• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moto Morini 9 1/2 sylinteriputket irti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pekkavee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ollaan tekemässä pientä remonttia kaverin pyörään.
Pyörä on Moto Morini 9 1/2.

Miten siitä saa sylinteriputket irti.
Ei oikein löydy mistään ulosvetäjää kyseiseen hommaan.

Moottori on jo pöydällä ja kannet viety koneistamoon pientä laittoa varten.

Männäthän saa sitten irti sylinteriputkien irrotuksen jälkeen, kun ottaa männän tapit ulos siitä luukusta sylinterin kyljessä.
Mutta ne sylinteriputket pitäisi saada ensin vedettyä irti.
Miten ja millä vehkeellä?

Asiahan ei minulle varsinaisesti kuulu, mutta olisin kyllä kovasti kiinnostunut, että mikä pärrää vaivaa ja millä kilometreillä? Itse kysymykseen en osaa (onneksi, ehkä) vastata.

Edit: Hienot, uudet siivet!

Edit 2: Google playsta saa ladattua ainakin Corsaron korjaamokäsikirjan 9 eurolla. Ilmaisiakin löytynee netin syövereistä.

Manuaalin mukaan putki vedetään ylös ulosvetäjällä, jonka kärjet menevät pieniin koloihin putken reunoissa.

Mistä löytyisi joku tuollainen ulosvetäjä millä tuon voisi tehdä.

Yritettiin eilen tekemällä teräksestä koukut, joita vedettiin liukuvasaralla vaijerin avulla.
Ei onnistunut, koska teräskoukkumme oikenivat.
Sinne koloihin mahtuu vain 6x4 mm kärjet.

Veikkaanpa että tuommoisen löytää helpoiten hakemalla pari halpaa sopivanlevyistä vetäjää Motonetistä ja rälläkällä kaivaa kärjet sopiviksi.
Kerran olen käyttänyt sellaista laakerin ulosvedintä joka ottaa kuulien välistä kiinni pikku koukuilla. Se varmaan toimisi tuohon, mutten tiedä mistä saa hankittua. MP-Huolto Kouvolassa joskus lainasi.

skuikka sanoi:
Veikkaanpa että tuommoisen löytää helpoiten hakemalla pari halpaa sopivanlevyistä vetäjää Motonetistä ja rälläkällä kaivaa kärjet sopiviksi.
Kerran olen käyttänyt sellaista laakerin ulosvedintä joka ottaa kuulien välistä kiinni pikku koukuilla. Se varmaan toimisi tuohon, mutten tiedä mistä saa hankittua. MP-Huolto Kouvolassa joskus lainasi.
Motonetin ulosvetimiä kanssa mietittiin.

Tuo toinen vinkkisihän oli mainio. Kiitos.
Meillä on MP-kerhollamme sellainen laakerin ulosvedinsarja, jossa on tuollaisetkin kärjet.
Niitä kärkiä käyttämällä homma voisi ehkä onnistua.
Se on vaan lukkojen takana, joten täytyy pyytää hallituksen jäseniltä se käyttöön.

Eikö tuohon sopis jos sorvais 10 mm levystä pyöreän kiekon joka ulkomitoiltaan menee just lohkon reikään ja siihen sorvaa pienen loven sylinteriputkea varten ja vetopultti läpi. Jos sorvi on käytössä niin halvempikin kun ulosvetäjien osto.......vai onko tässä morinissa jotain poikkeavaa?

Ymmärsin että tuon vehkeen sylinterien vaipat on samaa valua lohkon kanssa. Vähän niinkuin Husapertin 650koneessa, joka tosin halkaistaan että saa sylinteriputken irti.

MrWilson sanoi:
Asiahan ei minulle varsinaisesti kuulu, mutta olisin kyllä kovasti kiinnostunut, että mikä pärrää vaivaa ja millä kilometreillä? Itse kysymykseen en osaa (onneksi, ehkä) vastata.
9 1/2 pyörän käsikirja meillä on imuroituna, josta löytyy myös tuo kuva sylinteriputken ulosvetäjästä.

Koneen kannessa oli ongelma.
Yhden venttiilivarren tiivistekumi oli riekaleina ja kulumaakin oli venttiiliohjureissa turhan paljon, mikä johti myös venttiilin kantamiseen ja paineiden katoamiseen.
No kansi on nyt kansipajassa.

Tämä sylinterihomma liittyy projektiin, jossa tutkitaan keraamisten pinnoitteiden vaikutusta lämmön siirtymiseen.
Pinnoituksia on siis tarkoitus tehdä eri osille.
Ei siis mikään vika.
Männät ja männänrenkaat ovat varmastikin hyvässä kunnossa.
Kilometrejä on vasta 35.000 km.
Vuosimalli taitaa olla 2009.

Pekkavee sanoi:
Ei siis mikään vika.
Männät ja männänrenkaat ovat varmastikin hyvässä kunnossa.
Kilometrejä on vasta 35.000 km.
Vuosimalli taitaa olla 2009.

Ehjää ei kannata korjata :bye:

pupu sanoi:
Ehjää ei kannata korjata :bye:
Olen ihan samaa mieltä.
Mutta minkäs teet, kun pyörän omistaja haluaa selvittää tuota lämpöasiaa.
Onhan tämä nyt tämmöiselle Boxeri Bemarihepulle kuin minä aika seikkailu kanssa.
Kyllä tässä oppii taas kaikenlaista uutta juttua.

Olisiko kenelläkään lainata M38x1.5 mm ulosvetäjää sisäkierteellä pääkaupunkiseudulla?
Tuollainen tarvittaisiin, jotta saadaan nokkaketju vaihdettua.
DRA-A-2540.jpg

Sorry no way! Googlet ja Applet vedän vessassta alas.

Back