• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörävihaaja iski

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jallut
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onhan noita vässyköitä tullu opetettua autolla ja mopolla ajellessa.Mieleenpainuvin oli ku kesäaikaan joku tauno väkisin väkisin ohi vaikka auto tuli vastaan kapeella kadulla sitte kolme autoa rinnakkain ja ei jääny ku muutama sentti väliin, minkä jälkeen välittömästi tuikkasin ohi ja poikittain nelipyöräluisua kadulle, ja sieltä sitte hyppäsin äijän kurkkuun kiinni ja läpsin ympäri korvia ku äijä tuskassa yritti veiväta ikkunaansa kiinni ja joku mummo huutaa jalkakäytävältä että elä hyvä mies tapa sitä!!!
Agressiivisesti liikenteessä ja kerron jos on kerrottavaa ja jos ei ymmärrä sitte otetaan viittomakieli käyttöön.

Tarvitsee kyllä tähän kommentoida, että jos joku ajaa selvästi ylinopeutta, ei minulla ole mitään velvollisuutta väistää edestä pois, jos olen sallittua vauhtia ohittamassa autojonoa keskikaistaa myöten.
Noh, oma kantani on se, että myös ohituskaistalla ajaessa on syytä katsoa peiliin, vaikka ajaisi omasta mielestään rajoitusten mukaan, ja tarvittaessa hieman kiihdyttää, jotta voi päästää nopeamman liikennevälineen ohitseen. Saadaan kaikin puolin sujuvaa liikennettä.

Motarilla näkee turhan usein kuljettajia, jotka ajavat mielestään sitä ainoaa oikeaa kattonopeutta.
Ruuhkaliikenteessä ei juuri tee mieli väistää oikealle kaistalle. Sinne, jos joutuu ei sieltä meinaa päästä takaisin ohituskaistalle, kun ohituskaistalla ajetaan tappituntumassa toistensa perässä. Ihan pieneen rakoon en väistä. Ohittajakaan ei hyödy ruuhkassa ohittelusta mitään. Ohituskaistalla pitää kyllä antaa mennä ihan reippaasti, jos siinä tilaa on.
Niin. Mitäs jos Athene tarkoitti seuraavanlaista tilannetta?

Oikealla kaistalla menee yhtenäinen autojono maksimissaan suurinta sallittua nopeutta, ehkä 10-20 m:n "turvavälein". Itse ajan vasenta kaistaa rikesakkorajalla tai vähän yli. Ja nyt puhutaan todellisesta nopeudesta, eikä mummovainaan vedettävällä taskukellon ja poronkuseman avulla tarkastetusta nopeusmittarista. Edelläni vasemmalla kaistalla ajaa muitakin samaa vauhtia. Pidän riittävän turvavälin edellä ajavaan (auttaa muuten kummasti siihen, ettei jonon nopeus pumppaa montaa kymmentä km/h:ta vähän väliä). Ja nyt joku ajaa takapuskuriin kiinni.

Siellä suuressa maailmassa ehkä osataan oikeasti ajaa motarilla, toisin kuin me just puusta pudonneet. Mutta silti tällaisessa tilanteessa en lähde kiilailemaan oikealle kaistalle jo muutenkin liian pieniin väleihin. Lopputulos olisi, että yksi kuski pääsee muutaman sekunnin ajan kovempaa kunnes saavuttaa edellä ajavan, mutta oikealla kaistalla ajavat muutamat kymmenet kuskit joutuvat hidastamaan. Enkä lähde kiihdyttämään turhaan ja hiillostamaan mun edellä ajavaa vaan sen takia, että takana tulija kuvittelee pääsevänsä tosi paljon nopeammin perille, kun roikun edellä ajavan perseessä kiinni.

Ajan itsekin välillä selvästi kovempaa kuin muut. Mutta en oleta enkä velvoita muilta, että vasen kaista tyhjenisi automaattisesti seurauksista välittämättä, koska ajan kovempaa kuin kukaan muu sillä tienpätkällä.
Juuri tuota minäkin tarkoitin. Osasit vaan ilmaista sen paljon paremmin, kuin minä.

