• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

moottoripyöräilyn hinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jyk4
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se mopon hankitahan siinä kallein urakka aina on. Kulutus on niin pientä että ihan hymyilyttää.. Ja jos ei tarvii olla RR-pyörä niin vakuutuksetkin on halpoja. Esim. itellä 350€ koko vuosi, osakasko ja ilkivalta mukaanlaskettuna.

En ala laskemaan.

Halvallakin pääsis kun möis poies...mut mitä sitten tekisin?
nixweiss.gif

Siirtyis johonkin kuppilaan kanta-asiakkaaksi?

Muitakin harrastuksia toki on, mutta moottoripyörä(ily) on niin iso osa elämää, että suru tulis puseroon jos siitä pitäisi luopua.
Sitä sitte pitäis jossain kuppilassa tilittää tuopin ääressä...
wink.gif
biggrin.gif

Itellä ei ole autoa joten siihen on hankala verrata, mutta kyllähän tämä harrastus mun kohdalla aika hyvin rahaa on syöny. Mutta kyllä mä silti ajattelin hommata uuden pyörän tulevana kautena mihin menee tuplasti niin paljon rahaa mitä nykyseen pyörään. Pakko se on elämästä nyt nauttia kun nyt siihen on mahdollisuus.

Sitten joskus kun toivottavasti tulee sitä perheenlisäystä, tulee hommattua yks tai useempi auto, eikä sitten oo aikaa ja rahaa niin paljoa ajella ja on täysin eri asia että onko taloudessa sillon molemmilla omat pyörät.

Joten nautitaan nyt kun se on ainakin mahdollista
cool.gif

Tänään ei jaksanut ajella, kun eilen tuli vähän juhlittua. Tilasin hierojan kotiin altaalle ja otin samalla arskaa, kun veivasi mun läskejä kondikseen. Pullo meni hyvää brandyä tässä ohessa ja muut systeemit päälle. Tarjottiin kanssa sapuskat ja yksi kaveri tuli kokkaileen juomapalkalla. Jos ei kiinteitä kuluja lasketa, niin ehkä olisin jonkun 50€ tänäänkin säästänyt, jos olisin vaan lähtenyt ajelemaan ja ottanut pari kuvaa reissulta. Kyllä tuo mopoilu vaan on halpaa.

En ala laskemaan.

Halvallakin pääsis kun möis poies...mut mitä sitten tekisin?  
nixweiss.gif

Siirtyis johonkin kuppilaan kanta-asiakkaaksi?

Muitakin harrastuksia toki on, mutta moottoripyörä(ily) on niin iso osa elämää, että suru tulis puseroon jos siitä pitäisi luopua.
Sitä sitte pitäis jossain kuppilassa tilittää tuopin ääressä...
wink.gif

biggrin.gif
Samaa mieltä. On sitä joskus tullu laskeskeltua, mutta kun rupes hirvittämään, niin lopetin siihen.
Harrastuxia täytyy olla, muuten elämä muuttuu yxtoikkosex puurtamisex. Tää on erikoisen tärkeetä näin työeläkkeellä olevan näkövinkkelistä, kun työn mukanaan tuomat virikket on historiaa.
Ei ku menox...

062802moto_prv.gif

En oo ees alottanut laskemaan, kaikki menee mitä tuleekin. Ja sen takiahan sitä töissä käydään et voi harrastaa.
sport05.gif

No jaa. Kaksi mopoa seisoo tallissa, naulakossa näyttäisi majailevan mm. neljä ajopukua, kuusi paria hanskoja, kaksi kypärää ja kolmet kengät.

Vakuutukset ja bensat päälle kahdelle vuodelle sekä yhden mp-kortin ajaminen tullut kustantamaan jotain 12ke.

Kilometrejä yhteensä n. 35tkm.

Päälle sitten reissujen kustannukset yms.

Halvalla on tullut saatua pirusti hyviä kokemuksia. Ja eipä kai noiden ei niin uusien mopojenkaan arvo kauheasti putoa, jos ehjänä pitää.

