• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristien maineenparannus!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ai niin... Kaikille pikkupenskoille olen vilkutellut ja morjestellut takaisin, mikäli ne on mua on tervehtinyt, tällä tapaa saattaa se paljon puhuttu "maine" saada positiivisia piirteitä myös isin ja äidin silmissä..?
Me kun pojan kanssa joudutaan ajeleen autollakin välillä, niin poika moikkaa jokaisen valoissa viereentulleen motoristin ja on tosi myyty jos motoristi viitsii moikata takas
033102beer_1_prv.gif

Northern_lights: Säästä maholliset köysirahat bensaan tms
wink.gif
Aina tulee heiluteltua lapsille takaisin jos ohittaa auton kaksikaistaisella tiellä tahi lapset heiluttelee takaikkunasta.
062802moto_prv.gif

Pikkupojille (ja -tytöillekin) tulee heiluteltua takaisin, jos ovat räpylä pystyssä tien sivussa.

Naisimmeisiä tulee päästettyä suojatien yli ja kauniin hymyn siitä usein saakin palkakseen. Onneksi on tumma visiiri kypärässä, jotta eivät näe, minkälainen sammakko sieltä kypärän sisältä kurkkii.
tounge.gif
(Tämän ajokauden trendinä allekirjoittaneella on raskaana olevien/lastenrattaiden kanssa liikkuvien naisten huomiointi liikenteessä. Vissiin siksi, kun on oma lehmä ojassa..)

Kotilokuskeille morjestan kiitokseksi, jos ovat ohi päästäneet.

En tiedä paransiko tämä tapaus motoristien mainetta, mutta ainakin minulle tuli hyvä mieli. Ajoin taajamassa, jossain keskisuomessa ja tuli vastaan korotettu suojatie ja vastaantulijoiden kaistalla oli auto pysähtyneenä suojatien eteen, päästääkseen vanhan herrasmiehen tien yli. Kuitenkin minun suuntaani menevät autot menivät suojatien yli pysähtymättä. Näinollen tämä pysähtynyt auto joutui odottamaan kauan kun ei päässyt eteenpäin. Ainakin kuusi autoa meni vielä suojatien ohi pysähtymättä. Minä tulin ja pysähdyin ja herrasmies pääsi ylittämään suojatien. Myös odottanut auto pääsi jatkamaan matkaa. Autosta myös nostettiin kiitokseksi kättä. Tuli kyllä hemmetin hyvä mieli näinkin pienestä asiasta.

Lapsille ja lapsenmielisille minäkin tervehdin ja jutustelen aina kun vain on mahdollista, myös monet aikuiset autoilijat tankkauspaikoilla ovat hanakoita keskustelemaan mopoista.

Kutakuinkin kaikki manööverithän tässä on tullut jo mainittua, mutta lisätäänpä rikka rokkaan.

Itse ajelen aina rajoitusten ylärajoilla ja hiukan ylikin silloin, kun ollaan taajama-alueen ulkopuolella ja muistan moikata kaikkia niitä autoilijoita, jotka antavat kohteliaasti tietä. Tankilla tulee jututettua vanhoja pappoja ja kuunneltua ne iänikuiset "kakspuolikasjaavaviiskytäluvulla" tarinat. Pikkuihmisille heiluttelen räpylää, kun ne pajottavat tien vieressä vilkutellen ohiajaville mopomiehille.

Joskus kasvaa sarvet päähän, kun laskee visiirin alas, mutta useimmiten lähdetään rennolla ja reilulla tatsilla liikenteeseen.

Annan autoilijoille usein tietä esim. liittymissä, sekä risteyksissä ruuhka-aikana vedän ihan oikeaan laitaan kaistalla jolloin takana tuleva auto voi tulla lähemmäs tai vaikka viereen = tilaa säästyy eikä taakse jäävä risteys mene ihan niin tukkoon, ehkä... Ja sit ohittavalle autolle annan tilaa, muistan myös kiittää puolestani jos joku antaa mulle tilaa.

Maine ei oikeastaan ole se ensisijainen motiivini moiseen käytökseen, vaan taustalla piilee kapinanomaisesti herännyt hyvien tapojen arvostaminen sekä toive helpottaa kireitä pipoja liikenteessä. Mitä vähemmän kireitä pipoja ja mitä enemmän huomaavaisuutta, sitä sujuvampi liikenne ja sitä enemmän moottoripyörän mahdollisuuksia liikenteessä suvaitaan. Ja kyllä, siitä tulee hyvälle tuulelle kun saa sen vittua haistattelevan teinin itsessään käyttäytymään
wink.gif

