• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräkortti vuodelle 2010

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tohtori1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
muutamia vuosia sitten hinna oulussa ~600e. hinnat taisi pompsahtaa seuraavana vuonna lakimuutoksen vuoksi. ruukissa kortin sai pari sataa euroa edukkaammin, mutta siinä koulussa ei ajotaitoa opetettu. muutama kurssikaveri oli vielä varsin tyytymätön palvelutasoon.

oma inssi meinas mennä poskelleen, kun en huomannut yhden pikkutien nopeusrajoitusta niin piti körötellä 50km/h. eipä se inssisetä sen kummempia moittinut vaikka ajoin reilusti alinopeutta, oikea rajoitus oli 60 tai 70. autolla tuo pään kääntö on haaste niin piti skarpata sillä alueella. prätkäkortin inssistä sain erikoismaininnan asiasta, kun taas autokorttia ajaessa taisi tulla kaksi viivaa lomakkeeseen.

Mutta eipä tässä, täytyy lähteä tuonne konttorin pihalle pujotteleen kun flunssakin antoi periksi.
062802moto_prv.gif
Pakko tarttua tuohon kohtaan viestiäsi.

Täällä Turussa pääkatsastusaseman pihalla ei ainakaan tietääkseni saa mennä harjoittelemaan enää ilta-aikaan itsenäisesti, ajoväylälle on tullut portti. Juttelin asiasta viime syksynä parin pihalla seisseen opettajan kanssa ja tiesivät kertoa, että naapurustosta on tullut valituksia kuorma-autojen häiritsevistä peruutussummereista iltaisin ja sen vuoksi on löyty kielto konttorin pihan käytölle palveluaikojen ulkopuolella.

Totaalisen
033102ass_1_prv.gif
No joo aika paska homma. Eihän täälläkään ole mitään ratoja valmiina tuossa konttorin pihassa, mutta saa siinä vähän tuntumaa ja on siinä maalattu huonosti keilojen paikat.

Käytiin sitten kyllä autokoulun radallakin harjottelemassa, pari tuntia pyöriteltiin ja kyllä se nyt alkaa vähitellen kääntymään. Vielä hiottavaa on hartioiden jännityksessä ja pään kääntämisessä. Ajoin vain ympyrää oikealla ja käänsin pään niin että kypärän leuka oli oikeessa olassa ja sitten vaan tasasta vetoa päälle. Tulee se kortti vielä toukokuussa
thumbs-up.gif
, uskoisin.

Tässä kun seurailee keskustelua,niin muistuu mieleen omat ajatukset ennen käsittelyä ja inssiä...ja ajatukset suoritusten aikana.

Itse harrastuksen suhteen vielä kovin noviisi,sillä suoritin kortin viime vuoden lopulla lokakuussa...joten kyllähän nuo muistot aika freesinä mielessä pitääkin siis olla.
biggrin.gif

Ja kokemus kaksipyöräisistä moottoroiduista ainoastaan junnuna mopolla.

Mutta totta kai jännitti niin pirusti!!Pujottelu tuntui jotensakin ylitsepääsemättömän hankalalta vielä ennen viimeisiä harjoituksia. Käytin liikaa energiaa kaasun ja kytkimen kanssa pelleilyyn...kunnes yhtäkkiä hokasin tulla hidasajoa jo hyvissä ajoin ennen ekaa porttia.Rauhallisesti koko matka katse suunnattuna kohti menosuuntaa. Tarvittavat liikkeet kytkimellä RAUHALLISESTI ja avot!!

Itse käsittelykokeen ja inssin suoritin kaatosateessa (kiitos lokakuun), mutta kaikki meni hienosti ja olo oli kuin uitetulla mutta onnellisella koiralla.

Mutta se jännitys kuuluu asiaan ja ilman sitä tuskin itsestään saa kaikkea irti. Pitää vaan luottaa itseensä ja pyörään,niin hyvä tulee.

Tsemppiä vaan kaikille korttia ajaville ja nähdään liikenteessä!
smile_org.gif

Pikku vinkki pujotteluun... Ei se ole se hitausajokoe... hieman lisää vauhtia niin pujottelu on helpompaa... ;)

nimim. viimesyksynä Be -> ABe

PS. teoriassa vain ne 10 kysymystä, vaikka B:n suorittamisesta oli kulunut pikkasen reilu 14vuotta...

PS. teoriassa vain ne 10 kysymystä

Oliko pahoja kompakysymyksiä?

Itse joudun odottelemaan 1-2 viikkoa Poliisin ajokorttilupaa, niin pääsen teoriakokeeseen ja ajotunneille.
Kysymykset on todella typeriä eli 100 varmasti menee läpi.

