• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Momenttiavain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TinBa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Johan tuota kommenttia odottelinkin. Tää sama nousee esiin kaikessa MP-keskusteluissa. Puhutaan öljyistä, työkaluista, varusteista - aivan mistä hyvänsä. Vilpitön usko siihen, että vain kallein on kullalle kyllin hyvää ja raha ratkaisee.... Kun kerran mopo maksaa, niin kaiken muunkin pitää maksaa...

Kyllä se nyt on niin, että työkalujen hinta- ja laatuero tulee parhaiten esiin kovassa, jatkuvassa käytössä. Eli esim. korjaamolla. Jos tavan motoristi tarttee tuota momenttiavainta pari kertaa (tai minkä hyvänsä olennaisesti pienemmän määrän kaudessa, kuin korjaamo päivässä) niin ehkä se ei tartte olla aivan yhtä huippulaatuinen. Tietty - kuten itse totesit - jokainen taaplaa tyylillään ja pistää rahansa aivan mihin haluaa. Itse olen Bilhelveten avaimilla pärjännyt mainiosti ja (kop, kop) kertaakaan eivät ole kierteet korkanneet tai mutterit varisseet avaimen vuoksi."

Komps, ja aamen
buttrock.gif

Pyörä harrastukseen laitetaan tuhansia euroa. Itse korjataan ja huolletaan pyörää ja sitten säästetään työkaluissa?

Kyllä se varmaan bilteman avaimillakin onnistuu, mutta pitkällä aika välillä itse ainakin ostan kunnon työkaluja ja pidän ne kunnossa niin niistä on hyötyä vielä pitkään.

Ja onko se 150 euroa nyt paljon? Paljonko maksaa yhden rikkoituneen kierteen korjaus ja se menetetty ajoaika siinä samalla.

Kukin taplaa tyylillään!
Johan tuota kommenttia odottelinkin. Tää sama nousee esiin kaikessa MP-keskusteluissa. Puhutaan öljyistä, työkaluista, varusteista - aivan mistä hyvänsä. Vilpitön usko siihen, että vain kallein on kullalle kyllin hyvää ja raha ratkaisee.... Kun kerran mopo maksaa, niin kaiken muunkin pitää maksaa...

Kyllä se nyt on niin, että työkalujen hinta- ja laatuero tulee parhaiten esiin kovassa, jatkuvassa käytössä. Eli esim. korjaamolla. Jos tavan motoristi tarttee tuota momenttiavainta pari kertaa (tai minkä hyvänsä olennaisesti pienemmän määrän kaudessa, kuin korjaamo päivässä) niin ehkä se ei tartte olla aivan yhtä huippulaatuinen. Tietty - kuten itse totesit - jokainen taaplaa tyylillään ja pistää rahansa aivan mihin haluaa. Itse olen Bilhelveten avaimilla pärjännyt mainiosti ja (kop, kop) kertaakaan eivät ole kierteet korkanneet tai mutterit varisseet avaimen vuoksi.
Harmi että biltema ei myy moottoripyöriä, täältä löytyisi monta ostajaa niille!
tounge.gif

Kyllähän niilläkin varmaan eteenpäin pääsisi!
omg.gif

Pyörä harrastukseen laitetaan tuhansia euroa. Itse korjataan ja huolletaan pyörää ja sitten säästetään työkaluissa?

Kyllä se varmaan bilteman avaimillakin onnistuu, mutta pitkällä aika välillä itse ainakin ostan kunnon työkaluja ja pidän ne kunnossa niin niistä on hyötyä vielä pitkään.

Ja onko se 150 euroa nyt paljon? Paljonko maksaa yhden rikkoituneen kierteen korjaus ja se menetetty ajoaika siinä samalla.