Ai niin... Kaikille pikkupenskoille olen vilkutellut ja morjestellut takaisin, mikäli ne on mua on tervehtinyt, tällä tapaa saattaa se paljon puhuttu "maine" saada positiivisia piirteitä myös isin ja äidin silmissä..?
Me kun pojan kanssa joudutaan ajeleen autollakin välillä, niin poika moikkaa jokaisen valoissa viereentulleen motoristin ja on tosi myyty jos motoristi viitsii moikata takas
033102beer_1_prv.gif

Northern_lights: Säästä maholliset köysirahat bensaan tms
wink.gif
No juu, meikäläinen on muutenkin niin huono tekemään solmuja, että vituiks menis kuitenkin noi köysileikit. Eli rahat bensaan (tai siis renkaisiin).

wink.gif
kyllä tuota suojatien eteen pysähtymistä on tullut opeteltua, ja siitä hyvä maku kyllä tulee
biggrin.gif
paitsi kun sattuu välillä ränkkä mummo rollaattorin kans, joka ei luota motoristiin, ja ei mee sit millään, vaikka kuin ois lossit kii ja melkeen mopotin sammuksissa.
mad.gif

...sekä risteyksissä ruuhka-aikana vedän ihan oikeaan laitaan kaistalla jolloin takana tuleva auto voi tulla lähemmäs tai vaikka viereen = tilaa säästyy eikä taakse jäävä risteys mene ihan niin tukkoon, ehkä...

Tätä kannattaa kuitenkin hiukan varoa.  Pari kesää takaperin olin risteyksessä oikealle kääntymässä ja odottelin oikeassa reunassa.  Takana oleva auto alkoi tulla rinnalle ja ehdin peilista katsoa, mitä hell.. kun auto tönäisi sen verran (sivulaukun telineeseen) eteen jaksanut pitää pyörää pystyssä.  "No kun mie luulin mahtuvani siihen viereen..."

Mutta asiaan. Minun ajotyyli tuskin kenessäkään herättää pahaa verta  
sport05.gif
ja pyrin myös ohittamistilanteet hoitamaan "nätisti".  Tuota kävelijöiden huomioimista (suojatiellä) pitäisi varmaan harrastaa vähän enemmän. Lapsille ja miksei myös aikuisille vilkutan tietysti aina takaisin.

Yleensä lähden liikkeelle hyvillä mielin, ja koska en viitsi alkaa kisaileen ja irvisteleen heti eka valoista niin pyrin antamaan tietä ja kiittämään kädenheilutuksilla. Käden, ei sormen.

Myös tarpeeton ohittelu on kohteliaisuutta. Jos mun on pakko ohi vetää niin reilu välimatka ohitettavaan ja morjestus joskus päälle niin tulee ohitettavallakin parempi mieli.

Pikkumuksuille vilkutan jos kovin kattelevat.
Joskus alkavat sen surauksena itkemään, mutta useimmiten näyttävät vain hämmentyneiltä. Harvoin takaisin vilkuttavat, mutta siihen olen tottunut muutenkin..

Työmatkalla aamulla duuniin en ole kovin kohtelias.

062802moto_prv.gif

piti kirjoittaman "Tarpeettoman ohittelun välttäminen on kohteliaisuutta.."
tounge.gif

Pari viikkoa sitten ajaessani kaupan pihaan, yksi harmaahapsinen mummo jäi odottomaan pyörän viereen. Kun sain pyörän sammutettua, mummeli tuli juttusille. Kyseli mitenkä iso se pyörä on, kulkeeko kovaa ja onko sillä helppo ajaa. Vastailin asiallisesti esitettyihin kysymyksiin. Lopuksi mummeli innostui niin kovasti asiasta, että oli jo ostamassa itsellensä moottoripyörää.  
tounge.gif

Mie päästän tien yli ihmiset aina liikennesääntöjen mukaan ja jos on isot letkat ja valot pimeenä niin usein sillonkin pysähdyn ja annan ihmisten kävellä yli. En katso onko ihmiset mummoja, naperoita vai keski-ikäisiä. En ole missään vaiheessa tätä tehnyt motoristien maineen palauttaminen mielessä.. vaan ihan oman kupin pohjani perukoilta olen tuollaisen keksinyt.. se muidtaakseni opetettiin autokoulussakin aikoinaan  
wink.gif
Lisäksi käsi heilahtaa kaikille jotka morjestaa tai tapittaa silmät pyöreenä.. tarkoitan juurikin vaahtosammuttimen kokoisia pikku-sankareita.

Miuta alkaa kyllä tämä motoristienmaine lööbä kyllästyttämään kuin pientä eläintä.

