• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilyn rajoittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kohta meiltä kielletään nuo aviolliset riemutkin, sillä silloin tällöin joku kuukahtaa mammansa päälle tai alle sydärin saadessaan. Siinähän on siis selvä riski ja neuvottelukunnalle sekä päättäjille selkeä asioihin puuttumisen paikka...
...Niin, ja varotaan sitten sitä omaa kättäkin...
033102ass_1_prv.gif

Niin kuin joku jo mainitsikin, olisi todella mielenkiintoista tietää, miten muualla maailmassa asiaa käsitellään.
Sen tiedän, että esimerkiksi Jakartassa harkitaan kokonaan mopoilun kieltämistä kaupungeissa mutta se johtuukin ennemmin mopojen mammuttimaisesta määrästä ja sitä myötä kakstahtihöyryistä johtuvasta smog'sta kuin mopoilijoiden onnettomuustilastoista.
Ja noin yleisestikin, useissa lämpimissä maissa mopoilu ja moottoripyöräily on osa liikennettä, kukin liikkuu miten taitaa ja kukkaron nyörit antaa myöten, ei mp-kerhoja löydy samaan malliin kuin Suomesta...

Lisäksi nöyrä pyyntö Pr0gram'lle, "lainaa" vain tekstin osa, johon oikeasti haluat kommentoida, ei koko rimpsua, pliiiis
wink.gif

Mulla on lainaamisen kanssa sellainen tapa yleensä, että lainaan koko viestin jos se ei ole vielä ehtinyt muodostua mielestäni "liian" pitkäksi. Silloin asiayhteys ja se edeltävä järkeily tulee usein paremmin esille ilman, että joutuu etsimään niitä alkuperäisiä viestejä.

Totta on kyllä että esim. tässä säikeessä on pari sellaista postausta joissa olisi ilman vaaraa voinut lainata hieman niukemminkin. Tätä sun viestiä en halunnut leikata koska se on aika lyhyt vaikka siinä onkin osa joka ei tähän mun vastaukseen liity.

Eikös se olisi sama laskea se autokortin raja 16 vuoteen? Tällöin sataisiin ns "moottoripyörävaihe" pois, mutta syrjäkylien ihmiset pääsisivät liikkumaan harrastuksiinsa. Samalla moottoripyöräilyn harrastajat voisivat halutessaan aloittaa samassa iässä kuin ennenkin.

En näe mitään syytä miksi 16 vuotias ei kykenisi autoa/kevaria kuljettamaan.

Löytyy paljon vanhempia joita ei voisi vähempää kiinnostaa moottoripyöräily. Pärrä hommataan sitten rakkaalle lapselle kuitenkin ja sitten sillä kaahataan reikäpäänä ja pahimmassa tapauksessa viimeisen kerran Siinäpä onkin hankala tehtävä kun alkaa miettimään miten ne vanhemmat saisi sitten aktivoitumaan. Pakkokeinoihin ei taida Suomen lainsäädäntö antaa mahdollisuuksia joten vanhempien valistus lienee ainoa vaihtoehto. Sen vaikutusta sitten liikenneturvallisuuden lisäämiseen onkin aika vaikea arvioida.

Toisinpäin se homma toimii, aina voidaan rajoittaa helpommin oli sitten kyse melkein mistä tahansa. Kyseessä on varmastikin hyvin pitkälti käytännön sanelema juttu. Niin kuin tässä on jo aikaisemmin kai tullut esiinkin, eipä tosin näiden mahdollisten rajoitustenkaan positiivisia vaikutuksia voida ennakoida varmuudella, käsittääkseni ennakkotapauksia ei ole?
Mutta rajoittaa pitää vaikka vaikutuksista ei ole mitään aavistusta? Ja kaikki rajat reikäpäiden mukaan? Toi väite ettei vanhempia kiinnosta nuorten mopoilu on taas tuollaista negatiivista yleismutua. Mistä tiedät että noita vanhempia löytyy paljon? Eikö voitas vaan puhua omista kokemuksista? Tavoitteena on näköjään tehdä rajoituksia toisten elämään tuollaisella elämänviisaudella. Ja kutsua vielä sitä maalaisjärjeksi.