Kukin taplaa tyylillään!
Johan tuota kommenttia odottelinkin. Tää sama nousee esiin kaikessa MP-keskusteluissa. Puhutaan öljyistä, työkaluista, varusteista - aivan mistä hyvänsä. Vilpitön usko siihen, että vain kallein on kullalle kyllin hyvää ja raha ratkaisee.... Kun kerran mopo maksaa, niin kaiken muunkin pitää maksaa...

Kyllä se nyt on niin, että työkalujen hinta- ja laatuero tulee parhaiten esiin kovassa, jatkuvassa käytössä. Eli esim. korjaamolla. Jos tavan motoristi tarttee tuota momenttiavainta pari kertaa (tai minkä hyvänsä olennaisesti pienemmän määrän kaudessa, kuin korjaamo päivässä) niin ehkä se ei tartte olla aivan yhtä huippulaatuinen. Tietty - kuten itse totesit - jokainen taaplaa tyylillään ja pistää rahansa aivan mihin haluaa. Itse olen Bilhelveten avaimilla pärjännyt mainiosti ja (kop, kop) kertaakaan eivät ole kierteet korkanneet tai mutterit varisseet avaimen vuoksi.
tounge.gif

omg.gif
...ja kovaa, ei svedujen vehkeet huonoja oo, vai mitä Saabistit ja Volvistit...
buttrock.gif
buttrock.gif
buttrock.gif

Sen verran omaa kokemusta soppaan lisäksi. Itsellä löytyy Bilteman 20-210 Nm avain ja Motonestista ostettu King tools 2-25Nm. Yhteisenä "ominaisuutena" molemmissa on, että säädön alapäässä momentti on tuplat ja sitten isommat lukemat menee ihan hyvin.

Sellaista nyrkkisääntöä noiden momenttien kanssa, että pitää työkalut sopivan kokoisina työkohteeseen nähden. Esim. jos pyörässä on paljon kuusiokoloja, niin sitten vääntää sellaisilla "tavallisilla" kuusiokoloavaimilla paljain käsin ja pitää vielä järjen mukana siinä voimankäytössä.
Aamen, itse hankin momenttiavaimen (IKH) samalla kun ostin setin kuusiokolohylsyjä kun pyörittely kulmakuusiokoloilla alkoi väsyttää ja halusin varmistua ettei tule väännettyä esim. posken pulteista kierteitä. Kahdessa vuosikymmenessä ei ole yhtään kierrettä mennyt eikä yhtään mutteria pudonnut.

Keskustelun inspiroimana yllyin katsomaan kiristysmomentteja pyörän huoltokäsikirjasta. Taka-akselin mutteri pitäisi näköjään vetää 150 Nm momenttiin, eikä siinä ole edes sokkaa niinkuin jossain aikaisemmissa pyörissä on ollut!

Kukin taplaa tyylillään!

tounge.gif

omg.gif
Ai kun mä nautin tällaisesta mukavan älyllisestä ja argumentoivasta keskustelusta!
smile_org.gif

En minäkään Biltemannin kaikkia työkaluja huonoiksi hauku,päin vastoin jotkut aivan hyviä laadultaan.Löytyy kyllä sekä että.Joitain esim. hylsyjä joutuu kyllä ostamaan sitten muualta johtuen liian suurista seinämäpaksuuksista eli edulliset eivät välttämättä mahdu paksuutensa vuoksi joka koloon.
Eipä tässä itsekkään tule enää joka paikassa momenttia käytettyä,vain moottorin kasaamisessa tietyissä kohteissa.Muuten menee käsituntumalla tai mutterivääntimellä.
Verrannut joskus Motonetin työkaluja ja niissä joissain pitäisi olla itsellä sorvi tai vastaava niiden viimeistelemiseksi.Ihmetyttää joskus näiden liikkeiden sisäänostajat ja heidän ammattitaitonsa.Ei aina mitään järkeä,varsinkin kun ei tarvitsisi kuin katsoa tavaraa ja älytä jotain.

