• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Morjenstaminen liikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mää en käsitä, että miks pitäisi morjestaa jollekkin täysin tuntemattomalle tyypille vaan sen takia, että liikkuu samanmoisella kulkuneuvolla !

Mites sitten, kun olette liikkeellä autolla ? Morjestatteko kaikille kanssa-autoilijoille ?

Linja-auton ikkunasta tietty heilutellaan kaikille vastaan tuleville linja-autoille.

Kävelyllä tietenkin kaikille toisille jalankulkijoille.

Tutuille tietty moikataan, mutta älytöntähän se on kaikille ruveta morjestelemaan....

buttrock.gif
Se nyt vain sattuu olemaan sellainen hyvin vanha perinne.

Joskus ennenvanhaan moottoripyöräilijät kokivat jonkinlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta pyörä- ja vaatemerkistä riippumatta. Joskus saatettiin huoltoasemalla tai jossain muualle keskustella jopa täysin tuntemattoman motoristin kanssa. Ja jos joku oli pulassa niin pysähdyttiin kysymään tarvitaanko apua. (huoh...)

Ei siellä tarvitse moikata jos ei halua, se vain on kohtelias ja (minusta) hyvä tapa.

Eli moikkaan aina

Me oltiin ajelemassa tualla maaseudulla, siällä on niin rauhallista. Pysähdyttiin tauolle. Ei paljo mitää ääniä, jostain kaukaa kuulu lehmien ammuntaa.

sanoi:
paradox Lähetetty Heinä. 03 2006,14:23
--------------------------------------------------------------------------------
Lainaa (leijona59 @ Heinä. 03 2006,12:30)
ps. Itse en aja koskaan päivällä pitkillä valoilla  

eiköhän se oo jo laissakin kiellettyä...

On se ny kumma ku joka topikissa joku rupee siunaileen jos ei ylinoppeuksista niin sitte pitkistä valoista tai vanhoista  kalsareista... Mä ajelin tällä viikolla jumakeka parkit päällä!
033102bebe_1_prv.gif
niin. no se lehmien ampuminen on kans laitonta. varsinkin jos ne ei oo omia...  
biggrin.gif

- täällä on katsos niin lainkuuliaista porukaa...  
omg.gif

Kun nyt linja-autot olivat esimerkkinä, niin Tampereella kun joskus yleisiä tuli käytettyä, niin kaupunginliikenteen kuskit tervehtivät aina vastaan tulevaa työtoveria. VPK:n lanssin kyydissä liikkuessa totesin, että ambulanssikuskit morjestivat toisilleen. Jenkkiautoharrastajillakin tuntuu olevan tapana morjestella toisilleen (tokihan näin pienillä kylillä tuntevatkin toisensa). Avoautoilla ajavatkin näyttivät keksineen tervehtiä kohottamaalla käden suoraan ylöspäin - varmasti juuri korostaakseen tuota katottomuutta.

Minusta tuo on ihan mukavaa vaihtelua siihen, että osa porukkaa on tien päällä vain kiusatakseen muita tai ajavat muuten huomioimatta toisia.

Tätä viestiketjua kun plärää, niin ei voi muuta kuin alkaa ihmettelemään, miksi morjestaminen tuntuu olevan joillekin ongelma?

Moikkaan aina kun pystyn, monesti ensimmäisenä, monesti ei moikata takasin - miks tätä pitäs ajatella sen enempää?

Monesti on varmaan jäänyt multa moikkaamatta takaisin, kun on joutunut tarkkailemaan liikennettä, just vaihtamassa kaistaa, mitälie milloinkin. Mulle kuitenkin liikenneturvallisuus menee moikkaamisen edelle, ja jos se vastaantuleva moikkaaja ei sitä käsitä, ja "ottaa herneen nenään" siitä, niin se todellakin on _sen osa elämää_.
confused_orig.gif

Täytyy kyllä myöntää, että tyhjällä tiellä kun tulee toinen prätkä vastaan (pyörän tyylillä ja merkillä ei todellakaan ole väliä) ja sieltä iloisesti morjestetaan, niin en todellakaan pysty olemaan morjestamatta takaisin. Ja matka jatkuu leveän hymyn kera, jostain syystä siitä tulee aina hyvälle tuulelle.
062802moto_prv.gif

