• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoriöljyistä osa: monesko lie

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackCat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Uudessa Tekniikan Maailmassa on Tero Kiiran juttu moottoripyörän öljyistä, käykäähän lukemassa niin saadaan uusi öljynkatkuinen ketju tulille.
Lissäys: Eli käykääpä lukemassa vaikka kirjastossa jos ette viitsi lehteä ostaa.

mjaah, eiköhän tässäkin topiikissa päädytä kovan huutamisen ja argumentoinnin jälkeen että delvac on se ainoa oikea ööli...

Mikähän sen artikkelin pointti oli tiivistettynä? Siihen ei varmaan TM:n lupaa tarvita.

Oliko ihan testattu vai jonkin Tero Kiiran henkilökohtainen mielipide?

Luinpa jutun, olihan siinä jotenkuten pyritty perustelmaankin eroavaisuuksia, joskaan itse en täysin vakuuttunut. Verrokkina käytettiin vaan autoöljyä, jonka viskositeettialue oli erityisen laaja verrattuna mopoöljyihin. Tämä lisäaineistus jolla laaja viskositeettialue on aikaansaatu voi sitten aiheuttaa ongelmia. Lisäksi jatistiin näistä öljyistä joissa on ns. kitkaa poistavat aineet ja niiden vaaroista kytkimelle.

Voipii siis olla tottakin, että täyssynteettinen erittäin laajan viskositeettialueen omaava autoöljy ei oikein sovi MP-käyttöön kuin ei myöskään nämä energiaa säästävätkään öljyt. Mutta miten on tavallisen mineraalipaskan laita ala Biltema/Teboil 10W-30 tai 10W-40, se jäi hieman epäselväksi.

Joskin jutussa myös todettiin että "kulumissuojalisäaineistus" on MP öljyissä 1,5 kertainen autoöljyihin verrattuna...Mutta miten onkaan raskaan dieselöljyn kanssa (kuten Delvac)
033102bebe_1_prv.gif

Jutun lopussa kirjoittaja totesi sen saman vanhan lorun, että öljy kuitenkin on niin halpa sijoitus että miksi riskeerata (joka kyllä pitää paikkansa)...eli eipä sieltä vedenpitäviä perusteita tullut.

edit:typo(t)

Luinpa jutun, olihan siinä jotenkuten pyritty perustelmaankin eroavaisuuksia, joskaan itse en täysin vakuuttunut. Verrokkina käytettiin vaan autoöljyä, jonka viskositeettialue oli erityisen laaja verrattuna mopoöljyihin. Tämä lisäaineistus jolla laaja viskositeettialue on aikaansaatu voi sitten aiheuttaa ongelmia. Lisäksi jatistiin näistä öljyistä joissa on ns. kitkaa poistavat aineet ja niiden vaaroista kytkimelle.

Voipii siis olla tottakin, että täyssynteettinen erittäin laajan viskositeettialueen omaava autoöljy ei oikein sovi MP-käyttöön kuin ei myöskään nämä energiaa säästävätkään öljyt. Mutta miten on tavallisen mineraalipaskan laita ala Biltema/Teboil 10W-30 tai 10W-40, se jäi hieman epäselväksi.

Joskin jutussa myös todettiin että "kulumissuojalisäaineistus" on MP öljyissä 1,5 kertainen autoöljyihin verrattuna...Mutta miten onkaan raskaan dieselöljyn kanssa (kuten Delvac)
033102bebe_1_prv.gif

Jutun lopussa kirjoittaja totesi sen saman vanhan lorun, että öljy kuitenkin on niin halpa sijoitus että miksi riskeerata (joka kyllä pitää paikkansa)...eli eipä sieltä vedenpitäviä perusteita tullut.

edit:typo(t)
Ne laajan viskositeettialueen aikaansaavat lisäaineet ovat pitkäketjuisia polymeereja, joita on lisätty ohkaiseen perusöljyyn. Ne vähentävät öljyn ohenemista lämpötilan noustessa. Tällöin esim. 5W-50 öljy on kylmänä yhtä juoksevaa kuin 5W KYLMÄ yksiasteöljy ja kuumana yhtä juoksevaa kuin KUUMA 50W öljy. Näiden polymeerien on väitetty pilkkoutuvan moottoripyörän vauhteiston rattaiden välissä mankeloituessa. Tällöin esim 5W-50 saattaakin muuttua vastaamaan 5W-40 öljyä. Esim jonkin "dieseliöljyn" 15W-40 viskositeettialue on niin kapea ja perusöljy niin paksua (15W) että tällä pilkkoutumisella ei ole kovinkaan suurta merkitystä ja pitkäketjuisia polymeerejä on hyvin vähän alun alkaenkaan. Kaikki moniasteöljyt pilkkoutuvat vissiinkin pyörän vaihteistossa nopeammin kui auton koneessa, oli sitten kyse moottoripyöräöljystä tai autoöljystä, sillä samoja viskositeetti-indeksin parantajia molemmissa käytetään.

