• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopoilun ympäristöeettinen oikeutus...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Plootu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mielestäni nuo etiikan arvot tulee täytettyä sillä, että maksan kiltisti yhteiskunnan määrittämät ympäristö- ym verot polttoaineesta ja moposta. Ja lisäksi kaikki muu maksamani tulovero ja alv menee budjetin kautta yhteiseen kassaan, josta maksetaan kaikenmaailman ympäristötukia muillekin kuljetusmuodoille ja vaikka maatalouden ympäristötuelle. Se, että käytänkö polttoaineen ja hankkimani laitteen huviin tai hyötyyn, on minun itseni määrittämä asia. Ja on valtion asia, mihin kyseiset verokertymät sitten käytetään. Ollaan nimittäin aika heikoilla jäillä, kun aletaan määrittämään mikä kenellekin on huvia tai hyötyä. Jos toisen osapuolen arvomaailma on erilainen, on vaikeaa ja oikeastaan turha selitellä mitään omia hyötyjäkään. Ettei vaan kateus ole takana, kun naapurin prätkää tai lomamatkaa arvostellaan ympäristöhaitoista?
Näistä syistä vastaan kyselijöille, että se on pirun hauskaa mutta maksan siitä täsmälleen sen mitä siitä on määrätty ja prätkässä on lain määräämät laitteet ja säädöt (esimerkiksi katalysaattori). Siihen sisältyy kaikki moraaliset velvoitteet.

Tuleehan noita asioita mietittyä, mutta en mä varsinaisesti huonoa omaatuntoa koe. Autolla en paljoa ajele ajokauden aikana ja tuo pyörä vie karvan alle 5 litraa. Fillaria käytän sen lisäksi työmatkoihin pari kolme kertaa viikossa ympäri vuoden, matkaa yhtensä päivässä 20 kilsaa. Ojat niitän viikatteella ja nurtsin poltan ajamalla sen kerran lyhkäseksi.

Moottoripyörähän on kulkuvälineenä erinomainen verrattuna autoon, usein kuitenkin yksin kuljetaan töihin. Massaa on vähän ja sitä kautta kulutus on pienempi, varsinkin kaupungissa. Tilan tarvekin on huomattavasti pienempi.

Mua todella ihmetyttää miksei mp-valmistajat kiinnitä huomiota kulutukseen kovin paljoa. Toinen asia mikä ihmetyttää on se miksi Suomen hallitus ei tee mitään biopohjaisten polttoaineiden käytön edistämiseksi. Kevyt pienikulutuksinen moottoripyörä ja biopolttoaine olisi minusta erittäin hyvä yhdistelmä.

Oma ajoni on enimmäkseen työmatkaa. Vaikka matka on lyhyt - 4 km eestaas - on skootterini minulle välttämättömyys, jolla pääsen työpaikan ovelle saakka. Kroonisesti kipeän jalkani vuoksi pystyn vaivoin kävelemään lyhkäisiä matkoja. Sivutuotoksena saan sitten nauttia hienosta harrastuksesta eli viilettää
062802moto_prv.gif
pitkin Pohjanmaan mutkateitä ja ihailla Kyröjoen rantamaisemia. Skootterini kulutus kaupunkiajossa on n. 4,5 l luokkaa ja reippaassa maantieajossa painuu alle 4 l:n.

Kun vanhoista wärkeistä aika jättää niin vaihdan ne ekologisimpiin l. uudempiin (autot ja moto ) siihen asti ajellaan minne huvittaa ja aurinkomatkat lentokoneella. Vanhan autoni tosin olen ajatellut vaihtaa Mustangiin 89-95 vuosilta, bensaa palaa mutta pörisee hienosti, taksillani sitten n. 110000km/v. Jos joku ruskovillavaippoihin käpertynyt vihernyyhkyttäjä tuntee velvollisuudekseen minua läksyttää niin suosittelen ettei vaivaudu, ilmaston muutoksen pysäyttäminen ei lähde pienistä teoista yksittäisen suomalaisen motoristin kohdalta vaan suurista muutoksista Usa:n, Kiinan ja Intian toiminnassa. Suomella on käsittämätön tarve pyrkiä joka asiassa mallioppilaaksi kiitosten toivossa, paha vaan pyrkyreille että Suomea ei pahemmin ns. suuressa maailmassa huomata.

