• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräonnettomuus ja ajopelko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeijaMM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
lario sanoi:
Joskus ajaessa on vaan semmoinen pelkotila iskenyt päälle, että tästä ei tule yhtään mitään.
Autot ajaa päälle, hirvet hyppää eteen, lapset teleporttautuu keskelle ajorataa, meteori iskeytyy sarvikkoon ja taivas putoaa niskaan.
Kotiin päästyään menee hetki / tovi puhallellessa, mutta jossain vaiheessa taas mennään.

Pelko on luonnollista ja pelko auttaa meitä selviämään hengissä.
Jos pelko tuntuu liian suurelta, niin älä aja.
Koska silloin keskittyminen kohdistuu siihen pelkoon ja moni muu tärkeä asia jää huomaamatta.

Ajamaan oppii ajamalla, toisilla se vie kauemmin ja toiset jo toka vedolla Mamolaa nopeampia.

Tuttu tunne, kun lähtee kotia kohti kokkareilta parin päivän röpöttelyn jälkeen. Kerran Porista lähtiessämme oli kova sivutuuli ja olin täysin varma, että kuolemme, mutta en viitsinyt mainita tästä vaimolleni.

Tämä tietysti nollat puhaltaneena, mutta siitä huomaa miten nousuhumalassa ihminen on riskin ottaja ja sitten myöhemmin ylivarovainen.

TeijaMM sanoi:
Joo aijon kyllä sanoa suoraan mikä pelottaa (no tällä hetkellä oikeastaan kaikki..) Ja haluan että mennään harjoittelemaan mutkaisia teitä. Ajo-opettaja on kyllä koulussa hyvä, antaa palautetta kypäräpuhelimen. :)

Tähän saattaisi olla aivan parasta oppia meidän yhdistyksen radalla ajoharjoittelutapahtumissa hitaassa ajoryhmässä järjestettävä ilmainen Ajotaito 2 -koulutuspäivä (AT 2), pelkällä ratalipulla pääsee mukaan. Tuolla saa erinomaista oppia ajaa mutkia turvallisessa ympäristössä, missä ei ole kuoppia, hiekkaa tai vastaantulevaa liikennettä. Siellä käydään läpi mm. ajoasentoa ja katsetta, sekä tietysti niitä mutkia. Koulutuksessa ei hurjastella, vaan ajetaan noin 60 kmh nopeutta kouluttajien mukana.

shyhander sanoi:
Tähän saattaisi olla aivan parasta oppia meidän yhdistyksen radalla ajoharjoittelutapahtumissa hitaassa ajoryhmässä järjestettävä ilmainen Ajotaito 2 -koulutuspäivä (AT 2), pelkällä ratalipulla pääsee mukaan. Tuolla saa erinomaista oppia ajaa mutkia turvallisessa ympäristössä, missä ei ole kuoppia, hiekkaa tai vastaantulevaa liikennettä. Siellä käydään läpi mm. ajoasentoa ja katsetta, sekä tietysti niitä mutkia. Koulutuksessa ei hurjastella, vaan ajetaan noin 60 kmh nopeutta kouluttajien mukana.

Pitäisi olla vaan se kortti nyt ekana että pääsisi näihin tapahtumiin. :) Kerran olen käynyt Alastarossa katsomassa rata-ajoja ja mielenkiinto kyllä heräsi ja kun kortti taskussa, olisi kiva osallistua.

Mikeyx sanoi:
Tämä on erittäin vaarallinen väite (jonka jo etukäteen ounastelin tulevan framille).

"Katse" ei käännä pyörää yhtään mihinkään suuntaan. Jo oppimaan ajaneen kuskin kohdalla "katseella kääntäminen" perustuu psykologiseen ilmiöön nimeltä ehdollistuminen, mikä tarkoittaa sitä että mutkan tullessa kuski alkaa alitajuisesti tekemään niitä toimenpiteitä, jotka saavat pyörän kääntymään. Siis se Palvlovin koirien kuolaaminen ruokakellon soidessa.

Vielä oppimaton kuljettaja ei pysty "kääntämään katseella"; eikä kyllä kukaan muukaan!