Yleensä pyrin ajamaan silleen fiksusti, muut huomioiden, suunnilleen kuten toivoisinkin muidenkin käyttäytyvän minua kohtaan liikenteessä. Moni täälläkin näkyy huomanneen, kuinka pienestä eleestä tai toisen huomioimisesta voi saada hyvän mielen. Miksi emme siis aiheuttaisi hyvää mieltä toisillemme enemmänkin..?
cool.gif

Toisaalta, sen verran juntti olen, että kun joku alkaa esim. kaksikaistaisella väylällä 'kiilata' eteeni vilkkua näyttämättä (= lupaa kysymättä), en aina suosilla jarruttele, vaan estän parhaani mukaan moisen röyhkeyden. Toki kolaria vältellen.

Olen mielelläni kohtelias asiallisille liikenteessä olijoille, mutta teiden kuninkaat, joiden ei mielestään tarvitse välittää muista, saavat karvani ja aggressioni nousemaan helposti...
sad_orig.gif

Olen mielelläni kohtelias asiallisille liikenteessä olijoille, mutta teiden kuninkaat, joiden ei mielestään tarvitse välittää muista, saavat karvani ja aggressioni nousemaan helposti...  
sad_orig.gif
wink.gif
Mut ei niiden tasolle tarvii laskeutua. Ja itse saan nykyisin ihan oikeesti paljon rajummat kiksit silloin kun kykenen nielemään kiukkuni ja hymyilemään aurinkoisesti samalla kun annan tietä ...mitä ei kyllä liian usein tapahdu.

Hyvät tavat ja kanssakulkijoiden huomioonottaminen alkaa olla näemmä niin pahasti "out" että jo anarkian takia em. toimintamalli kolisee. Vittumainen ämmä, sano  
tounge.gif

Kyllä sitä itsekkin tulee päästettyä suojatielle pyrkivät aina ennen kuin itse siitä menen. Koskaan ei niin kiire ole
biggrin.gif

Toki lapsille tulee aina vilkuteltua ja paras varmaan oli ku pikkupoika tuli kysymään ku parkista olin lähössä että saisko hän startata pyörän. Annoin painaa nappia ja rupes skidiä hymyilyttämään. Vielä halus että kumia polttasin (kenties tuleva pommittaja?
smile_org.gif
Mut sitä ei viittiny siinä kerrostalon pihassa rueta tekemään.

Mutta meikäpoikapa ajelee ainakin mutkateillä sillä tavalla, miten se parhaiten nautintoa itselle tuo. Joskus vaan kutosella köröttelen kohtalaisesti mutkiin kallistaen, mutta joskus, kun siltä tuntuu, kierrokset kokoaika lähellä kymmentätuhatta ja hirveetä vauhtia mutkasta toiseen pakoputki kiljuen ja paukkuen.
biggrin.gif
Tämä tietysti kaukana taajamasta. Omaksi iloksi se pyörä on hankittu eikä muiden miellyttämiseen.

Kaupungissa ei skegge nouse ja muutenkin ajetaan kunnolla sääntöjen mukaan jo pelkästään oman työnkin takia. Eipä ole vielä ensimmäistäkään vihaista mulkaisua tullut mopoillessa, jos tulee, niin lisää löylyä kiukaalle ja jenkaa.
biggrin.gif

Keulin ja ajan ylinopeutta, annan autoille tilaa ja päästän mummoja suojatien yli. Tööttään ja näytän keskisormea kun mua kiilataan tai ajetaan eteen, Moikkaan kiitokseksi kun autoilija antaa ohitusmerkin. Nautin mootoripyöräilystä täysillä, mutta en ole KOSKAAN ajatellut omaa mainettani motoristina. Meitä on moneen junaan ja vielä osa jää asemalle.

Tämän kirjoitan täysin positiivisessa mielentilassa, ja toivon ettei kyyninen ajattelutapani loukkaa tai vihastuta ketään.

Minäkin, vähän kuten Northern Lights, olen vaikuttanut positiivisesti olemalla ajamatta, pirskules hentään...
sad_orig.gif
Noh, ei ole ainakin tullut törpättyä...
tounge.gif

Kyllä sitä itsekkin tulee päästettyä suojatielle pyrkivät aina ennen kuin itse siitä menen. Koskaan ei niin kiire ole
biggrin.gif

Toki lapsille tulee aina vilkuteltua ja paras varmaan oli ku pikkupoika tuli kysymään ku parkista olin lähössä että saisko hän startata pyörän. Annoin painaa nappia ja rupes skidiä hymyilyttämään. Vielä halus että kumia polttasin (kenties tuleva pommittaja?
smile_org.gif
Mut sitä ei viittiny siinä kerrostalon pihassa rueta tekemään.
Joo toi startti napin painaminen on jo TOSI iso juttu penskoille. Emännän siskon lapset melkein tappelee kuka saa painaa mopon käymään.

tounge.gif

Back