Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kerroppa sinä ensin minulle, että mistä se kevarikuume sitten syntyy? Entä mopokuume? Entä polkupyöräkuume?Niimpä. Ja kerroppas mistä se prätkäkuume voi syntyä, jos ei tule hommattua vaikkapa sitä piikkistä pyörää? Helpompi vaihtoehto se auton ostaminen on. Ja periaatteessa kannatavampi. Voit ajaa kesät talvet...Mistä helvetistä sä tiedät mikä pitää paikkansa?Tämä ei pidä paikkaansa. Kyllä se porukka sen rajoitetun ostaa ennemmin kuin odottaa pari vuotta lisää, kyllä se on tiedossa miten se pyöräkuume vaikuttaa. Lisäksi kun ne kuristukset saa pois kohtuu vaivattomasti niin siinä saa sitten halutessaan jatkaa harrastusta samalla mutta tehokkaammalla pyörällä.Mä taas uskon että kevarit jää 18-vuotiailta ostamatta. Ja samalla jää rajoitetutkin, porukka odottaa mieluummin muutaman vuoden, ja ostaa suoraan täystehoisen. Ja sitten tulee enemmän ruumiita, vaikka vähän vanhempia. Siksi tämä ikärajan nosto on typerä ajatus, eikä 30:n kuolleen motoristin määrä tällä vähene.Jep, kyllä tuo on varmasti totta, että siinä kevarilla ajaessa oppii moottoripyörää käsittelemään ja liikenteessä toimimaan. Pointti on siinä, että olisiko se opettelu parempi aloittaa hieman kypsempänä? Eli jäisikö meillä pari nuorta motoristia enemmän henkiin vuosittain jos se opettelu aloitettaisiin pari vuotta myöhemmin?
Minä en tiedä jäisikö, eikä varmaan kukaan muukaan ennen kuin asiaa mahdollisesti kokeillaan. Ei se kuitenkaan aivan mahdottomalta ajatukselta vaikuta minun mielestäni.
Enkä edes usko että tällä saadaan motoristien määrä vähenemään, vähän vanhemmat pyöriä ostaa.
Ja ihan esimerkiksi vanhempien suhtautumisesta asiaan voi ottaa oman tapaukseni malliksi. Kun kerroin että ajattelin ostaa pyörän mieluummin kuin auton niin vastaus oli se että "sen saat kyllä maksaa kokonaan itse. Ja kortin myös". Sitä ennenkin sai käydä vähän väittelyä asiasta. "On niin vaarallista" yms.. Tämä varmaan kuulostaa muistakin varmaan vähän tutulta? Eli siis autoa varten olisin saanut jotain rahallista tuke, mutta en pyörää.![]()
(Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote @ 21.9.2004) sanoi:Tehostamalla laajasti liikennevalvontaa voitaisiin säästyä kymmeniltä liikennekuolemilta vuodessa. Tuloksellisin keino olisi nopeuksien kameravalvonnan lisääminen.
(Sanomalehti Pohjalainen @ 7.8.2004 ) sanoi:Viime vuonna moottoripyöräonnettomuuksissa kuoli 23 henkeä. Määrä on kasvanut vuosittain 1990-luvun lopusta lähtien. Luku on lähes kolminkertainen esimerkiksi vuoteen 1997 verrattuna, jolloin moottoripyöräonnettomuuksissa sai surmansa 8 kuljettajaa.
Onnettomuuksien määrän lisääntyminen ei johdu pelkästään moottoripyörien määrän kasvusta, sillä vuosien 1997 ja 2003 välillä pyörien määrä on vain kaksinkertaistunut. Viime vuonna Suomessa oli noin 130 000 moottoripyörää.
Suhdelukuja vertaillessa voi vetää johtopäätöksen, että moottoripyöräily on muuttunut viime vuosina entistä vaarallisemmaksi, yli-insinööri Juha Valtonen Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneturvallisuusyksiköstä kertoo.
(Sanomalehti Kaleva @ 4.6.2005) sanoi:Euroopassa yleisesti käytössä olevaa ajokortin virhepistejärjestelmän käyttöönottoa selvitellään myös Suomessa. Asiantuntijat pitävät täysin mahdollisena, että se tulisi osaksi tämän vuoden loppuun mennessä valmistuvaa uutta liikenneturvallisuuden edistämisohjelmaa.
Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan sihteeri, yli-insinööri Juha Valtonen liikenne- ja viestintäministeriöstä huomauttaa, että jo nykyisin meillä on voimassa yhdenlainen ajorikkeiden seurantajärjestelmä. "Toistuvista rikkeistä ajokortti lähtee hyllylle."
Itsevarmuuden puutteesta ei voitane moittia...Edelleen mun subjektiivinen näkemys on, että jos omaa hitusenkin maalaisjärkeä ja ymmärtää miten asiat toimii niin on samoilla linjoilla mun kanssa.
"Unohdit" quoteta sen hymiön siitä mun viestin lopustaItsevarmuuden puutteesta ei voitane moittia...Edelleen mun subjektiivinen näkemys on, että jos omaa hitusenkin maalaisjärkeä ja ymmärtää miten asiat toimii niin on samoilla linjoilla mun kanssa.
Ole hyvä."Unohdit" quoteta sen hymiön siitä mun viestin lopustaItsevarmuuden puutteesta ei voitane moittia...Edelleen mun subjektiivinen näkemys on, että jos omaa hitusenkin maalaisjärkeä ja ymmärtää miten asiat toimii niin on samoilla linjoilla mun kanssa.![]()
![]()
Kaupunkilaisjärjellä olen kyllä enemmän samaa mieltä tässä asiassa vaikka SMOTOn kanssa kuin sun kanssa.Common sense?
Jos pointtisi oli se, että ei mulla voi olla varmaa tietoa asiasta niin olet oikeassa. Mun näkemys on aivan yhtä subjektiivinen kuin sinunkin.
Edelleen mun subjektiivinen näkemys on, että jos omaa hitusenkin maalaisjärkeä ja ymmärtää miten asiat toimii niin on samoilla linjoilla mun kanssa.
![]()
SMOTO:han ei itsessään yhdistyksenä omaa mitään näkemystä tai viisautta vaan edustaa viime kädessä yksittäisten ihmisten näkemyksiä.Kaupunkilaisjärjellä olen kyllä enemmän samaa mieltä tässä asiassa vaikka SMOTOn kanssa kuin sun kanssa.Common sense?
Jos pointtisi oli se, että ei mulla voi olla varmaa tietoa asiasta niin olet oikeassa. Mun näkemys on aivan yhtä subjektiivinen kuin sinunkin.
Edelleen mun subjektiivinen näkemys on, että jos omaa hitusenkin maalaisjärkeä ja ymmärtää miten asiat toimii niin on samoilla linjoilla mun kanssa.
![]()
Mutta Bomberin sigi on totta.
Ovatko esitetyt vasta-argumentit kunnollisia onkin varmaan kirjoittajan henkilökohtainen näkemys.SMOTO:han ei itsessään yhdistyksenä omaa mitään näkemystä tai viisautta vaan edustaa viime kädessä yksittäisten ihmisten näkemyksiä.Kaupunkilaisjärjellä olen kyllä enemmän samaa mieltä tässä asiassa vaikka SMOTOn kanssa kuin sun kanssa.Common sense?
![]()
Mitä tulee tuohon SMOTO:n vastineeseen niin siinä olisi parantamisen varaa siltä osin, että "ollaan vastaan perusteettomia ikärajojen nostoja". Mitään kunnollisia vasta-argumentteja ei kuitenkaan löydy.
Jos nyt olen pysynyt kärryillä niin sen enempää virkamiesten ehdotuksissa kuin SMOTO:n vastineessakaan ei käsitellä tuota mun ajatusta siitä, miten ikärajojen nosto saattaisi vaikuttaa positiivisesti kun harrastus aloitettaisiin hieman kypsempänä.