Ei Saksassakaan kukaan pakota väistämään, jos ohituskaistallakin on jatkuva jono. Nopeudetkin ovat tosin jo siinä vaiheessa pudonneet huomattavasti.
Jep. Juuri tätä tarkoitin. Vähän huonosti ekassa viestissä ilmaisin asian. Kyllähän sitä tietenkin tilaa antaa, jos on tyhjä tie, mutta sellaisessa kahden jonon ajossa ei ole mitään järkeä antaa takanatulijalle tilaa väistämällä hetkeksi oikealle kaistalle, kun toinen pääsee auton-parin matkan ennemmin liikennevaloihin ja taas se haitta mitä syntyy väistämisestä on suurempi kuin se v*tutus, mitä joku hätähousu kokee joutuessaan hieman keventämään kaasujalkaa. Ja toisaalta, jos olen ohitukseen jo lähtenyt ja toinen tulee kovaa takaa ja ottaa kiinni, niin en siinäkään tilanteessa väistä ennenkuin olen ohituksen päättänyt. Harvoin vaan tälläisiä tilanteita on
lookaround_orig.gif
, kun ilmeisesti tupin asento on useinmiten sellainen, ettei taakse jää ruuhkaa. Ja mopollahan tarvittaessa on helppo kiihdyttää alta pois, jos joku tulee p*rsiisiin roikkumaan, mutta toisaalta tässä on varjopuolena se, että on ihmisiä, jotka ajavat kroonisesti liian pienillä turvaväleillä. Eli kohta se samakuski kuitenkin hilaa sen välin umpeen. Toisaalta, jos tuollaisen päästää edelleen, niin useimmat ajavat sinne eteen päästyään hiljempaa ja ovat vastaavasti taas tukkeena.

Onpa itsellekin sattunut sellainen tilanne, että tyhjällä moottoritiellä siirtyi auto vasemmalle kaistalle, kun näki, että otin sen reilua vauhtia kiinni ja olin ohi menossa
mad.gif
... Sanomattakin selvää, että ohi menin silti
kaboom.gif
.

Olen antanut itselleni luvan mahdollisuuksien rajoissa vetää turpaan jokaista autoilijaa joka yrittää murhata minut liikenteessä(murhahan siis on harkiten tehty rikos).
Siis saatat yrittää vetää kyseisiä autoilijoita turpaan. Joskus saattaisit onnistua ja joskus saisit itse turpaasi.
Juuri niin. Joskus antaa joskus saa. Joku jo aikaisemmin sai kommentista survosta nenäänsä, joten koetan vielä kerran...

En ole väkivaltainen ihminen lainkaan. Onko epähumaania, jopa brutaalia, kiehahtaa ja koppasta kaveria joka yrittää murhata sinut? Se nimittäin on aika brutaalia tuo murhaaminen.

:jpstyle:no helevetti, vetomieshän vetäs kolomosen silimään, hytin pystyyn, kiihdyttäs 250 kmh ja vilkuttas vasemmalla kädellä sen aikaa kun tarttis vaihtaa neloselle. Siinä jäis meset ja volvot
cool.gif

En ole väkivaltainen ihminen lainkaan. Onko epähumaania, jopa brutaalia, kiehahtaa ja koppasta kaveria joka yrittää murhata sinut? Se nimittäin on aika brutaalia tuo murhaaminen.
Olen "ikävä kyllä" samaa mieltä kanssasi Jeppe Jääkarhu
062802jumpie_prv.gif

Tänään jouduin miettimään kuinka saisin paistinpannun kiinnitettyä kätevimmin pyörääni
biggrin.gif
. Ja mieluiten valurauta pannu ( saa tehokkaanpaa jälkeä)Minun pienillä sievillä nyrkeillä kun ei kovin pahaa jälkeä saada aikaa.

