• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilyn tila Suomessa ja mitä se on sinulle ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mielenkiintoinen ja hyvä viestiketju. Muutamassa viestissä on kerrottu harrastuksen kalleudesta. Itse hankin vuonna 1988 vähän käytetyn Bemun, joka maksoi muistaakseni noin 11.000 euroa. Kuukausibruttopalkkani oli tuolloin vain hieman yli 1.000 euroa ja lainan korot taisivat olla 12 %:n luokkaa. Liikenne- ja kaskovakuutusten kustannukset olivat pilvissä. Tai ainakin näin minusta silloin tuntui.

Nykyisten mopojeni arvo taitaa olla alle kahden kuukauden bruttopalkan verran ja vakuutukset tuntuvat melko edullisilta mennesseen verrattuna.

Melko hullu taisin 1980-luvulla olla, kun tähän harrastukseen hurahdin. Nyt ei tulisi mieleenikään tehdä harrastuksen takia velkaa noin vuoden bruttopalkan palkan verran yli 10 %:n korolla.

Eli kustannusmielessä mopoharrastuksen aloittaminen on mielestäni nyt selvästi helpompaan. Muut syyt, joita edellä on hyvin kerrottu, ovat taustalla todellisten harrastajien lukumäärän vähenemiseen.

Vakuutukset ahdistaa. Ajolupa on ollut taskussa vasta 4 vuotta, ja tässäkin ajassa korttiin mennyt tonni, on maksettu pariin otteeseen vakuutusten muodossa. Varsinkin viime kesän paskuus pisti miettimään touhun järjellisyyttä, kun maksat joka päivältä useita euroja Tuonon seisottamisesta vesisateessa.
Itse kortin näin investointina tulevaisuuteen, eikä sen hinta niinkään ärsyttänyt.

Huonot kelit saivat ajattelemaan 690 kottaraisen hankkimista kakkospyöräksi. Voisi sitten vesisateella/syksyllä/keväällä/talvella pöristellä pienemmillä teillä. Mutta kahden pyörän vakuutusten maksaminen...:right:

XJ 900 sanoi:
Ei tuo MP-kortin hankkiminen minusta niin monimutkaista ole, esim. -93 syntynyt poikani ajoi ensin A1-kortin, sen jälkeen suoritettuaan B-kortin ensimmäisen vaiheen, muuttui prätkäkortti automaattisesti A2-kortiksi. B-kortin täydentävän vaiheen jälkeen muuttui prätkäkortti taas ilman toimepiteitä A-kortiksi.
Sitä en tiedä miten hankalaa se on, jos alla ei ole A1- korttia. Omat kortit tuli ajettua -73 ja -75, silloin oli kaikki toisin.....
Nojoo, meniskin vielä nykyään noin, niin olisi ollut itsellekin paljon helpompaa :p
/ Nykyään menee niin, että voit A1-kortin jälkeen, 18 vuotiaana ja 2-vuoden ajokokemuksen jälkeen korottaa A2-korttiin (max70kw->35kw). 5 ajotuntia, 2 teoriatuntia. EI inssiä tai teoriakoetta. =n. 550e
/ A2-kortti kun ollut 2 vuotta ja ikää 20v, niin voit korottaa A-korttiin. Samat 5 ajotuntia ja 2 teoriatuntia. Teoriatunti sisältää samat asiat kuin edellisellä kerralla. Ajotunnit tällä kertaa n. 20-30hv tehokkaammalla pyörällä.. =n.550e
/ Jos A1-kurssille laskee hinnaksi 1000e, niin kokonaiskustannukset A-korttiin ovat tätä polkua n. 2000e.
/ Jos pelkän A-kortin haluaa, niin sen voi ajella 24-vuotiaana, jollei löydy sitä A2-korttia. Hintaa kertyy noin tonni, jos on B-kortti jo pohjalla.

Onko se vaikeaa? Noh, miten sen ottaa. Ei toi nyt ihan mahdoton kuluerä ole, jos ottaa huomioon harrastuksen kustannukset. Mutta toki monelle se voi olla kynnys harrastuksen aloittamiseen. Monelle mopo- tai kevarikorttilaiselle "harrastus" jää siihen 18-vuoden ikään, kun autokortilllakin on hintaa jo sen verran.

