diabetes yhdistyksistä voi kysellä mukavia säilytyskukkaroita, joihin saa keelitäytteisen tyynyn sisälle. sen kun laittaa aina yöksi hotellin minipaariin ja aamulla inskojen kanssa kukkaroon, niin pysyy aika paljon paremmin viileinä.
Jos matalan tuntemukset on hyvin hallussa, ei suurempaa huolta. Mukana olis kuitenkin hyvä olla glukoositabletteja (esim.siripiri) tai pillimehua, niillä saa paremmin sokerit nousemaan kuin suklaalla. ne ovat kuitenkin vain ensiapu ja sen jälkeen on parempi tankata ensimmäisessä vastaan tulevassa paikassa lisää hiilareita
Tjuu, hyviä vinkkejä, mutta pakko lisätä jonkin verran omia kokemuksia.
Siinä vaiheessa, kun otat ampullit ulos jääkaapista ja pakkaat ne johonkin laukkuun, niin ÄLÄ missään nimessä ota riskiä, että pääsevät jäätymään / yleensäkään pinta edes huurtumaan. Kyseiset aineet (esim. Novorapid, Lantus, Levemir & Humalog) eivät tykkää siitä, että heitetään vaikkapa kylmälaukkuun, jäisten "kylmäkallejen" viereen.
Eli huomattavasti parempi vaihtoehto (ainakin mulle suositeltu) on se, että kun ampullit otetaan ulos kaapista, ne säilytetään vaikkapa lämpimässä ja käytetään seuraavan viikon - parin sisällä. Mutta jos reissu on pitkä ja insuliinia tosiaan paljonkin mukana, niin viileessähän niitä pitäs säilyttää toki.
Totta on, että insuliinit menettävät tehoaan lämpimässä, mutta hyvin olen pärjännyt esim. 30-40+ lämmöissä, vaikka insuliinit ovat lämpimänä olleetkin tiettyjä "siirtymävaiheita". Hyvähän noita olis pitää kuitenkin jääkaappilämmöissä.
Matalan tuntemukset ovat ihan pirun yksilöllisiä, mutta kuten yllä mainittiin, niin parempi ottaa paussi jos siltä alkaa tuntua. EN kuitenkaan (melkein 30v. kokemuksella) vetäisi seuraavalla stopilla hiilareita niin perkeleesti, vaan tekisin ihan niin, että stop, jos tuntuu siltä (tähän ei pitkänkään ajon jälkeen kyllä pitäisi päätyä, jos on pitänyt huolen hommista oikein) ja stopin aikana sopiva määrä tavaraa henkitorvesta alas.
Sitten taukoillaan ja jatketaan kun tuntuu siltä. Tuossa yllä ehdotetussa mallissa homma menee muuten ok, mutta jos otat ensin tauon, vedät siripirejä, sitten pidät uuden tauon ja lisää tavaraa -> sokerit on ihan taivaissa n. 30-50min tämän tauon jälkeen.. mukava ajaa sitten menemään, kun sokerit on about 20 ja olo muutenkin kiva.
Pyörän, diabeteksen, insuliinien, elämän jne. kanssa pärjää.. aamulla se eka sokeri ja sen mukaan ruvetaan mallaileen päivää. Ei kannata vetää tosiaan sokereita kaakkoon, kun siitä tulee myös paha olo & et todellakaan ole kovin skarppina.. vaan pitää semmoista "kevyttä" ajofiilistä & sokeria yllä.. itse olen pitänyt hieman normisokereita ylempänä, niin ei tarvitse miettiä asiaa liikaa.
+ helvetin tärkeää on mitata, varsinkin pitkällä matkalla, useasti.. jos pidetään 1-2 tunnin välein kusitauko, niin samalla sen sokerin ottaa ja voi nauttia ajamisesta huomattavasti paremmin, kun ei tarvitse miettiä liikaa asioita..
Hyviä kilometrejä kaikille diabeetikoille ja muille kuskeille!
Plaah: eli edittinä.. itsekään en ole huomannut, että esim. 400km päiväajon aikana sokerit olisivat normaalia enempää vaihdelleet. Ei oikeastaan mitään vaikusta. Mutta, jos esim. radalle lähdet pärrää käskyttämään, niin kannattaa ottaa huomioon jo päivää suunniteltaessa. Eli vähintään niiden vetojen ajaksi itse ottaisin hieman ehkä yläkanttiin hommat..
Edit: kieliasua siistitty lapsiystävällisemmäksi