Joskus valmistajat varoittivat käyttämästä pyörissä esim 0W30 tai 5W30 öljyjä, sillä niissä on erittäin ohut perusöljy ja niissä kuuman pään viskositeetti saattaa mennä liian pieneksi.

Kulumiselta suojaavat lisäaineet ovat sinkki ym. yhdisteitä, jotka antavat pari sekuntia lisäsuojaa kiinnileikkautumista vastaan voiteluhäiriötapauksessa. Normaalilta kulumiselta ne eivät suojaa sen enempää. Niiden määrää on vähentänyt katin käyttö, sillä katti ei oikein tykkää ko. yhdisteistä. Eli jos moottoripyöräöljy täyttää esim API SL, se ei sisällä sen enempää kuin autoöljykään.

Jotakuinkin noin siinä jutussakin käsiteltiin nuo laajan viskositeettialueen omaavat litkut, joskin minusta ilmoitit asian hieman paremmin mitä TM
smile_org.gif

Eli perusmuju on tosi notkeaa ja yläpään viskositeettia parannettu noilla polymeereillä kuten sanoitkin. Eli ne tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön esimerkiksi suomen tyyliseen ilmastoon. Ja moottoripyöräkäytössä sitten on vaarana tosiaan tuo viskositeetin lasku (menikö oikein päin?) kun käyvät kuumana (lisäaineet pilkkoutuneet
biggrin.gif
) esimerkiksi rata-ajossa tms. Seurauksena sitten öljykalvon rikkoutuminen liian notkean mujun seurauksena ja nokkien kulumista/kiinnileikkaamista yms....

Tätä juttua tukee myös se että kaverini sanoi että heillä ralliautoissa meni nokat paskaksi käytettäessä täyssynteettisiä litkuja. Siirtyivät käyttämään todella jäykkää öljyä (20W50) ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Talviajossa pitää kuulemma lämmittää kosanilla öljypohja ennen starttia
smile_org.gif

Mutta mikäli nämä jorinat pitävät paikkansa, tuollainen perusmineraalilitku tosiaan käy hyvin mopoon mikäli omaa märkäkytkinluokitukset. Ite ajeleen vielä toistaseksi Delvacilla ja homma toimii...

Minusta se juttu oli hyvä ja valaiseva, kannattaa uhrata muutama euro jos öljy jutut on hämärän peitossa, niinkuin tuntuu monelle täälläkin oleva.

Lisäksi bonarina kommentit FZ1 ja CBF 1000.

Eli rohkeesti vaan lukemaan ja jopa rahaa siihen törsäämään, kaikkee ei saa sentillä tai ilmatteex, soon jämpti
wink.gif

Olen kuullut muiltakin että noissa öljyissä on eroja, niin hullulta kun se kuulostaa. Itse olen käyttänyt vaan mp öljyjä.
Tero Kiiran tunnen jollain tapaa, ainakin se tieto mitä mä olen saanut kyseiseltä henkilöltä vakuuttaa minut. Hänellä tulee kilometrejäkin pyörällä vuodessa ihan kiitettävästi...
bowdown.gif
nykyään vielä enemmän kun ajaa "ammatikseen".

Tero Kiiran tunnen jollain tapaa, ainakin se tieto mitä mä olen saanut kyseiseltä henkilöltä vakuuttaa minut. Hänellä tulee kilometrejäkin pyörällä vuodessa ihan kiitettävästi...
bowdown.gif
nykyään vielä enemmän kun ajaa "ammatikseen".
Kiira tosin ei ollut kirjoittanut kyseistä artikkelia, vaan vastasi valokuvista yhdessä Hannu Häyhän kanssa. "Moottoripyörä on tarkka öljystään"-artikkelin on kirjoittanut Heikki Parviainen.

Back