• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräily / moottorikelkkailu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kelkkakausi on avattu, tuli ajettua peräti 3 km. Kiviä on vielä liikaa, rikkoo pelit. Alla on ProX ja emännällä traili. Bensaa palaa ihan simona, kun tarttee tankata kahta peliä. Niistä enskamiehistä muuten siellä reitillä ei ole hyvää sanottavaa. Eipä niitä ole näkynyt koskaan reittitalkoissa eikä merkkauksissa. Meillä täällä on maanomistajat antaneet luvan ajaa talvella ainoastaan kelkalla, sulana aikana ei sinne ole mitään asiaa.

Enpä ole kuullut mitään mistään talkoista täällä päin. Eiköhän se kaivinkone tehnyt pahempaa jälkeä maastolle reittiä tehdessään, kun pari enskaa kesällä. Jos ne rikkoutuvat saniaiset ja nokkoset on jollekkin niin tärkeitä niin voi voi. Sulana aikana siellä ajelu vasta asiaa onkin.

Kelkkaa pidin toistakymmentä vuotta Lapissa. Myin pois kun ei enää kerkee paljoa ajeleen ja jotenkin meni hohtokin hommasta tiukentuneiden rajoitusten ja kyttäämisen myötä.
(Nopeuksia myös valvotaan keväisin reiteillä aika hanakasti.)

Kelkkailun voi oikeestaan jakaa kahteen osaan: Hangessakin meneviin pitkätelaisiin ja vain kovalle jäljelle tarkotettuihin pätkäsportteihin. (Tosin jotkut räpylätela "Mountain" mallit toimivat molemmissa ajotyyleissä, kun kuski vaan osaa asiansa.)
Näitten välissä on sitten kompromissi-safarikelkat, jotka eivät ole parhaimmillaan kummassakaan.

Upeaa hommaa, mutta ainakin itse laskeskelin että halvemmaksi ja helpommaksi tulee kun satunnaisille ajoreissuille vuokraa paikanpäältä kelkan ja nauttii vain itse ajamisesta. Ei tartte huoltaa, kuljetella eikä vakuutusmaksuja
maksella. Ja vuokraamoista saa kyllä sportiampiakin pelejä jos vauhtia etsii.
ghostface.gif

Upeaa hommaa, mutta ainakin itse laskeskelin että halvemmaksi ja helpommaksi tulee kun satunnaisille ajoreissuille vuokraa paikanpäältä kelkan ja nauttii vain itse ajamisesta. Ei tartte huoltaa, kuljetella eikä vakuutusmaksuja
maksella.  Ja vuokraamoista saa kyllä sportiampiakin pelejä jos vauhtia etsii.
ghostface.gif
Vähän asian vierestä, mutta menkööt... Paljonko suunnilleen maksaa kelkan vuokraaminen esim viikonlopuksi??

Sen verran olen kokeillut että tiedän olevan hauskaa hommaa!!
bowdown.gif

Ja kelkkareiteistä vielä sen verran, että on niillä pirun mukavaa ajella kesäisin
biggrin.gif
Tuo oma härveli ehkä hiukan painava talvikäyttöön...

Mutu (!) on että moottorikelkkailu saattaapi olla lähempänä
sporttipyöräiljöitä ja enskahemmoja, kun rauhallisempaan
menoon mieltyneitä customisteja. Ei sillä etteikö customilla
pääsisi ylinopeutta...  
wink.gif
No minä lienen sitten (taas) "erilainen nuori" customistinakin
cool.gif

Kelkkailuhan on hemmetin hauskaa niin rauhallisena sunnuntaiajeluna kuin reikäpäisenä kinosten siirtelynäkin
tounge.gif

Harmi vaan kun täällä etelässä nämä olosuhteet moisen harrastamiseen ovat näin toivottomat
033102ass_1_prv.gif
Ja retkeily kunnon maisemissa käyvät raskaasti lompsan päälle. Noista syistä ei ole tullut päivitettyä omaa sukisuki-koneista lumikulkuneuvoakaan ja harrastus on jäänyt tosi vähiin
confused_orig.gif

Itselläni on raha sen verran tiukassa, ettei ole varaa molempiin, joten "joudun" tyytymään pelkkään pyörään.

Masennusta varmaan kylläkin helpottaisi huomattavasti, jos pääsisi myös talvisin riehumaan selvinpäin...

Itse aina pyrin polttamaan kelkkailijoiden päreet ajamalla prätkällä reitetillä. Onhan se ihan kiva kun joku pitää kelkoilla ne reitit kunnossa.
Mulla ei ole mitään asiallisesti reiteillä ajelevia enskamiehiä vastaan, mutta saattaa olla että kaikki maanomistajat ei ole samaa mieltä... Ja jos ne vetää herneen nenäänsä sun ajeluiden takia ja lupaa reiteille ei enään heru niin siinä vaiheessa se yrittämäsi kelkkailijoiden päreiden polttaminen saattaa hyvinkin onnistua.

"Vähän asian vierestä, mutta menkööt... Paljonko suunnilleen maksaa kelkan vuokraaminen esim viikonlopuksi?? "

n. 100 egeä per päivä. Riippuu tietysti kelkasta ja sesongista.
Paras aika on tietysti tammi-helmikuu kun reitit on kunnossa ja liikennettä vähemmän.

Itellä molemmat vekottimet.Aloitin kelkalla 10 vuotta sitten ja hankin pyörän 04. Täysin erilaisia ajettavia, mut kummallakin on tosi hauskaa ajella. Kivaa vaihtelua arkee
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Puoli kelkkaa löytyy munkin omistuksesta. Ei vedä vertoja mopolle, vaikka välillä onkin kiva päästää höyryjä pois.

kaksi ummenkulkijaa löytyy tallista, kelkkailu on parasta mitä voi tehdä housut jalassa talvella, jaa kesällä taas puree thunderace
smile_org.gif

Jaa a voikohan tota mun Ockelboa sanoo kelkaks no menköön! Sillä tulee talvisin puita ajettua metästä elikkä työkelkka lähinnä! Mut onneks kaverilla on 700 cc (vihree kissa) jolla saa päästellä! Siis Artic Cat
bowdown.gif

Back