• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörän tuonti ulkomailta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koivu11
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lapsuudenpyöräni Kyprokselta on näinä päivinä rantautumassa suomeen!

Tästä aiheesta on varmasti kirjoitettu juttuja loputtomiin joten yritän nyt kysellä oleellisimmat asiat lyhyesti.

Minun pitää vissiin mennä vanhan rekisteriotteen kanssa jonnekkin toimistoon niin että saan sen rekisteröityä suomeen ja saan laskun kotiin? Asun Helsingissä, muistaisiko kukaan mahdollisesti toimiston osoitteen ulkoa? Muiseteleisin että se olisi jossain Kallion lähettyvillä.

Voinko tämän paperisodan jälkeen mennä suoraan katsastusasemalle? Vai pitääkö minun odotella vielä jotakin? En vissiin saa ajella vanhoilla kilvillä ja pitäisi hakea tullista se punavalkoinen tarra? Ajattelin jättää tämän kohdan tekemättä ellei se ole laitonta sillä siitä tulisi varmasti lisäkustannuksia ja minulla ei ole kiire kun käsi on poikki... Voi kärrätä mopon paikasta toiseen pakulla jos tarve vaatii.

Olenko unohtanut jotakin oleellista? Kyseessä on muuten Suzuki DR 650 SE '98! Ja se tuodaan siis EU maasta (Kypros).

Kiitoksia avusta jo etukäteen! =:)

Täältä löytyvät Tullin ohjeet.

Eli tarpeellisten papereiden (rekisteriote, luovarit ja mahd. kauppakirja) kanssa autoverotusta hoitavaan tulliin (Hesassa Vilhovuorenkadulla), jonne jätät autoveroilmoituksen, ja teet käyttöönottoilmoituksen, jos pyörällä on tarkoitus ajaa ennen veropäätöstä.

Veropäätös tulee aikanaan, maksat sen, ja sen jälkeen rekisteröintikatsastukseen (veron maksun on oltava näkösällä AKE:n (Trafin) järjestelmässä ennen kuin saat rekisteröityä). Katsastuksessa todetaan pyörän identiteetti, ja sen vastaavuus Suomen tieliikenteeseen (ajovalon joudut varmaan vaihtamaan).

Kiitoksia vastauksista!

Löytyykö Espoosta/Kirkkonummelta autoverotusta hoitavaa tullia? Ellei ole niin mikä on stadista lähin paikka(Porvoo?)? Jospa siellä olis alle 6vk jono? Rekisteriote riittänee mulle koska olen ajoneuvon historian ainut omistaja.

Hyvä huomio toi että lamppu pitää vaihtaa, en itse ajatellut asiaa lainkaan. Mopossa on yksi ainut lamppu joten taidan päästä halvalla, tai onko siinä sitten lähivalo ja kaukovalo lamppu erikseen... myönnän suoraan etten tiedä miten se toimii.

biggrin.gif
keksit taas uuden aiheen
wink.gif

Löytyykö Espoosta/Kirkkonummelta autoverotusta hoitavaa tullia? Ellei ole niin mikä on stadista lähin paikka(Porvoo?)? Jospa siellä olis alle 6vk jono? Rekisteriote riittänee mulle koska olen ajoneuvon historian ainut omistaja.
Et sitten käynyt noita Tullin sivuja läpi? Eteläisessä tullipiirissä ainoat tullit jotka hoitavat autoverotusta ovat Helsinki, Lahti ja Hanko.

Muuttopyöräkö tämä on, jos ollut sulla koko ajan? Olisi kannattanut tuoda muuton yhteydessä, olisi tullut ilman veroja, nyt kun olet (ilmeisesti) jo muuttanut, joutunet verolle.

Se on sitä byrokratiaa
biggrin.gif

Et sitten käynyt noita Tullin sivuja läpi? Eteläisessä tullipiirissä ainoat tullit jotka hoitavat autoverotusta ovat Helsinki, Lahti ja Hanko.

Muuttopyöräkö tämä on, jos ollut sulla koko ajan? Olisi kannattanut tuoda muuton yhteydessä, olisi tullut ilman veroja, nyt kun olet (ilmeisesti) jo muuttanut, joutunet verolle.

