• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopolla harjoittelusta apua aloittelijalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos esim huurtuva visiiri aamuliikenteessä on uusi tuttavuus, voi olla kivempi kokea se ensikertaa mopolla
smile_org.gif

Ihan vaan yhden pienen esimerkin mainitakseni....
Tuonkin kokemuksen voi jättää tarvittaessa kokeilematta...
tounge.gif

Selvähän toi on että moposta on apua, vaikkei vauhti päätä huimaa niin siinä on puolensa. Hyvä niillä on treenata vaikka tasapainoa ja hidasta ajoa, kaataminen ei harmita/satu kuten isommalla.
Samoin hallintalaitteet on samat, niiden sisäistäminen tekee hyvää jatkoa ajatellen.

Mopon osto ei varmasti ole huono juttu. Sillä voi sitten heittää vaikkapa jonkun kunnon reissunkin, ja kivaa on ja juttukavereita riittää, kun huomaavat, että reissukamat päällä. Olin ajanut kymmeniä vuosia isommilla, kun kerran tuli vääntöä pojan kanssa, voiko mopolla oikeasti tehdä reissua. Lähdin sitten yhtenä viikonloppuna täältä pääkaupunkiseudulta käväisemään Sotkamossa. Perjantaina sinne ja lauantaina ajelin siellä ja sunnuntaina takas. Tuli kilometrejä 1400. Kivaa oli ja hullun maine kasvoi. Ja mopo oli Derbi Paddock skootteri.
Ajokoulutuksissa mopopojille olen käyttänyt itsekin mopoa, joko omaa tai oppilailta lainattua. Samat ajamisen asiat, varsinkin tuollaisella enska-mallisella, tulevat eteen kuin mp:llä. Siispä suosittelen!

Sellasta asiaa ei vielä ainakaan pikaisella lukemisella ollut mainittu, että autokoulun saa aloittaa 6 kk ennen ajokoetta. Taitaa silti olla 6 kk ennen kun täyttää vaaditun iän.

Mopolla on silti ihan kiva ajella jos ei ole yli 100kg niin kuin itse olen.

Viisi vuotta sitten etsin mopoa, että ajelen sillä työmatkat. No kun hinnat olivat korkeita ja mopolla saa laillisesti ajaa vain 45 km tunnissa, niin ajattelin, että etsin sitten skootterin. Hinnat olivat vieläkin korkeita. Päädyin sitten ostamaan moottoripyörän.

Tuo prätkä oli 1988 vuoden mallinen Suzuki GS450. Tuo oli helppo ajettava ja kulki kohtuullisesti. Ja tuon prätkän hinta oli HALVEMPI kuin mopojen ja skootterien (125 kuutioiset tai isommat).

Ajoin tuolla yhden kesän ja ostin sitten 1100 kuutioisen. Helpo on olut silläkin ajaa.

En tosin halunnut ostaa isoa pyörää ensimmäiseksi, koska mitä isompi pyörä on sitä painavempi se on. Kaikki pyörät kulkevat suoraan kun kahvaa vääntää, mutta hallinta pitää onnistua myös hitaassa vauhdissa. Tuo hidas ajo on kaupungissa erittäin tärkeää ja sitä ei opeteta missään liikaa.

Olen muuten käynyt joka vuosi ennakoivan ajon kurssin heti ajokauden alussa. Joka vuosi olen oppinut jotain uutta.

Mutta jos on sellainen tunne, että mopo ensin, niin sillä on hyvä harjoitella. Syksyllä sitten ostat sen prätkän. TUolla 1000€ saa jo kohtuulliset ajovarusteetkin, joten jos on varaa ostaa ajovarusteet ensin ja prätkä sitten perään, niin kolmion kanssa saa ajaa melkein koko kesän. Ja jos ostaa jonkin 125 - 500 kuutioisen 1000€ pyörän niin sillä pääsee alkuun. Myy sen sitten vuoden päästä pois jollekulle toiselle aloittavalle motoristille.

cool.gif

Ai niin. Poika täyttää muutaman vuoden päästä 16. Tytär täyttää tänä vuonna 16. Molemmat ovat syntyneet syksyllä.