Mun mielestä kevarikortin jälkeen pitäisi tehdä helpompi polku isoon A-korttiin ja muutenkin houkutella kevarikortin omistavia harrastuksen pariin.

Eikö se 2 vuoden ajokokemus ole jo riittävästi korttien välissä. Otettais ajo- ja teoriatunnit pois ja tilalla olisi pelkkä ajokoe, jossa pystyttäs vähän katsomaan ,että uskalletaanko päästää liikenteeseen. Kulut tippuis varmaan kolmasosaan nykyisestä.

Mäkine sanoi:
Nojoo, meniskin vielä nykyään noin, niin olisi ollut itsellekin paljon helpompaa :p
/ Nykyään menee niin, että voit A1-kortin jälkeen, 18 vuotiaana ja 2-vuoden ajokokemuksen jälkeen korottaa A2-korttiin (max70kw->35kw). 5 ajotuntia, 2 teoriatuntia. EI inssiä tai teoriakoetta. =n. 550e
/ A2-kortti kun ollut 2 vuotta ja ikää 20v, niin voit korottaa A-korttiin. Samat 5 ajotuntia ja 2 teoriatuntia. Teoriatunti sisältää samat asiat kuin edellisellä kerralla. Ajotunnit tällä kertaa n. 20-30hv tehokkaammalla pyörällä.. =n.550e
/ Jos A1-kurssille laskee hinnaksi 1000e, niin kokonaiskustannukset A-korttiin ovat tätä polkua n. 2000e.
/ Jos pelkän A-kortin haluaa, niin sen voi ajella 24-vuotiaana, jollei löydy sitä A2-korttia. Hintaa kertyy noin tonni, jos on B-kortti jo pohjalla.

Onko se vaikeaa? Noh, miten sen ottaa. Ei toi nyt ihan mahdoton kuluerä ole, jos ottaa huomioon harrastuksen kustannukset. Mutta toki monelle se voi olla kynnys harrastuksen aloittamiseen. Monelle mopo- tai kevarikorttilaiselle "harrastus" jää siihen 18-vuoden ikään, kun autokortilllakin on hintaa jo sen verran.

Mun mielestä kevarikortin jälkeen pitäisi tehdä helpompi polku isoon A-korttiin ja muutenkin houkutella kevarikortin omistavia harrastuksen pariin.

Eikö se 2 vuoden ajokokemus ole jo riittävästi korttien välissä. Otettais ajo- ja teoriatunnit pois ja tilalla olisi pelkkä ajokoe, jossa pystyttäs vähän katsomaan ,että uskalletaanko päästää liikenteeseen. Kulut tippuis varmaan kolmasosaan nykyisestä.

Poikani prosessi (lopullinen A-kortti) tuli päätökseen loppuvuodesta 2013. Onko nuo systeemit tässä 4,5 vuodessa noin paljon muuttuneet?

lario sanoi:
Onko liikennekäytöstä poisto tuttu?

Toki. Nytkin on pyörä poistettuna. Sen mitä vakuutuslaskureita olen pyöritellyt, niin järkevin vaihtoehto on ollut ottaa vuodenaikahinnoiteltu. Jos tulevaisuudessa siirryn kahden pyörän taktiikkaan, niin varmaankin apikka tulisi olemaan ajossa vain tyyliin kesä-heinä

Hipsterinviiksi sanoi:
Toki. Nytkin on pyörä poistettuna. Sen mitä vakuutuslaskureita olen pyöritellyt, niin järkevin vaihtoehto on ollut ottaa vuodenaikahinnoiteltu. Jos tulevaisuudessa siirryn kahden pyörän taktiikkaan, niin varmaankin apikka tulisi olemaan ajossa vain tyyliin kesä-heinä
Onko sulla millaset bonarit?

DR600 liikenne
GSX1300B-King liikenne+osakasko
Toyota Corolla 199X liikenne
Skoda Superb 09 liikenne+täyskasko

Tommonen kombinaatio kustantaa vuodessa n.1000e yhteensä, täysillä bonareilla, ilman seisonta-aikaa.
Ei mun mielestä ihan hirveen paha. Neljä vehjettä kuitenkin alle satkun kuussa yhteensä.

Mallejen välillä on yllättävän paljon hintaeroja.

Ainakin Iffillä moottoripyörän liikennevakuutus on mallista riippuen täysillä bonareilla satasen pari, eli ei erityisen kallis mielestäni.

