• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopoilun ympäristöeettinen oikeutus...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Plootu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Kuopio
Tässä ympäristötilanteessa varmaan jotkut kyselee meiltä mopoilijoilta, eikö harrastuksemme ole ympäristöeettisesti vähän kyseenalaista. Pensa palaa huvin vuoksi.

Ite olen ajatellut vastata näin:

- mopon hankkiessani olen sitoutunut valintaan: en lennä lomamatkoilla. Lentskari juo edullisimmillaan n. 7l/100km/hlö. Kun esim. jätän tekemättä vuosittaisen Välimeren matkan, säästämälläni löpöllä ajan mopoani yli 10.000km.

062802moto_prv.gif

- samalla myönnän suoraan, että harrastus ei ole ympäristön kannalta niitä parhaita.
bowdown.gif

- en käytä "pieni kakka ei tunkiolla paljon paina" -argumenttia. Tunkio nimittäin syntyy siitä, että moni päästää sen pienen kakan. En lennä - ajan -vilosofian idis on siinä, että pyöräilyni ei lisää minun kakkamäärääni (paitsi jos hätätilanteessa tulee kurat...
omg.gif
)

Tämän viestin tarkoitus ei ole syyllistää ketään eikä vaatia ketään muuta mihinkään (vaikka näin sanominen onkin ristiriidassa edellä mainitun pieni kakka - pointin kanssa).

Aattelin vaan, että moottoripyöräilijöissä on niitäkin, jotka välillä pohtii hommaa ympäristön näkökulmasta. Olisiko tällä saitilla mahollista kehittää siihenkin jotakin rakentavaa lähestymistapaa? Vastuullista porukkaa kun orgilaiset ovat muutenkin (esim. verenluovutus).

Sitten vielä joku aiheeseen sopiva hymiö, vaikka tämä  
baaa.gif
jos vaikka tää viesti onkin porukoista tosi tyhmä.

sanoi:
Ilmastonmuutos tulee oleen suht. helppo estää (tai tarkemmin sanottuna ilmastoa voidaan helposti kontrolloida) muutaman vuosikymmenen päästä nanoteknologialla. Nykyiset hiilidioksiidirajoitukset ovat pelkästään poliittista peliä, eikä niillä ole mitattavaa vaikutusta ilmastonmuutokseen.

Eli suurempaa ymp ongelmaa ei ole ja jos onkin se on tulevan polven probleemi. Tässä koko suuri soppa onkin pähkinänkuoressa.

Minua kuitenkin kiinnostais niiden motoristien aatteet, jotka eivät valitse tätä linjaa, vaan miettii omaa osuuttaan asiaan nyt.

Minusta ajamme oman aikamme dinosauruksilla.
Tulevat mallit ovat pieniruokaisempia, tehottomampia ja päästöiltään paljon parempia. EU laittaa päästöt kuriin varsin kovallla kädellä, ja se on ihan hyvä. Maailma tarvitsee esikuvia.

Jo ensi vuodenvaihde karsii lisää mallistoja.

Asiassa on myös hyvät puolensa, omatuntokin tuntuu kevyemmältä. Eikä moottoripyöräily siihen lopu, se muuttaa vain muotojaan.

Ja mammuttimaasturien omistajat kokevat asian vielä paljon rajummin lähivuosina.

062802jumpie_prv.gif
bawling.gif
062802moto_prv.gif

Minusta ajamme oman aikamme dinosauruksilla.
Tulevat mallit ovat pieniruokaisempia, tehottomampia ja päästöiltään paljon parempia. EU laittaa päästöt kuriin varsin kovallla kädellä, ja se on ihan hyvä. Maailma tarvitsee esikuvia.

Jo ensi vuodenvaihde karsii lisää mallistoja.

Asiassa on myös hyvät puolensa, omatuntokin tuntuu kevyemmältä. Eikä moottoripyöräily siihen lopu, se muuttaa vain muotojaan.

Ja mammuttimaasturien omistajat kokevat asian vielä paljon rajummin lähivuosina.

062802jumpie_prv.gif
bawling.gif
062802moto_prv.gif
Joo, huokaus. Joku jenkkifirma on tuomassa markkinoille polttokennoprätkää. Huippunopeus 80 km/h, kiihtyvyys 0-80 km/h 12 sekuntia, toimintasäde 160 km.