Koska autokouluun saa mennä 6 kk ENNEN kuin täyttää sen sallitun iän, ajateltiin, että poika jättää mopon hankkimatta ja ostaa seuraavaksi kesäksi prätkän. Sillä saa sitten ajella heti kesän alusta kolmion kanssa siihen asti kunnes saa ajaa sen kortin.

Tytär meinaa ajaa prätkä kortin vasta sitten kun saa ajaa isompaa eli yli 11 kw pyörää. Tarjosin hänelle mahdollisuutta, että josko ostettaisiin joku halpa vanha prätkä, mutta ei kelvannut ... vielä

062802jumpie_prv.gif

Kaverit on varmaan kateellisia kun 15 vuotias saa ajella ihan laillisesti prätkän kanssa. Toki kolmen vuoden päästä saattaa ajokorttien olla jo jo jotain muuta, mutta onhan sillä kiva hehkuttaa nyt vielä.

Sellasta asiaa ei vielä ainakaan pikaisella lukemisella ollut mainittu, että autokoulun saa aloittaa 6 kk ennen ajokoetta. Taitaa silti olla 6 kk ennen kun täyttää vaaditun iän.

Hmm, viittasitkohan alkuperäiseen kysyjään eli minuun tuolla? Heti aloitusviestissä sanoin että "ikää on jo melkein kolmekymmentä" (ja tänään tasan vuoden päässä tuo tasaluku).

Hmm, viittasitkohan alkuperäiseen kysyjään eli minuun tuolla? Heti aloitusviestissä sanoin että "ikää on jo melkein kolmekymmentä" (ja tänään tasan vuoden päässä tuo tasaluku).
Tais liittyä ennemminkin noihin kaverin omiin lapsukaisiin tuo tiedonanto
biggrin.gif

Tais liittyä ennemminkin noihin kaverin omiin lapsukaisiin tuo tiedonanto
biggrin.gif
Niinpä taisikin olla. Liikaa mämmiä, ei ajatus kulje
biggrin.gif

Aini, hieron minä kuitenkin mopokauppoja. Tosin enempi terapiaprojektiksi kuin ajoon - jalkavaihteinen papiska  
kaboom.gif

Muistanenko oikein, mutta ei ehkä kannata aloittaa sitä "kolmiokulkemista" heti silloin maksimi-etuajalla. Siis kun muistelen, että ajoharjoittelulupa olisi maksimissaan voimassa juuri tuon ajan, ja jos aikataulut ajokokeeseen tai siinä onnistumiseen ei heti onnistu, saattaa lupa vanheta ja silloin menee uuden luvan hankkimiseksi. Tämä ei ole tieto, vaan hatara mielikuva.

tää jo vanha threadi mutta vastaan silti: suosittelen mopoharjoittelua.
- hallintavälineet selkärankaan (käsien, sormien, jalkojen yhteiskäyttö)
- pyörän hallinta selkärankaan, varsinkin hidasajo
- enduromopon kaataminen ei koske sieluun eikä kukkaroon niin pahasti

aja myös talvella eli liukkaalla, siinä oppii kunnioittamaan pitoa. myös kaatuminen hitaasta vauhdista sattuu vähemmän kuin kovasta... kaatuminen opettaa myös nöyryyttä jota tarvitaan ison pyörän sarvissa.

Mä ostin ensin prätkän ja sitten ekan kesän päätteeksi mopon. Nyt kolmantena ajokesänä aion tosissaan hinkata ton hidasajon kuntoon, ja sitten vielä yltää 'rodeokuskiksi', kts. youtubesta 'police motorcycle' , sieltä mallia!

eli olen kyllä vähäisellä kokemuksellani sitä mieltä että oppirahat kannattaa maksaa ensin enduromopolla. sitten ei tarvi tärvätä kalliin prätkän kylkiä, eikä vielä kalliimpaa kuskia.

062802moto_prv.gif

Back