Olen itse lähtökohtaisesti julkista rahaa vastaan, mutta vain siksi ettei Kymiring päätyisi poliittiseksi pelinappulaksi. Koen että esimerkiksi nykyisen hallituksen aikana tähän on suuri riski.
Jos ajatellaan valtiontaloutta ja mitä kaikkea siitä tuetaan, Kymiringillekin kuuluu osansa. Yksi hallitusohjelman kulmakivistä on "Suomi kokoaan suurempi maailmalla". On toki vastapainoksi myös hiilijalanjälkeen viittaavia ohjelmia. Fakta on se että jos halutaan Suomesta kokoaan suurempi, isot kansainväliset tapahtumat ovat merkittävä tämän asian edistäjä. "Tavalliselle" eurooppalaisellekin Suomi on melko näkymätön paikka.
MotoGP itse ilmoitti että tv-lähetysten kautta he tavoittivat 400miljoonaa katsojaa 2018 ja paikan päällä kisoissa reilu 2,8miljoonaa. Karkeasti siis reilu 20miljoonaa TV-katsojaa tai 150000 paikan päällä per viikonloppu. Siinä saa eräätkin Savonlinnan oopperajuhlat järjestää samaan tavoitteeseen.
Savonlinnan Oopperajuhlien vajaa 10M€ budjetista muuten vajaa 10% tulee valtiolta vuosittain sekä sen lisäksi löytämieni tilastojen mukaan 4% Savonlinnalta. 65% tuloista kerrotaan katetun pääsylipputuloilla ja 9% mainostajilta. Tuosta siis puuttuu vielä 13%, jonka epäilen tulevan ainakin osittain lähikunnilta. Tämän lisäksi Olavinlinnahan pyörii Museoviraston eli valtion rahoilla, erikseen valtio maksaa katsomorakenteita 1,06miljoonalla vuodessa (
https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f80499903). Tuon pidemmälle en jaksanut asiaa kaivaa. Mutta pelkästään noihin kyseisiin kinkereihin siis julkista rahaa mennee viitisen miljoonaa. Vuodessa. Edit: lisätäänpä vielä että katsomopaikkoja on 2264kpl, TV-kattavuutta en löytänyt. Periaatteessa siis 100000 katsojan MotoGP oletuksella neljäkymmentä kertaa tuo 5M€ olisi sama satsaus...
Muita valtion budjettilukuja (
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_29+2019.pdf)
esim s.41 Taide ja kulttuuri 480M€, liikuntatoimi 164M€. Noin 55Mrd budjetissa riittää kyllä säästökohteita mielipiteelle jos toisellekin. Tämän lisäksi pitää muistaa että tuo oli valtio, kunnilla on lisäksi n 44Mrd budjetti.