Omasta ajokokokeesta on 40v aikaa mutta kerralla meni läpi. Mopollahan oli harjoiteltu jo vuosi.
Mutta vaimo sanoi oltuaan 20 vuotta tarakkaharakkana, että "Mä en enää istu sun takana vaan ajan itse".
Eli meni yli nelikymppisenä ilman mitään 2-pyörä ajokokemusta kouluun.
Ensimmäinen ajotunti oli semmonen, että opettaja käski pyörän selkään ja ajamaan liikenteen seassa noin 2km päähän isolle parkkipaikalle. Ilman mitään kädestä pitäen perehdytystä koulun pyörään ja hallintalaitteisiin. Ihme kyllä se sujui ilman onnettomuutta.
Parin ajotunnin jälkeen rouva valitteli, että on vaikeaa ja pyörä meinaa aina sammua kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Minä ihmettelin että mikä siinä nyt niin vaikeaa on.
Mentiin sitten kesäiltana läheisen marketin parkkipaikalle ja sanoin rouvalle että treenaas nyt mun pyörällä liikkeelle lähtöjä ja vaihtamista. Heti ensimmäisestä lähdöstä näin missä mättää. Hienosti liikkeelle ykkösellä ja vaihto kakkoselle. Mutta jalka tekeekin kaksi liikettä. Eli vaihtaa suoraan kolmoselle. Hän oli ymmärtänyt alun perin väärin vapaan ja luuli että ykköseltä kakkoselle tarvitaan kaksi naksua.
Ja se toope ajo-opettaja ei ollut tätä huomannut vaikka oli kaksi käsittelytuntia seissyt vieressä tuijottamassa toisen tuskailua.
Sen väärinymmärryksen jälkeen alkoi sujua ja nyt rouva on ajellut jo lähes 100 000km