Kysymykset on tyyliin Miksi on hyvä pitää visiiri kiinni ajaessa? A koska maito on kallista B näytät hyvältä C ettei ötökkä silmään mene?

PS. teoriassa vain ne 10 kysymystä

Oliko pahoja kompakysymyksiä?

Itse joudun odottelemaan 1-2 viikkoa Poliisin ajokorttilupaa, niin pääsen teoriakokeeseen ja ajotunneille.
Kysymykset on todella typeriä eli 100 varmasti menee läpi.

Kysymykset on tyyliin Miksi on hyvä pitää visiiri kiinni ajaessa? A koska maito on kallista B näytät hyvältä C ettei ötökkä silmään mene?
Juu tosi simppeleitä oli, jopa blondille
cool.gif
.

Pitää vaan luottaa itseensä ja pyörään,niin hyvä tulee.
Mulla tulee tässä kun puolet ajosta ajettu, sellainen olo että pitäis päästä "leikkimään" tolla pyörällä, tarkoitan semmosta jarruttelua etunen lukkoon asti, kurvauttelua, kääntelyä, kiihdyttelyä, ehkä pientä suditteluakin takasella. Sais samperi semmosen tunnun siihen että mitä se pyörä suostuu tekemään ja millä ehdoin! Tällä hetkelä kun se on vielä semmosta irrallista metallimassaa kumien päällä. Pikkupoikana kun maalla vedettiin mopoilla niin ties minkä mutkan mopo kestää vetää täysillä ja mistä pääsee vielä pienessä kahvasladissa ja mistä ei. Mitä tapahtuu tommosessa töyssyssä jne. Kyllähän se tässä tietysti paraneekin koko ajan kun vaikka justiin tota pujottelua vedetään.

Portteja kanssa vasta kerran kokeiltu ja vieläkin tuntuu "kauhun" fiilikset, ja se vaan kertoo siitä että ei ole mitään osaamista pyörän pidon ja kääntämisen suhteen. Pito tuskin tossa kumminkaan loppuu. Ilman tietoista vastaohjaamista se ei oikein kyllä vaikuttanut kääntyvän. Mietin sitäkin tossa portit-tehtävässä, että kun mulla massaa on ajovehkeiden kanssa varmaan sellaiset 110 kiloa, niin varmaan helpommin se heilahtaa jos on sirompi kaveri kahvoissa. En tiä. Rohkeutta ja järjen ääntä, niin sillä se varmaan menee..
cool.gif

Pitää vaan luottaa itseensä ja pyörään,niin hyvä tulee.
Mulla tulee tässä kun puolet ajosta ajettu, sellainen olo että pitäis päästä "leikkimään" tolla pyörällä, tarkoitan semmosta jarruttelua etunen lukkoon asti, kurvauttelua, kääntelyä, kiihdyttelyä, ehkä pientä suditteluakin takasella. Sais samperi semmosen tunnun siihen että mitä se pyörä suostuu tekemään ja millä ehdoin! Tällä hetkelä kun se on vielä semmosta irrallista metallimassaa kumien päällä. Pikkupoikana kun maalla vedettiin mopoilla niin ties minkä mutkan mopo kestää vetää täysillä ja mistä pääsee vielä pienessä kahvasladissa ja mistä ei. Mitä tapahtuu tommosessa töyssyssä jne. Kyllähän se tässä tietysti paraneekin koko ajan kun vaikka justiin tota pujottelua vedetään.

Portteja kanssa vasta kerran kokeiltu ja vieläkin tuntuu "kauhun" fiilikset, ja se vaan kertoo siitä että ei ole mitään osaamista pyörän pidon ja kääntämisen suhteen. Pito tuskin tossa kumminkaan loppuu. Ilman tietoista vastaohjaamista se ei oikein kyllä vaikuttanut kääntyvän. Mietin sitäkin tossa portit-tehtävässä, että kun mulla massaa on ajovehkeiden kanssa varmaan sellaiset 110 kiloa, niin varmaan helpommin se heilahtaa jos on sirompi kaveri kahvoissa. En tiä. Rohkeutta ja järjen ääntä, niin sillä se varmaan menee..  
cool.gif
Käsittelyssä pyörään ei hirveästi tarvi luottaa muuten kuin jarrutuksessa ja väistössä. Ja väistö varmasti onnistuu paremmin tai ainakin rivakammin jos on sitä massaa millä repassa
smile_org.gif
Tärkeämpää on että tiedostat tilantarpeen ja pyörän rajat siinä miten se pysyy pystyssä hitaassa ajossa. Väistö tehdään niin hiljaisella nopeudella että en usko pidon menettämiseen, yleensä alusta millä ko. harjoittelu ja koe suoritetaan on aika puhdasta.

