• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörän puhdistaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hirmu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pointti oli varmaankin se että pyörän voi huuhdella painepesurilla ilman pelkoa sähkövioista. Kaikki merkit ei siitä pidä.
Pointin ymmärsin, mutta hölömö vertaus vesisateeseen
biggrin.gif

Minä en painepesurilla viitsi tohottaa suoraan moottoriin 10cm etäisyydeltä, vaikkei susna pahakseen vedestä ole koskaan ottanutkaan.

Kummeksuttaa muutama asia tässä ketjussa.
- Fairy, itse käytän sitä vain ennen vahausta. Sillä saa vanhan vahan kokonaan pois uuden alta.
- "Teho-Swipe", purkissa varmasti lukee: "kaikille pinnoille", mutta. Itse jätän kaikki ei-autokemikaalit käyttämättä.
- Kuuma vesi? 52 asteinen on "kuuminta" mitä maalipinta kärsii.

Itse (yritän) toimia pyörän suhteen likipitäen samoin kuin autonikin kanssa. Vahaan (tätä siis yritän) kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Pesemiseen käytän saman vahamerkin "ylläpitoshampoota". Vahana olen aiemmin käyttänyt juuri AutoGlymin puna-kulta yhdistelmää, mutta nykyään Prestan vasyaavia tuotteita, joita todella suosittelen.

Wührtin Pinelinellä olen yhden pyörän muovit pilannut, oli liian hapokasta vaikka ohjeen mukaisesti sekoitin. Punaiset muovit haalistuivat pysyvästi.

AutoGlymin moottoripyörän pesuaine on loistava tuote, sillä pesen autonkin.

Pinelinea vanteisiin jos kovin paskaiset, muuten peruspesu Korrekin autoshampoolla. Pyörä tulee vahattua lähes aina pesun jälkeen koska siihen ei mene karkeesti kun vartti. Ennen käytin myös Glymin tuotteita, nykyään Meguiar's Gold Classia pintaan ja kiilto on aivan eri luokkaa. Suosittelen.

Onkos kellään tiedossa myrkkyä, millä saa alumiiniosien (esim. runko) hapettumatäplät pois ilman hiomista? Kuulin taannoin vinkin, että kannattaisi kokeilla Autokemin Winter Washia, mutta olen hieman epäluuloinen sen suhteen, josko tuo hapettumiin tehoaa.

Wührtin Pinelinellä olen yhden pyörän muovit pilannut, oli liian hapokasta vaikka ohjeen mukaisesti sekoitin. Punaiset muovit haalistuivat pysyvästi.
Itse asiassa just hapokkaan vastakohta, eli aika emäksistä.
Mulla ei kyllä ole ollut Pinelinen kanssa mitään ongelmia. Sillä olen pessyt pyörän joka puolelta jo vuosien ajan.
Autostakin tulee kohtuupuhdas pelkällä Pinelinellä ja painepesurilla - siis ilman harjaa ja jopa kylmällä vedellä.

Itse asiassa just hapokkaan vastakohta, eli aika emäksistä.
Mulla ei kyllä ole ollut Pinelinen kanssa mitään ongelmia. Sillä olen pessyt pyörän joka puolelta jo vuosien ajan.
Autostakin tulee kohtuupuhdas pelkällä Pinelinellä ja painepesurilla - siis ilman harjaa ja jopa kylmällä vedellä.
Pinelini pesun jälkeen auton tukivarsien ja vakaajien kumipuslat alkavat kitisemään kuivuuttaan. Mustat muovipuskurit ja listat harmaantuvat.
Näistä johtuen luulin sen olevat "hapokasta". Jos se olisi emäksinen niin eikö sillon kumiosat tulisi samalla voideltua ja alusta olisi äänetön, mustat muovit kiiltäisi?

