Tarvitsee kyllä tähän kommentoida, että jos joku ajaa selvästi ylinopeutta, ei minulla ole mitään velvollisuutta väistää edestä pois, jos olen sallittua vauhtia ohittamassa autojonoa keskikaistaa myöten.
Noh, oma kantani on se, että myös ohituskaistalla ajaessa on syytä katsoa peiliin, vaikka ajaisi omasta mielestään rajoitusten mukaan, ja tarvittaessa hieman kiihdyttää, jotta voi päästää nopeamman liikennevälineen ohitseen. Saadaan kaikin puolin sujuvaa liikennettä.
Motarilla näkee turhan usein kuljettajia, jotka ajavat mielestään sitä ainoaa oikeaa kattonopeutta.
Ruuhkaliikenteessä ei juuri tee mieli väistää oikealle kaistalle. Sinne, jos joutuu ei sieltä meinaa päästä takaisin ohituskaistalle, kun ohituskaistalla ajetaan tappituntumassa toistensa perässä. Ihan pieneen rakoon en väistä. Ohittajakaan ei hyödy ruuhkassa ohittelusta mitään. Ohituskaistalla pitää kyllä antaa mennä ihan reippaasti, jos siinä tilaa on.
Niin. Mitäs jos Athene tarkoitti seuraavanlaista tilannetta?
Oikealla kaistalla menee yhtenäinen autojono maksimissaan suurinta sallittua nopeutta, ehkä 10-20 m:n "turvavälein". Itse ajan vasenta kaistaa rikesakkorajalla tai vähän yli. Ja nyt puhutaan todellisesta nopeudesta, eikä mummovainaan vedettävällä taskukellon ja poronkuseman avulla tarkastetusta nopeusmittarista. Edelläni vasemmalla kaistalla ajaa muitakin samaa vauhtia. Pidän riittävän turvavälin edellä ajavaan (auttaa muuten kummasti siihen, ettei jonon nopeus pumppaa montaa kymmentä km/h:ta vähän väliä). Ja nyt joku ajaa takapuskuriin kiinni.
Siellä suuressa maailmassa ehkä osataan oikeasti ajaa motarilla, toisin kuin me just puusta pudonneet. Mutta silti tällaisessa tilanteessa en lähde kiilailemaan oikealle kaistalle jo muutenkin liian pieniin väleihin. Lopputulos olisi, että yksi kuski pääsee muutaman sekunnin ajan kovempaa kunnes saavuttaa edellä ajavan, mutta oikealla kaistalla ajavat muutamat kymmenet kuskit joutuvat hidastamaan. Enkä lähde kiihdyttämään turhaan ja hiillostamaan mun edellä ajavaa vaan sen takia, että takana tulija kuvittelee pääsevänsä tosi paljon nopeammin perille, kun roikun edellä ajavan perseessä kiinni.
Ajan itsekin välillä selvästi kovempaa kuin muut. Mutta en oleta enkä velvoita muilta, että vasen kaista tyhjenisi automaattisesti seurauksista välittämättä, koska ajan kovempaa kuin kukaan muu sillä tienpätkällä.