• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräkö mopo ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Divvy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moottoripyörä on "prätkä", joskus hyvin harvoin "motskari" ja jos asiayhteydestä ei ole mitään epäselvää, niin usein "pyörä". Täydellisten ulkopuolisten kanssa "moottoripyörä".

Ja se lihasvoimalla kulkeva on "fillari".

Näin mun systeemi, muut saavat kutsua kulkineitaan (ja myös mun hopeanuolta
tounge.gif
) miten haluavat...
cool.gif

Kyllä se yleisimmin on mopo tai pyörä. Harvemmin moottoripyörä. Mut jos jollekin ihan ulkopuoliselle selittää jotain, niin silloin moottoripyörä. Ettei joku luule, että mä nyt oikealla mopolla tai polkupyörällä käyn ajelemassa. Polkupyörä onkin sitten käsite nimeltä FillaR1
cool.gif
. Ja se taas onkin ihan oma lukunsa...

Juu, kyllä se mullekin on mopo, rätkä tai mopotti. ...Ja jos oikeen hurjaks heittäydyn, kutsun mun 1100:sta myös potkulaudaksi
tounge.gif

Mopojahan nuo taitaa olla nykyään minullekkin... niin muistampa vajaa 30 vuotta sitten kun silloinen moponi Kawa Triple 750 oli rivissä muiden pyörien kanssa ja niinhän siinä kävi kun pikkunassikat kiertelivät pyöriä ympäri kattelivat minkä ottaisivat, tietty mittari nopeuslukemien mukaan. Niin, mun pyörä oli sitten mopo (ja kovaan ääneen) kun siinä oli vain 24 mittarissa ja jossain keskellä oli sitten maininta siitä x 10 niinkuin kierroslukumittareissa on se x 1000.  
sad_orig.gif

sanoi:
Mä puhun yleensä pyörästä tai prätkästä. Sillä saa välillä huomiota kun puhuu pyöräilystä ja kertoo pyöräilleensä 10 000 km kesässä. Jossain vaiheessa pitää yleensä paljastaa että pyörässä on myös moottori.

Sama vika. Riippuu kuulijan asiantuntemuksesta.
Mopoksi en suostu pyörääni sanomaan. Mopo oli jo aikoinaan. Antaa muiden "mopotella", hymyilen vain moiselle "typerykselle".
tounge.gif
Taitaa tuo "mopottelu" olla jäänne pikkulapsiajoilta, kun ei osannut sanoa moottoripyörää...
biggrin.gif

Olen huomannut, kuinka pikkulasten isät mielellään käyttelevät vähättelevää mopo -termiä lapsilleen. Ei tarvi selittelemään mopoa ja prätkän eroja??

Motoristien kanssa termit voi olla mitä vain. Vrt. menepä tuntemattomalle irlantilaiselle heittää Paddy -juttuja kapakassa, niin nenä tulee kipeäksi. Tutut saa kyllä käyttää k.o. termiä...

No eikös se ole niin, että rakkaalla lapsella on monta nimeä. Mopo nimitys menee siinä muiden mukana..

sport05.gif

Jooei... Se on pyörä tai moottoripyörä, harvemmin prätkä. Mutta ei mopo.

Mutta eipä se mua haittaa, kuljetelkaa edelleenkin mammoja mopolla
smile_org.gif

heh ajat muuttuu eskoseni
mopo kun mopo mitä vitun välii mitä kateelliset juttelee
tsemppiä kaikil motoristeil

Back