• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä törmäsi metsäkauriiseen 21.7.07

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suurii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Helsingin Sanomat

Kuka myöntää ajaneensa raukan yli
wink.gif

Tommonenkin otus jo kuitenkin varmaan joku 30 kiloinen niin kyllä siin helposti nurin ollaan. Kuski taisi selvitä onneksi pelkällä säikähdyksellä tällä kertaa
smile_org.gif

Tuuria tosiaan.
thumbs-up.gif

Keski-Euroopassa noita on paljon enemmän. En tiedä onko sattumaa, mutta viimeisen kakden vuoden aikana olen ollut lähellä ottaa yhteen tuommoisen kanssa kotilolla kolme kertaa. Niistä kerroista kaksi sattui nyt kesäkuussa Saksassa ja Ranskassa.

1: onko kyseessä murha?
2. Miten moottoripyörää hinataan?

Ja aika fakiiri että on pystynyt pitämään mopon pystyssä,mä luulen että olisin itse lepikossa oravastakin
crazy.gif
,vaatii rautaista ja kylmää hermoa olla tekemättä väärää ohjausliikettä!
bowdown.gif

Ja aika fakiiri että on pystynyt pitämään mopon pystyssä,mä luulen että olisin itse lepikossa oravastakin
crazy.gif
,vaatii rautaista ja kylmää hermoa olla tekemättä väärää ohjausliikettä!
bowdown.gif
Pari viikkoa siten tuli viimeksi lintu naamaan. Avopotta. Onneksi ei ollut vastaantulevaa liikennettä, oli siinä ohjaamo sen verran täynnä käsiä.
crazy.gif

Aikanaan nykäsin Saksan maalla kaurislaumaan ja yksi osu Guzzin lipparautaan ja siitä sivulaukun kautta tielle ja nirri oli poissa. Ei nee suurta tälliä tarvii.

youtubessa oli joskus videokin tuollaisesta törmäyksestä. pyörästä lähti katteet aika solmuun, mutta ei se oikein edes tärähtänyt törmäyksestä, ilmeisesti se on niin kevyt kohde törmätä ja pehmeä keskeltä, menee poikki.?

siinä videossakin se törmäsi ja sen jälkeen parkkeerasi pyöränsä ja ihmetteli, kun etupää oli aika sökönä.

Itse teilasin viime syksynä supikoiran. Pystyssä pysyin eikä pyörälle käynyt miksikään. Supikoira ei ollut yhtä onnekas. Eikös se niin ole ettei poroa pienempiä kannata väistellä. Tosin tässä tapauksessa en olisi kerennyt, vaikka olisin yrittänyt.

jaa mää luulin että tässä oli kyse siitä tapauksesta (ennen kuin luin linkin) kun fiskarissa ajo samana päivänä raisolainen pariskunta customilla metsäkauriiseen. Satuin just ite paikalle kun se oli tapahtunut. Mies oli huomannut elukan oikealla puolella tietä ja himmannut mutta vasemmalta oli toinen juossut kylkeen. Jalkoihin oli kolissut isännälle ja emännälle mutta pysyivät pystyssä! Tankissa karvoja ja sivulaukussa! Elukka kuoli heti. No siinä oli tuttu kaivinkoneyrittäjä pohjasta pysähtynyt heti kun oli customin perässä ajanut ja kun huomattiin ettei tosiaan muuta tapahtunut kun säikädys niin naureskeltiin jo että pitäskö kaivuri ottaa ja kaivaa raato maahan
biggrin.gif
Siitä se pariskunta sitten jatko matkaansa raisioon suht hyvin mielin tilanteen huomioon ottaen. Tosin, voihan se shokki tulla myöhemmin. Kai?
Raato makasi vielä eilen (perse ja sisälmykset syötynä) paikalla vaikka sitä oltiin kuulema tulossa jo hakemaan kun kaivurimies soitti alueen riistanhoitajalle. JA jos se 10kg ois painanut.. ei paljoa enempää..

Onneksi en ole törmännyt vielä muuhun kuin puluun. Torstai aamuna puluparvesta törmäsi yksi pulunen etuhaarukkaan. Höyheniä vaan pölähti linturaukasta, mutta muuten taisi selvitä hengissä, kun ei löytynyt raatoa kadulta.

Olikohan tuo sellasessa loivassa mutkassa ulkokurvin puolella kaiteen vieressä? Näin tollasen ruhon noin kello 00:00 puoliksi tiellä... Paikkaa en muista varmaksi mutta tuota tietä ajoin.

