• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörien kohtalo.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalluniemi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vetomies sanoi:
Ei taida riittää. Jos tankkaaminen kestää 2 minuuttia ja akun lataaminen 2 tuntia, pitääkin uusia tankkauspisteitä olla 60-kertainen määrä nykyisiin verrattuna. Sitten kun Kärkkäinen myy huoltoasemalla tarjouksessa sähköä 5 sentillä kWh, kestää 500 auton jonotus tankille 42 vuorokautta.

K-lataus myy 5.45 c/kWh joka tolpalla vaikka tänään, ja ei jonot nyt niin pahoja näytä olevan. Aikaveloituksella 1.2 euroa/h ja mun päässälaskulla 22 kW autolla.

Urpox sanoi:
K-lataus myy 5.45 c/kWh joka tolpalla vaikka tänään, ja ei jonot nyt niin pahoja näytä olevan. Aikaveloituksella 1.2 euroa/h ja mun päässälaskulla 22 kW autolla.

Mahtaisikohan sillä olla tekemistä asian kanssa, että sähköautojen osuus henkilöautokannasta on nolla prosenttia (vajaat 2000 kpl 2.7 miljoonasta) ?

Urpox sanoi:

Hmm, Mini nappaa 2,4 kW tai 3,7kW. Sähköä kuluu noin 23kWh/100km. Jossen väärin laskenu niin km-kustannukseksi tulee reilut 12c. Siis kutakuinkin saman verran kuin bensalla tai dieselillä.

Aivan loistava bisnes, on kate kohillaan.

Sen verran hidas tuo Minin lataus että lataaminen muualla kuin kotona tai mökillä on ihan turhaa, mutta se onkin hybridi eikä "oikea" sähköauto. Viimeiset parisataa kilsaa.on ollut nurkka-ajoa eikä bensapata ole hörähtänyt käyntiin kertaakaan. Tunti ajoa ja viisi latausta, toimii kun tarve osuu tuohon raamiin.

Urpox sanoi:

Vain harva ladattava hybridi ottaa virtaa vastaan yli 3,6kW teholla, jolloin hinnaksi tuleekin jo 36c/kWh. On se vielä nippanappa halvempaa kuin bensalla ajaminen varsinkin taajamassa, mutta karkeasti kolminkertainen veloitus kuluttajasähkön hintaan nähden pistää periaatteesta etsimään muita ratkaisuja.

Jos sitä sähköä aletaan oikeasti liikkumiseen käyttää, sille tulee veroa noin 25 c/kWh - siis huomattavasti enemmän kuin itse sähkön markkinahinta. Silloin liikenteestä pummatut verotulot eivät romahda ja valtio saa pahoilta, saastuttavilta autoilijoilta rahaa sen luokkaa vitosen/100km.

https://www.motorcyclenews.com/advice/best/electric-motorbikes/

https://www.energicamotor.com/energica-eva-electric-streetfighter/
https://www.energicamotor.com/energica-ego-electric-motorcycle/

mutta joo pitäis olla se 500km toimintasäde + 5min max lataus.
ja mitä jotain krossipyörä testejä olen tuubista katsellut, niin täysveto on tarjolla vain muutaman minuutin ja sitten alkaa hyytyä. 15-20 minuutin kuluttua on jo mopo ja puolen tunnin päästä loppuu veto kokonaan.

Jotain kertoo sekin, että IOMilla ajavat vain kierroksen kerrallaan, eli semmonen 60km/20min syöttö päällä.

vetomies sanoi:
Jos sitä sähköä aletaan oikeasti liikkumiseen käyttää, sille tulee veroa noin 25 c/kWh - siis huomattavasti enemmän kuin itse sähkön markkinahinta. Silloin liikenteestä pummatut verotulot eivät romahda ja valtio saa pahoilta, saastuttavilta autoilijoilta rahaa sen luokkaa vitosen/100km.

Juu - kyllä polttoainevero jollakin korvataan. Varmaan jossain kohtaa aletaan verottaa myös aurinkopanelien omistamisesta. Niihin tulee haittavero, koska se haittaa sähköverojen keräämistä... Tietysti kaikenlaisille pyörillä kulkeville menopeleille voidaan säätää vuotuinen käyttömaksu. Kyllä siellä valtion hallinnossa joku keksii monenlaista veroa ja maksua, joilla korvataan polttoainevero. Ja mikä parasta - siirtymäkaudella voitaisiin ottaa erilaisia veroja ja maksuja päällekkäin. Ja siirtymäkauden jälkeen nostaa jäljelle jääneitä maksuja. Kyllä verottaja omistaan huolen pitääpi ainiaan :grin:

Kun ydinvoimalat ovat huonossa huudossa ja rakenteilla olevatkin näyttävät olevan epävarmoissa käsissä, niin sitä vaan mietin, että kuinka paljon tarvitaan lisää sähkön tuotantoa, jotta sähköä riittää liikenteen kulutukseen. Saksassa kait ovat korvaamassa ydinvoimaa luonnon omalla tuotteella, ilmastoystävällisellä kivihiilellä. Mitenkähän meillä? Ai nii - täähän oli hölömö kysymys. Pikkulapsetkin tietää, että sähköä tulee, kun laittaa töpselin pistorasiaan. :doh:

vetomies sanoi:

Mä veikkaan että verottaja saa läpi sen gps-pohjaisen lähettimen kaikkiin kulkuvälineisiin ja verotuksesta tulee kilometripohjainen niin ei tarvii miettiä mihin sähköä käytetään. Se on samalla kätevä kun maksun määrästä voi tehdä tiekohtaisen ja vielä sidottuna kellonaikaan. Samalla voidaan sitten antaa armoa maaseudulla asuville jossa pitkät etäisyydet ja rankaista pääkaupunkiseudulla omalla autolla ajavia.

Back