• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräkortista kysyttävää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vili85
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No onpa kallistunut tuo prätkäkorttikin muutaman vuoden aikana! Itse ajoin suoraan ison A:n 2002 ja silloin se maksoi täällä E-savossa 230 ekua pienen tinkimisen jälkeen. Autokouluthan ovat valittaneet kovaa kilpailua ja sitä, että hinnat on jouduttu sen vuoksi laskemaan alle omakustannehinnan. Tiedän, että kaikkihan on kallistunut, mutta että kaksinkertaiseksi! No, ehkä tuo kalliimpi hinnoittelu on ihan hyväkin asia, sillä kaippa se karsii kuitenkin vähän sitä porukkaa, joka ajaa kortin vain hetken mielijohteesta. Minusta moottoripyöräilyn pitäisi kuitenkin olla harkittu elämäntapa. Liikaa on liikkeellä näitä wannabee motoristeja pilaamassa hyvän harrastuksen maineen...

Pitää tietää minkälainen vamma tulee jos menee päälaki edellä puuhun tai sitten naama edellä...eipä teoria tunnilla tuota mainittu joten veikkasin...väärin.

(oikeas vastaus on: päälaki edellä = kallonpohjan murtuma, pää muuten vaan edellä = kallomurtuma)
Heh!

Eiks sinne puuhun yleensä mennä persaus edellä
wink.gif

No olipa kuitenkin aika kummia kysymyksiä kun kyseessä on kuitenkin ajokortin suoritus eikä ensiapukortin suoritus.

Kohonnutta hintaa voinee varmaan puolustella tänä vuonna lisääntyneillä opetustunneilla (ja kysynnän nousulla?)

Jos ajat kevari kortin et saa 21v. täytettyäs mitä vaan joudut ajaan sen ihan isolla pyörällä ja täydellä hinnalla.
Mä ajoin ton "väliluokan kortin" viime toukokuussa, ja täytin nyt marraskuussa 21v, en saa ajaa viäläkään muutakun 25kw jos en käy ERILLISESSÄ ajokokeessa, kävin poliisi asemalla kysymässä että mitä vitun järkee on että ajoin viime kesänä 14 000 25kw pyörällä.. ja kaverini joka on mua nuorempi 1kk ajaa kortin nyt 21v. ilman minkäänlaista ajokokemusta saa ajaa mitä tahansa?

Niin, ja tosiaan väliluokan kortin voi suorittaa ns. isolla pyörällä, itse ajoin sen 36kw bemarin katuendurolla, ei kuulemma vaikuta mitään. Järjetöntä touhua!

Jos ajat kevari kortin et saa 21v. täytettyäs mitä vaan joudut ajaan sen ihan isolla pyörällä ja täydellä hinnalla.
Mä ajoin ton "väliluokan kortin" viime toukokuussa, ja täytin nyt marraskuussa 21v, en saa ajaa viäläkään muutakun 25kw jos en käy ERILLISESSÄ ajokokeessa, kävin poliisi asemalla kysymässä että mitä vitun järkee on että ajoin viime kesänä 14 000 25kw pyörällä.. ja kaverini joka on mua nuorempi 1kk ajaa kortin nyt 21v. ilman minkäänlaista ajokokemusta saa ajaa mitä tahansa?

Niin, ja tosiaan väliluokan kortin voi suorittaa ns. isolla pyörällä, itse ajoin sen 36kw bemarin katuendurolla, ei kuulemma vaikuta mitään. Järjetöntä touhua!
Sanos muuta!
Minulla on just sama tilanne, paitsi että täytän 21v vasta heinäkuussa. Eipä sitä pyörää kuitenkaan tullut kuristettua vime kesänä, niin tuskin nytkään enää.

Tosiaan siis "ajokokemusta" pitää olla kahden vuoden ajalta. Niin typerältä kuin se kuulostaakin niin ajon määrä ei merkitse mitään.
Se on ihan sama omistatko edes pyörää vai oletko yhdessä kesässä ajanut 50 000km.
Eihän tuossa oikeastaan mitään järkeä ole, mutta mitenkäs ajattelit toteennäyttää, että todella olet väittämäsi lukemat ajanut. Ja toisekseen ihminen oikeasti kasvaa henkisesti sen vuoden aikana, varsinkin vielä nuorempana.
Sepikö? joutui nyt kärsimään siitä, ettei ajanut korttia vuotta aikaisemmin vaikka silloin mitään halua ei olisi ollutkaan.
Ja vielä kertaukseksi että menet Vili85 ajamaan sen ison A:n ja vieläpä ennen varsinaisen kauden alkua niin ei jää siitä autuudesta yhtään pois.
sport05.gif

Yli 25 kW moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta tai erikseen suoritettua ajo- ja käsittelykoetta vähintään 35 kW moottoripyörällä. Erillisen kokeen voi suorittaa 21-vuotiaana.
Käytännössä 21v kannattaa ajaa suoraan tuo isoA, sillä jos ajat pikkuA:n ja mieli tekeekin isomman pyörän puikkoihin niin kaksi vuotta saat odottaa ennenkuin pääset isomman (yli 35kW) pyörän puikkohin jos et mieli uusimaan ajo-ja käsittelykoetta.