Sen sijaan mielestäni tuo SMOTO:n palaute on erittäin hyvä siltä osin kuin siinä painotetaan koulutuksen merkitystä liikenneturvallisuuden parantamisessa. Hyvää on myös se, että vastineen pääpaino on juuri siinä asiassa. Yritin tuoda esiin samaa näkemystä tuolla omassa aikaisemmassa postauksessani.
Joku tässä säikeessä sanoi mielestäni aika hyvin kuvaillessaan tätä keskustelua prosessiksi josta lopulta muotoutuu sitten jonkinlainen kompromissi. Kyllä ne virkamiehetkin/päättäjät harrastajakuntaa kuuntelevat ennen kuin päätöksiä tehdään. Itse en juuri tästä syystä oikein ymmärrä tätä niin perkeleen fanaattista ja ehdotonta kantaa joka tässä on hyvin tullut esiin näitä muutosehdotuksia kohtaan. Hamasin parhaimmat agitaattorit olisivat varmasti vihreänä kateudesta jos tietäisivät millaisia muurinrakentajia täältä löytyy.
Tätä on ihan pakko vähän kommentoida.Kyllä ne virkamiehetkin/päättäjät harrastajakuntaa kuuntelevat ennen kuin päätöksiä tehdään. Itse en juuri tästä syystä oikein ymmärrä tätä niin perkeleen fanaattista ja ehdotonta kantaa joka tässä on hyvin tullut esiin näitä muutosehdotuksia kohtaan. Hamasin parhaimmat agitaattorit olisivat varmasti vihreänä kateudesta jos tietäisivät millaisia muurinrakentajia täältä löytyy.
Jep, samaa mieltä kaikesta muusta paitsi tuosta aikaisin aloittamisesta vanhempien ohjauksessa.Ovatko esitetyt vasta-argumentit kunnollisia onkin varmaan kirjoittajan henkilökohtainen näkemys.SMOTO:han ei itsessään yhdistyksenä omaa mitään näkemystä tai viisautta vaan edustaa viime kädessä yksittäisten ihmisten näkemyksiä.Kaupunkilaisjärjellä olen kyllä enemmän samaa mieltä tässä asiassa vaikka SMOTOn kanssa kuin sun kanssa.Common sense?
![]()
Mitä tulee tuohon SMOTO:n vastineeseen niin siinä olisi parantamisen varaa siltä osin, että "ollaan vastaan perusteettomia ikärajojen nostoja". Mitään kunnollisia vasta-argumentteja ei kuitenkaan löydy.
Jos nyt olen pysynyt kärryillä niin sen enempää virkamiesten ehdotuksissa kuin SMOTO:n vastineessakaan ei käsitellä tuota mun ajatusta siitä, miten ikärajojen nosto saattaisi vaikuttaa positiivisesti kun harrastus aloitettaisiin hieman kypsempänä.
Sen sijaan mielestäni tuo SMOTO:n palaute on erittäin hyvä siltä osin kuin siinä painotetaan koulutuksen merkitystä liikenneturvallisuuden parantamisessa. Hyvää on myös se, että vastineen pääpaino on juuri siinä asiassa. Yritin tuoda esiin samaa näkemystä tuolla omassa aikaisemmassa postauksessani.
Joku tässä säikeessä sanoi mielestäni aika hyvin kuvaillessaan tätä keskustelua prosessiksi josta lopulta muotoutuu sitten jonkinlainen kompromissi. Kyllä ne virkamiehetkin/päättäjät harrastajakuntaa kuuntelevat ennen kuin päätöksiä tehdään. Itse en juuri tästä syystä oikein ymmärrä tätä niin perkeleen fanaattista ja ehdotonta kantaa joka tässä on hyvin tullut esiin näitä muutosehdotuksia kohtaan. Hamasin parhaimmat agitaattorit olisivat varmasti vihreänä kateudesta jos tietäisivät millaisia muurinrakentajia täältä löytyy.
