• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristi pysäkillä tai pientareella, pysähdytkö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JGo

Sijainti
Helsinki
"Olitko se sinä" -ketjussa on muutama kommentti siitä, pitääkö pysähtyä kysymään tien varressa olevalta moottoripyöräilijältä tarvitseeko hän apua. Miten on, pysähdyttekö kysymään ja missä tilanteessa?

Itse olen ainakin ajanut ohi, koska oletan että apua kaipaava osaa käsiä huitomalla tms. näyttää, että nyt pitäis pysähtyä. Jos siellä muuten vain seisoskellaan pyörän vieressä, moikkaan ja ajan hyvillä mielin ohi.

Olen pysähtynyt ja opettanut mukanani olleelle nuorukaisellekin, että jos on epävarma pysähtyneen avun tarpeesta, pitää pysähtyä kysymään. Itse torjun epätietoisuuden tervehtimällä ohi ajavia peukku pystyssä. Se viesti on tajuttu laajasti: kaikki hyvin.

Jos laitteet on pysäkillä tai levikkeellä,niin tuskin.(Tietenkin sitte jos räpylät heiluu)
Jos pientareella, pysähdyn jos ei tule mitään "ok" merkkiä.

Ja jos on motarilla,niin ehdottomasti.
Niitäkin puupäitä näkyy jotka pysähtyy satasen alueelle lukemaan KARTTAA  !
eek.gif

Nimimerkillä motarilla motoristia neuvonut.

Kyllä tuota tulee pysähdyttyä, jos huidotaan tai vinkataan käsin että asiaa olisi.
Pariin kertaan olen pysähtynytkin ja jeesannut, bensa loppu ja toisella kerralla rautalankaa+jesseteippiä pikakorjaukseen.
sport05.gif

Mielestäni yleensä kyllä huomaa: tupakki-, venyttelytauko, puhelu, kartan tutkinta...Jos ei näistä selvästi ole kyse, ei tarvi huitoa. Itse ainakin pysähdyn, harvoin niin kiire ettei kerkii paria sanaa vaihtamaan: "onko joku hätä? ai ei, no moro sit 8)"

Aina olen pysahtynyt kun olen huomannut, yleensa ei mitaan hataa mutta tuleepahan rupateltua tupakan ajan verran. Autolla liikkeella ollessa yleensa luulevat kytaksi kun pysahtelen keskusteleen.
nixweiss.gif

Sunnuntaina kun vetäsin mopon pöpelikköön ja kävelin/seisoskelin siinä pientareella keskellä-ei-mitään, täysi motoristin varustus päällä, kypärä kädessä, niin joku ehkä 4-6 autoa ajoi ohi pysähtymättä. Ekat motoristit pysähtyi heti paikalle kyselemään. Mopoa ei varmaan autosta nähnyt, mutta ehkä joku osaa laskea 1+1 ja olisi sitä voinut autoillijat pysähtyä kysymään onko hätä. Siinähän olisi voinut olla vaikka oikeesti loukkaantunut ja sokissa kävellä siinä pientareella. Eniten sapettaa se vastaan tullut autoilija jonka olettaisin nähneen kaatumiseni, jatkoi vain matkaa eikä pysähtynyt  
mad.gif

Vastaus itse kysymykseen, joskus pysähdyn ja joskus en. Jos näen tilanteen sellaiseksi, että ollaan vaan taukoa pitämässä, niin moikkaan ja ajan ohi. Jos vaikuttaa epävarmalta tarviiko apua, niin pysähdyn kysymään.

sanoi:
olisi voinut olla vaikka oikeesti loukkaantunut ja sokissa kävellä siinä pientareella.

Tuo kyllä pitäs huomata sokean kotilokuskinkin, itse ajelen kyllä ohi ellei erikseen heilutella, huidota tai muuten tilanne näytä vakavalta...

Voisin sen verran jatkaa, että kun tämän palstan perustamiseen merkittävimmin vaikuttanut taho aikoinaan minua vannotti käymään Geirangerilla, ni otin ohjelmaan. Oli mukana silloin ”noviisi” ja pysähdyimme ylhäällä, kun oltiin selvitty ylös. Siinä sitten pärrät parkkiin ja keskityin kehumaan suoritusta, kunnes äkkiä snaijasin, että jatkuvana virtana ohi ajavissa motoristeissa eli epätietoisuus. Pääosa koki velvoitteekseen pysähtyä kysymään, oliko ongelmaa. Sit ku tajusin nostaa peukun, myllyjen laulu jatku tasasempana. Motoristikulttuuri on hieno!

