• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörä ainoana kulkuvälineenä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja backbreaker
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moottoripyörä ainoana kulkuvälineenä

Moro!

En löytänyt kyseistä aihetta sivuavaa ketjua, joten ajattelin tästä tekaista uuden pystyyn!

Eli mulle tuli mahdollisuus lähteä ulkomaille hommiin, ja koska tämä saakelin (hieno) moottoripyöräily on nyt vienyt miestä mennessään, olen vähän suunnitellut päivitteleväni pyörän nykyisestä ''pikkumoposta'' vähän isompaan. Yhteen niistä ns. ''unelmapyöristä''.

Ikää kuitenkin vain rapiat päälle 20, ja tarkoituksena olis reissun jälkeen lukea itseni opiskelemaan johonkin näistä Suomen mittakaavassa ''isoista'' kaupungeista, joissa muunmuassa julkinen liikenne toimii hyvin.

Eli siis ideana olisi laittaa osa rahoista uuteen kikottimeen, ja loput säästää sitten opiskeluihin yms. Ja koska autoa en omista niin omalla tavallaan järki sanoo, että hanki auto uuden mopon sijasta ja pidä vanha ktm 390. Ongelmana vaan kun on, että ei tätä touhua järjellä tehdä ja hinku uuteen mopoon on kieltämättä ollut jo aika pitkään kova :grin:

Talvet kun kulkis julkisilla ja miettii että vittu kun vaan omistais sen auton, mutta kun ajokausi saapuu niin aijai..

Plus jos pakottava tarve on niin kotiväellä on yksi ''ylimääräinen'' auto joka vähän niinkuin on käytössä sisaruksilla ns. yhteisenä.

Mitäs mieltä täällä ollaan tällaisesta järjestelystä / onko täällä immeisiä, joilla mopo on se ainut liikkumaväline?

Empä tiiä mitä vastauksia mä täältä etsin tai haen, oma tyhmä päätöshän tuo jokatapauksessa tulee olemaan, mutta kysellään nyt näin talvipäivien ratoksi.

Hyvää kevättä!

Itse kuljen kesät pelkästään mopolla, ja talveks ostan sit aina jonkun 500-800€ pommin jolla kuljen lähinnä työmatkat (ja myyn sitten kevään tullessa pois).

Eipä siinä muuta ihmeellistä ole kuin että on hyvät varusteet, ja tosin saan vanhemmilta auton lainaan jos sitä tartten. (ja Hädäntullessa kaverit jeesannu)

Joo eipä siinä muuta kun uutta mopoo hakee, vieläpä jos on mahdollisuus kulkea julkisilla töihin/kouluun jos oikee koiranilma iskee.:thumbup:

Kotipitäjässäni julkinen liikenne on niin hyvin tuettua, että talvet olen kulkenut busseilla. Matka-ajan voi käyttää netin selaamiseen. Tulee selvästi halvemmaksi kuin omalla autolla ajo.

Talvet ajelen mönkkäril,keväämmällä köröttelen mönkkäril 400km siivun ja otan mopon talvisäilöstä ja laitan mönkkärin kesä säilöön :grin:

Minulla on vain moottoripyörä. Autoa ei ole ollut yhdeksään vuoteen.
Hyvin pärjää pääkaupunkiseudulla muutaman talvikuukauden yleisillä kulkuneuvoilla.

Sama juttu, viime vuosi meni 26.3. - 7.11 pelkästään prätkällä ja siitä sitten joutui luottamaan lähiliikenteeseen.
Myös minulla helpottaa kohtuu lähellä asuvat porukat, jolta voi tarvittaessa lainata autoa. Eikä sitä ole tähän mennessä tarvinnut kuin lähinnä avopuolison suvulla vierailuihin.

