• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Momenttiavain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja monk
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nonni, saivarrellanpa hieman aihetta viistäen..

Metallitekniikka-lehti teki vertailun momenttiavaimista vuosikymmenen alussa, ja mukana oli myös Pilteman avaimia. Loppupäätelmä oli muistaakseni jotakuinkin niin, että halvimmissa avaimissa heittoa todelliseen momenttiin oli 10-15% kalliimmiisa puhuttiin muistaakseni muutamista prosenteista. Joku voi tämän arkistojen helmen kaivaa kätköistään, ja skannata sen meidän muiden iloksi.

Mutta mutta, vielä tätä momenttiavaimen laadukkuutta tärkeämpää on kierteiden puhtaus. Esimerkiksi Koneenrakentajan taulukkokirja antaa hyvin voidellun kierteen kitkakertoimeksi 0,08, ja tavallisen sähkösinkityn 0,18. Näillä kitkakertoimen arvoilla M10 (8.8) ruuvin kiristysmomentti vaihtelee arvosta 34Nm (saavutetaan esikiristysvoima 29,4kN) arvoon 49Nm (esikiristysvoima 26,3kN). Ruuvin esikiristysvoima on ruuvin suuntainen liitospintoja yhdessä pitävä voima, jota kiristysmomentilla juurikin haetaan!

Jos nyt ajatellaan, että kiristettävän M10 kierteen kitkakerroin on todellisuudessa tuo 0,08, mutta kaveri arvioi tilenteen väärin ja vääntää sen tuohon 0,18 kitkaa vastaavaan momenttiin (49Nm) on esikiristysvoima pienemmän kitkan vuoksi 42,4kN eli 44% suurempi kuin haluttu esikiristysvoima!

Toisinpäin ajateltuna tilanne voi olla turmiollisempi, jos kierteet jätetään putsaamatta, ja pultit väännetään pyydettyyn momenttiin. Esikiristysvoima jää tapeettoman pieneksi, liitos pääsee elämään tärinän ja vaihtuvien kuormitusten vuoksi, ja ruuvi kiertyy irti. (Mikähän oli sen auton pyöränpultin kitkakerroin, joka tipahti parkkipaikan soralle, ja jonka ruuvasin puhdistamatta takaisin pyörään kiinni? No, hyvin on pysynyt)

Tämä asia kannattaa pitää mielessä, kun ruuvailee tallin pölyisellä lattialla lojuneita ruuveja takaisin pyöräänsä - kannattanee ainakin ne suurimmat hiekanjyvät pyyhkäistä niistä pois.
wink.gif

Olen aina pitänyt momenttiavainta tärkeänä ja kotilon kanssa touhutessa sellainen onkin ollut aina lainassa kuittia vastaan sukulaisen työpaikalta, nuo ovat olleet varmasti laadukkaita ja kaiken lisäksi erillinen työntekijä pitää kalut säädöissä (työkalulabra tjsp). Omakin pitäisi hankkia, mutta...

Onko minulla vain ollut huonoa tuuria pyörävalintojen kanssa, vai miten tuntuu että usein prätkän kanssa ei kuitenkaan mahdu momenttiavainta käyttämään, vaikka sellainen olisi?

Esim. edellisessä pyörässäni ei mahtunut sytystulppia kiristämään kuin sivusta kääntämällä, kun oli ensin kikkaillut sen hylsyn siihen (mahtui juuri ja juuri). Tulppien päällä ei ollut juuri ollenkaan tilaa, eli ei olisi mahtunut mitään avainta siihen hylsyn päälle.

Nykyisessä pyörässä taas ei todellakaan mahdu öljypropun kiristämiseen minkäänlainen räikkä tai mikään, ainoastaan ohut lenkkiavain. Taaskaan ei ole montaa milliä ylimääräistä tilaa, tietysti sen tilan lisäksi että lyhyt proppu itse mahtuu ulos tulemaan.

Ja joka ikinen pultti ja mutteri on molemmissa pyörissä ollut entisen omistajan jäljiltä aivan jumalattoman tiukalla.
sad_orig.gif
Mm. viimeksi kun aukaisin eturattaan edessä olevan sivukopan, jonka kireydellä ei ole mitään merkitystä kun sieltä ei mitään pääse vuotamaan tms., niin ei riittänyt pitkävartisessa kuusiokoloavaimessakaan voima, vaan piti ottaa lisäksi iso jakari jolla väänsin vartta... Siis mitä helv**tiä jotkut ajattelevat kiristäessään näitä...

Ja joka ikinen pultti ja mutteri on molemmissa pyörissä ollut entisen omistajan jäljiltä aivan jumalattoman tiukalla.
sad_orig.gif
Mm. viimeksi kun aukaisin eturattaan edessä olevan sivukopan, jonka kireydellä ei ole mitään merkitystä kun sieltä ei mitään pääse vuotamaan tms., niin ei riittänyt pitkävartisessa kuusiokoloavaimessakaan voima, vaan piti ottaa lisäksi iso jakari jolla väänsin vartta... Siis mitä helv**tiä jotkut ajattelevat kiristäessään näitä...
Toisaalta pulteilla on taipumus myös "juuttua" aluuminikierteissään. Tosin tämän takiahan niitä ei tarvitsisi niin lujasti kiertääkään...