Pinelini pesun jälkeen auton tukivarsien ja vakaajien kumipuslat alkavat kitisemään kuivuuttaan. Mustat muovipuskurit ja listat harmaantuvat.
Näistä johtuen luulin sen olevat "hapokasta". Jos se olisi emäksinen niin eikö sillon kumiosat tulisi samalla voideltua ja alusta olisi äänetön, mustat muovit kiiltäisi?
Ei kai mitään pesuainetta auton alustaan kannata ruiskutella..
Ja mustat muoviosat haalistuu joka vehkeessä, siihen aurinko lienee suurin syyllinen. Mikään emäksinen pesuaine ei kiillota, tai voitele mitään.
Kyllähän Pinelinelläkin voi saada vahinkoa aikaan, jos sitä liian vahvana liuoksena muovi / maalipinnoille levittelee. Ehkä liian pitkä liuotusaikakin saattaisi saada vahinkoa aikaan.. Raakana ei pitäisi käyttää mitään muuta kuin perinteistä liuotinpesuainetta.

Itse olen autoa (ja pyörääkin) pestessä tehnyt niin, että ensin kastelen ajokin painepesurilla, sen jälkeen laimennettu Pineline paineruiskulla pintaan ja lopuksi pesu painepesurilla. Kylmä vesikin tosiaan toimii. Autoa pestessä en ole huomannut mitään eroa oli vesi sitten kylmää, tai lämmintä.

Ei kai mitään pesuainetta auton alustaan kannata ruiskutella..
Ja mustat muoviosat haalistuu joka vehkeessä, siihen aurinko lienee suurin syyllinen. Mikään emäksinen pesuaine ei kiillota, tai voitele mitään.
Kyllähän Pinelinelläkin voi saada vahinkoa aikaan, jos sitä liian vahvana liuoksena muovi / maalipinnoille levittelee. Ehkä liian pitkä liuotusaikakin saattaisi saada vahinkoa aikaan.. Raakana ei pitäisi käyttää mitään muuta kuin perinteistä liuotinpesuainetta.

Itse olen autoa (ja pyörääkin) pestessä tehnyt niin, että ensin kastelen ajokin painepesurilla, sen jälkeen laimennettu Pineline paineruiskulla pintaan ja lopuksi pesu painepesurilla. Kylmä vesikin tosiaan toimii. Autoa pestessä en ole huomannut mitään eroa oli vesi sitten kylmää, tai lämmintä.
Minulla on tapana pestä pyöränkotelot autosta ja ruiskutan pesuainetta myös sinne. Myös moottoripyörästä pesen lokasuojien sisäpinnat painepesurilla. Pesuainetta leviää sumuna myös kumipusliin.
Ongelma poistui kun vaihdoin pesuainemerkkiä.
Pinelineä oli 10-15% seoksessa.

1. Huuhtelu painepesurilla (pyöräni toimii vesisateessakin)
biggrin.gif
Harvemmin tulee vettä niin roikinalla että samoihin nopeuksiin päästäisiin kuin painepesurin vesisuihkussa...

...Tai sitten ajat v*tun kovaa vesisateessa
withstupid.gif
Tai ajan oikeasti myös vesisateessa.  
wink.gif

En tarkoittanut kosteaa keliä.

On minulle väitetty painepesurin vahingoittavan auton maalipintaakin.

Jos ei OSAA käyttää painepesuria pyörän tai auton pesuun, silloin säästää rahat jotka menisi hankintaan.  
bowdown.gif

Minä käytän pesuria ja sinä jotain muuta, ja pyörät puhdistuvat  
062802moto_prv.gif
...

Pointti oli varmaankin se että pyörän voi huuhdella painepesurilla ilman pelkoa sähkövioista. Kaikki merkit ei siitä pidä.
Pointin ymmärsin, mutta hölömö vertaus vesisateeseen
biggrin.gif

Minä en painepesurilla viitsi tohottaa suoraan moottoriin 10cm etäisyydeltä, vaikkei susna pahakseen vedestä ole koskaan ottanutkaan.
Täällä näitä itserakkaita viisaita riittää!!!

10cm
crazy.gif

Tutki joskus mitä esim. eturenkaan takaa lähtee kun on vettä yli 0.5cm tienpinnassa ja nopeus naikka 50km/h, niin et saa suurta vahinkoa aikaan ihmetellessäsi. (sama vesisuihku ja sumu leviää ilmavirranmukana moottorin ympäri ja muuallekin)

Painepesureista lähtee enemmän ääntä kuin vettä.
Jos uskallat, niin kokeile joskus kaverin kanssa kuinka lähelle voi käden laittaa pesusuutinta kun kone on käynnissä ja vettä tulee. Mutta aloita turvallisesti 1m etäisyydeltä.

Back