Onhan sellainenkin mahdollisuus, että ajelee pyörällä talvetkin. :) Se vaatii hieman enemmän varustautumista sekä kuljettajan että pyörän osalta, mutta on täysin mahdollista. :orgmp:

Tosin ihan kaikilla pyörillä ei ole mahdollista ajaa talvella, sillä karkeakuvioiset nastarenkaat ovat tarpeen eikä niitä valitettavasti pysty asentamaan kaikkiin pyöriin. Toisaalta pelkkä kaupunkiajo ei ole mukavaa, joten mikäli pärjää julkisilla, kannattaa matkustusaika käyttää vaikka ajovideoiden katseluun. :;):

Mun taloudessa on kaks autoa ja pyörä. Toinen auto menee aina keväällä seisontaan ja kuljen omat kulkemiset pyörällä niin pitkälle syksyyn kuin mahdollista. Sit taas tuo parinsadan fiat ajoon ja sillä talven yli. Vaimolla käytössä toinen auto joka on ns.ykkösauto. sillä mennään sitte ku koko perheellä lähetään.

Tosin nyt oon alkanut tosissaan miettiin alkaisko ajaan pyörällä ympäri vuoden. Pyöränä Hondan varaeero jolla kyllä talven yli ajelis kun laittas vähä talvirengasta yms varustetta. Mietityttää vaan meneekö pyörä pilalle tuolla suolatuilla teillä. Honda on kuitenki hyvin säilyny vaikka vanha jo onkin. Toisaalta tuommonen muutaman tonnin pyörä nyt ei haittaa vaikka vähä ottaski itteensä....

Mut jos julkinen liikenne toimii hyvin niin varmasti pärjää ilman autoakin. Perheellisellä ehkä vähä haastavampi juttu.
ei muuta ku rohkeasti uutta pyörää vain!

Täällä opiskelija 24v, jolle pyörä on kaikki kaikessa ja myöskin se ainut kulkuneuvo. Talvet kuljen jalkapatikassa kaikkialle kelistä riippumatta, likkakaverin luo toiseen kaupunkiin matka taittuu onnikalla.

Välillä tottavie harmittaa ettei sitä autoa ole, mutta miksi sitä uutta rahareikää ostamaan kun en tähänkään mennessä ole kävelyyn kuollut. Arvostaa sitä prätkän tuomaa liikkumisen vapautta keväisin ihan eri tavalla. Fillari olisi aiheellinen jos välimatkat kouluun, työpaikalle etc. olisivat pitemmät. Jos julkisten reitit täällä rauman seudulla olisivat yhtään monipuolisemmat niin niitä käyttäisin varmasti myös.

Itse tein myös tuon tuumailemasi tempun, eli ostin pyörän ja kaikki aiheelliset varusteet ennen opiskelun alkua. Opiskelu ja prätkä sopii varsin hyvin yhteen, eikä opiskelijaelämästäkään :bisseä: tarvitse karsia, kunhan hieman suunnittelee rahan käyttöään. Itse käyn kesäisin ahkerasti ratailemassa, se on itelle se mikä pyörätouhuissa eniten lämmittää, töitä teen tosin kuin hullu sen rahoittamiseksi.

Summasummaarum: Uutta pyörää persauksen alle vaan jos touhu on jo sydämen vienyt, on pennejä joita laittaa jonoon, ja on valmis luopumaan vaikka siitä autoilumahdollisuudesta. Itse en ole ratkaisuani katunut kertaakaan.

Kevättä itsekkin venaillessa :orgmp:
-burtsi_

Ja monta on sellaista ihmistä, joilla ei ole pyörää eikä autoa, kesällä eikä talvella. Kyllä nekin pärjää.

Pari talvea olen ajanu gessulla ympäri vuoden, tosin nyt on ollu kesägummeilla tallissa.
Laitettiin auto kans talliin marrakuun puolessa välissä ja hyvin on menny tähän saakka ilman autoa. Ja täällä alle 20t asukkaan kaupungissa ei ole julkista liikennettä laisinkaan. Ostin pyörän....siis fatbiken perään kärryn johon mahtuu viisi prisman ostoskassia täynnä ruokaa. Ja kaikki ajot ollaan menty pyörilä. Tosin pari kertaa olen faijalta lainannu nissania pakottavista syistä. Nyt sitte on ollu maanantaista auto taas käytössä ja heti on tullu "turhaa" ajelua:p Mulla auton kiinteisiin kuluihin menee n. 70e /kk siis siihen että auto seisoo pihalla!
Jos olisin parikymppinen perheetön en ikinä hommais autoa...tosin sitä en varmasti silloin ymmärtäis..

