Itselläni taipuksia toiseen suuntaan. Eli en sairasta diabetesta vaan mulla on luonnostaan "ärhäkkä haima", jonka seurauksena sokerit putoaa hypoglykemian puolelle.
Suunnilleen siis näin:
ellen syö säännöllisesti max. 2,5 tunnin välein ja riittävästi, sokerit putoaa hypoglykemiatasolle. No sinne kun ne sitten toisinaan tipahtaa ja niitä yrittää nostaa kuten diapetikoilla esim. juuri glukoositableteilla, mehulla tms. haima sen kun innostuu insuliinin tuotannossa kun sokerit nousee ja seurauksena on liikaa insuliinia ja sokerit vielä alempana. Eli aivan mahdoton kierre
Hoito on helppo, muistaa syödä kellon kanssa, mutta silti lipsahduksia aina silloin tällöin sattuu. Etenkin kun olen niin tottunut tuohon alhaiseen sokeritasoon, etten yleensä erota mitään tuntemuksia ennen kun sokerit on jo aivan penkin alla ja hirveä tärinä, oksetus, päänsärky ja kaksoiskuvat jne.
Mopoiluun se vaikuttaa ainakin niin, että kroppa tarvii enemmän ravintoa jos jännitän ajamista! Kerran olen kaatanut pyörän alhaisella sokeritasolla parkkihallissa kun ei vaan enää järki pelannut ja kerran kopsahti pyörä nurin liikennevaloissa
Nuo episodit opetti, joten nyt etenkin ajokaudella mukana on aina repullinen eväitä
ja kännykkä piippailee ruokakellona
Kantapään kautta olen oppinut, mutta mulla sekä verensokerin vahtiminen että motoilu alkoi aika samoihin aikoihin. Nyt en luopuisi kummastakaan, en eväistä enkä motosta
Tsemppiä myös muille sokereidensa kanssa eloa vasta opetteleville!