Totta, pyörä ei käänny katseella mutta tuo pään kääntö muuttaa koko ryhtiä joka vaikuttaa myös pyörän suuntaan. Voit kokeilla tätä vaikka isolla parkkipaikalla. Yritä ajaa suoraa linjaa pää käännettynä, kyllä se pyörä lähtee loivasti kaartamaan sinne katseen puolelle. Ja mitä tulee tuohon "target fixationiin" niin tuo on ihan tunnistettu mekanismi onnettomuuksissa. Kun huomio kiinnittyy siihen oletettuun ulosajokohtaan, siitä myös mennään usein ulos. Mitä kokemattomampi kuljettaja, sitä useammin.

Kuten itsekin sanoit, z900 on aika iso (painava) harjoitteluun. Kevyempi pyörä kallistuu ja kääntyy paljon helpommin.
Meinasin päästä joskus tilastoihin, kun ekan kerran kokeilin Kawa z1300:aa (paino ajokunnossa 320 kg). Olin kyllä ajellut pienemmillä pyörillä paljonkin, ja samaa vauhtia tulin mutkaan kuin omallakin pyörällä (165 kg), mutta z1300 ei lähtenytkään kääntymään samalla tavalla. Rotvalli läheni ja kallistin aina vain lisää. Lopulta kun tuntui jo korva hipovan asfalttia, lähti se pyöräkin kääntymään. Lähellä oli etten pelästynyt, mutta onneks nuorena oli kuolematon.

Re: Moottoripyöräonnettomuus ja ajopelko

TeijaMM sanoi:
Pitäisi olla vaan se kortti nyt ekana että pääsisi näihin tapahtumiin. :) Kerran olen käynyt Alastarossa katsomassa rata-ajoja ja mielenkiinto kyllä heräsi ja kun kortti taskussa, olisi kiva osallistua.
Korttia radalla tai siellä pidettävissä koulutuksissa ei tarvitse olla

DOHC sanoi:
Kuten itsekin sanoit, z900 on aika iso (painava) harjoitteluun. Kevyempi pyörä kallistuu ja kääntyy paljon helpommin.
Meinasin päästä joskus tilastoihin, kun ekan kerran kokeilin Kawa z1300:aa (paino ajokunnossa 320 kg). Olin kyllä ajellut pienemmillä pyörillä paljonkin, ja samaa vauhtia tulin mutkaan kuin omallakin pyörällä (165 kg), mutta z1300 ei lähtenytkään kääntymään samalla tavalla. Rotvalli läheni ja kallistin aina vain lisää. Lopulta kun tuntui jo korva hipovan asfalttia, lähti se pyöräkin kääntymään. Lähellä oli etten pelästynyt, mutta onneks nuorena oli kuolematon.
Todella pelottavaa varmasti kun ei ole meinannut kääntyä! Joo tiedostan tuon että z900 on liian iso, se oli joku mielenhäiriö kun sellaisen menin ostamaan. Luin että monet pärjänneet vastaavan kokoisten pyörien kanssa ensipyörinä niin ajattelin että miksen minäkin. Eipähän tarvi olla heti vaihtamassa isompaan.. Mutta kyllä mä sillä joskus vielä tulen ajamaan. Mutta joku 500cc tähän välimallin pyöräksi. Ninja 500 ja z500 olen koeistunut ja tykännyt kun ovat olleet niin ihanan kevyitä.

TeijaMM sanoi:
Oikeesti? Kenen pyörillä siellä sitten ajetaan? Missä näistä tapahtumista saisi lisätietoa?

Omalla pyörällä ajetaan. Radalla käy alaikäisiäkin ajamassa, se on sen verran muusta liikenteestä erotettua aluetta.

Tämä keskustelupalsta on yhdistyksen ylläpitämä ja tuolta http://www.moottoripyora.org/keskus...-n-ajoharjoittelutapahtumat-ja-ajokoulutukset löytyy tietoa. Lippuja saattaa löytää yhdistyksen verkkokaupasta, linkki on sivun yläreunassa.

Hammurab sanoi:
Totta, pyörä ei käänny katseella mutta tuo pään kääntö muuttaa koko ryhtiä joka vaikuttaa myös pyörän suuntaan. Voit kokeilla tätä vaikka isolla parkkipaikalla. Yritä ajaa suoraa linjaa pää käännettynä, kyllä se pyörä lähtee loivasti kaartamaan sinne katseen puolelle. Ja mitä tulee tuohon "target fixationiin" niin tuo on ihan tunnistettu mekanismi onnettomuuksissa. Kun huomio kiinnittyy siihen oletettuun ulosajokohtaan, siitä myös mennään usein ulos. Mitä kokemattomampi kuljettaja, sitä useammin.

