• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörien vakuutusten palautus korjausajalta kolarin jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AVirtanen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve! Onko jollain kohtalontoverilla kokemuksia vakutuusten palautuksesta? Itsellä kävi siten, että auto tuli ja ajoi päin, mopedi oli korjattavana 8/14 - 4/15 (älkää kysykö miksi...) ajan autoilijan vakuutuksen piikkiin.

Tuntuu jotenkin turhalta maksaa täyskasko tuolta ajalta. Olen kuullut, että ainakin autojen kohdalla olisi palautettu tuon ajan maksuja. Vakuutus Folksamilla ja siellä selittivät että olisi tarvinnut palauttaa kilvet tätä varten.

Elänkö jossain toiveunessa vai kannattaisiko kysyä vielä uudelleen joltain toiselta virkailijalta?

Yt. Antti

e: korjattu tekstiä

Viimeksi muokattu:
En mää ole mikään vakuutuksien asiantuntija, mutta musta toi "oli" on se olennainen pointti. Samalla periaatteella vois sanoa että eihän minulle sattunut viimekesänä mitään kaskovahinkoa, että saisko rahat takas?

En usko että ihan noin menee. Äkkiä ajateltuna eikös kaskossa ole varkautta ja paloa ja ilkivaltaa yms vahinkoa mikä voi korjaamollakin tapahtua, vaikka pyörän kaatuminen tallissa. Mut vois kuvitella, että kaskon sais pois tulevalle ajalle, eli jos tuollainen onnistuu, niin olis pitänyt ottaa kasko pois sillon kun pyörä pajalle meni.

Kilvillä ei kyllä kaskon kanssa ole mitään tekemistä. Ja mitäs ihmeellistä siinä on että päälleajaneen liikennevakuutus korvaa sun mopon, niinhän se lain mukaan menee… :blink:

Tottahan tuo tietysti on. Luulisin, että pyörä on korjaamon vastuulla niin kauan kuin se heidän tiloissaan on? Jos se vaikka varastetaan sieltä avaimineen päivineen niin ei kasko sitäkään maksa, eikö tämä ole silloin korjaamon vastuulla? Samaten jos se siellä kaatuu taas, niin ei kai minun bonukset siihen mene?

Kuukkelilla kun hakee Folksamin autovakuutusehtoja, niin löytyy tällainen:

Seisonta-aika (muu ajoneuvo)
Vakuutuksenottaja on, jollei jonkin ajoneuvoryhmän osalta ole muuta määrätty, oikeutettu saamaan hyvitystä kasko- tai laajennetun palo- ja varkausvakuutuksen maksusta edellyttäen, että liikenteestä poissaolosta on etukäteen ilmoitettu vakuutusyhtiölle ja ajoneuvo on yhtäjaksoisesti poistettuna liikenteestä vähintään 30 päivää. Ilmoitettuna liikenteestä poissaoloaikana on ainoastaan palo-, varkaus- ja ilkivaltavakuutus voimassa. Törmäysvakuutus korvaa kuitenkin sellaiset vahingot, jotka eivät ole sattuneet kun ajoneuvo on käytetty liikennevakuutuslain mukaisessa liikenteessä ja jotka eivät ole aiheutettu toisella ajoneuvolla.

Eli kaskon törmäysturvan osuudesta olisi voinut saada hyvitystä, jos on liikenteestä pois. Muut osat kaskosta ovat voimassa. Olisihan vaikka pyromaani voinut polttaa koko korjaamon ja sun mopon siinä mukana (eikä liikkeellä olisi ollut siihen mitään syytä eikä vastuuta).

AVirtanen sanoi:
Terve! Onko jollain kohtalontoverilla kokemuksia vakutuusten palautuksesta? Itsellä kävi siten, että auto tuli ja ajoi päin, mopedi oli korjattavana 8/14 - 4/15 (älkää kysykö miksi...) ajan autoilijan vakuutuksen piikkiin.

Tuntuu jotenkin turhalta maksaa täyskasko tuolta ajalta. Olen kuullut, että ainakin autojen kohdalla olisi palautettu tuon ajan maksuja. Vakuutus Folksamilla ja siellä selittivät että olisi tarvinnut palauttaa kilvet tätä varten.

Elänkö jossain toiveunessa vai kannattaisiko kysyä vielä uudelleen joltain toiselta virkailijalta?

Yt. Antti

e: korjattu tekstiä

Riippuu yhtiöstä. Joistakin saa seisotuksen taannehtivasti jos korjaamosta saa todistuksen seisonnasta. Toisaalta voit yrittää autoilijan vakuutuksesta korvausta tällekin asialle, plus käyttöhyödyn menetys.

Kiitoksia! Yritin itsekin etsiä vastausta Folksamin papereista, muttei osunut silmään. Täytyy ruinata IFiltä jotain :)'

-Antti

Joskus ennen aikaan, kun itse ajoin kääntyvän auton kylkeen tuossa kylillä, sai sekä korvausta seisontapäiviltä että oman vakuutuksen jälkikäteen seisontaan. Pyörä seisoi 1 1/2 kuukautta kun oli niin uusi malli ettei maahantuojalla ollut osia siihen.
Tosin tästä on tosi paljon aikaa (Neuvostoliitto oli vielä olemassa) ja vakuutukset oli seisonta-ajallisia.

Mulle sattui just samanlainen ongelma. Ajoin pyörällä kolarin Romaniassa ja on kulunut jo 3 viikkoa vahingosta kun pyörä edes saapuu Suomeen ja vakuutustarkastaja pääsee arvioimaan sitä lunastetaanko vai ei.
Jos lunastetaan niin vakuutus menee automaattisesti poikki vahinkopäivänä, mutta jos tehdäänkin päätös että korjataan? Mulle oli jostain syystä aloitettu uusi vakuutus sellaisena ettei seisonta-aika ole mahdollinen, eli olisin joutunut maksamaan liikenne- ja kaskovakuutusta koko siltä ajalta kun pyörää kuskattiin Suomeen sekä siltä ajalta kun sitä korjataan (arvio siitäkin useita viikkoja!), mutta onneksi Lähit-Tapiolassa oltiin asian ytimessä ja minun vakuutus vaihdettiin seisonta-ajalliseksi!! Siltä osin olen erittäin tyytyväinen Lähi-Tapiolaan.

Back