Teistä muista en tiedä, mutta mulla on kokemusta moottoripyöräilyn harrastamisesta yhdessä oman pojan kanssa. Mopoilusta kevarin kautta rajoitettuun ja siitä täystehoiseen, siis poika. Itsellä on lahja-A, joten selvää on kumpi meistä on parempi kuski. (juu minä se en ole).

Mutta hauskaa on ollut, reissuja tehty, mutkapätkiä kaahailtu ja uusia malleja ihmeteltu. Aina riittää juteltavaa, makukin on niin samanlainen. Suorastaan odotamme ensi kesän Alppi-matkaa.

Loistava isä-poika harrastus, jonka kokemuksen soisin muillekin, mun elämään nämä ikärajojen nostot ei enää vaikuta.

Löytyy paljon vanhempia joita ei voisi vähempää kiinnostaa moottoripyöräily. Pärrä hommataan sitten rakkaalle lapselle kuitenkin ja sitten sillä kaahataan reikäpäänä ja pahimmassa tapauksessa viimeisen kerran Siinäpä onkin hankala tehtävä kun alkaa miettimään miten ne vanhemmat saisi sitten aktivoitumaan. Pakkokeinoihin ei taida Suomen lainsäädäntö antaa mahdollisuuksia joten vanhempien valistus lienee ainoa vaihtoehto. Sen vaikutusta sitten liikenneturvallisuuden lisäämiseen onkin aika vaikea arvioida.

Toisinpäin se homma toimii, aina voidaan rajoittaa helpommin oli sitten kyse melkein mistä tahansa. Kyseessä on varmastikin hyvin pitkälti käytännön sanelema juttu. Niin kuin tässä on jo aikaisemmin kai tullut esiinkin, eipä tosin näiden mahdollisten rajoitustenkaan positiivisia vaikutuksia voida ennakoida varmuudella, käsittääkseni ennakkotapauksia ei ole?
Mutta rajoittaa pitää vaikka vaikutuksista ei ole mitään aavistusta? Ja kaikki rajat reikäpäiden mukaan? Toi väite ettei vanhempia kiinnosta nuorten mopoilu on taas tuollaista negatiivista yleismutua. Mistä tiedät että noita vanhempia löytyy paljon? Eikö voitas vaan puhua omista kokemuksista? Tavoitteena on näköjään tehdä rajoituksia toisten elämään tuollaisella elämänviisaudella. Ja kutsua vielä sitä maalaisjärjeksi.

Teistä muista en tiedä, mutta mulla on kokemusta moottoripyöräilyn harrastamisesta yhdessä oman pojan kanssa.  Mopoilusta kevarin kautta rajoitettuun ja siitä täystehoiseen, siis poika. Itsellä on lahja-A, joten selvää on kumpi meistä on parempi kuski. (juu minä se en ole).

Mutta hauskaa on ollut,  reissuja tehty, mutkapätkiä kaahailtu ja uusia malleja ihmeteltu. Aina riittää juteltavaa, makukin on niin samanlainen. Suorastaan odotamme ensi kesän Alppi-matkaa.

Loistava isä-poika harrastus, jonka kokemuksen soisin muillekin, mun elämään nämä ikärajojen nostot ei enää vaikuta.
En toivottavasti ole niin sanonut, että pitäisi rajoittaa. Olen siis sitä mieltä ettei ehdotusta kannata suoralta kädeltä tyrmätä.

Jos haluat perusteluja tuolle, että on paljon vanhempia joita ei moottoripyöräily kiinnosta eikä sitä kautta saada aloittaville nuorille motoristeille sitä vanhempien ohjaustakaan, niin kaiva vaikka alkajaisiksi jostain esiin tilasto jossa kerrotaan kuinka suuri osa aloittavien nuorten motoristien vanhemmista on itsekin motoristeja. Sen jälkeen voidaankin keskustella siitä mikä tulos on merkittävä. Meillä olisi varmaan siitäkin eri mielipide.

Hieno homma jos poikasi on saanut ohjausta sinulta ja teillä on yhteinen harrastus. Minähän sanoin tuolla edellä että hyvä jos näin on. Mutta kun luodaan käytäntöjä niin pitää nähdä koko kuva ja tehdä linjaukset sen mukaan, yleensä järkevää ja toivottavaa linjata pienimmän pahan mukaan.