Ajattelen enempi että (uudella) kuskilla se on vain sitä, että ei osata oikeasti kääntää sitä pyörää. Eli mennään mutkaan sisään jossain tietyssä kulmassa ja sitten jos se ei riitäkään niin ei enää osatakaan kääntää kesken mutkaa lisää vaan pyörä menee sitten "suoraan". Toki katseen suuntaus myös pielessä mutta jos ei osaa vastaohjauksella kesken mutkaa kääntää lisää niin ei se siitä katseesta kiinni enää ole.

Mutkassa pitäisi mielestäni pystyä milloin tahansa esimerkiksi vaihtamaan omalla kaistalla reunasta toiseen. Jos ei pysty niin ei osaa vastaohjata. Siis silloin kun mennään jo hyvää vauhtia.

Ajamaan oppii ainoastaan ajamalla ja kun itsevarmuus lisääntyy niin pelkotilat vähenee. Kannattaa ehdottomasti mennä kursseille missä on kokeneita kuljettajia opastamassa pyörän peruskäsittelyä. Isolla parkkiksella voi harjoitella pyörän käsittelyä, väistöjä ja jarrutuksia, samoja asioita jotka tulet kohtaamaan ajokokeessa, näistä pyörityksistä on paljon apua.

Katseen suuntaan kääntymisestä ei ole hyötyä jos pyörän käsittely ei vielä ole sillä tasolla että näitä asioita joutuu miettimään. Kun käsittely alkaa olla selkärangassa niin suunnattu katse tulee mukaan ennemmin tai myöhemmin. Esimerkkinä, tee kapealla tiellä u-käännös. Jos katse on eturenkaan tuntumassa niin käännöksen onnistuminen voi olla hyvinkin epävarmaa. Kun aletaan tekemään käännöstä niin pää käännetään aikaisessa vaiheessa siihen suuntaan mihin ollaan menossa, ja hupsista, u-käännös menikin luontevammin. Tässä vaiheessa on yleensä pyörän peruskäsittely jo sillä tasolla ettei jokasta liiketta tarvitse miettiä ja haparoida.

Keskitytään alkuun perusasioihin että saa ajamiseen luontevuutta, älä vie pyörää väkisin vaan anna pyörän elää omaa elämäänsä ja myötäilet pyörän mukana, silloin ajaminen on rennompaa eikä jännitä niin paljoa. Alkuun voi ajella isompia teitä ja siitä steppi kerrallaan mutkatielle ja serpentille.

Kyllä minusta vastaohjauksen sisäistäminen, oikea katseen käyttö (vaikkei se suoraan ohjaakaan, niin siitä useimmiten on pirusti apua) tehokkaan jarruttamisen ohella kuuluu niihin ihan moottoripyöräilyn perusasioihin jotka tulisi olla hallussa ennen kuin lähtee liikenteeseen. Niitä voi sitten hioa ja syventää lisää noilla "jatkokursseilla".

Rapakon takana missä virallisen ajoluvan saa monessa paikassa suht kevyesti, onkin sitten näköjään lukuisa joukko kouluttajia jotka järjestää harjoittelua. Tuossa yhden videota siitä mistä näkyy miten käännökset (hitaassa ajossa) menee leveäksi jos katse ei oikein käänny sinne minne pitäisi mennä: https://www.youtube.com/watch?v=j5J0gaKStzw

Tuosta tulee mieleen, että olisikohan tuosta vähän vauhdikkaammasta "offset cone weave"-tyylisestä pujottelusta aloittajalle apua vastaohjauksen ja katseen käytön harjoittelussa, suomessahan käsittelykoe on ehkä vähän suppea tai ainakin lyhytkestoinen siinä mielessä? Mikäänhän ei kiellä keksimästä omia harjoituksia.

Sanoisin että pyörä paino ei enää juuri tunnu kun ollaan liikkeellä. Tuskin on suurta eroa pyörällä mikä juuri ja juuri täyttää A-luokan minimivaatimukset vs. tuo aloittajan Z900. Sikäli en sanoisi että aloitettiin liian isolla pyörällä, ehkä ennemminkin sanoisin että tässä koetettiin laittaa piipunhattua paikalleen ennen kuin talon perustukset oli valmiina :) eli edettiin soveltavaan vaiheeseen turhan nopeasti.