Pari päivää sitten ajeltiin Tukholman lähellä E4-tiellä. kaverin fättäristä meni kaasutin tukkoon ja levitettiin työkalut P-paikalle ja istuttiin ruuvaamaan. Kukaan motoristi ei pysähtynyt, tosin ei kyllä näytetty mitään merkkejäkään ja pärjättiin omin avuin. Varmaan jos apua tarvitsee niin kannattaa selkeästi ilmaista.

*edit* tätä aiemmin jossain metsätiellä kun oltiin parkissa, noin 50v nainen mustassa nahka-asussa jollain 50-luvun vintage-pyörällä pysähtyi juttelee ja tarkisti tilanteen.

Pysähdyn (sekä kotilolla että prätkällä ajaessa) toki kysymään,  josko apua tarvitaan.
Muutama viikko sitten pysäyttäessäni apu olikin tarpeen, vaikkei tien pientareella olija sitä mitenkään indikoinutkaan.

Kannattaa aina viittilöidä tai jollain muulla tavoin osoittaa, että apu on tarpeen. Ei ole häpeä pyytää apua, mutta avun antamatta jättäminen sitä vastoin on suorastaan tuomittavaa (RL 21Luku, 14§ ja 15§).

Mitä sitä turhia pysähtelemään, yleensä kaveri vain venyttelemässä/tupakilla.
Jos on huivi stongassa/peilissä, kuski huitoo kuin tuulimylly / roplaa pyörää tai homma on muuten vain kummallisen näköistä niin silloin tietysti pysähdytään.
thumbs-up.gif

Sunnuntaina kun vetäsin mopon pöpelikköön ja kävelin/seisoskelin siinä pientareella keskellä-ei-mitään, täysi motoristin varustus päällä, kypärä kädessä, niin joku ehkä 4-6 autoa ajoi ohi pysähtymättä. Ekat motoristit pysähtyi heti paikalle kyselemään. Mopoa ei varmaan autosta nähnyt, mutta ehkä joku osaa laskea 1+1 ja olisi sitä voinut autoillijat pysähtyä kysymään onko hätä. Siinähän olisi voinut olla vaikka oikeesti loukkaantunut ja sokissa kävellä siinä pientareella. Eniten sapettaa se vastaan tullut autoilija jonka olettaisin nähneen kaatumiseni, jatkoi vain matkaa eikä pysähtynyt  
mad.gif

Vastaus itse kysymykseen, joskus pysähdyn ja joskus en. Jos näen tilanteen sellaiseksi, että ollaan vaan taukoa pitämässä, niin moikkaan ja ajan ohi. Jos vaikuttaa epävarmalta tarviiko apua, niin pysähdyn kysymään.
Pysähdyn aina jos vähänkin näyttää siltä että ei ole vaan lepuutustuokio menossa.

Ja kerros nyt miten sulle kävi, Streethawk? Kävikö pahastikkin?

Sen kerran kun multa viime kesänä loppu bensa (enkä tosiaankaan tienny missä lähin makki on) niin aikani siinä pälyilin josko tulis mopo ohi.
Eipä tullut, joten soitin taksin ja makki olikin parin kilsan päässä.
Eikun 1,5 l limupulloon menovettä ja takas mopolle.
Siinä kun lorottelin lisää bensaa, niin johan tuli kolmekin mopoa ohi ja hidasteli (näkivät tietty mitä jo puuhaan) ja viimenen kun ajo ohi, oli "meitin kerhon" hesmuja, heitti uken ja tuli kysyy, et "mitäs sä täällä limua tankkailet"  
tounge.gif

Sillon vähän hymyilytti, et ei sitten osunu paikalle aikasemmin  
biggrin.gif

Tuli vähän kallis litrahinta bensalle, mut eipä viittiny alkaa autojakaan pysäyttelee.

Oletan, että apua tartteva mopoilija osaa jollain tavalla viittilöidä pysähtymään.
Eli en stoppaile joka "tupakkitaukolaisen" viereen  
smile_org.gif

No muutamaan kertaan olen pysähtynyt kun on ollut selvästi tienpientareella.Apuja ei kuitenkaan ole tarvinnut antaa.

Itsekkin välillä ollut vaan muuten tauolla niin joku motoristi tulee kyselemään onko ongelmia
smile_org.gif

Back