Näkyy olevan tärkee aihe, kun on tullu näin paljon vastauksia lyhyessä ajassa... On tullu itekin paljon tätä mietityks, et mitä sitä tuleville polville antaa perinnöks. Toki sitä voi sit lakata tekemästä ja harrastamasta kaikkee,koska kaikkihan - melkein - kuluttaa ainaki mutkan kautta luontoa ja kerryttää saastetta. Ja ampua kuulan kalloonsa. Mitäs sitä tääl länsimaisena varsin runsaana kuluttajana elää - me länsimaiset ihmisethän tuhotaan joka tapauksessa eniten luonnonvaroja (toki monet kehitysmaat tulee lujaa perässä, nekin kun haluu päästä osallisiks tästä kulutusjuhlasta).

Silti tietty munki mielestä jokaisen pitää kantaa kortensa kekoon eli yrittää tehdä osansa luonnon ja -varojen säästämisessä.
sad_orig.gif

Entä voiks/uskaltaaks tätä aihetta lähestyä sitä kautta, että mitä isompi ja painavampi prätkä, sitä enemmänhän se kuluttaa? Mun Enfieldini, se romutettu, vei nelisen litraa / 100 km ja siin oli 15-litranen tankki, kun mun kaveri jolla on iso Honda, sanoi että hän pääsis mun tankilla vain sata kilsaa... Onhan siin eroa!
baaa.gif
baaa.gif
baaa.gif

Turhia selittelemättä lienee kaikilla tiedossa, että kotiloon verrattuna mp on luonnollisesti se ympäristöystävällinen valinta - joka suhteessa. Ei toki likikään samaa luokkaa ekologiseen tehohirmuun polkupyörrään verrattuna. Mutta silti huomattavasti autoa parempi.

-hh-

PS. Itsepuolusteluja piisaa niillä kaikilla (jotka vähääkään piittaavat tulevista sukupolvista) - minullakin. Itse mm. lämmitän vain puulla, en lentele, en aja huvikseni autolla, en syö lihaa, kompostoin ja kierrätän, syön lähiluomusapuskaa, annan tukea luontojärjestöille, paskannan mieluummin karikesaaviin kuin juomaveteen etc etc. Edes jotakin pientä tehdäkseni...

Täydellisiä meistä ihmisistä tuskin koskaan tulee... Mutta ei silti tarvitse käyttää sitä tekosyynä lyödä kaikkea ranttaliksi.

suomalainen ympäristönsuojelu ja liikennepolitiikka lähentelee idiotismissaan toisiaan.. Vihreiden kansanedustaja ajelee citymaasturilla ja paasaa ympäristönsuojelusta.. Sinä heittelet biojätteet ja poltettavat jätteet huolellisesti eri astioihin samalla aikaa, kun jäteauto kippaa astiat samaan säiliöön pihasi perällä.. No ummistat kaikelta silmäsi ja menet ostamaan kuutiotolkulla yksittäispakattuja herneitä täyttääksesi kulinaariset mielihalusi.

En ole mikään viherpiipertäjä, mutta vituttaa ostaa esim. maitoa, mehua ja muita bulkkielintarvikkeita pikkua rasioissa, kun samat mähnät voisi kuljettaa halvemminkin kotiin jääkaappiin.

e: Niin aiheeseen.. moottoripyöräily on vain pieni pahe, sen rinnalla, että vastustaisi vaikka kuudetta ydinvoimalaa..

suomalainen ympäristönsuojelu ja liikennepolitiikka lähentelee idiotismissaan toisiaan.. Vihreiden kansanedustaja ajelee citymaasturilla ja paasaa ympäristönsuojelusta.. Sinä heittelet biojätteet ja poltettavat jätteet huolellisesti eri astioihin samalla aikaa, kun jäteauto kippaa astiat samaan säiliöön pihasi perällä.. No ummistat kaikelta silmäsi ja menet ostamaan kuutiotolkulla yksittäispakattuja herneitä täyttääksesi kulinaariset mielihalusi.