Eli eikun vaan perusasioita ottamaan haltuun niin eiköhän se siitä ala sujumaan. Niin tylsältä hinkkaamiselta parkkipaikalla kuin se kuulostaakaan. Se on kuitenkin omaksi parhaaksi myöhemmin.

t. Janne

Aika hyvä keino vastaohjaukseen tutustumiseksi on ajaa 80-100 ja pujotella maantiellä katkoviivojen välistä, tietysti tien pitää olla tyhjä. Nopeasti huomaa että tehokkain tapa on työntää tangosta siltä puolelta minne haluaa kääntyä. Mitä kovemmin työnnät sen tiukemmin käännyt. Mopohan kääntää kallistuessaan etupyörän itse.

Tarpeellinen taito etenkin jos tiellä on jotakin pientä väistettävää esimerkiksi reikä asvaltissa. Olen kuullut että sellaisiakin saattaa löytyä jossakin päin Suomea.

Itse keulin 600 RR:n p****n päreiksi. Oli jälkeenpäin ajateltuna aivan loistava valinta ensipyöräksi:right: Itselle ei tullut pahempia vammoja ja sivullisia ei ollut onneksi osallisena. Muutaman tonnin oppirahat. Pari viikkoa nuolin haavoja ja ostin samanlaisen pyörän tilalle. Ja syy oli juurikin se, että voittaisin pelon oppimalla jotain tekemästäni virheestä ja samanlaisella pyörällä.

Joitakin vuosia tästä eteenpäin sain lisää oppia. Ajamaton pyörä, eka lenkki, luistonesto tietysti heti pois ajatuksella onhan tässä ajeltu. Toinen risteys kotipihasta, jyrkkä käännös ja pyörä lähes paikaltaan kyljelleen. Vain henkisiä vaurioita lähinnä. Yllättävän liukas rengas uutena tuollainen puoli katusliksi. Voihan toki olla, että oli hieman öljyä tai hiekkaa tien pinnassa muttapa vain itseään sai taas syyttää:blink:

Mulla oli tuollainen Z900, mielestäni se oli kyllä aika ketterä ja vakaa peli ajaa. Nelisylinterisenä veto oli hyvin tasaista ja -20 alkaen uudemmissa luistonesto, mutta ei ehkä kuitenkaan ensipyöräksi.

Jos nyt olisin itse aloittamassa moottoripyöräilyä, niin ostaisin jonkun 400-kuutioisen, n. 40 hv suht kevyen pyörän missä pysty ajoasento kuten Duke 390, Triumph Speed 400, Husqvarna Svartpilen 400

Pet_M sanoi:
Mulla oli tuollainen Z900, mielestäni se oli kyllä aika ketterä ja vakaa peli ajaa. Nelisylinterisenä veto oli hyvin tasaista ja -20 alkaen uudemmissa luistonesto, mutta ei ehkä kuitenkaan ensipyöräksi.

Jos nyt olisin itse aloittamassa moottoripyöräilyä, niin ostaisin jonkun 400-kuutioisen, n. 40 hv suht kevyen pyörän missä pysty ajoasento kuten Duke 390, Triumph Speed 400, Husqvarna Svartpilen 400

Mulla on -24 vuosmallia eli ihan uusi. :) Mulla rajoittaa pyörän valintaa hyvin pitkälle pituus. Tuo zeta madallettiin mulle sekä lisäksi siihen hankittiin matalempi penkki ja nyt on kyllä korkeudeltaan hyvä. Mutta tuntuu hirveän painavalta ja ei ole kyllä hyvä ensipyöräsksi kuten sanoit. Olen käynyt koeistumassa z500, Ninja 500 ja Ninja 650 ja kaikki oli jo valmiiksi korkeudeltaan hyviä. Kun nyt saisin sen kortin niin varmaankin jonkun noista sit hommaan. Erityisesti ihastuin Ninja 500:seen.

Eikös autokouluilla ole tarjolla jotain 500-kokoluokan pyöriä - sellaisella vähän tuntumaa ajamiseen ja sitten omalla esim. juuri suljetulla radalla ensin. Se saattaa kummasti tuntua kevyemmältä kun sillä vaan ajaa ja kokemusta tulee.