Olet siis sitä mieltä, että jos vaakakupissa on esim. mahdollisuus muutaman motoristin hengen säästämiseen ja toisella puolella oikeus aloittaa harrastus 2-vuotta tiettyä aikaa aiemmin, niin sinun mielestäsi ei kannata vaivautua muuttamaan tai edes harkitsemaan muutosta. Tästähän tässä on viime kädessä kyse.

Minä olen asiasta täysin eri mieltä ja totean samalla, että tämä keskustelu lienee harvinaisen turhaa.

oma juniori aloitti mopoilun 5v pw yamahalla jonka jälkeen mopot.piikki,25kw,täysteho ja armeijassa mp-taistelulähetti .oli muuten autokoulussa heti sanottu et on mopo hyvin hallussa.et ei se aina oo iästä kii .kettusen sanoin ajaa isäänsäkin paremmin (huomattavasti)
sport05.gif

Jos haluat perusteluja tuolle, että on paljon vanhempia joita ei moottoripyöräily kiinnosta eikä sitä kautta saada aloittaville nuorille motoristeille sitä vanhempien ohjaustakaan, niin kaiva vaikka alkajaisiksi jostain esiin tilasto jossa kerrotaan kuinka suuri osa aloittavien nuorten motoristien vanhemmista on itsekin motoristeja. Sen jälkeen voidaankin keskustella siitä mikä tulos on merkittävä. Meillä olisi varmaan siitäkin eri mielipide.

Hieno homma jos poikasi on saanut ohjausta sinulta ja teillä on yhteinen harrastus. Minähän sanoin tuolla edellä että hyvä jos näin on. Mutta kun luodaan käytäntöjä niin pitää nähdä koko kuva ja tehdä linjaukset sen mukaan, yleensä järkevää ja toivottavaa linjata pienimmän pahan mukaan.

Olet siis sitä mieltä, että jos vaakakupissa on esim. mahdollisuus muutaman motoristin hengen säästämiseen ja toisella puolella oikeus aloittaa harrastus 2-vuotta tiettyä aikaa aiemmin, niin sinun mielestäsi ei kannata vaivautua muuttamaan tai edes harkitsemaan muutosta. Tästähän tässä on viime kädessä kyse.

Minä olen asiasta täysin eri mieltä ja totean samalla, että tämä keskustelu lienee harvinaisen turhaa.
Toi sun tilastosi ei kerro mitään, kuten ei muutkaan väittämäsi. Mä tunnen paljon nuorten vanhempia, mutta en yhtään sellaista joka ei olisi kiinnostunut nuorten tekemisistä, myös mopoilusta vaikka ne ei itse oliskaan mopoilijoita.

Mä en edes usko että tässä säästettäisiin ihmishenkiä, vaan ongelma siirrettäisiin vähän vanhempiin.

Toi viimeinen lause on ainoa josta olemme samaa mieltä. En pidä siitä että yrität kertoa minun mielipiteeni, kerro sinä vaan omasi. Selvästi olet yli-insinööriainesta, joten eipä juu kiinnosta besserwisserin kanssa keskustella.

Keskustelu ja palautteen antaminen eri tahoille ikärajojen nostosta tässä vaiheessa ei ole turhaa. Voimaantulon jälkeen se on turhaa.

Liikenneturvallisuuden parantamispaketti, se viisivuotissuunnitelma sisältää kymmeniä visioita alkaen jalankulkijan heijastinpakosta. Mietinnöstä on pitkä matka hallituksen esitykseen ja sitä kautta Eduskunnan käsittelyyn ja edelleen voimassaolevaksi laiksi. Onneksi! Sillä nyt julkisuudessa on puitu vain moottoripyörien vaarallisuutta vaikka samaan aikaan tapahtuu raskaan liikenteen puolella enemmän kuin koskaan ihmishenkiä vaativia kuolonkolareita.

Miksi esim. Yli-insinööri Juha Valtonen ei ole käsitellyt julkisuudessa linja-autoliikenteen ongelmia? Venäläisiä säännöistä täysin piittamattomia yhdistelmiä? Miksi?

Linja-autoala uhkailee samaan aikaan vaan lakolla kun pitäisi pohtia miksi onnettomuuksia tapahtuu enemmän kuin koskaan ja ryhtyä korjaaviin toimenpiteisiin.