Mäkine sanoi:
Onko sulla millaset bonarit?

DR600 liikenne
GSX1300B-King liikenne+osakasko
Toyota Corolla 199X liikenne
Skoda Superb 09 liikenne+täyskasko

Tommonen kombinaatio kustantaa vuodessa n.1000e yhteensä, täysillä bonareilla, ilman seisonta-aikaa.
Ei mun mielestä ihan hirveen paha. Neljä vehjettä kuitenkin alle satkun kuussa yhteensä.

Mallejen välillä on yllättävän paljon hintaeroja.

Aika nauruhalpa setti sulla. Ei mitään muistikuvia omista bonareista. 2007 Tuonossa kevytkasko ja liikenne 850e. Isommalla kaskolla olisi luokkaa 1500e yhtiöstä riippumatta. Ikää vasta 30v niin kai tuokin vaikuttaa asiaan, tai sitten nuo yhtiöt yksinkertaisesti vihaavat italialaisia

Äijän tiedoilla tosiaan.
Noh, omilla tiedoilla laskurin mukaan noi olis kevyet 3,5 tonnia vuodessa. Ei oikein houkuta bonusten kerryttely vielä tässä vaiheessa jostain syystä :kääk:

Aika isoja eroja on mallejen välillä.

Zen sanoi:
Ei moottoripyöräily mielestäni mitenkään erityisen kallis harrastus ole, jollei siitä sellaista tee.
Kaikkien naapureideni polkupyörät esimerkiksi maksavat enemmän kuin oma Seeprani. Käyvät niillä pari kertaa vuodessa sitten polkemassa jossain Espanjassa. Näkisin ongelman enemmänkin siinä että nykyään ei enää kehdata tai haluta ajaa vanhoilla, käytetyillä pyörillä ja silloinhan touhusta tulee kalliimpaa. Tähän toki vaikuttaa myös teknisten kädentaitojen väheneminen, ei haluta liata omia käsiä, leimautua rassaajaksi.

Toinen on tämä nykyinen trendi, että pyörän täytyy olla iso heti alusta lähtien. Nykyäänhän on vähän sellainen ilmapiiri että harrastuksen täytyy olla kallis, tai mä en kehtaa näyttäytyä ihmisten ilmoilla ollenkaan. Tällaisen ilmapiirin syntymiseen sitten vaikuttaa yleinen yhteiskunnan muutos, jne. Jos ostaa jonkun vanhan pyörän ja on valmis huoltamaan ja tarvittaessa korjaamaan sitä itse, niin ei tämä touhu nyt mansikoita maksa vieläkään. Pari tonnia menee, mutta sehän on nykyään vasta kahvirahat kun harrastamaan ruvetaan ihan mitä vaan. Menee yhdellä rantalomalla. Toki nuoren uusien korttien ajokuluja ei ole tuohon laskettu sitten.

Kyllä tuo nykyinen korttihässäkkäkin vaikuttaa. Taloudellisesti, mutta myös psykologisesti, luulen. Jengi jännittää noita käsittelykokeita, ja niissä pärjäämistä. Ennen oli autokortti, ja kaveri antoi tuutin avaimet että käyhän kokeilemassa kylällä. Näin se itselläkin meni pitkälti. Olin juuri ajanut ABC-kortin, niin serkkupoika antoi tonnisen Kawan päiväksi lainaan. Voi pojat sitä fiilistä:thumbup: Olin toki sitä ennen tahkonnut hartaasti mopoilla ja kevareilla.

Hyviä pointteja kaikilla kirjoittajilla. Itselläni ainakin menee joka kerta sen 20juuroa, kun pukkaan mopon tallista ulos. Ainaan saa ajaa iltareissun (päivätyö) päätteex tankille, jonne se pariskymppinen menee. Ja sit kun sitä tulee useampana kertana viikossa (huippukeleillä joka päivä) ajeltua, nii maksaahan se. Eikä tuohon ole laskettu kun se bensat. Jollekin riittää se 1000km kaudessa, mulle ei. Kun vertaa sitä muihin harrastuksiin, niin ei se mulla nyt ainakaan halvimmasta päästä ole. Mulla on esim. netissä roikkumista ja ulkoiluharrastuksia, jotka ei maksa käytännössä juuri mitään. Ajallisesti nuo vie kaikki melkein kaiken vapaa-ajan mun elosta.

Back