Moottoripyörän ajo-oikeus autokoulussa, A1- tai A-luokan opetus autokoulussa

Opetus Autokoulussa (tai opetusluvalla)
- Teoriaopetus : 12 tuntia, joista 6 tuntia liikennettä (B-ops) ja 6 tuntia mp-erityis kysymyksiä
- Ajo-opetus : 12 ajokertaa, joista 2 ajokertaa maantiellä (ks. A1-, A-ops),
12 ajokertaan sisältyy käsittelyopetus (2 ajokertaa)

kortin saadaksesi sinun täytyy suorittaa hyväksytysti käsittelykoe (käsittelysäädökset muuttui aika rajusti viime lokakuussa). teoriakoe, joka on sama kun B-korttiluokassa sekä vielä ajokoe eli inssi.

Viime syksynä korttien hinnat pyöri n. 500-600€ hujekkeilla mutta tuo säädösten muutos on hyvinkin saattanut nostaa hintoja, soittokierros paikallisiin autokouluihin selventää varmaankin tilannetta  
cool.gif

Tosiaan siis "ajokokemusta" pitää olla kahden vuoden ajalta. Niin typerältä kuin se kuulostaakin niin ajon määrä ei merkitse mitään.
Se on ihan sama omistatko edes pyörää vai oletko yhdessä kesässä ajanut 50 000km.
Eihän tuossa oikeastaan mitään järkeä ole, mutta mitenkäs ajattelit toteennäyttää, että todella olet väittämäsi lukemat ajanut. Ja toisekseen ihminen oikeasti kasvaa henkisesti sen vuoden aikana, varsinkin vielä nuorempana.
Sepikö? joutui nyt kärsimään siitä, ettei ajanut korttia vuotta aikaisemmin vaikka silloin mitään halua ei olisi ollutkaan.
Ja vielä kertaukseksi että menet Vili85 ajamaan sen ison A:n ja vieläpä ennen varsinaisen kauden alkua niin ei jää siitä autuudesta yhtään pois.
sport05.gif
Tämä selvä.
biggrin.gif
Tällä viikolla voisi käydä kyselemässä et mitä maksaa. easy driverissa näyttäisi maksavan 360€ kortti.

paljon jouduit kortista maksamaan ja jos sais tiedustella missä päin suomea kortin hankit. Itse asustelen Turussa.
Pari kesää sitten kävin kaikki Turkulaiset puljut lävitse ja edullisin oli ainakin siihen maailman aikaan Ajaxx. Siinä Julian yläkerrassa. Kun vielä MP-opettajat Kari ja Tero on ihan oikeasti hyviä tyyppejä ei ainakaan itsellenu jäänyt paikasta pahaa sanottavaa. Mammelikin selvitti inssin kertalaakista viime kesänä näiden herrojen ohjauksessa.

Hinta näyttäisi Ajaxxilla olevan 360€ + viranomaismaksut 117.60€ isolle A:lle

Asiaa sivuten, mutta itse ajoin aikoinani kevarikortin täystehoisella pyörällä. Pyörä ei ollut 100 heppainen, mutta teho/paino-suhde meni täystehoisen pyörän puolelle.
biggrin.gif

Tuosta A1 ja A-kortin hinnasta. Oletan, että hinnat nousee jonkin verran viime lokakuun uudistuneen kuljettajatutkinnon myötä. Tietysti jokainen koulu päättää hintansa, mutta jos pelkästään uusi käsittelykoe muodostuu kaikista seuraavista (osittain entisistäkin):

* prätkän lykkääminen U-käännöksellä tehtävän alkuun
* hidasajo
* pujottelu
* väistö
* portit
* hätäjarrutus
* jarrutus (40km/h, josta jarrutuksen aikana 1:lle, stoppi, vasen jalka käy maassa, jonka jälkeen matka jatkuu väistön suuntaan)

täytyyhän sitä harjoittelumäärääkin lisätä. Entiset A1-kortin 12 ajokertaa ja A-kortin 5-6 ajokertaa ei riitä, jos käsittelytehtävien lisäksi pitäis ehtiä ajaa vähän liikenteessäkin... No mutta aika näyttää mihin hinnat pompsahtaa vai muuttuuko mihinkään.

Juu, ja kannattaa ajaa heti se iso A, jos ikä sallii. Tosin, jos 20v menee tutkintoon, sitte heti 21v ajamaan pelkkä ajokoe isolla niin ei tarvi oottaa sitä kahta vuotta!!!

Millon nuo lumet sulaa, että päästäis asiaan
062802moto_prv.gif
?!?!?

Tuossa vielä linkki AKE:n sivuille uudistuneeseen A-käsittelykokeeseen .

Joskus 6v sitten ainakin new drivers ajo-center oli halvin mutta en sitten nyky tilanteesta tiedä.. soittamallahan se selviää
biggrin.gif

Se mitä kortti maksaa on sitten ihan itsestä kiinni.

Mulla kun on jo pupupöksyssä jne meni ajamista opetellessa vähän enempi kuin minimi.

Minimi hinta oli se 450eur. Teoriat ja pakolliset ajot.

Ei kannata rajata budjettia tuohon minimiin, yllätyksiä voi tulla.

Teoria koekkin oli ihan sika kallis ja koe on joku muutama minuuutti tietokoneen ääressä.

Back