Oiskohan lie ollut sama paikka? Mietin vaan että miksihän tuo ruho oli jätetty siihen tielle maatumaan jos ajoneuvokin oli jo HINATTU pois...

edit. ei ollut näköjään sama paikka, tuo raato oli pohjoisempana.

Tunnen itseni vanhaksi,kun teinit kysyvät,että miten pyörää hinataan?
omg.gif

Tämäkin on siis poistettu mp-kortin opetuksesta? Seuraavaksi varmaankin luovutaan vastaohjauksesta?
Ilmeisesti aina,kun kortin hinta nousee,niin opetuksen taso laskee.
veryangry.gif

Just tuommoinen metsäkauris lähti sunnuntaina Kemoraan matkatessa penkalta
omg.gif
. Onneksi metsään päin.... Melko pienihän semmoinen on, keskikokoisen koiran kokoiselta näytti. Mutta tekisi kyllä varmaan silti kipeetä osua (kummallekin osapuolelle)
crazy.gif
.

omg.gif

Tämäkin on siis poistettu mp-kortin opetuksesta? Seuraavaksi varmaankin luovutaan vastaohjauksesta?
veryangry.gif
Sitä tässä joskus miettiny että mites nykyään laitetaan se hinausköysi tangon ympäri ja vielä siten että saa heitettyä sen tarvittaessa irti, kun on kaikenlaista katetta edessä..

Pitääkö nykyään hinausköydestä pitää kiinni hampailla  
idea3.gif

omg.gif

veryangry.gif
Sitä tässä joskus miettiny että mites nykyään laitetaan se hinausköysi tangon ympäri ja vielä siten että saa heitettyä sen tarvittaessa irti, kun on kaikenlaista katetta edessä..

Pitääkö nykyään hinausköydestä pitää kiinni hampailla  
idea3.gif
offtopiccina sen verran että hinaushan toimii tietenkin niin että pyydetään kaveri paikalle autolla. Vasemman puoleinen ikkuna auki jonka jälkeen prätkällä ajetaan yhdellä kädellä ja tietenkin vasemmalla käpälällä roikutaan ikkunanpokassa kiinni.
wink.gif
Kokeiltu on kun ei pyörä aikoinaan mahtunut land cruiserin konttiin eikä ollut köyttä.

Itse koiran yli ajaneena voin vaan sanoa että munkki oli ettei lipannut kauriiseen. Koiraan osuessa itse kokeilin miten farkut ja tuulitakki toimii asvaltilla 70 vauhdissa. Ihan hyvin, vain lievää ihottumaa polvessa ja kyynärpäässä vaikka liuinkin pyörän mukana kun jalka jäi nalkkiin pyörän alle. Takatapit oli alhaalla kun olin vasta kyysännyt kaveria. Ei ole enään koskaan yksin ajaessa. Asvalttia enemmän meinas tulla harmia ketjuista kun söivät varpaan kohdalta kengän rikki.
Mutta semmosta se on välillä.

youtubessa oli joskus videokin tuollaisesta törmäyksestä. pyörästä lähti katteet aika solmuun, mutta ei se oikein edes tärähtänyt törmäyksestä, ilmeisesti se on niin kevyt kohde törmätä ja pehmeä keskeltä, menee poikki.?

siinä videossakin se törmäsi ja sen jälkeen parkkeerasi pyöränsä ja ihmetteli, kun etupää oli aika sökönä.
Juutuben video taitaa olla peurasta, kyllä siinä katteet pölähtää aika hyvin. Metsäkauriit ovat pieniä ja Suomessa vähälukuisia. Niitä esim. metsästetään käyttämällä mäyräkoiraa ajokoirana eli siitä voi päätellä kokoluokkaa.

Valkohäntäpeurat ovat sitten eri juttu, reilusti isompia otuksia joita on Suomessa varsinkin Hämeessä, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa paljon. Peurat ovat hirviä aktiivisemmin liikkeellä valoisinakin vuorokaudenaikoina ja kovempia poukkoilemaan. Itselle hikisimmät läheltä-piti-tilanteet ovat sattuneet juuri peurojen kanssa, viimeksi väliä jäi noin metri 80 km/h vauhdissa. Hirvien kanssa taas en ole vielä koskaan joutunut jarruttamaan muuta kuin yleisen varovaisuuden vuoksi.

Back