Kukin taplaa tyylillään!

tounge.gif

omg.gif
Ai kun mä nautin tällaisesta mukavan älyllisestä ja argumentoivasta keskustelusta!
smile_org.gif
Sen verran vielä, että ei kaikkeen tarvi ostaa kalleinta, mutta ei myöskään halvinta. Niinkuin tossa aikasemmin mainittiinkin niin halvalla ei hyvää saa. Edullisesti voi saada hyvää ja tarpeeksi laadukasta käyttötarkoitukseensa.
Kyllä osa bilteman työkaluista ajaa asiansa, mutta kun puhutaan tarkkuutta vaativista työkaluista niin kyllä se hinta jotain kertoo laadusta. Mikä on itselleen sitten sopiva laatu niin käyttäjä ratkaiskoon itse sen.
Ärsyttää vaan se kun aina tyrkytetään halvinta mahdollista, eikä anneta kunkin itse päättää mikä itselle sopivin. Heti kun joku ehdottaa vähänkään parempaa niin aletaan mollaamaan. Ei kaikkien tarvi ostaa halvinta vaikka itse teitkin niin. Kun kysytään neuvoa niin tulisi annetaan oma mielipide ja mahdollinen kokomus asiasta. Sun mielipide oli että bilteman momenttiavain riittää sinulle ja mahdollisesti monelle muulle. Minä kerroin oman ostokseni ja hinnan sille. En tyrkyttänyt tai sanonut että sellainen täytyy ostaa vaan kerroin että sellaisia on olemassa.
Ostaja päättäköön itse mitä tarvitsee.
Vai voitteko sanoa että menee täysin hukkaan hankkia kalliimpi työkalu?
Itselläni esim. bilteman ruuvimeisseleitä missä 10 vuoden takuu, kun vähänkää tiukempi ruuvi sattuu eteen ni ruuvarin kärki on solmussa tai lohkeaa. Biltemasta ostettu ruuvipenkki kyllä varmaankin kelpaa aika monelle siinä ei kauheasti ole rikkoituvia osia.

Täältä löytyy Bilteman "10v" kaluja vuosien varrelta, uudehko Kamasan iso setti ja joitain Facomin irtolenkkejä ja ruuvareita. Varmaan noilla laatueroja on, mutta niin on hinnassakin. Kaikilla on kuitenkin saanut näitä tee-itse hommia hoidettua, kyllä se on sitten muut tekijät kun rajoittaa, rikki ei ole mennyt juuri mitään. Nykyisin tulee hommattua pääasiassa muualta kuin Biltemasta, koska hyvinvarustettu työkaluliike on lähempänä eikä enää viitsi joka euron päälle laskea.

Bilteman -210Nm momenttiavain on ollut jo kymmenisen vuotta, ja hyvin on auton pyörien pultit kiristyneet. Jos ja kun tartten pienempää momenttiavainta niin eiköhän joku Kamasa tms. tule hankittua.

Itselläni on Motonetista ostettu momenttiavain, ja ajattelin että jos ei muuten niin tulee itselleni levollisempi mieli, kun on laitettu edes jonkun verran sinne päin.

Ihan varmasti löytyy parempia avaimia ja jos haluaa, niin saa vaikka kullatulla kädensijalla jos tarpeeksi lyö tiskiin rahaa. Kuitenkin omat käytöt rajoittuu pääsääntöisesti taka-akselin mutteriin ja joihinkin muihin satunaisiin ainakin toistaiseksi, joten varmaan sitten tarpeen mukaan on tullut hommattua.

Tietenkin olisi mukavaa jos olisi oma kunnon talli ja vehkeet ja vermeet kunnolliset, mutta niillä mennään mihin on rahkeet...
buttrock.gif

Noniiiin, kiitoksia vastauksista.
smile_org.gif
Olenpas tuon edellisenkin momenttiavain-topicin joskus lukenut, unohtui aivan täysin. Nyt sitten tilasin Louisilta momenttiavaimen, 4-24Nm ja tarkkuudeksi lupasivat +/- 4%.

Back