En ole mikään viherpiipertäjä, mutta vituttaa ostaa esim. maitoa, mehua ja muita bulkkielintarvikkeita pikkua rasioissa, kun samat mähnät voisi kuljettaa halvemminkin kotiin jääkaappiin.
Tuo on totta, niin totta...

Sitten jauhetaan jostain muovikasseista, käytätkö muovikassia vai paperista. Mitä **tun merkitystä sillä on, kun kaikki mitä kaupasta ostat, on pakattu muoviin.

Tässä jollekin liikeidea, jolla saisi ruokamarkkinoista varmaan neljänneksen saman tien:
kaikki tuotteet pakataan niille tarkoitettuihin astioihin. Maito maitotonkkaan, kinkku kinkkupurkkiin, juusto juustolaatikkoon jne. Sitten kun syöt astiat tyhjiksi, viet ne takaisin kuten palautuspullot. Saat taas samat tavarat samoissa pakkauksissa, joko niihin omiin pestyihin tai kaupan "palautuspullo" astioihin.

Ihmiset on jotenkin niin kaavoihin kangistuneet ja tiettyyn elämäntapaan tottuneet, että ihmisten ajatukset ei meinaa millään taipua johonkin, joka rikkoo sitä maailmankuvaa, joka TV:stä tulee.

Ja sitten jauhetaan jostain tietoyhteiskunnasta ja siitä kuinka hienoa on kun kaikki ihmiset istuvat koneen ääressä sitä naputtamassa. Tai siitä millä tavalla kuva siirtyy lähettimestä TV:seen. Tai muusta huipputärkestä vimpaimesta joka soi ja välkkyy.

Samaan aikaan perusasiat on persiillään, puolet kotitalouksista syytä paskansa suoraan järveen. Itämeren saastuminenkin on vain ja ainoastaan venäläisten syytä. Kumma juttu vaan kun melkein jokainen järvi Suomessa alkaa olemaan niin samea, että hyvä kun metriä vedessä näkee. Sekin on varmaan venäläisten syytä.

Taas avauduin, sori vaan
veryangry.gif

Kyllä meikäläinen liikkuu mieluummin mopolla joka vie 5.5l/100km... kun autolla joka vie 13l/100km... Mikään ei ole turhempaa kun liikuttaa 1500kiloa rautaa sen takia että ite pääsee vaikka töihin...

Tuo on totta, niin totta...

Sitten jauhetaan jostain muovikasseista, käytätkö muovikassia vai paperista. Mitä **tun merkitystä sillä on, kun kaikki mitä kaupasta ostat, on pakattu muoviin.

Tässä jollekin liikeidea, jolla saisi ruokamarkkinoista varmaan neljänneksen saman tien:
kaikki tuotteet pakataan niille tarkoitettuihin astioihin. Maito maitotonkkaan, kinkku kinkkupurkkiin, juusto juustolaatikkoon jne. Sitten kun syöt astiat tyhjiksi, viet ne takaisin kuten palautuspullot. Saat taas samat tavarat samoissa pakkauksissa, joko niihin omiin pestyihin tai kaupan "palautuspullo" astioihin.

Ihmiset on jotenkin niin kaavoihin kangistuneet ja tiettyyn elämäntapaan tottuneet, että ihmisten ajatukset ei meinaa millään taipua johonkin, joka rikkoo sitä maailmankuvaa, joka TV:stä tulee.

Ja sitten jauhetaan jostain tietoyhteiskunnasta ja siitä kuinka hienoa on kun kaikki ihmiset istuvat koneen ääressä sitä naputtamassa. Tai siitä millä tavalla kuva siirtyy lähettimestä TV:seen. Tai muusta huipputärkestä vimpaimesta joka soi ja välkkyy.

Samaan aikaan perusasiat on persiillään, puolet kotitalouksista syytä paskansa suoraan järveen. Itämeren saastuminenkin on vain ja ainoastaan venäläisten syytä. Kumma juttu vaan kun melkein jokainen järvi Suomessa alkaa olemaan niin samea, että hyvä kun metriä vedessä näkee. Sekin on varmaan venäläisten syytä.