Noissa pikkupeleissä on nykyään se, että ne on ihan älyttömän hauskoja ajaa. Menneitä on takavuosien masentavat "aloittelijapyörät".

Ajo hanskassa on netistä löytyvä pikku kirja, jossa kerrotaan ja selostetaan varsin perusteellisesti pyörän käsittelyä, kaarreajoa, ja muita moottoripyöräilyyn liittyviä asioita. Suosittelen ketjun aloittajaa tutustumaan kyseiseen opukseen.

TeijaMM sanoi:
Mulla on -24 vuosmallia eli ihan uusi. :) Mulla rajoittaa pyörän valintaa hyvin pitkälle pituus. Tuo zeta madallettiin mulle sekä lisäksi siihen hankittiin matalempi penkki ja nyt on kyllä korkeudeltaan hyvä. Mutta tuntuu hirveän painavalta ja ei ole kyllä hyvä ensipyöräsksi kuten sanoit. Olen käynyt koeistumassa z500, Ninja 500 ja Ninja 650 ja kaikki oli jo valmiiksi korkeudeltaan hyviä. Kun nyt saisin sen kortin niin varmaankin jonkun noista sit hommaan. Erityisesti ihastuin Ninja 500:seen.

Oletko mt-07 jo kokeillut, on kohtuullisen matala jo valmiiksi ja kohtuukevyt sekä pahuksen kiva moottori tuossa luokassa. Vai onko se niin ettei ole muita merkkejä kuin kawa?

jahonen sanoi:
Rapakon takana missä virallisen ajoluvan saa monessa paikassa suht kevyesti, onkin sitten näköjään lukuisa joukko kouluttajia jotka järjestää harjoittelua. Tuossa yhden videota siitä mistä näkyy miten käännökset (hitaassa ajossa) menee leveäksi jos katse ei oikein käänny sinne minne pitäisi mennä: https://www.youtube.com/watch?v=j5J0gaKStzw

t. Janne

Tässä videossa kohdassa 2:06 näkyy mielestäni parhaiten miltä se näyttää kun ei osata vastaohjausta:
https://youtu.be/do-aNNBjxZI?t=126
Eli ihan todella helpossa paikassa pyörä menee "suoraan". Jokainen aloittelija varmasti tunnistaa tilanteen.

Kotarikuski sanoi:
Aika hyvä keino vastaohjaukseen tutustumiseksi on ajaa 80-100 ja pujotella maantiellä katkoviivojen välistä, tietysti tien pitää olla tyhjä. Nopeasti huomaa että tehokkain tapa on työntää tangosta siltä puolelta minne haluaa kääntyä. Mitä kovemmin työnnät sen tiukemmin käännyt. Mopohan kääntää kallistuessaan etupyörän itse.

Tarpeellinen taito etenkin jos tiellä on jotakin pientä väistettävää esimerkiksi reikä asvaltissa. Olen kuullut että sellaisiakin saattaa löytyä jossakin päin Suomea.

Mielestäni yksi helppo keino on ajella jotain mutkapätkää 60-80 alueella ja omalla kaistalla vastaohjaamalla vaihtaa reunasta toiseen keskellä mutkaa. Varsinkin tuo taito että voi ajolinjaa vaihtaa kesken mutkaa voi olla se elämän pelastava juttu. Pujottelee esimerkiksi niitä kuoppia. Ensin vaikka suoralla tiellä vain seilaa mahdollisimman räväkästi reunasta toiseen ja siitä sitten mutkissa mutkittelua.

Toinen on ajaa ykkösellä tyhjäkäynnillä ilman että koskee jarruihin tai kaasuun tai kytkimeen. Siinä vauhdissa sitten pujottelee niitä parkkiruutuja. Huomaa todella nopeasti miten se vastaohjaus on se millä se kääntyminen tehdään ja varsinkin että sillä se kääntö lähtee tapahtumaan todella nopeasti.

Se autokoulun hidasajo on mielestäni huono siinä mielessä että se vauhti on siinä niin hidas että pyörää joutuu ohjaamaan, jotta se pysyy pystyssä. Vähän kun laittaa nopeutta lisää niin pyörä pysyy hyvin pystyssä mutta vaatii vastaohjauksen.

Back