa olisi mukavaa, jos jotain on mahdollista tehdä.

Kärryistä voisi melkein aloittaa oman ketjunsa. Niin erikoisia ja vaarallisia ne ovat. Mutta ei niistä enempää tänne. Tää on paku/ohittelukeskustelu
smile_org.gif

ihan vaikka periaatteessa en halua omalla väistämisellä 'yllyttää' ketään ylinopeuteen, vielä vähemmän suosia sitä.

Muuten tien sekä periksi antaminen erilaisissa tilanteissa on vallan kannatettava toimintamalli, jonka soisi puupäisessä kansassamme pikku hiljaa yleistyvän.
Eli et halua antaa tietä/tilaa tai väistää, mutta haluaisit, että tilan antaminen tässäkin maassa yleistyisi? "En varmana anna tolle tilaa kun se näyttää ihan siltä että lähtee ajamaan ylinopeutta, eli suorittamaan suurinta kriminalisoitua tekoa tässä yhteiskunnassa!" Hohhoh.

Jos jollain on kovempi kiire, niin miten se minulta on pois, kun hän menee ohi? Jos hän ottaa sakot niin eipä muuten kiinnosta.

Tarkennus: Tietä on hyvä antaa takaa tuleville liikennesääntöjen mukaan ajaville.

En ole sanonut, että ylinopeus on iso rikos, mutta enpä kyllä ylinopeudella ajaville sympatiapisteitäkään jakele.
Minä vaan satun olemaan niin höperö ihminen, peräti moottoripyörällä ajava sellainen, että mielestäni tieliikennelait ja -asetukset ovat noudatettaviksi tarkoitettuja, eikä oman harkinnan mukaan sovellettaviksi. Olkoon vaikka kuinka huonoja tai ärsyttäviä.

Moni näyttää ajattelevan toisin, mutta sepä onkin sitten heidän murheensa, kuten monista sakkojenvalittelu- ja poliisikyttää -ketjuista näemme..
cool.gif

ihan vaikka periaatteessa en halua omalla väistämisellä 'yllyttää' ketään ylinopeuteen, vielä vähemmän suosia sitä.

Eli et halua antaa tietä/tilaa tai väistää, mutta haluaisit, että tilan antaminen tässäkin maassa yleistyisi? "En varmana anna tolle tilaa kun se näyttää ihan siltä että lähtee ajamaan ylinopeutta, eli suorittamaan suurinta kriminalisoitua tekoa tässä yhteiskunnassa!" Hohhoh.

Jos jollain on kovempi kiire, niin miten se minulta on pois, kun hän menee ohi? Jos hän ottaa sakot niin eipä muuten kiinnosta.

Tarkennus: Tietä on hyvä antaa takaa tuleville liikennesääntöjen mukaan ajaville.
Tietä siis ei ole hyvä antaa takaatuleville jos he ajavat ylinopeutta?
Mistä sen tiedät mihin sillä on kiire, ja tarviiko tietääkään?

vaikka olisit ajanut koko 150km sataa sen mopon perässä niin et olisi ollut kuin kahvikupin verran myöhemmin perillä vrt jos olisit ajanut koko matkan 120 viisarissa.
Kauanko ajoit perässä?
Olisihan se mopo voinut tilaa antaa ohitukseen kuitenkin.
En onneksi tolkuttoman kauaa joutunut ajamaan perässä, ja selvennyksen vuoksi, minun henkilökohtaisella kerkeämisellä olisin voinut ajella koko matkan vaikka 80km/h mutta auton piti joutua toisten käyttöön.

Mistä sen tiedät mihin sillä on kiire, ja tarviiko tietääkään?
Muistakaa että välillä elämässä tulee tilanteita jolloin on oikeasti kiire esim. sairaalaan....
-verta suihkuavain henkilön kuljetus
-oman lapsen käsi poikki
-vaimo tukehtumassa
-Ym....
Nämä esimerkit on vain omasta kokemuspiiristä.

Silloin on jo paniikki lähellä, eikä nopeusrajoutuksilla ole mitään väliä. Siitä välistä mennään mistä mahdutaan...