Oman pyörän rajoja ehtii ja kannatteekin kokeilla kun kortti on taskussa.

Mulla kans kortin ajaminen vaiheessa vielä pari ajokertaa suoritettu jo ja on ollu pujottelua kääntymistä ja jarruttelua.

Ens kerralla sais ajaa jos liikenteessä opettajan perässä ja sit vielä jarruttelua ja sit vissiin tuo "vastaohjaus"/"väistö" se mua pelottaa ehkä eniten. Kokoajan miettii et mitä jos sen kippaa siinä tai tekee liian nopeen liikkeen, jotenki mun järki ei anna näin autoilijana periksi että käännetään päin vastaseen suuntaan mihin halutaan?!?!?
biggrin.gif
auto takana siis kohta 6 vuotta ja monttiksella ja mopolla on tullut veivattua mutta ei noilla isommilla muutakuin ny emännän 600cc:llä vähän.

Et jos te kokeneemmat osaisitte jotain hyviä käytännön vinkkejä heittää ne keskiviikon ajotunneille niin olisin kiitollinen
smile_org.gif
toivottavasti olis kortti taskussa kesäkuun alussa
062802moto_prv.gif
baaa.gif

Ens kerralla sais ajaa jos liikenteessä opettajan perässä ja sit vielä jarruttelua ja sit vissiin tuo "vastaohjaus"/"väistö" se mua pelottaa ehkä eniten. Kokoajan miettii et mitä jos sen kippaa siinä tai tekee liian nopeen liikkeen, jotenki mun järki ei anna näin autoilijana periksi että käännetään päin vastaseen suuntaan mihin halutaan?!?!?

Et jos te kokeneemmat osaisitte jotain hyviä käytännön vinkkejä heittää ne keskiviikon ajotunneille niin olisin kiitollinen
Miten se onnistuu tuo vastaohjaus:

Jos siinä on epävarmuutta niin aloitat hitaasta vauhdista, haluat väistää vasemmalta, työnnät siis vasemmalla kädellä!

Tasaa nopeus ennen väistöradalle tuloa, lukitse kaasu hyvissä ajoin näyttämään tasan sen 30km/h ettei tarvitse siihen keskittyä. Ero 30km/h ja 40km/h nopeudessa väistössä on kokemattomalle suuri!

Pyörä kallistuu, mene rohkeasti mukana. Hitaassa vauhdissa kallistus on niin pieni että et voi kaatua.

Radalle tullessa katse väistettävään kohteeseen, heti työnnettyäsi kahvasta katse ulos johtaviin portteihin tai kauemmas! Tämä helpottaa pyörän oikaisussa ja kääntämisessä toiseen suuntaan väistön jälkeen.

Kasvata sarvet päähän, kokeile eri nopeuksilla rajoja mistä sen uskallat tehdä, nosta nopeutta 30km/h:sta 5 pykälissä vaikka 45km/h ja ANNA MENNÄ. Lopussa runttaat jo sen 50 lasissa.

Kiitoksia hyvistä vinkeistä, eiköhän sen jotenki saa onnistumaan=pakko saada onnistuun!
biggrin.gif

Pitäis vaan keksiä hyvä jemmapaikka täältäpäin mihin vois mennä tolla emännän pyörällä harjotteleen salaa
smile_org.gif
ettei tarvisi ainakaan noita kalliita lisätunteja alata ottamaan.

Niin ja se vielä, ku mulle vähä epäselvää tuo teoriakoe. Korotan siis B -> AB niin onko siinä teorissa ne pelkät 10 kysymystä, vai tuleeko myös kuvat?

Kiitoksia hyvistä vinkeistä, eiköhän sen jotenki saa onnistumaan=pakko saada onnistuun!
biggrin.gif

Pitäis vaan keksiä hyvä jemmapaikka täältäpäin mihin vois mennä tolla emännän pyörällä harjotteleen salaa
smile_org.gif

Niin ja se vielä, ku mulle vähä epäselvää tuo teoriakoe. Korotan siis B -> AB niin onko siinä teorissa ne pelkät 10 kysymystä, vai tuleeko myös kuvat?
10 kysymystä joissa ei voi ns. feilata.

biggrin.gif

smile_org.gif

Ei muuta ko illalla paikallisen marketin pihalle tai katsastuskonttorin pihalle harjotteleen, niin minäkin teen. Mulla ei onneksi ole muissa tehtävissä mitään vaikeutta, kun pujottelun oikeelle kääntymisessä.

