• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopo Italiasta ajamalla ?

Terve !

Nyt kaipaisin faktaa, elämää helpottamaan.
Maksoin viime viikolla Ducatin Italiaan, helpoin tapa olisi ottaa
se rekalla Suomeen, jolloin ei mitään ongelmia.

MUTTA, haluaisin lentää sinne kesäkuussa ja ajaa sen tänne koto
Suomeen. Netistä olen lukenut vain varoituksen sanoja että ei edes
kannata yrittää !

PLUSSAA, aito italialainen paikanpäällä joka avustaa.
Tuulilasin Turbo-erikoisnumerossa kuulemma tuotu Lancia ajamalla
Suomeen. Onko kirjasto ainoa paikka löytää tieto ?

MIINUSTA: Italian lain mukaan on pyörä rekisteröitävä
kuukauden sisällä uuden omistajan nimiin, eli pyörä olisi
ilman kilpiä kesään ?

Onko kellään kokemuksia ?

Yhden suunnan lennot on niin kalliita, ettei kannata. Lisäksi saattaa olla myydessä vähän huonossa kunnossa renkaat, akku ketjut rattaat jne.. Eli tuo keväällä se sieltä Suomeen, kiillota rauhassa ja käy kesäkuussa vaikka Italiassa ajamassa sillä, kun on pyörä tuttu ja kunnossa.

Moro Harri !

Yhdensuuntainen lento Milanoon esim. heinäkuulle, nyt jos tilais
130,00 € ylöspäin.
Pyörällä on 12 kk takuu ja kulutusosat kunnossa.
Ei valitettavasti lompsa ja lomat ihan anna mahdollisuutta
ylimääräiseen ajolomaan Italiassa.
confused_orig.gif

Mulla on vaimo Italiasta kotoisin ja muistelen, että autoissa omistajan vaihdos maksoi jotain 2100mk vajaa kymmenen vuotta sitten meidän Suomen silloisen 40mk sijaan tai jotain. Onkohan prätkissä sama homma? Ihan vaan, jos joutuu sinne rekisteröimään.
confused_orig.gif

Moro Harri !

Yhdensuuntainen lento Milanoon esim. heinäkuulle, nyt jos tilais
130,00 € ylöspäin.
Pyörällä on 12 kk takuu ja kulutusosat kunnossa.
Ei valitettavasti lompsa ja lomat ihan anna mahdollisuutta
ylimääräiseen ajolomaan Italiassa.
confused_orig.gif
Mistä katsoit noi kalliita hintoja? Blue1:lla lentäisi halvimmillaan hki-milano 54€, tyypillisesti 99€

Lentäisin sinne ja ajaisin takas. Olis meinaan aika kokemus. Ei se lento mut tänne ajo. Makso mitä makso. Kaikillahan sitä massii on, toisilla enemmän ja toisilla (niinkuin mulla) vähemmän. Anna palaa, käymässähän täällä ollaan. J aonne uudelle namille. Otetaan
033102beer_1_prv.gif
, sille.

Erittäin hyvä ajatus ajaa pyörä Suomeen. Toivottavasti saat selvitettyä kaikki rekisteröintiin liittyvät jubinat ajoissa. SIINÄHÄN SITÄ TUTUSTUU UUTEEN PYÖRÄÄN AJAESSA ja jos jostain syystä renkaat tai muut osat ovat finaalissa ni ei muuta kuin vaihtoon vain ennen Suomeen tuloa.
Parhaimpia matkoja ovat tietty hyöty/loma matkat! Kateex käy!!!

Kiitoksia runsaasti vastauksista, elämisen tuskaa eivät vain
kauheasti vähentäneet.
Edelleenkään en ymmärrä miksi pitäisi ostaa edestakainen matka ja
jättää tulomatka käyttämättä. Nettiä osaan käyttää ja hintoja hakea !
Liput maksaa aina pohojosesta vähän enemmän kuin Hikistä !
Ajokokemus riittää mopon kotiin ajamiseen.....
Täytyy taistella, ettei tarttis rekkaan laittaa vaan pääsis
ajamalla kotiin !

mulla ei oo kokemusta kuin saksasta hakemisesta ja kyllä siinäkin se paperityö on se mitä ei halua muistella kuin öluen ääressä. mutta se ajomatka kruunaa koko jutun. mieti - ostat pyörän ja kotimatkalla Nurnburgringin kautta... !!! tässä tapauksessa tietysti käynti Italialaisella radalla kuuluisi asiaan...

(vaatii tietysti siviilirohkeutta luottaa "tuntemattomaan pyörään" radalla, mutta pakkoko on vetää suonet pullollaan adrenaliinia)

lentäminen on se helpoin osuus, paperityöt vaativat tuskallisen valmistelun saksassakin ja paluulippu on kätevä jos ostos sattuu olemaan -einiinajokelpoinensittenkään-

mutta hei positiivisella asenteella otat ensin selvää rekisteröinnin ja liikennevakuuttamisen kiemuroista ja siitä se lähtee !

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta!