Siis seuratkaa niitä peilejä
cool.gif

Reiska_SB

Entäs jos onkin motoristi miettinyt näin:

Jaahas, takaa lähestyy paku, ei mitään mahdotonta vauhtia kuitenkaan (120<=>100). No nyt se sai kiinni ja ajaa perässä. Miksei se mene ohi ? No, miksei se jo ohita ?  Menis nyt, ei tässä halua tientukkona olla ja jonoa vetää, mutta ei uskalla sateisella kelillä lujempaakaan ajaa.
No nyt tulee vähän parempi tienpätkä, jos kiihdyttää vauhtia ettei tuonkaan tarvitse niin hiljaa ajaa, kun se ei näköjään ohittaa osaa.

Ei ne kaikki ole Transiteilla ajaneet, eivätkä tiedä Transun tehoista. Nykyään kun pakutkin kulkevat yleensä yli 150 km/h.
Kyllä nyt silti pitäs kyetä arvelemaan ettei iso paku enää satasesta kovin kiivaasti kiihy?
withstupid.gif
Ja sitä paitsi jos se sateisella kelillä kovaa ajaminen hirvittää (minua hirvittää) niin oisko molemmille osapuolille helpompaa että pyörä himmais hetkeksi (en odota siirtymistä ajamaan märkään ajouraan) ja vaikka väläyttäs vilkkua että auto pääsee turvallisesti ohi. Pyörällä kun se hetken himmaus on helpommin kurottu kiinni kuin pakulla
nixweiss.gif

edit: enkä minä ketään täällä kiroa vaan ääneen pohdiskelen tapahtumien kulkua. Höh. Ja 120km/h mittarinopeudesta puhun nimenomaan siksi että se on vain MITTARINOPEUS, ei TODELLINEN NOPEUS.

Eihän tuollaisessa pelkästään ajansäästö ole kyseessä. On hieman rennompaa ja varsinkin molemmille turvallisempaa ajella kun ei tarvitse kytätä hiljentääkö se edellä ajava. Joo tietysti voi jättää väliä mutta kohta se on taas kiinni kun esim. transu voi yksinkertaisesti kulkea "mielellään" sitä 5km/h kovempaa. Monissa laiskoissa autoissa on tällaista luonnetta.

Toisen takana ajelu nyt vaan on rassaavaa. Jos vähään aikaan ei ole takana ketään näkynyt, ja siihen joku ilmestyy, on selvää että se tulee nopeammin, ja mitä ilmeisimmin haluaa jatkaakin sitä vauhtia.

On muuten hyvä sanonta, että jonon tekee se, joka on siinä toisena. (viitaten noihin muihin kommentteihin asuntovaunuista ym.)

Perinteistä että edellä ajava autojono ajaa hieman hitaammin mitä itse haluaisit, ohituskaista alkaa niin oikealla kaistalla polkaistaan kaasu pohjaan. Ohituskaista loppuu niin taas himmataan.. Mopolla onneksi pääsee ohi vaikka kuinka yrittäisivät kiihdytellä

Minä väistän aina oikeaan laitaan ja höllään kaasua jos huomaan jonkun ohittavan - jo oman turvallisuuteni vuoksi

Pakujen nopeusrajoitus ( 100km/h) kokonaan pois vaan ja peräkärrynvetäjille sama homma
biggrin.gif

Mulla ainakin on aina kiire keikalle, joten saan ajaa siis kovaa.
Tosin mulla ei oo transiittia
smile_org.gif

Kyllä sitä tulee nopeammille annettua tietä niin autolla kuin pyörällä, tosin pyörällä harvemmin tulee moisia tilanteita kun vauhtia yleinsä on jokusen verran enemmän kuin tikkarissa sanotaan. Tietysti perussuomalaisiin tapoihin kuuluisi tukkia tie mahdollisimman hyvin ja estää ketään pääsemästä ohi "jos minen mee kovempaa ni et perkele mene sinäkään" joten kait tästä nyt saa maanpetturin leiman.

Mistä sen tiedät mihin sillä on kiire, ja tarviiko tietääkään?[/QUOTE]
Heh. Pojat pääsee vääntämään sanoja.
biggrin.gif

Tarkennus: Takaa tulevalle, todennäköisesti selkeää ylinopeutta ajavalle ajoneuvolle ei mielestäni ole syytä antaa tietä, koska:

a) kuski voi olla humalassa
b) kuski voi olla idiootti
c) kuski voi olla säännöistä piittaamaton k**ipää
d) kuski voi olla pakeneva rikollinen
e) kuski voi 'vaan kokeilla huippuja'
f) kuski voi...