Ihmisethän nämä kaikki loppupelissä kirjoittaa. Kullakin kirjoittajalla on omat tarkoitusperänsä ja syynsä.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että moottoripyöräharrastus kannattaa aloittaa omien vanhempien mukana ja ohjauksessa jo huomattavasti nuorempana, kuin 15-16v.
Hanski
Tässä kyllä huomio pitäisi kiinnittää vanhempiin ja siihen millaiset eväät nuori heiltä noin saa.Löytyy paljon vanhempia joita ei voisi vähempää kiinnostaa moottoripyöräily. Pärrä hommataan sitten rakkaalle lapselle kuitenkin ja sitten sillä kaahataan reikäpäänä ja pahimmassa tapauksessa viimeisen kerran.
Tätä on ihan pakko vähän kommentoida.Kyllä ne virkamiehetkin/päättäjät harrastajakuntaa kuuntelevat ennen kuin päätöksiä tehdään. Itse en juuri tästä syystä oikein ymmärrä tätä niin perkeleen fanaattista ja ehdotonta kantaa joka tässä on hyvin tullut esiin näitä muutosehdotuksia kohtaan. Hamasin parhaimmat agitaattorit olisivat varmasti vihreänä kateudesta jos tietäisivät millaisia muurinrakentajia täältä löytyy.
Pitää hämmentävän hyvin paikkansa että nykyään harrastajia kuullaan aikaisempaa enemmän. Se ei kuitenkaan ole ollut suomessa tapana.
Muutosta parempaan on selvästi tapahtunut muutaman viimevuoden aikana.
Miksi sitten monet ovat taas näinkin vihaisia?
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan ja on mielestäni selviä merkkejä siitä että porukka alkaa väsymään motoristien säännölliseen mollaamiseen. Ärsytyskynnys laskee kokoajan.
Ei tätäkään keskustelua ja kohua oltaisi nähty ilman alussa esiteltyjä artikkeleja ja lausuntoja.
Motoristien kanssa on suhteelisen helppoa tehdä yhteistyötä, mutta meihin tuntuu valikoituvan paljon sellaisen sortin väkeä joka ei alistu epäoikeudenmukaisuudelle tai kumratele kuvia, niin kuin ennenvanhaan oli tapana.
Hanski
Siinäpä onkin hankala tehtävä kun alkaa miettimään miten ne vanhemmat saisi sitten aktivoitumaan. Pakkokeinoihin ei taida Suomen lainsäädäntö antaa mahdollisuuksia joten vanhempien valistus lienee ainoa vaihtoehto. Sen vaikutusta sitten liikenneturvallisuuden lisäämiseen onkin aika vaikea arvioida.Tässä kyllä huomio pitäisi kiinnittää vanhempiin ja siihen millaiset eväät nuori heiltä noin saa.Löytyy paljon vanhempia joita ei voisi vähempää kiinnostaa moottoripyöräily. Pärrä hommataan sitten rakkaalle lapselle kuitenkin ja sitten sillä kaahataan reikäpäänä ja pahimmassa tapauksessa viimeisen kerran.
Ei liene tarpeellista rajoittaa asiallisesti toimivien vanhempien ja nuorten mahdollisuuksia harrastaa, sellaisten vanhempien takia jotka lyövät velvollisuutensa laimin.
Hanski
Leuasta päätellen se on kaatunu joskus mopolla...Näköjään tämä Valtonen mukana muissakin ideoissa:
Tottakai pitäisi jalkapallo lopettaa suomesta, sen harrastajat pitävät turhia sairaslomia kun jatkuvasti loukkaantuvat pelatessaan ja siten eivät kerrytä tarpeeksi verovaroja, suosittelemme vaarattomampaa harrastusta, moottoripyöräilyäPitäisikö tuo potkupallo lopettaa suomesta? Siinäkin voi kävellessään loukata itsensa - ja jotkut näyttävät juoksevankin vaarallisen näköisesti. Ainakin yli 30-vuotiailta ja virkamiehiltä.NuPS City
Valtonen Juha
040-8653690
juha.valtonen(a)nups.fi
punainen
eli jalkapalloa harrastaa, siitä VAARATONTA harrastusta.![]()