Ite olen ajatellut niin, että vaikka se perhesyistä onkin hankalaa lasten ollessa pieniä koetan silti nauttia harrastuksesta nyt. Sitten kun lapset ovat isoja moottoripyöräily on todennäköisesti laitonta tai tehty niin kalliiksi ja/tai hankalaksi ettei siinä ole enää mitään mieltä. GPS-seuranta laskuttaa jokaisesta ajetusta kilometristä 26 euroa ja nopeudenrajoitin ei anna luukuttaa enempää kuin rajoitus sallii, tai jotain siihen malliin...

Ilmastonmuutos tulee oleen suht. helppo estää (tai tarkemmin sanottuna ilmastoa voidaan helposti kontrolloida) muutaman vuosikymmenen päästä nanoteknologialla. Nykyiset hiilidioksiidirajoitukset ovat pelkästään poliittista peliä, eikä niillä ole mitattavaa vaikutusta ilmastonmuutokseen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Molecular_nanotechnology
Kerropa lisää nanoteknologiasta ja ilmastonmuutoksesta.

Sorry ei varmasti kuulu motojuttuihin mutta kuulostaa muuten niin kiinnostavalta näkökannalta että kuitenkin...

Työmatkani on 41km per sivu. Suurin osa ajokauden kilometreistä tulee siitä. Ja bensaa palaa mopolla 5 litraa satasella, autolla kahdeksan.

Riittänee kohdaltani perusteluiksi.
062802moto_prv.gif

Hyvä topikki aiheesta jota tulee mietittyä aika paljon. Myönnän kyllä suoraan että lähes kaikki mopoiluni on ihan silkkaa hupiajelua, eli ei mulla ole mitään argumenttia sitä puoltamaan muuta kuin ne kicksit mitä siitä saa. Yritän kompensoida muilla tavoilla (esim. työmatkat useimmiten bussilla), mutta eipä siinäkään ole kauheasti kehumista.

Laajemmin tästä jutusta olen sitä mieltä, että kyllä me ihmiset ollaan niin itsekkäitä ja lyhytnäköisiä että ihan turha toivo yrittää estää ilmastonmuutosta ihmisten vapaaehtoisella toiminnalla. Kyllä se on valtioiden asia puuttua ongelmaan, ja näin tietty on tapahtumassakin.

ajan töihin, viime kesänä varmaan 10000km. korvaa auton (toinen auto seisoi kirjaimellisesti lepän alla 3kk ja akku kuoli...)
- loput kilsat sitten 2päällä tai ratareissuja.

ruohonleikkurin jätin ruostumaan,ja nurmikko olkoot niittynä,hyvän asian puolesta
062802jumpie_prv.gif
Eiköhan oikea paikka olisi lamauttaa tuota järjetöntä kulutushysteriaa,satsattaisiin enempi kierrätykseen,uusiotuotteisiin jne. siitä saisi teollisuuden päästöt vähenemään.
Mutta näin makaa maailma,sehän ei pyöri jos ei ihmiset ostaisi?
Tuntuu saivartelulta syyttää veneilijöitä merien saastuttamiselta,kun suurimmat saastuttajat kuten maatalous-ja kalatalous syytää paskaa mereen minkä ehtivät.
Samoin saivartelua on syyllistää moottoripyöräiljää kasvihuoneilmiöstä.
Yksinkertaisin kaava: Muututaan viherpiipertäjäksi,pukeudutaan seuraavat kymmenen vuotta armeijan ylijäämä-maihariin sekä maihinnoususaappaisiin,varmasti kestävät vuodesta toiseen,ja kesällä voi kävellä paljain jaloin ja persein,ei tule tuhlattua armaniin eikä lewiksiin,ei pyöri saastuttavat tehtaat eikä tule hiilidioksidipäästöjä. Perunat kasvatetaan itse,istutus,kitkentä,nosto hoituu käsin. Tästä saa pitkän ketjun erilaisia variaatioita joilla vaikuttaa maapallon lämpenemiseen. Siihen saakka minä kuitenkin ajan hyvillä mielillä,sillä jos tuon vielä otan harteilleni,ei minulla täällä enää mitään tekemistä olisi. WRRRRRrrrooom
062802moto_prv.gif
katoaa taivaanrantaan...

