• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motonet MP-öljyt, kokemuksia.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samba2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
samba2 sanoi:
Kattelin saksankielisestä manuaalista, että suositellaan GPZ:n SE tai SF SAE 10W40,10W50 ja 20W40,20W50
Onko nuo SE,SF,SAE niitä luokituksia mitä pitäisi katella ?

Onkos nyt koneessa oleva 10W30 hondan öljy litkumaisempaa verrattuna tuohon 10W40:seen ?
Että pitäskö yrittää löytää 10W50:sta, joka olis varmasti tarpeeksi jäykkää öljyä :D

Ennen kuin teet yhtään mitään, suosittelen perehtymään esimerkiksi seuraaviin:

http://www.teboil.fi/Publication.asp...5637;5650;5651

http://www.teboil.fi/Publication.asp...5650;5652;5653

10W30 on juoksevampaa kuin 10W40 ja 10W40 lienee ihan hyvä yleisöljy. Purkin kyljestä olen itse aina varmistanut vain, että öljy pitää sisällään kytkimen suoja-aineen.

panman sanoi:
Mitähän ainetta tuo sitten on?
Aivan, joku jos kertois mullekkin,mitä se legendaarinen,myyttinen aine on.Minä kun oon aina ollut siinä luulossa,että märkäkytkin tykkää lisäaineettomasta perus öljystä.

10W30 on juoksevampaa kuin 10W40 ja 10W40 lienee ihan hyvä yleisöljy. Purkin kyljestä olen itse aina varmistanut vain, että öljy pitää sisällään kytkimen suoja-aineen.
Eipä tuossa juoksevuudessa kait mitään mainittavaa eroa ole. Se ero noissa on, että kun ulkolämpötila nousee päälle +30 asteen, niin 10W40 pelaa paremmin. Viskon alaraja voisi hyvinkin olla 15W, harvempi meistä ajelee 10 asteen pakkasella. Kytkimen suojaaine sitten, mikähän tuo oikein lienee? Yleensä sen parempi öljy on kytkimelle, mitä vähemmän öljy sisältää erilaisia lisäaineita.

Ei ole mitään hajua mitä se kytkimen suoja-aine on, mutta sellaisen purkin olen hyllystä aina valinnut, missä kyseinen ainesosa on.

polip sanoi:
En halua olla epäkohtelias,mutta jos täältä pitää kysyä mitä öljyä pyörään,niin
kannattaako koko harrastusta aloittaa?
Yhtä ja oikeaa vastausta täältä ei saa.

Joo ei saa. Kyllä mä lähtisin epätietoisena ihan ekana liikkeelle siitä että mitä plootua ja viskoa se valmistaja on mahtanut kyseiseen vehkeeseen suositella.
Ei pitäis kaiken järjen mukaan olla se kaikista huonoin valinta?

samba2 sanoi:
Tere.

Asiasta varmaan 20 keskustelua, mutta kertokaas vähän tyhmemmälle.

Kouvolan motonetissä kävin katteleen öljyjä:

10W40 Motox Synteettinen, 30E
10W40 Motul Synteettinen, 37E
15W50 Teboil Synteettinen, 40E
15W50 Motul Syntettinen, 50E
---------------------------------------------
20W50 Motox Mineraali, 15,50E
20w50 Motul Mineraali, 45E

Nämä nyt löysin hyllyltä ja kertokaas mikä olis "paras" valinta (jos delvacia ei lasketa :D)

Tyttöystävän Kawasaki GPZ 500S -88 vaihdoin viime kauden alussa öljyt, hondan 10W30 öljyt.
Sen jälkeen ollut vähän tahmea vaihtaa vaihteita ja vapaalle saaminen on ollut melko vaikeaa tämän jälkeen :/
Ei tietoa mitkä olivat edelliset öljyt, eli mikä öljy sopisi parhaiten tähän tapaukseen ?
Kun ennen öljyn vaihtoa toimi PALJON paremmin vaihteet !

Toinen potilas:
CBR 954 RR -02, tähänkin pitäisi vaihtaa öljyt nyt kesän alussa. Jos nuista öljyistä pitäisi valita niin mikä öljy sopisi parhaiten tälle pyörälle.
Jos jollain huonoja kokemuksia jostain öljystä, että vaihteet ei mene niin nätisti ja vapaata ei meinaa saaha päälle niin kertokaa ihmeessä !!! :jippikaijee::jippikaijee::jippikaijee:

Nuo ylhäällä mainitsemasi "synteettiset" öljyt eivät ainakaan kaikki taida olla synteettisiä, vaan semi-synteettisiä. Tuo hinta kun näyttää sen verran huokealta. Esim. täyssynteettinen 10/40 mopon kuvalla varustettu 4l ölppä on gyl dyyriimpää.

esanssia sanoi:
Nuo ylhäällä mainitsemasi "synteettiset" öljyt eivät ainakaan kaikki taida olla synteettisiä, vaan semi-synteettisiä. Tuo hinta kun näyttää sen verran huokealta. Esim. täyssynteettinen 10/40 mopon kuvalla varustettu 4l ölppä on gyl dyyriimpää.