Pekkavee sanoi:
Minulla on vain moottoripyörä. Autoa ei ole ollut yhdeksään vuoteen.
Hyvin pärjää pääkaupunkiseudulla muutaman talvikuukauden yleisillä kulkuneuvoilla.

+1

Autoa ei ole ollut yli 10 vuoteen.

Vapaalippu joukkoliikenteeseen helpottaa kulkemista HSL-alueella talviaikaan.

Tein aikanaan saman homman, eli toin uuden pyörän muuttotavarana Suomeen opiskelujen alkupuolella. Kasko- ja liikennevakuutus, renkaat, huollot aiheuttivat opiskellessa todella ison kuluerän, jota koitin sitten opintorahalla ja -lainalla maksella. Homma sujui ihan ok, kun oli onneksi töitä opintojen ohessa.

Jos haluaa hieman järjen ääntä kuunnella, niin kannattanee hieman miettiä minkä arvoisen pyörän hankkii, ja paljonko siihen juoksevat kulut tekee. Muuttoajoneuvossa on se 3 vuoden karenssi, jolloin sitä ei saa myydä ilman veroseuraamuksia - eli akuutissa rahapulassa hankintaa ei saa lihoiksi.
Oma pyöräni oli tuliterä muovinen matkapyörä, joten ilman kaskoa sitä ei viitsinyt pitää ja uutuutensa vuoksi teetin huollotkin merkkihuollossa. Halvemman peltilehmän olisi voinut jättää ilman kaskoa ja huollot tehdä itse.

Yleensä ottaen en ymmärää mihin opiskelija tarvitsee ajoneuvoa (paitsi moottoripyörä harrastuksena). Kämpän saa varmasti muutamien kilometrien säteellä koulusta ja mahdolliseen osa-aikaseen työpaikkaakaankin pääsee hyvin todennäköisesti fillarilla.

Viimeksi muokattu:
ilman muuta hommaat ,olet vielä nuori ,ja se kohta tulee vielä kun joudut luopumaan ainakin vähäksi aikaa tästä harrastuksesta ,esim tyttöystävä,hänestä tulee vaimo ja sitten lapset ,ja varmariauto ,koira ,en maalaa piruja seinälle ,kaikille tämä ei tietenkään aiheuta toimen piteitä:D ,mut joo niin kauan kuin voi ja raha riittää kannattaa antaa mennä ja reissata ,niin ei harmita sitten vanhempana :orgmp:

henkka 71 sanoi:
ilman muuta hommaat ,olet vielä nuori ,ja se kohta tulee vielä kun joudut luopumaan ainakin vähäksi aikaa tästä harrastuksesta ,esim tyttöystävä,hänestä tulee vaimo ja sitten lapset ,ja varmariauto ,koira ,en maalaa piruja seinälle ,kaikille tämä ei tietenkään aiheuta toimen piteitä:D ,mut joo niin kauan kuin voi ja raha riittää kannattaa antaa mennä ja reissata ,niin ei harmita sitten vanhempana :orgmp:

Hyvin sanottu. Sitten kun on vaimo, lapset, omakotitalo, 2-autoa ja mp pihassa, on juoksevat kulut niin kovia ja aika kortilla, että pakko painaa töitä tauotta. Ja 4 viikon kesälomalla maalataan talo ja öljytään terassi - se loma olikin sitten siinä.

Itsellä on nyt vakaa aikomus laittaa auto pois liikenteestä maaliskuun aikana.
Tämä ajatus heräsi oikeastaan tuon vero keskustelun takia, eli jotain hyötyä siitäkin siis oli!
Nykyisellään työmatka on n. 6km senkin olen jo osittain kulkenut polkupyörällä myös talvella, lisäksi nysselläkin pääsee 4,5km tuosta ilman vaihtoa, autosta kokonaan luopuminen on alkanut siis mietityttää, mutta kokeillaan nyt ensin liikennekäytöstä poistolla. Pelkästään verojen ja vaakuutusten maksuilla (1300€/v) tekee jo mukavan matkan, vaikka Thaimaaseen!

Back