Jokainen metri jonka ajan pyörällä, on pois autolla ajetuista...
062802jumpie_prv.gif

18562km:n keskikulutus 5,7l, sisältäen työ ja hupiajot.
Autollani en tuollaiseen kulutukseen pääse.

Moottoripyöräily on yksi niitä harvoja harrastuksia (ainakin kaupungissa asuville) joita voi lähteä harrastamaan suoraan kotiovelta. Miten paljon hiilivetyjä poltetaan kun matkustetaan lappiin hiihtämään, espanjaan golfaamaan tai naapurikaupunkiin teatteriin? Kersat viedään ja haetaan erikseen jäähallilta tai pallokentältä, esimerkkejä on monia.

Mulle ei kyllä ole vielä tullut huonoa omaatuntoa moottorisoiduista harrastuksistani, tuskin tuleekaan ellen sitten hanki omaa suihkuhävittäjää ja ydinsukellusvenettä.

Voi olla että tämä tuli jo:

Itse olen paljonkin miettinyt ajelun eettisiä puolia, enkä olekaan päässyt vielä itseäni täysin tyydyttävään ratkaisuun, mutta:

Ajattelen näin että ajan kesät pyörällä en autolla joka kuluttaa enemmän, ->säästöä

Talvisin kuljen julkisilla ja/tai autolla.

Näinollen puolet vuodesta, talven, tuotan yhtä paljon kuin sellainen henkilö joka autoilee ympärivuotisesti. Kesäisin taas kulutan vähemmän kuin autolla ajaessani..

Toisaalta jos en omistaisi pyörää ajaisin autolla hyötyajoa enkä huviajoa kuten nyt. Joten kesäisin ajaisin huomattavasti vähemmän.

Olen myös miettinyt asiaa niin että autoillessani kyydissä harvoin on enempää kuin 2 henkeä, eli sama mikä pyörälläkin kulkee..

En toisaalta ole ajatellut asiaa samalla tavalla kuin ketjun aloittaja; ajan en lennä = säästän, koska mpllä ajaminen tuskin vaikuttaa ratkaisevasti lentomääriini..

Toinen juttu jota olen miettinyt pitkäänkin on pakoputkisto ja niiden muuttaminen/korvaaminen tehopakoputkilla. Nykypyörissä taitaa (ainakin melkein) kaikissa olla jonkunlainen katalysaattorisysteemi. Mitens sitten jos putken vaihtaa tehariin jossa ei ole kattia? = Päästöt kasvavat..
sad_orig.gif

ei oo heleppoo
nixweiss.gif

Olli-Matias

Moposta pitää säätää kaikki ruiskut niin rikkaalle, että käy kunnolla. Justiin pari päivää sitten kastoin talviturkin. Helvetin altaassa oli vesi jotain 24 astetta. Hyi vittu, että inhotti aluksi tuommoinen avantouinti, mutta kyllä se puolen tunnin kiduttamisella onnistui ja pari altaan mittaa tuli vedettyä. Onneksi tulee uuteen altaaseen öljylämmitys, ettei tarvitse palella ja tulee hoidettua globaalia lämmitystä ihan omasta kukkarosta. Samalla tulee sinne Suomeenkin pari päivää lisää mopoiluaikaa, joten kiitelkää vaan. Lennettyäkin tulee ihan tarpeeksi, joten oma osuus ilmaston parantamisessa on melkein hanskassa.

Voi olla että tämä tuli jo:

Itse olen paljonkin miettinyt ajelun eettisiä puolia, enkä olekaan päässyt vielä itseäni täysin tyydyttävään ratkaisuun, mutta:

Ajattelen näin että ajan kesät pyörällä en autolla joka kuluttaa enemmän, ->säästöä

Talvisin kuljen julkisilla ja/tai autolla.

Näinollen puolet vuodesta, talven, tuotan yhtä paljon kuin sellainen henkilö joka autoilee ympärivuotisesti. Kesäisin taas kulutan vähemmän kuin autolla ajaessani..

Toisaalta jos en omistaisi pyörää ajaisin autolla hyötyajoa enkä huviajoa kuten nyt. Joten kesäisin ajaisin huomattavasti vähemmän.

