• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörien tehot rajoitetaan 100hv:aan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Number28
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olenko ymmärtänyt aivan väärin tämän MCN:n uutisen: MCN

Itse en saa tätä auki koneella, mutta tässä on Euroopan parlamentin tiedote asiasta ja ekat rivit ei lupaa hyvää: rekisteröityjen moottoripyörien teho rajoitetaan 73,6kilowattiin tai 100hevosvoimaan
033102ass_1_prv.gif
Linkki (pdf)

Alkaa mennä vähän liian pitkälle, mutta englannintaitoiset kertokaa että olen ymmärtänyt väärin? Pliis!

Tuskin on tulossa ja vaikka tulisikin niin aivan sama. 11kw ja 25kw pyörilläkin kun voi ajella ihan huoleti kuristamattomana niin ainakaan 72kw vs. 120kw eroa eivät tule kyttäämään.

kyllä mä 100 hevosvoimalla pääsen ihan yhtä helposti hengestäni ja vien ihan yhtä monta muuta mukana kun 130 tai 170:llä.

sanoi:
A draft version of the proposals published last year said of the current inconsistency between countries: “This creates a situation where a motorcycle above 74 kW [100bhp] type-approved in one country is refused in another one. This type of situation is not in line with the spirit of the internal market.

“On the other hand, it emerged from dedicated studies that the link between engine power and increase of safety cannot be demonstrated. Based on this, the Commission intends to propose an harmonisation of the EC legislation on that matter.”

Ymmärsin asian pikemminkin päinvastoin. Joissain maissa on 100 hp katto ja näihin ei hyväksytä tehokkaampia rekisteriin. Asia haluttaisi harmonisoida maiden välillä, mutta korrelaatiosta suurten tehojen ja turvattomuuden välillä ei ole näyttöä, joten 100 hp rajalle ei ole tarvetta.

Eli kun Ranskassa on 100hp tehoraja niin se olisi hyvä saada käyttöön myös muissa maissa, jotta EU:n markkinoiden henki olisi yhtenäinen
buttrock.gif

Ehkä olisi helpompaa kaikille, että patongit vain luopuisi omasta säädöksestään  
wink.gif

johan tuosta 100hv tehorajasta vouhotettiin sillon kun EU:hun aikoinaan liityttiin. eri euroopan motskarijärjestöt ton idean torpedoi sillon kaikkien muiden turvapuku- ja mp-turvavyödirektiivien mukana.

hienoo että meistä pidetään huolta (sarkastista naurua), mutta mikäli tuo tommonen direktiivi nyt olisi tuloillaan niin munhan pitää perkeles alkaa virittämään..
crazy.gif

Hyvä, jos tossa vanhassa fzr:ssä enää on 100hv (luontaisen kuluvuuden takia). Sekin riittää kyllä!

Ei siitä ihan miesmuistia ole, kun Saksassakin oli raja. Etelä-Euroopassa muutenkin rajoitellaan ja varsinkin autoissa sen tekee verotus. Eli isot automaaat Ranska ja Italia, 2 L-koneet max, toki joitain poikkeuksia on ja vähän samaa moottoripyörilläkin. Ei ne japsitkaan itse aja hajabusilla, vaan alle 400-kuutioisilla

Ajatellaas että toi 100hv raja tulis käyttöön.

Se tarkoittaisi siis sitä, että uudet maahan tulevat pyörät olis automaattisesti korkeintaan sata heppasia.

Entäs vanhemmat jo maassa olevat pyörät???
Pitäskö nekin kuristaa jälkikäteen? Kuka sen maksaisi? Kuka sitä valvoisi ja miten. Tien päällä olisi täysin mahdotonta valvoa pyörän tehoja, ellei poliisi vetäisi mukanaan penkitysvehkeitä
smile_org.gif

Vuosittaisilla katsastuksilla voitaisiin todeta, että ainakin yhden päivän vuodesta, pyörissä on max sata heppaa.

Ilmeisesti joku jossain toimistossa on saanut päähänsä, että 72 kw on niin vähän tehoa, että motoristi ei niillä tehoilla saa itseään tai muita hengiltä. Ja että moinen tehorajoitus vaikuttaa myös motoristien ajotapoihin
smile_org.gif

Itselleni riittää toi 72 kw ihan hyvin, mutta inhoan periaatteesta tällaista valtion/unionin holhoamista, jossa ihmisen vapautta valita itse rajoitetaan.

Ja mitä ranskalaisiin tulee ja heidän sadan hepan rajoitukseen....lainaan TOP GEARIN James May:tä tähän.

"The French are a bunch of lamb burnign treatorous communist peasants. France is a country you drive through to get to Italy."
033102ass_1_prv.gif

Vaikka Maysta pidänkin, hänen höpinänsä Ranskasta on totaalisen perseestä.

Ei siitä ihan miesmuistia ole, kun Saksassakin oli raja. Etelä-Euroopassa muutenkin rajoitellaan ja varsinkin autoissa sen tekee verotus. Eli isot automaaat Ranska ja Italia, 2 L-koneet max, toki joitain poikkeuksia on ja vähän samaa moottoripyörilläkin. Ei ne japsitkaan itse aja hajabusilla, vaan alle 400-kuutioisilla
Juttelin joskus Japanissa asuneen kaverin kanssa. Kertoi, että siellä pyörät on usein "tuontipyöriä", siis täysitehoiset Busat on käytetty mantereen puolella ja sitten takaisin.

Mulle ei ihan auennut, että mikä toilopputulema tuossa jutussa oli...?
Ehdotetaanko ranskalle yhtymistä muiden eu-maiden malliin, vai muiden joutumista ranskan malliin.

Toisaalta tällainen pähkähullu ehdotus kuulostaa just niin suomelta kuin olla ja voi.
Koska ei haluta/ uskalleta puuttua todellisiin ongelmiin maassa, niin tehdäämpä edes motoristien elämä vaikeammaksi/rajoitetummaksi.
Käytetään muutama lisämiljoona verokirstusta rajoittaaksemme pientä osaa kansasta, samalla vaikeuttaen kymmenien yrittäjien toimeentuloa lajin parista.

Ajatus pisti miettimään, mitä alle 100 hummaisia mopedeja sitä voisi talliin hankkia, niin onhan niitä vaikka millä mitalla, joten ei käytännössä haittaisi.

Enpä kuitenkaan usko että näin pääsee käymään.

Back