Asiallista ja selkeää. Noin sen pitäisi olla ilman muuta.Meillä keskustelu kulki tähän tapaan:
Tuossa on tuo skootteri nyt sulle; ja muista että sinä päivänä kun edes ehdotat prikan poistoa tai vastaava, mä myyn sen välittömästi pois...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Asiallista ja selkeää. Noin sen pitäisi olla ilman muuta.Meillä keskustelu kulki tähän tapaan:
Tuossa on tuo skootteri nyt sulle; ja muista että sinä päivänä kun edes ehdotat prikan poistoa tai vastaava, mä myyn sen välittömästi pois...
Ei se auta vaikka oman lapsesi tuntisit ja hänen harkintakykyyn luottaisit. Päivän sana on kasvattaa lapset juuri kuten enemmistö jollain foorumilla vaatii. Kaikki muu on väärin ja olet huono ihminen.Itse olen aina luottanut jälkikasvun omaan vastuuntuntoon ja harkintakykyyn. Uskon että jokainen isä ja äiti tuntee lapsensa riittävän hyvin tehdäkseen kyseisen arvion. Ehkä en ryhtyisi kuristuksia lapseni pyörästä purkamaan, mutta en myöskään yrittäisi estää jos itse siihen päättää ryhtyä tai haluaisi kuristamattoman ostaa.
Ei ne onnettomuudet yleensä liioista tehoista johdu, vaan siitä että vehkeitä ei hallita väärän tilannearvion takia. Tämä taito karttuu ainoastaan kokemuksen myötä sekä tietoisuudella ja varautumisella siihen että mitä tahansa yllättävää saattaa tapahtua. Viisaasti käytettynä teho(lue hv+vääntö) sen sijaan lisää liikenneturvallisuutta ripeiden ohitusten muodossa ja nostaa ajonautintoa.
Jos mopolla on 15 kesäisenä aloitettu (jota ennen on ehkä jo oltu "fixun" isän ja/tai äidin kyydissä ajotapaopissa), ja kaksi kesää piikillä pyöritty niin mielestäni ollaan valmiita siirtymään "isoihin". Laki on kuitenkin toinen...
Ensimmäiseksi pyöräksi en sen sijaan kenellekään suosittele täysitehoista iästä riippumatta.
Aika nihkeet ois remppail mopoo jos isä seisoo joka kerta takana vitsan kanssa että jos prikka lähtee skootterista pois nii viuhahdus napsahtaaItse olen huoltanut tyttären skootterin, jotta tiedän se olevan kunnossa. Saman aion tehdä pojan mopolle, kun hän saa mopokortin. Tosin poika taitaa kyllä tehdä rempat itse, mutta VAHDIN vierestä, että kaikki on kunnossa.Enkä usko että venyt jokapaikkaan aina kyttäämää mitä se poika siel puuhailee![]()
![]()
Vai voisko kuitenkin johtua?Ei ne onnettomuudet yleensä liioista tehoista johdu, vaan siitä että vehkeitä ei hallita väärän tilannearvion takia. Tämä taito karttuu ainoastaan kokemuksen myötä sekä tietoisuudella ja varautumisella siihen että mitä tahansa yllättävää saattaa tapahtua. Viisaasti käytettynä teho(lue hv+vääntö) sen sijaan lisää liikenneturvallisuutta ripeiden ohitusten muodossa ja nostaa ajonautintoa.
No siis tuohan on juurikin se tyypillisin tapa. "Älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin minä sanon."Mutta kysymyspä ei ollutkaan siitä että missä tilanteessa minä voisin rikkoa lakia, vaan siinä, mitä opetetaan jälkipolvelle. Siinä on merkittävä ero.
Lueppa uudestaan ajatuksella se koko postaus, äläkä irroita lauseita muusta yhteydestä...No siis tuohan on juurikin se tyypillisin tapa. "Älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin minä sanon."![]()
Jos yhdessä pojan kanssa päätetään ottaa kuristukset pois, niin mielestäni annetaan kuva "motoristia laki ei koske". Aika huolestuttavaa.
18-vuotias on lain silmissä aikuinen, joka vastaa omasta toiminnastaan itse. Jos poikasi päättää ottaa kuristukset pois itse tiedostaen riskit, niin se on hänen päätös jonka seurakset hän kantaa itse. Itse isänä -vaikkakin nuorena- en lähtisi neuvoja antamaan ja työkaluja kantamaan. Vapauden mukana tulee myös vastapainoksi vastuuta. Huoleton vastuuton lapsuus kun on aika kaukana 18-vuotiaalla, vaikkakin tulee isälleen olemaan aina se lapsi.
Isi ei yhdessä jälkikasvun kanssa päätä ottaa kureja pois, vaan ajattelee oman sielunrauhansa turvatakseen:"Jos poikasi päättää ottaa kuristukset pois itse tiedostaen riskit, niin se on hänen päätös jonka seurakset hän kantaa itse."
Kyllä, erittäin huolestuttavaa kaksinaismoraalia...
Vastaanpa tähän nyt, kun samassa tilanteessa olen ollut, vaikkakin olenkin ollut tuo pojankloppi, en isä. Eli minulla tosiaan oli juurikin tilanne että ostettiin pyörä, rek.papereissa 25kw ja takaselta oikeasti ~110hp. Mitään ongelmia sen pyörän kanssa ei ollut, ei edes virkavallan kanssa.Tämä kysymys on osoitettu lähinnä varttuneemmille motoristeille, aihetta on osittain käsitelty toisaalla täällä, mutta eri lähtökohdista.