Jep, ite tein mopon kanssa hieman tiukkaan noita kiristyksiä, mutta nyt tulee ajateltua joka kiristyksen yhteydessä ns. järkevää kirisstystä. Eli ei mitään hampaat irvessä kiristelyä.

Omassa mopottimessa on öljypropun kierteet huonossa kunnossa, vaikka huollettu huoltoliikkessä edellisen omistajan toimesta. On se mukavaa ilman irrotettavaa öljypohjaa jos ne sit joskus innostuu pettämään
sad_orig.gif

Liittyen öljypropun kiertoisiin.

Onko kierteitä mahdollista puhdistaa/korjata ennen kun kierteet menevät totaalisen pilalle?

Itse kyllä pyrin puhdistamaan kierretapilla kierteet (viimeksi mm. kytkinkopan kiinnityksistä) ennen kun asennan pultit paikoilleen. Kannattaisikohan harkita samaa myös öljypropun kierteen kanssa? Sen olen vain vetänyt helkutin tiukalle käsivarsimomentilla.

joo, ite mietin kans, että mitä noille vois tehdä, jos seuraavalla kerralla öölejä vaihtaessani todella huomaan niiden olevan huonossa kunnossa, kun tuosta viimekerrasta ei täyttä varmuutta ole.

Huomasin tuolla Polo webbikauppa sivulla 842 Proxxonin pikku momenttiavaimen 5-30nm momentilla hintaan 55€. Ainakin nuo proxxonin muut työkalut ovat olleet ihan huippuja joten uskoisin tämänkin olevan laadukas.

Liittyen öljypropun kiertoisiin.

Onko kierteitä mahdollista puhdistaa/korjata ennen kun kierteet menevät totaalisen pilalle?

Itse kyllä pyrin puhdistamaan kierretapilla kierteet (viimeksi mm. kytkinkopan kiinnityksistä) ennen kun asennan pultit paikoilleen. Kannattaisikohan harkita samaa myös öljypropun kierteen kanssa? Sen olen vain vetänyt helkutin tiukalle käsivarsimomentilla.
olen vaihtanut oljyt itse autoihin ja pyörään itse! asentajana sanon et tuo öljy proppu yli kiristys ja jengojen meneminen on liioteltua! kun on järki päässä!! itse en oo saanut koskaan kierteitä menee pilalle ja aina oon käyttänyt käsi momenttia niin ropuissa kun suodattimissa!
062802moto_prv.gif

Würthilla on vissiin aika laadukasta tavaraa. hinta tuollaiselle pienelle momentille oli joku 85 euroa. En muista newtoneita, mutta muistaakseni hankittiin kun jotakin piti kiristään 10 newtoniin.. eli olisko lähtenyt 5 nm tms. Württi tosin ei myy yksityisille vaan laskuttaa vain yrityksiä..

asentajana sanon et tuo öljy proppu yli kiristys ja jengojen meneminen on liioteltua! kun on järki päässä!!
Mutta kun kaikilla ei ole ja kaikki eivät ole asentajia selvästikään. Minusta se on kaukana liioittelusta mainita tuosta, kun joutuu vasaralla hakkaamaan saadakseen öljypropun irti. En mää Vartsinikkari ole mutta pitäisi se nyt satakiloisen ukon rannevoimat riittää jos oikein olisi kiinni.
veryangry.gif

Motonetinkin myymien "VATA" -merkkisten momenttiavaimien laadusta ei sitten saatu käytännön kokemuksia ?

Tuo on kyllä jännä miten helposti ilmeisesti on jengat taipunu tuossa mun pyörässä. Nimittäin ku öljyjä vaihdoin ni ei sitä kamalasti voimaa tarvinnu, hieman vaan, niin aukesi, mutta silti piti koko matkan pyöritellä sitä proppua räikällä
sad_orig.gif

miltä kuulostaa bahcon avain 2-20 nm ja hintaa 142 ekee? ja 10-100 oisko ollut 150 ekee?
laatu on kait kyllä kohdallaan mutta onko hinta yläkantissa..

Nostellaas kun on asennuskausi tulossa. Korjatkaa jos olen väärässä mutta luullakseni kalibrointipaperit pitää paikkansa vain @20°C. Ei kannata ryssiä mitään mittauksia sen takia että kalliit mittavehkeet on -20°C. Remonttihommissa nyt ei ole niin väliä mutta koneenrakennuksessa voi joskus ollakin liian väliä

Würthilla on vissiin aika laadukasta tavaraa. hinta tuollaiselle pienelle momentille oli joku 85 euroa. En muista newtoneita, mutta muistaakseni hankittiin kun jotakin piti kiristään 10 newtoniin.. eli olisko lähtenyt 5 nm tms. Württi tosin ei myy yksityisille vaan laskuttaa vain yrityksiä..

Itsellä ollut muutaman vuoden käytössä Wurthin momenttiavaimet ja tyytyväinen olen ollut. Hintoja en muista, olisiko ollut noin 220-300€ seuraava setti.

- 1/4"  1-20Nm
- 1/2"  20-100Nm

Jos joku kaipailee vastaavia, niin järjestyy kauttamme. Myös Bahcon tuotteet.

olli@mphotelli.com

Back