Mutta kaikki me korttia ajavat olemme yhden ajokauden ajaneita vuoden kuluttua
062802jumpie_prv.gif
.

Nyt tippu huolet veks. Pääsin nyt ekaa kertaa ajamaan niitä pujotteluita sun muita baletti osuuksia ja läpi ois inssi menny kuulemma ja vielä pääsee toisenkin kerran reiluksi tunniksi pyörittelemään rataa ennen inssiä
buttrock.gif

Pakko se on tännekki tulla hyppimään innosta  
062802jumpie_prv.gif
Nyt puuttuu enää prätkä!  
062802moto_prv.gif
 Ei ollu mikään ihanne keli ajella, mutta ei haittaa.
Inssisetä kävi jossain painepesurikaupassa kesken arvioinnin  
biggrin.gif
Luulin että se oli joku testi että osaanko parkeerata, mutta se meniki sitten liikeeseen sisään.

062802jumpie_prv.gif
Nyt puuttuu enää prätkä!  
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
Luulin että se oli joku testi että osaanko parkeerata, mutta se meniki sitten liikeeseen sisään.
Tuhannesti onnea
033102beer_1_prv.gif
, perästä tullaan!!

Tai miehän alan olla jo lähes toivoton tapaus, sen verta on omalla pyörällä harjotustunteja takana, mutta kyllä se kortti vielä tulee
thumbs-up.gif
, ihan varmasti.

062802jumpie_prv.gif
Nyt puuttuu enää prätkä!  
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
Onneksi olkoon tuoreen pärräkortin omistajalle!  
033102beer_1_prv.gif

Ja tsemppiä kaikille, jotka A:ta monessa eri muodossaan ovat vääjäämättä hankkimassa.

Pari mietettä, jotka auttoivat omalla kohdalla:

-Katse ohjaa, tuntuu tylsältä toistolta tekstinä, mutta tosielämässä tähän on keskityttävä kun se vaan toimii. Kannattaa keskittyä pään kääntämiseen, katse on silloin helpompi pitää siellä minne ollaan menossa seuraavaksi sen sijaan, että kyttää sitä metrin päässä olevaa keilaa.

-Nivuset tankkiin ja kroppa hyvään ryhtiin/timmiksi, kädet rennoiksi. Tarkoituksena on pitää kuski tiukasti pyörän päällä perseellä/reisillä, jalat toimii tarvittaessa iskareina ja kädet ohjaa rentona.

-Hitaassa ajossa pieni etukeno antaa käsille tilaa olla rentona, näin saa keveyttä ohjaamiseen ja tasapainopisteen liikuttelu on rauhallisempaa.

-Hitaan ajon pujottelussa ei tarvi ajaa mahdollisimman hitaasti. Itselläni ihan pieni vauhdin nosto muutti menoa täysin. Kaasu sopivaan asentoon (esim. 4000rpm, omaan korvaan tuntui kauhean korkealta mutta äkkiä siihen tottuu) ja kytkimellä sekä takajarrulla hoidetaan loput. Kyllä te tämän fraasin tiedätte.
smile_org.gif
Tuo radan pienentäminen harjoittelussa on hyvä kikka.

-Noissa väistö yms. kokeissa kun luottaa pyörään niin niissä testinopeuksissa ei ole mitään pelättävää. Kun ohjaa niin pyörä kääntyy jne. Uskoa mukaan niin alkaa rentoutta löytyä.  
sport05.gif

On se vaan hauskaa kun samoja asioita kirjoittaa mitä itse on lukenut useita kertoja ennen kortin hankkimista. Ja se etunen kestää suorassa linjassa kyllä aika reipasta jarrua. Sain pari kertaa takapyörän ihan kunnolla irti kun vaan keskityin rauhalliseen ja tasaiseen etukahvan puristukseen. Tuntui hyvältä kun sai kunnolla käsitystä pidosta, eihän tämä lukitu millään!
biggrin.gif

Tsemiä!

-Hitaassa ajossa pieni etukeno antaa käsille tilaa olla rentona, näin saa keveyttä ohjaamiseen ja tasapainopisteen liikuttelu on rauhallisempaa.

Toi oli juuri se poppakonsti mikä mua autto.

Kiitos Trapezoid ja Suzu-ukko viisaista sanoistanne
bowdown.gif
, yritän muistaa kaiken kun seuraavan kerran harjoittlen
smile_org.gif
.

Eikhän se kortti siitä sitten lohkee..

Back