Olen "ikävä kyllä" samaa mieltä kanssasi Jeppe Jääkarhu
062802jumpie_prv.gif

Tänään jouduin miettimään kuinka saisin paistinpannun kiinnitettyä kätevimmin pyörääni
biggrin.gif
. Ja mieluiten valurauta pannu ( saa tehokkaanpaa jälkeä)Minun pienillä sievillä nyrkeillä kun ei kovin pahaa jälkeä saada aikaa.
Ei se ole nyrkistä vaan tekniikasta kiinni
tounge.gif
. Tietty jos saman verran aikaa käyttää sen pannulla lätkäsemisen hiomiseen niin voi tulla parempaa jälkeä
biggrin.gif
.

Kyllä on itsellä tehnyt mieli läiskiä porukkaa jo vähemmästäkin mutta ei kehtaa.

Onhan noita vässyköitä tullu opetettua autolla ja mopolla ajellessa.Mieleenpainuvin oli ku kesäaikaan joku tauno väkisin väkisin ohi vaikka auto tuli vastaan kapeella kadulla sitte kolme autoa rinnakkain ja ei jääny ku muutama sentti väliin, minkä jälkeen välittömästi tuikkasin ohi ja poikittain nelipyöräluisua kadulle, ja sieltä sitte hyppäsin äijän kurkkuun kiinni ja läpsin ympäri korvia ku äijä tuskassa yritti veiväta ikkunaansa kiinni ja joku mummo huutaa jalkakäytävältä että elä hyvä mies tapa sitä!!!
Agressiivisesti liikenteessä ja kerron jos on kerrottavaa ja jos ei ymmärrä sitte otetaan viittomakieli käyttöön.
Sankarini
inlove.gif
inlove.gif

Vuonna 2004 kun mulla oli alla vielä 12R, lähettelin vaimolle ajon aikana tekstiviestiä. Kertoilin kotiintuloajoista ym, kun tietenkään ei tullut seurattua taustapeilejä. Silloin yhtä äkkiä huomasin, että takana tuleva auto EHTI LAITTAA VILKUN PÄÄLLE. Muuten onkin sitten ollut rauhallisempaa noista ohitusyrityksistä.

Vuonna 2004 kun mulla oli alla vielä 12R, lähettelin vaimolle ajon aikana tekstiviestiä. Kertoilin kotiintuloajoista ym, kun tietenkään ei tullut seurattua taustapeilejä. Silloin yhtä äkkiä huomasin, että takana tuleva auto EHTI LAITTAA VILKUN PÄÄLLE. Muuten onkin sitten ollut rauhallisempaa noista ohitusyrityksistä.
Olinko ainoa joka ei ymmärtänyt viestiä
nixweiss.gif

E: tuosta saa sen kuvan että ajelit ärrällä ja naputtelit samaan aikaan viestiä...

Sellaista kyselisin miten suhtaudutte siihen kun oikealla kaistalla takana tuleva roikkuu perässä vilkuttaa valoja vaatien ohi pääsyä . Molemmat kaistat täynnä kilometreja eteenpäin . Väistän itse ja sen jälkeen seuraan hymyssä suin paljonko (MONTAKO METRIÄ ) nopeammin nämä kouhot pääsevät . Pääkaupunki seudulla joka päiväistä hermoja kiristävää touhua . seppo
No ei kait tuo nyt niin vaikeaa ole, ihan tilanteen ja omien hermojen mukaan. Jos tilaa on väistää, niin mikä ettei sitä vilkuttelijaa voi päästää ohi, ja palata vaikka sen jälkeen takaisin samalle kaistalle sen taakse. Jos tilaa ei ole, sitten ei tietty väistetä kuin kenties oman turvallisuuden nimissä. Sehän olis vähän kuin splittaus käänteisesti.
Mp sopii melko huonosti 'periaatteen miesten' ajokiksi. Joskus on turvallisempi ja ainakin vähemmän hermoja kysyvä vaihtoehto pistää vahinko kiertämään eli päästää se hötkyilijä pois sieltä takaa kiusaamaan seuraavaa uhria. Potentiaalista vaaratekijää on helpompi varoa, kun se on etualalla eikä takana, kenties kapean peilinnäyttämän katveessa. Ehtiipähän paremmin varautua mokoman mahdollisiin 'oppitunteihin', raivonpuuskiin tai muihin pöljyyksiin. Siis jos moisesta ei muuten pääse jouhevasti eroon vaikka tuppia auki vääntämällä.