Julkisuudessa olisi pitänyt uutisoida neuvottelukunnan yhteistä kantaa, perustellut tilastolliset tosiasiat eikä yksittäisen virkamiehen henkilökohtaista provokatiivista mielipidettä.  

Valitettavasti mitään faktaa ei ole tuotu julkisuuteen siitä, millä perusteella ikärajojen nosto vähentää onnettomuuksia? Missä on se tilasto joka osoittaa ikärajojen nostamisen vahinkoja vähentävän vaikutuksen? Minkälaisia siirtymäaikoja eri asioihin neuvottelukunta on kaavaillut?

Vai hatustako ne vedetään?  
nixweiss.gif

Ja vielä yksi juttu...Mitäs muuten luulette 15-vuotiaiden jatkossa tekevän?

Ja vielä yksi juttu...Mitäs muuten luulette 15-vuotiaiden jatkossa tekevän?
Ajavan hissillä
idea3.gif

Jo ammoisina aikoina minulla oli lista rajapyykeistä, joiden täyttämisen jälkeen sai tehdä "kivoja" asioita:

- 12v saa kulkea yksin hississä
- 15v saa ajaa mopoa (nykyisin tarvitaan lisäksi ajokortti)
- 16v voi ajaa kevarikortin
- 18v pääsee ravintolaan
- 20+ muut kivat jutut...

Kaikkia noita ikärajoja olen rikkonut, eikä minulla ole kevarikorttia koskaan ollutkaan. Siitä huolimatta minulla oli kevytmoottoripyörä, jolla ajoin kortitta
033102bebe_1_prv.gif

valtion ja kuntien virkamiehillähän on tapana tehdä opintomatkoja yhteiskunnana varoilla.kerrankin olen sitä mieltä et se olis paikallaanniin näkis juhakin et ei me täälä olla kaikkein pahimpia .rhodoksella oli aika hurjan näköstä touhua perheet neljä päällä ilma varusteita ja vauhtia sen mitä pelit kulki . on kuulemma kypärä pakko mut ei tarvii pitää nupissa riittää kun on mukana eikä näyttäny ollee mitään e-hyväksyttyjä

valtion ja kuntien virkamiehillähän on tapana tehdä opintomatkoja yhteiskunnana varoilla.kerrankin olen sitä mieltä et se olis paikallaanniin näkis juhakin et ei me täälä olla kaikkein pahimpia .rhodoksella oli aika hurjan näköstä touhua perheet neljä päällä ilma varusteita ja vauhtia sen mitä pelit kulki . on kuulemma kypärä pakko mut ei tarvii pitää nupissa riittää kun on mukana eikä näyttäny ollee mitään e-hyväksyttyjä
Ei me pahimpia olla, mutta siitä huolimatta meilläkin on parantamisen varaa. Jokainen tapaturmainen kuolema, tai yleistäen jokainen kuolema on turha. Koska valtion rahat ovat kroonisesti vähissä, yritetään hankalaa yhtälöä ratkaista triviaaliratkaisuna. Monet varmaankin muistaa matematiikasta sen verran, että monen monimutkaisen funktion helpoimpia ratkaisuja oli asettaa tuntemattomat muuttujat nolliksi (x1 = 0, x2 = 0, jne.). Tässä liikennefunktiossa liikenteeseen osallistuvien ajoneuvojen määrän vähentäminen on halpa triviaaliratkaisu. Kaikki muut toimenpiteet ovat kalliimpia ja niiden vaikutuksestakaan ei voida varmuudella olla yksimielisiä. Esimerkiksi se ajokoulutuksella hankittu ajotaito voidaan ulosmitata ajamalla kovempaa, keulimalla yms. kikkailulla. Kurssia käymätön on taas varovainen, koska tuntee oman osaamattomuutensa. Varovaisella ajollaan hän välttää vaarat eikä joudu onnettomuuteen. Tästä samasta syystä johtuen naiset kolaroivat vähän, vaikka eivät osaakaan ajaa ajoneuvoa teknisesti yhtä hyvin kuin miehet. Miehillä on myös etuna se, että he saavat ajoharjoitusta enemmän kuin naiset. Kuinka monessa perheessä yhteisillä automatkoilla on mies ratissa? Ainakin meillä se menee niin, että minä ajan, ellen ole krapulassa
ghostface.gif

Back