• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräkortin harjoittelu mopolla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pekkavee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Henry67 sanoi:
On se nyt aika erilaista:blink: Jos tuolla tavoin asiaa ajattelee, niin seuraavaksi maastopyörällä harjoittelemaan:;)::grin:

Eipä sitten mene ollenkaan hukkaan tuo.

Jos on vahvasti sitä mieltä, että menee.....

Ainakin puolivakavana odotellaan
hyviä selityksiä siitä, että miksi menee.

Kohtalaisen kelvollisia "osioita" varmasti löytyy,
mutta vastapainoksi taas aika lailla laittamattomia
vastakkaisia näkökohtia vähintään samanmoinen määrä :D.

Elikäpä...... jos henkesi riippuu puolikkaasta vesilasista......
Toteat, että ei se alempi puolikas auta yhtään :grin:.

Tottahan Mooses laitteissa on paljonkin eroja, eikä pelkästään painon suhteen/
suhteessa kuskin painoon.

Ei ne "periaatteet" silti mihinkään muutu.
Asioiden "helppous" ja painotus on toinen asia.

Eihän kukaan nyt (kai) tongi maatakaan ihan samalla tapaa
ojakepillä/rautakangella :D.

Kyllä tää maailma on tosi monimutkainen paikka....
ja varsinkin silloin kun siitä pää soikeana sellaista väkisin väännetään :D.

Itse harjoittelin tutun enduromopolla ajosentoa,kytkintuntumaa,ryhmittymistä,pujottelua,hidasajoa jne...
Autokoulun er-5:lla suoritin inssin ja meni ihan jees,mitä nyt kytkin vähän lipes pujottelussa,minkä sain kylläkin korjattua.
Halusin hiukan lisätuntumaa,koska olin viimeksi ajanut kaksipyöräisellä n.30 vuotta sitten. :orgmp:

enduromopo on ihan täys peli harjoitteluun. moottoripyörätuntuman saa pujotteluun kun vaan lisäisi painoa reilusti. teippaa jotkut 20kg painonnostolimput kummallekkin puolelleen

ja kuristukset jos on poistettu, ei vielä edes viritetty, niin jarrutuksia pääsee harjoittelemaan sieltä 80km/h nopeuksista :orgmp:

Mä harjoittelin käsittelykokeeseen fillarilla. Ihan vaan sen takia, kun omalla kohdalla siinä keilojen ympäriajotehtävässä suurin vaikeus oli oppia se reitti, et mihinkä suuntaan missäkin töttöröllä käännytään...

Ihmisiä on niin moneen eri lähtöön..

Mä tossa toissa syksynä opetin täysin nollatasolta lähtenyttä ajamaan, ekat kokeilut tehtiin hänen 6R:llään, kun se sattui olemaan ainoa käsillä ollut kaksipyöräinen. No, se mopo kun oli jokusen kerran käynyt kyljellään, todettiin että parempi vaihtoehto on hommata halpa mopo jolla treenata. Tämä kyseinen neiti-ihminen kun on luonteeltaan vähän semmoinen "ei-tää-onnistu-ja-kaikki-menee-vituiksi" -tyyppinen jännittäjä, niin isoin asia mopo-mopolla harjoittelussa oli se, että ei tarvinnut jännittää jos pelit menee kyljelleen, vaan pystyi ihan huoletta ajamaan.

Sillä '98 Derbi Sendalla sitten hangattiin parkkista ympäri melko tiiviisti, niin että hallintalaitteiden käytöstä tuli luontevaa ja pelit muutenkin meni sinne minne pitikin. Sitten kun kuusärrään taas palattiin, oli homma huomattavasti helpompaa ja alkoi ajaminen sillä isommalla mopolla lutviutumaan.

Sanoisin että jos ihan nollatasolta lähtee, niin mopo-mopo voi olla ihan hyväkin hankinta. Jos tekee käsittelykokeen tehtäviä, niin tekee radoista vaan niin paljon pienempiä, että sillä mopollakin joutuu oikeasti taittamaan. Vielä kun hommaa semmoisen +15 vuotta teinien käsissä marinoituneen menopelin, niin tulee vähän semmoista ajamisen tuntua, kun ei ikinä tiedä mihin suuntaan pompataan seuraavaksi.

HO266 sanoi:
Ei niin kaukaa haettu idea. Riippuu tietysti minkä tyyppisesta moposta ja moottoripyörästä on kyse.

Moniko on nykymittaisella enduromopolla ajanut? Yllättävän isoja kooltaan ja painoa reilusti toista sataa kiloa. Ja ne jarrutkin aika hyvät .

Eihän näitä tuoreimpia enduromopoja erota vastaavista piikeistä sitten niin mitenkään. Joutuu tsekkaamaan rekisterikilven, jotta pääsee jyvälle kummasta on kyse. Varmasti myös käsittelykokeen treenaaminen menisi hyvin yhteen. Oppii siinä myös kytkimen käytön ja vaihteiden vaihtamisenkin, jos ei ole moisista ennen kokemuksia.

Mopot ovat kehittyneet rutkasti niistä ajoista kun itse PV:llä ajelin.

Ei siitä moposta tietenkään oikean ison moottoripyörän vastineeksi ole, mutta se nyt on jokaisen oma valinta millaisella ajopelillä inssiin meneekään.

Vaimo otti tuolla tavalla tuntumaa ensin. Vaimon kokemuksen mukaan sillä sai juuri sen ensijännityksen pois ja sai opeteltua miten jarrut ja vaihteet toimii. Samalla ei tarvinnut kuitenkaan jännittää että mopo karkaa käsistä jos kaasun annostelu menee pieleen.

En usko että toimii sellaiselle, joka jo osaa kohtuu hyvin selkärangasta hallintalaitteet, mutta jos ihan nollasta lähdetään uskoisin että on ihan järkevääkin ottaa tuntumaa vaikka mopolla. Se on siinäkin mielessä kiva laite että pienikokoinenkin nainen tai miksei mieskin, nostaa sen helposti yksin pystyyn jos kaatuu. Moottoripyörä osoittautui yllättävänkin raskaaksi nostaa pystyyn kun se kaatuu.

Itse olen omille kakaroille tolkuttanut, että ensin pitää oppia hidasajo, ja sen jälkeen vasta vauhtia. Pelkän yhden keilan kiertäminen mahdollisimman pienellä säteellä, välillä suuntaa vaihtaen, opettaa jo tasapainosta ja hallintalaitteiden käytöstä aika paljon. Ja tuota on reenattu jo polkupyörällä heti kun oppivat pysymään pystyssä ilman apupyöriä.

Eli suosittelen aloittamaan perusteista, pienellä vauhdilla ja pienellä vehkeellä.

Back