Se on sitä byrokratiaa :D
Terve, kyllä kävin, en tosin löytänyt kohtaa missä lukee 'Helsinki, Lahti ja Hanko'. Ei ole muuttopyörä, itse muutin takaisin suomeen 2003(se on ollu siellä vanhempien autotallissa siitä asti...), olen myöskin ymmärtänyt että laki on muuttunut muuttoajoneuvojen suhteen, en toki tiedä tarkalleen millon. Sillä ei tosin kauhesti väliä ole, en olisi ollut tarpeeksi vanha ajamaan pyörällä suomessa kun se on liian tehokas, Kyproksella ajelin kyseisellä pelillä 15 vuotiaasta asti. Verotus tulee olemaan jokunen huntti joka on mielestäni aika kohtuullinen hinta.

Ei aina tarvitse sitä lamppuakaan vaihtaa. Varsinkin jos on vain yksi etuvalo. Turussa meni läpi 2008 zx10 ja 2008 RSV Mille ilman lamppujen vaihtoa muutama viikko sitten.

Kävin itse hakemassa Virosta pyöräni. Katsastus muuten ok mutta etuvalo,takavalo&vilkut. Kaikista niistä puuttui se pikkuinen E kirjain joilla osoitetaan sen olevan hyväksytty EU-maassa. Muutoin todella OK.

Ei aina tarvitse sitä lamppuakaan vaihtaa. Varsinkin jos on vain yksi etuvalo. Turussa meni läpi 2008 zx10 ja 2008 RSV Mille ilman lamppujen vaihtoa muutama viikko sitten.
No ei varmaan tarvi, jos tuot sen maasta jossa on samanpuoleinen liikenne kuin täällä kotimaassa. Kyproksella liikenne on vasemmanpuoleinen. Lyhtyjen määrällä ei ole mitään merkitystä, koska valokuvio on se joka määrää vaihtotarpeen. Jos jossain konttorilla on mennyt läpi vääränpuoleiselle liikenteelle tarkoitettu ajovalo, niin siinä on katsuri tehnyt virheen.

Noniin, nyt on pyörä kotona, autovero ja yksilöintipaperit on myös täytettynä. Olen suunnitellut että menisin sinne Hankoon tulliin papereitteni kanssa. Osoitteeksi olen löytänyt 'Vapaasatama' tämä ei minulle sano juuri mitään kun kerran kaks olen vuosia sitten siellä käynnyt. Eikä tämä 'osoite' myöskään kartalta löyty, eli missä tämä nyt tarkalleen olis, onko kellään kokemusta, satamassa varmaankin mutta missä siellä?

No ei varmaan tarvi, jos tuot sen maasta jossa on samanpuoleinen liikenne kuin täällä kotimaassa. Kyproksella liikenne on vasemmanpuoleinen. Lyhtyjen määrällä ei ole mitään merkitystä, koska valokuvio on se joka määrää vaihtotarpeen. Jos jossain konttorilla on mennyt läpi vääränpuoleiselle liikenteelle tarkoitettu ajovalo, niin siinä on katsuri tehnyt virheen.
Niin jäi kertomatta, että englannista tuotu ne pyörät. Toinen mulle ja toinen veljelle. Ja siellä on tosiaan se väärän puolinen liikenne ja pyörissä kaukovalo vasemmalla.

Joo ja virheen se katsastusmies on tehnyt, en sitä kiellä.
Mutta tarkoitus oli vaan kertoa että aina ei tarvitse investoida satasia uusiin valoihin, ennen kuin on edes kokeillut katsastaa pyörää alkuperäisillä.

Lyhtyjen määrällä tarkoitin sitä että katsastusmiehelle saattaa käydä virhe helpommin kun sitä pitkänvalon väärällä puolella palamista ei huomaa yhdessä lampussa niin helposti.

Älä nyt muroihis tukehdu kuitenkaan, vaikka tekee mieli valistaa.

Noniin, nyt on pyörä kotona, autovero ja yksilöintipaperit on myös täytettynä. Olen suunnitellut että menisin sinne Hankoon tulliin papereitteni kanssa. Osoitteeksi olen löytänyt 'Vapaasatama' tämä ei minulle sano juuri mitään kun kerran kaks olen vuosia sitten siellä käynnyt. Eikä tämä 'osoite' myöskään kartalta löyty, eli missä tämä nyt tarkalleen olis, onko kellään kokemusta, satamassa varmaankin mutta missä siellä?
Kun tulet Hankoon niin ajat samaa tietä niin pitkälle että tulee portti vastaan, siellä portin takana vasemmalla eka rakennus.

Back