Taas avauduin, sori vaan  
veryangry.gif
Ryssä kyllä saastuttaa paljon,mutta sen saastuttaminen on pienempää kuin balttien,puolan ja suomen maatalouden päästöt tuohon samaan mereen.
En muista lähdettä,mutta aikoinaan tuon analyysin luin,saattaa löytyä jostakin..?

Kyl mäki oon ilmastonmuutosta miettiny. Mutten todellakaan ole yhtään huolissaan siitä, se ei siis paina päätä.

MUTTA...

... ei se ole niin vaikeaa ajatella, että no ajellaan kuitenkin tällai "ympäristöystävällisesti". Oon huoamnnu et ajosta tulee paljon mukavempaa ja sujuvampaakin tuolla tavalla.
smile_org.gif

Ei se niin vaikeeta oo. En nyt halua kannustaa ja 'pakottaa' teitä muita ajattelemaan mun tavalla. Mulle on ihan sama vaik ostaisitte jokanen isolohko corveten ja vetelette sillä isoa Dethleffsiä, yritänpähän ainakin ite, eikä mun muuhun tarviikkaa pystyä.
smile_org.gif

Kyllähän tuo joissain määrin mieltä painaa.

Mutta siihen on lääke: Käy vierailulla esim Hki-Vantaan lentokentällä viikolla, jolloin bisnesmatkailu on suurimmassa kukoistuksessaan (varsinkin näin nousukautena), ja mieti kuinka paljon kerosiinia palaa turhaan, kun tod.näk. monen asian voisi hoitaa puhelimessa tai satsaamalla videoneuvottelulaitteisiin tms.

Muuten olen sitä mieltä, että ainoa taho, joka asioihin voi todella vaikuttaa on valtioiden/EU:n poliittinen johto.

Hei mä olen luonnonystävä sillä jos en ajaisi mopolla ajaisin trans amilla joka hörppii pintakaasulla 15l/100km ja oravat tippuis puista. Eli nyt säästyy n. puolet enemmän luontoa. Tosin lennän työkseni joten se taitaa vähän kompensoida tätä mun aktivismia  
sport05.gif

Paskanmarjat koko kasvihuoneilmiön kanssa. Marsissakin nousee lämpötilat vuosi vuodelta kuten muillakin planeetoilla. Varmasti sielläkin siis hirvittävästi mopoilijoita ja muita perkeleen saastuttajia. Oletteko koskaan miettineet että kenties joku muukin vaikuttaa asiaan kuin hiilidioksiidipäästöt?

Suurin ongelma on öljynhinnan nousu joka saattaa estää mopoilun todellakin sen 10 - 20v kuluttua kun ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa sitä petroolia. Ympäristö nyt on muuttunut aina ja tulee yhä edelleen aina muuttumaan ajetaan sitten vaikka polkupyörällä.

Nimimerkillä: 9l/100km @ mopedi sekä 8l/100km @ auto ja aina kuin mahdollista mennään mopolla.

Entä voiks/uskaltaaks tätä aihetta lähestyä sitä kautta, että mitä isompi ja painavampi prätkä, sitä enemmänhän se kuluttaa? Mun Enfieldini, se romutettu, vei nelisen litraa / 100 km ja siin oli 15-litranen tankki, kun mun kaveri jolla on iso Honda, sanoi että hän pääsis mun tankilla vain sata kilsaa... Onhan siin eroa!  
baaa.gif
baaa.gif
baaa.gif
Voi lähestyä, oli oikeastaan yksi kriteeri uuden pyörän hankinnassa keväällä. Ei tosin se painavin kriteeri, mutta kuitenkin.

Niin pitkään kun USA, Venäjä, Kiina, Intia ym ym eivät vähennä päästöjä huomattavasti on yksinäisten mopoilijoiden Pohjolassa aivan sama ajella miten paljon huvittaa ja millä kulutuksella. Meidän pisaroiden muodostama pikkupuro on yhtä tyhjän kanssa maailman teollisuuden amazonissa. Ajoa vaan.

Tietty on hienoa, jos näytetään esimerkkia ja ajatellaan ympäristön puolesta. Kyllä ne muutkin pikkuhiljaa...

Back