Ja nämä kustannukset kuitenkin jakaantuu vielä kahdelle harrastajalle.

Mopot heti myyntiin ja golffaamaan. Pirun hauskaa ja vaikeeta. Nyt
saisi osakkeita tosi sopivasti. Talvellakin voi halleissa harjoitella jos
ei Thaimaa sillä kertaa huvita. Mopoilu on kallista, vaarallista, saas-
tuttavaa ja kaikin puolin typerää. Suosittelen myös sauvakävelyä,
kunnon vermeet saa satasella. Tarjouksia mopoista vastaanotetaan.

Rahoitusmopossa ensimmäinen kausi kertaluontoisine kuluineen maksoi n. 8500€ eli 0.72€/km. Jos oletetaan että intoa riittää ja ajomäärä pysyisi suunnilleen samana kaikkina kausina, niin ajokaudet 2-5 kustantaisivat reilun 5000€. Sitten rahoitusmaksujen loputtua olisi enää 2500 per kausi. Palataan asiaan 4 vuoden kuluttua jos tämä ketju vielä silloin löytyy  
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

sanoi:
Minä olen ajanut CBR-vanhuksella joka maksoi 4400 euroa -05 keväällä, jos pyörästä saisi nyt 3000e niin eipä ole suuri summa mennyt arvon alenemiseen..

vertaat vanhaa pyörää vähän erikoisempaan autoon.... ostappa vähän erilaisempi pyörä.

autojen arvontiputus on suuri, varsinkin uusien, mutta muut kulut kyllä mp:llä on kovia.

suomessahan ns järkipyörät, enskat yms ei ole niin suosittuja kuin euroopassa juuri sen takia, kun kausi on niin lyhyt, että loppuvuoden kun säästää, niin on varaa ajaa muutama kuukausi. jos ajettas koko vuosi, niin vois olla pyörävalinnat erilaisia.

mp:ly on kohtuu hintaista, kunhan huollat itse, omistat velattoman pyörän jossa on kohtuukulutus, ja et tunne hirveetä painetta parannella pyörääsi 1700eken tehoputkilla. tällöinkin vuosimenot on helposti useamman tonnin.

jos taas tuntee tarvetta ostella viritavaroita, varusteita, huollattaa pyörä liikkeessä, niin joku 10 tonni vuodessa palaa melko helposti. jos ajat jotain kisaluokkaa, niin enemmän.?

sport05.gif
oon tässä vuosien varrella kustantanut omalta osaltani muiden harrastuksia tässä perheessä  
wink.gif
nyt jokainen on omillaan ja mulla on mahdollisuus omaan harrastukseen
062802jumpie_prv.gif
kuluja en laske, jos niistä (2 eri työstä ansaitsemalla) rahalla selviän  
sport05.gif

Näin talviaikaan noita hintoja laskiessa on aika eri fiilis kuin ajokaudella. Ainoana kulkupelinä ja jonkinlaisen intohimon kohteena tuntuu oikeestaan edes turhalle laskea hintaa tälle kaikelle. Pitäähän sitä joku mielekäs kohde olla mihin kaikki vähäiset roponsa syytää..

Suurinpiirtein 21 senttiä/km moottoripyörällä ja noin 20 senttiä/km autolla on mun kulut ilman pääomakuluja. Pääomakulut tekeekin pyörällä ajamisesta mun kohdalla huomattavasti kalliimpaa, kuin autoilusta, mutta se taas johtuu siitä, että autona on vm. 98 saab ja pyöränä kymmenen vuotta nuorempi bleidi. Kummallakohan ajan kesäisin mieluummin...

Laskelmassa on lähdetty siitä, että kummallakin tulee noin 24tkm vuodessa joka pitää aika tarkkaan paikkansa. Surullinen puoli asiassa on se, että työajoa kertyy vuodessa yli 20tkm ja pyörällä ajaessa kilometrikorvaus on vain 33 senttiä/km. Noo, pitääpähän mielen virkeänä ja työmotivaation ylhäällä kun saa pärrällä ajella...
biggrin.gif

Back