Tähänkö se sitten perustuu, että jotkut motoristeista sitten jää tähän koukkuun, ja yrittää "onkia" tätä hyvää oloa, vastaantulijoiden morjesteluista, ja se alkaa kuulostaa laiminlyödyltä velvollisuudelta, josta syytellään. Tältä se hieman kuulostaa joidenkin kirjoituksissa. Ei mulle tuu pahaa oloa, jos ei morjesteta takaisin, miks pitäis? En yleensäkään lähden tienpäälle vastaantulijoiden takia.
sport05.gif

No, tää kaikki on varmaan sanottu jo satoja kertoja, ja mä pahoin pelkään, että tullaan vielä sanomaan uudestaan...mutta toivottavasti näitten kirjotteluiden myötä ymmärrys pikkuhiljaa kasvaa, niin katkeruus haihtuu...
lookaround_orig.gif

Me oltiin ajelemassa tualla maaseudulla, siällä on niin rauhallista. Pysähdyttiin tauolle. Ei paljo mitää ääniä, jostain kaukaa kuulu lehmien ammuntaa.

sanoi:
paradox Lähetetty Heinä. 03 2006,14:23
--------------------------------------------------------------------------------
Lainaa (leijona59 @ Heinä. 03 2006,12:30)
ps. Itse en aja koskaan päivällä pitkillä valoilla

eiköhän se oo jo laissakin kiellettyä...

On se ny kumma ku joka topikissa joku rupee siunaileen jos ei ylinoppeuksista niin sitte pitkistä valoista tai vanhoista kalsareista... Mä ajelin tällä viikolla jumakeka parkit päällä!
033102bebe_1_prv.gif
Osu ja uppos...vai
smile_org.gif

Mutta hei, eikös tämä ole keskustelupalsta ?
wink.gif

Moikkaan yleensä "kyykkypyörämäisesti" kättä sivulle heilauttamalla, mutta kun joku heilauttaa kunnolla lapastaan, niin minullekin tulee kiire nostaa händy pystyyn. Täytyy myöntää, että silloin tulee hymy kypärän alle ja itsekseni ääneen tervehdin. Helppo tapa saada joku tuntematon hyvälle tuulelle.
sport05.gif

Tarkemmin ajatellen, eikös tuo liene ihan vapaaehtoisuuteen perustuva tapa tuo tervehtiminen, yhtälailla mopon päällä, kuin muutoinkin. Kohtelias tervehtii ja vastaa tervehdykseen, juntti ei taas tee kumpaakaan. Ja fiksu ei ota hernettä nenään, vaikkei saakaan vastausta tervehdykseen.
Sanoipa "kanssa-Puimuristi" mielestäni hyvin ja olennaisen.

Oma mielipide: Morjenstaminen on mielestäni hauska perinne, jota minulla ei ole mitään syytä olla noudattamatta - silloin kun se liikennetilanne (tai vaikka oma mielentila) huomioonottaen tuntuu hyvältä.

Tulipa tuossa tänään mieleeni, kun vielä joudun matkustajana pyörän päällä olemaan kun ei ole A-korttia taskussa (tulossa kyllä) niin pitäisikö/onko väärin/haittaako ketään jos myös matkustaja morjestaa pyörän päältä vai pidetäänkö sitä omituisena? Nimim. tänään Tampereella, Lempäälässä, Valkeakoskella ja Kangasalla Viragolla kruisailleena kuskina iso mieshenkilö valkoisella avattavalla kypärällä ja nahkatakilla, repsikkana iso naishenkilö mattamustalla avattavalla kypärällä ja "kunnon" ajovarusteet päällä. Morjestelin takapenkiltä
lookaround_orig.gif
Kyllä sieltä voi morjestella kaikille..siis takapenkiltä.Munkin muijani sieltä huiskii toisille aina ,vaikka pyörä olis kuinka kenossa vaan.Itse ei aina tohdi morjestaa jos on paha paikka.

Back