En nyt tiedä onko täyssyntettiset niin kauhean kalliita verrattuna semisynt. 4L Motul 300V saa alle 50e kotiin kannettuna :dunno:
Toki siitä voi maksaa myös 124e http://www.mpt.fi/index.php?productID=28517, jos tuntuu saavan liian edullisesti muualta :)

esanssia sanoi:
Nuo ylhäällä mainitsemasi "synteettiset" öljyt eivät ainakaan kaikki taida olla synteettisiä, vaan semi-synteettisiä.

Jep... ja motonet ilmoittaa näin. 37e motul on osasynteettinen ja 30e motox on synteettispohjainen...kai tämä jälkimmäinenkin tarkoittaa semiä?

esanssia sanoi:
Tarkoitin lähinnä tuota Motonettiä.

Tuo Motonetin halvin täyssynteettinen 10w40 taitaa olla tuo Shell Advance Ultra 4-T 57,5€ /4l.

Joo, ei Motonetistä saa siihen hintaan mitä tuolla edellisessä viestissä mainittiin.

Niin hän tuo taitaa olla. Kun kattelin nuita niin yritin katella onko ne täyssynteettisiä, mutta luki kaikissa erillälailla niin laitoin vaan, että ovat synteettisiä.
Tekkee "liian" monenlaista, kun ei osaa valita.

Oli niin helppo autoon vaihtaa vaihteistoöljyt, kun motonetistä kävi hakemassa oli motox:lta mineraalista- ja synteettistä öljyä.
Ja niistä tietenki valitsi tuon synteettisen.

Kaippa pittää laittaa kumpaankin mopoon tuota Motulin 10W40 viskositeetillä olevaa ölppää.
Luulis, että sillä pelittää paremmin, kuin nykyisellä Hondan 10W30:llä.

Tai vielä parempi vaihtoehto vois olla, että laittaa eriä niin voi vertailla kumpi pelittää paremmin.
En sitten tiedä kuinka hyvin voi verrata, kun toinen on -88 ja toinen -02 :D ?

perttuvv sanoi:
Ei ole mitään hajua mitä se kytkimen suoja-aine on, mutta sellaisen purkin olen hyllystä aina valinnut, missä kyseinen ainesosa on.

Leuka rinnassa vedän sanojani takaisin eli tarkistin autotallissa mitä Motul 5100 öljypurkin kyljessä lukee ja siellä mainittiinkin öljyn olevan JASO MA -luokiteltu erityisöljy märkäkytkimille. Tuo JASO MA tarkoittaa, että öljy ei sisällä lainkaan kitkan poisto/vähennys aineita. Kyseisessä öljyssä ei siis ole lisättynä mitään suoja-ainetta, vaikka muuta muistelin. Tuoteselosteesta olen joka tapauksessa varmistanut, että öljy sopii märkäkytkimelle kytkintä suojaavien ominaisuuksiensa vuoksi. Lisäaineellista en siis ole ostanut joka kerta, vaikka aiemmin muuta väitinkin :doh: Pahoittelut tahattomasta disinformaatiosta!

Nämä JASO-asiat löytyivät tuolta samoin kuin muutakin öljynvaihtoasiaa. Jos joku ei jaksa tuota lukea, niin JASO MB puolestaan kertoo, että kyseinen tuote ei sovellu märkäkytkimille koska se sisältää kitkan poisto/vähennysaineita.

perttuvv sanoi:
Tuo JASO MA tarkoittaa, että öljy ei sisällä lainkaan kitkan poisto/vähennys aineita. Kyseisessä öljyssä ei siis ole lisättynä mitään suoja-ainetta, vaikka muuta muistelin.

Ei ihan noin kuitenkaan. JASO MA luokitellussa öljyssä on kyllä kitkan vähennysaineita ja lisäaineita runsaastikin. Määrät ja laadut ovat vaan semmoisia, että ne toimivat oivasti myös märkäkytkimen kanssa.

Ei kehtaa uutta topiccia avata niin laitetaas tähän kysymys:

GPZ seisonut talven +5 tallissa ja pitäs pikku hiljaa kaivaa peli esille.
Kannatteekos vaihtaa nuo uudet öljyt koneeseen nytten, kun seissyt talven vai ajella kone ekaksi lämpimäksi ja sitten vaihtaa.

Ajattelin vain, kun öljyt valunut varmaan aika hyvin tonne pohjalle niin tulis varmaan hyvin kaikki vanhat öljyt pois, mutta teorioita.

suurin osa näistä joku öljy toimii paremmin kuin,toinen johtuu kumminkin siitä vaihdepolkimen huolimattomasta käytöstä ,liian köykäinen vaihto ja öljyt on heti paskat kun löytyy välivapaa:)

esanssia sanoi:
Tarkoitin lähinnä tuota Motonettiä.

Tuo Motonetin halvin täyssynteettinen 10w40 taitaa olla tuo Shell Advance Ultra 4-T 57,5€ /4l.

Taitaa kuitenkin olla Teboil 4T-SuperBike 15W50 4L, 39.90 €

Back