Olen myös miettinyt asiaa niin että autoillessani kyydissä harvoin on enempää kuin 2 henkeä, eli sama mikä pyörälläkin kulkee..

En toisaalta ole ajatellut asiaa samalla tavalla kuin ketjun aloittaja; ajan en lennä = säästän, koska mpllä ajaminen tuskin vaikuttaa ratkaisevasti lentomääriini..

Toinen juttu jota olen miettinyt pitkäänkin on pakoputkisto ja niiden muuttaminen/korvaaminen tehopakoputkilla. Nykypyörissä taitaa (ainakin melkein) kaikissa olla jonkunlainen katalysaattorisysteemi. Mitens sitten jos putken vaihtaa tehariin jossa ei ole kattia? = Päästöt kasvavat..  
sad_orig.gif

ei oo heleppoo  
nixweiss.gif

Olli-Matias
Pakoputkiston korvaaminen tehoputkella on ilmastovaikutukseltaan positiivinen, paitsi kaupunkien keskustoissa:

Katalysaattori on ylimääräistä painoa, joka hapettaa häkäkaasun hiilidioksidiksi. Tämä tapahtuu muutenkin itsestään noin vuorokaudessa, joten jos ilman häkäpitoisuus ei ole ongelma ( =muualla kuin kaupungissa) on pönttö täysin turha vekotin. Lisäksi katalysaattori pakottaa moottorin seokset alueelle mikä ei ole hyötysuhteen ja kulutuksen kannalta paras mahdollinen. Rusinana pullassa katti vie tehoja, joten ilman kattia saadaan parempi teho samalla bensamäärällä.

Muutaman vuosikymmenen päästä on jo myöhäistä.

Tehdään joo pikkurobotteja, joita ei edes silmällä näe ja sitten kylvetään niitä ympäriämpäri ja toivotaan, että ne toimii kuten on suunniteltu.

Vai että poliittista peliä, hohhoijaa...

Muutaman vuosikymmenen päästä on jo myöhäistä.

Tehdään joo pikkurobotteja, joita ei edes silmällä näe ja sitten kylvetään niitä ympäriämpäri ja toivotaan, että ne toimii kuten on suunniteltu.

Vai että poliittista peliä, hohhoijaa...
Aika sinisilmäinen saa olla jos uskoo että jotain nanotekniikkaa ensimmäiseksi käytetään "kaikkien hyväksi". Eiköhän nuo peelot mielummin kehitä aluksi nanotekniikkaa, jolla muutetaan esim vihollisen ilmastoa entistä surkeammaksi..

Sad but true?

Jos ei jonkin asian hyvinvoinnista huolehdita, ei sitä pian ole enää huolehdittavana. Moni käyttää pienissä asioissa tätä koettua tapaa. Maapallon suhteen se voi olla aika jännä kokemus..
omg.gif

Vaan tuosta 'en lennä - ajan prätkällä' -ajattelusta sen verran, että se on kyllä joutavaa liirumlaarumia ympäristöasioiden kannalta.
Ei se, että ei tee isoa tyhmää, oikeuta tekemään pientä tyhmää.

Vähän niinkuin että "on kai parempi että mä kännissä mukiloin vaan muijan ja mukulat, kuin että vielä menisin naapuriakin tömäyttämään?"

Jos oikeita tuloksia halutaan, olisi ihmisten luovuttava niin paljosta, että ei siihen ole nykymenolla mitään mahdollisuutta. Nykyiset säästö- , päästö ja muut 'suojelu'toimet ovat lähes joutavia kokonaisuuden kannalta.

No mutta eihän tuo
sport05.gif
mihinkään lopu, se vain muuttaa muotoaan. Tälläkin forumilla on niin usein sanottu että siitä pienemmästäkin cc pääsee
smile_org.gif
oikein kunnolla kun kavennetaan tietä
idea3.gif

Itsellä aatokset on kyllä enempi tuolla lepposan cruisingin puolella = ei väliä vaikka 0-100km/h menee se sama 10s kuin autoilla. Se vapauden tunne on kuitenkin ihan muuta fillarin kuin auton kyydissä =
sport05.gif
ei ainakaan omalla kohdallani mihinkään lopu vaikka vehjes toimisi millä tahansa bio-multi-mix-hyper fuililla
smile_org.gif

Back