Sama koskee vasemman kaistan tietukkoja väljemmän ajokelin aikana. Ohi vaan oikealta ja reippaasti, ilman mielenosoituksia ja valojen vilkutuksia. Mitäs siihen jäädä munimaan ja pöljän touhuista provosoitumaan, kun ei ole pakko. Eihän siellä tiellä olla typeryksiä bongaamassa saati opettamassa, vaan etenemässä jonnekin. Eli väistö joko taakse jättäytymällä tai nopeasti ohi ajamalla, ihan oman mukavuudenkin takia. Road rage on aina vaarallista, etenkin kaksipyöräisellä liikkuessa.

sanoi:
Niin, onko se sitten tosiaan kotipoliisien asia alkaa päättämään mitä nopeutta muiden tulee ajaa?
Kyllä se tässä maassa tuntuu olevan. Porukkaa on moiseen oikein ehdollistettu. Joissakin tapauksissa tulokset ovat erityisen selkeitä.
Noh, reitin ja ajankohdan suunnittelulla kannattaa yrittää minimoida noista aiheutuvat vaarat ja ikävät tilanteet, aina kun se vaan suinkin on mahdollista. Oli sitten kyseessä oikeasti älyvajeesta kärsivä ääliö tai aina oikeassa oleva freelance-liikenneopettaja, niin yhteistä niille on se, että kumpikaan niista ei väistä, jousta eikä anna periksi. Paras tapa välttää vaara tässäkin tapauksessa on olla jossain muualla. Onneksi moottoripyörä on ketterä, kapea ja nopea ajokki, jolla on yleensä helpompi poistua muualle kotipoliisin läheltä turvallisemmille vesille.

Itse asun ulkomailla, ja taalla motoristien splittailut ym. ovat taytta arkea. Vajaan neljan vuoden aikana on tullut ehka keskimaarin pari-kolme oven sulkemista vuodessa, mika ruuhka-asteeseen nahden on uskomattoman pieni maara.

Hauskin tapaus sattui joskus viime vuonna: Olin, kuten maan tapana on, taas kerran hivuttatunut vastaantulijoiden kastaa myoten liikennevalojonon keulille. Ajan kyseista risteyksesta lapi paivittain. Valoja ennen on tienlaatijan toimesta oikein jarjestetty sopiva kolo polku- ja moottoripyorille.

Valojen ensimmaisena ollutta pienta punaista kotiloa ohjannut neiti-ihminen ei oikein tykannyt etuiluideasta, vaan lahti ryomittamaan autoaan pyorani ja viereisella kaistalla olevan kulkineen valiin. No, eipa siina ollut tarpeeksi tilaa, mutta gentemannina annoin sitten kyseiselle neidille valojen vaihtuessa kohteliaan pokkauksen ja kasimerkin jotta tasta voipi sitten menna keulille.

Lasin lapi oli hupaisaa nahda taydellinen hihojen palaminen ja huulilta luettu W*nker useammalla huutomerkilla. Silmiton raivo oli vallannut taman naisparan psyykkeen. Viereisen kaistan pakukuski puolestaan sai tasta tapauksesta ilmeesta paatellen iloa jaksaa loppumatkan ruuhkassa.

No, eipa sitten muuta kuin ajoimme perakanaa reilulla turvavalilla 200 metria seuraaviin valoihin, missa sitten moikkasin koteloituneelle heikommalle astialle hanet ohittaessani ja ajelin niiden 15 valoissa odottaneen auton ohi kohti paalupaikkaa ja edessa aamuauringossa haamottavaa tyopaikan silhuettia.

Back