Toki VOI myös olla, että

x) kuskilla on kiire viemään sairaalaan vakavasti loukkaantunutta henkilöä, mutta silloin hän

xa) osaa antaa valomerkkejä
xb) osaa antaa äänimerkkejä
xc) ei lähde moiseen hommaan hitaalla autolla vaan odottaa ambulanssia tms. paremmin tehtävään soveltuvaa kulkuneuvoa.

Eli vaikka aina joku keksii jonkun mahdollisen harvinaisen syyn, miksi ylinopeutta ajavia pitäisi liikenteessä kunnioittaa samoin kuin muitakin, niin kumoan moiset syyt sillä, että niiden esiintyminen on erittäin sangen epätodennäköistä.

Vai kuinka usein olette itse ajaneet kiireellistä 'sairasajoa' pakettiautolla, rakkaat orggilaiset?
cool.gif

80kmh-mittarinopeus kärryn takia on mielestäni nykyaikaisilla jousitetuilla jaurruilla (ja iskareilla) varustetuilla kärryillä on aivan naurettavaa. Muutenkin olen sitä mieltä että tärkeämpää kuin nopeusrajoitusten laskeminen olisi nopeuserojen vähentäminen. Samaan suuntaan liikkuvien nopeuserojen vähentäminen vähentää ohitustarvetta ja poistaa "todellisia" kohtaamistilanteiden kolareita. "todellisia" sen takia, että liikennekuolemiin tilastoidaan paljon itsemurhia...
Tuotaaah...Millaiset ajo-ominaisuudet luulet kärryllisellä autolla olevan väistötilanteessa? Toki nuo nopeuserot on petollisia, mutta vaaratilanteessa olisi mukavaa, jos jotain on mahdollista tehdä.
Saivarrellaan vähän...

Kuten Juutanan viestistä kävi ilmi, tärkeintä olisi nopeuserojen vähentäminen. Jos kärry perässä ei saa ajaa kuin 80km/h, niin sitten sillä ei pitäisi väkipakolla tulla esim. moottoriteille tai moottoriliikenneteille tien tukkeeksi. Tulisi vaan pysytellä pienemmillä teillä.

Muutenkin Suomessa voitaisiin alkaa sakottamaan alinopeudesta!

Ja jottei mene off-topickin puolelle, niin sanotaan vielä, että ei minulla ole koskaan ollut vaikeuksia motoristien ohittamisessa, silloin harvoin kun joku kukkahattu
smile_org.gif
on edessä ollut. Vaikeimpia on ne lippalakkipäiset vanhemmat herrasmiehet, joiden auto ei oikein mahdu yhdelle kaistalle, ja näkökyky lähentelee uhkaavasti lepakkoa.

Saivarrellaan vähän...

Kuten Juutanan viestistä kävi ilmi, tärkeintä olisi nopeuserojen vähentäminen. Jos kärry perässä ei saa ajaa kuin 80km/h, niin sitten sillä ei pitäisi väkipakolla tulla esim. moottoriteille tai moottoriliikenneteille tien tukkeeksi. Tulisi vaan pysytellä pienemmillä teillä.

Muutenkin Suomessa voitaisiin alkaa sakottamaan alinopeudesta!
Niin, olisihan se mukavaa, jos kaikki sais ajaa kovaa, mutta kun ei se ole aina turvallista. Jarruttomia kärryjä kun ei tarvitse katsastaa, niin monesti ne on myös sellaisessa kunnossa (valot ei toimi, renkaiden kunto: noin pienissähän ei esim. talvirenkaat ole pakolliset). Usein lisäksi kuorma ei ole läheskään laillisesti sidottu.

En kiistä, etteikö nopeuserojen vähentäminen lisäisi turvallisuutta. Mutta tulee miettiä myös tätä toista puolta asiasta. Miten käyttäytyy henkilöauto väistötilanteessa, kun kärryssä on massaa satoja kiloja? Ei kovinkaan hyvin.

Melko usein pistää ihmettelemään ihmisten ajotavat kärry perässä. "Ajaako tuo noin kovaa, vaikka kuorma on vaan yhdellä narulla kiinni?" yms.

Onpa taas pätevää juttua, Joten tuon esiin myös oman typeryyteni. Autona minulla on vain paku, laiska paska jolla ajan aina täysiä. Keulalle olen lisännyt SCANIA kyltin, motoristitkin ymmärtää väistää tai lisätä hanaa henkensä pitimiksi.
withstupid.gif

Back