Minä vain olin luullut, että Italiassa pyörät (niin kuin autot) ovat kalliita käytettyinä, ainakin verrattuina muutamaan muuhun keskisen Euroopan maahan. Hyvä jos olin väärässä. Ehkä ostan sinne toisen pyörän varalle - lentämällä lyhyillä lomilla käydessä pääsisi sitten nautiskelemaan.

Pari riskiä tuli heti alkuun mieleen - olet varmaan jo miettynytkin näitä:
Ymmärsin että olet jo valinnut pyörän. Paikallisten kanssahan on hankaluutena etteivät puhu enklantia. Italiaa tai (alueesta riippuen) saksaa/ranskaa puhuvalle tuosta ei ole haittaa. Ja aina siellä toimeen on tultu, vaikkei yhteisiä kieliä löytyisikään. Ovat ystävällisiä ja vieraanvaraisia ihmisiä.
Jos pyörä ei olisi kunnossa, seuraisi tietenkin onkelmia pitkällä paluumatkalla. Ymmärsin että tällä kertaa ei sellainen ole todennäköistä.
Huijareita on joka maassa. Näkyy niitä olevan tällä foorumillakin, ja silti olet tänne uskaltanut. Joten ei sekään ole sen kummoisempi riski.
Italian lainsäädännöstä kai yritit kysellä? En sitä tunne kovin hyvin, mutta jos sinulla on paikallinen apuna, niin varmasti kaikki hoituu - italialaiseen tapaan viimeistään seuraavana päivänä. Ei kai sitä kukaan lomalle viitisikään kiirehtimään mennä?
Ja ehdottomasti kannattaa pyörä ajamalla kotiin tuoda - siis olettaen että se kestää matkan. Kuka nyt niin hölmö olisi että ensin rahtina kuskaisi Suomeen, ja sitten sen täältä ajaisi takaisin Alpeille?

Vai ostitko uuden pyörän? Siinä tapauksessa voin vain onnitella  
062802moto_prv.gif

[EDIT:] Ja sen paluulipun voi ostaa sitten sieltä paikanpäältä - jos siis sellasita kuitenkin tarvitsisi. Ei se Internetti mikään suomalainen keksintö ole.

Entäpä jos antaakin olla sen pyörän edellisen omistajan nimissä ja rekisteröi vasta täällä itselleen? Tekee vain kauppakirjan siitä. Saako sitä noin edes maahan?

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta!

Minä vain olin luullut, että Italiassa pyörät (niin kuin autot) ovat kalliita käytettyinä, ainakin verrattuina muutamaan muuhun keskisen Euroopan maahan. Hyvä jos olin väärässä.
Italiassa on itse asiassa käytetyt halpoja verratuna moneen muuhun maahan. Varsinkin käytetyt isot autot. Tosin 100tkm Italiassa vastaa usein 200-300tkm Suomessa tekniikan osalta..
confused_orig.gif

Esim. Volvoja tuodaan pirusti juuri Italiasta.

hampuusimopo, jos tarvitset kielentulkintaa täällä suomessa johonkin, niin vaimo varmaan kääntää mielellään kun et romaania (tai romania) lähetä..
biggrin.gif

Ei mitään jahkausta, pikkujuttuhan toi on. Ja vielä hauska. Ite ajoin aikanaan FZR:än Hampurista tukholmaan, ihan kylmiltään. Euroopassa on tiet hyviä ja lennot halpoja.

ps. ryanair lentää tukholmasta milanoon, seassa tosi halpoja (7€) . Laivalla vaan tukholmaan ja siitä sitten.

Hyvältä idealta ajaminen minusta kuulostaa, olettaen että sinulla on tosiaan jo ennestään ajokokemusta, tuossa on kuitenkin jo aika paljon ajamista. Samaten aikaa kannattaa varata reissuun. Itse ostin ensimmäisen moottoripyöräni Lybekistä, ja ajamallahan se tietysti piti pois tuoda. Teimme niin, että lähdimme heti kun kesäloma alkoi (4 viikkoa), joten aikataulun suhteen ei ollut mitään paniikkia. Se oli tosiaan sellainen yhdistetty loma/hyöty matka, reissu kesti viikon, josta kolme viimeistä päivää ihan puhdasta lomalua ja pyörään tutustumista. Se on mahtava tunne kun kaupat on tehty, ja pääset ajelemaan hienoja saksalaisia pikkuteitä maisemista jne nauttien.
Italiassa olen Roomassa käynyt pari vuotta sitten, ja sielläkään ei englantia kovin hyvin puhuttu. Jos kaupat tehdään jossain pienellä? paikkakunnalla, voi tosiaan tulla vähän kieliongelmia. Mutta aina sitä on reissuissa pärjätty, vaikkei yhteistä kieltä olisi löytynytkään. Niinkuin joku sanoi, italialaisille ihmisille aikataulujen noudattamatta jättäminen on yleistä, ja kaikki toiminta on vähän sellaista suurpiirteistä.
Italian liikennekulttuuri on sitten tosi kaaottista.
Saksassa edullista yöpyä ETAP1/ Formule hotelleissa!

kyllä kuulostaa mehukkaalta ajaa pyörällä italiaanosta tännepäin maailmaa tuollanen pyörä. Ja saksaan nurburingille heittää parikierrosta
tounge.gif
ois kyllä mukava kokemus ja matka

Back