• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Momenttiavain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja monk
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No, tilasin sitten gedoren 10-100nm avaimen nahkahousujen maasta. Saas nähä kauan kestää lähetys. Hintaa tulee reilu satanen, mutta pitäis olla ainakin laadukas.
Itse ostin samanlaisen kotimaasta...MOMENTTIAVAIN 1/2" 10-100NM. Muutaman kympin tuli kalliimmaksi, mutta saimpahan sentään pitkän hylsysarjan kaupanpäälle
biggrin.gif

Jep. Kävin kysymässä Helsingissä kahdesta paikasta samaa Gedoren avainta, toisessa olisi ollut hinta 150e ja toisessa 300e.

Ostin nuukuuksissani 19-110:n bauhaussista. Taisi olla merkiltään Wisent tms. Mukana tuli joku lippunen, johon Josee oli kuulakärkikynällä kirjuutellut 3:n arvon "kalibrointitodistuksen".

Mitään en ole tuolla rikki saanut ja kohteetkin ovat pysyneet kyydissä.

BTW, kun tuolla avaimella on nyt muutamia kohteita väännellyt (toivottavasti oikeaan momenttiin myös!), niin näppituntumalla olen tähän asti kiristellyt paikat ilman momenttiavainta vähintääkin 2x tiukempaan. Esim öljyproppu, alle 30Nm, kun tuossa avain naksahti, niin tuli heti mieleen, että ei prkle voi pysyä. Senhän vääntää melkein sormin!  
tounge.gif

Edit, hintaa tuolla wisentillä muuten oli n. 40-50 euroa.

BTW, kun tuolla avaimella on nyt muutamia kohteita väännellyt (toivottavasti oikeaan momenttiin myös!), niin näppituntumalla olen tähän asti kiristellyt paikat ilman momenttiavainta vähintääkin 2x tiukempaan. Esim öljyproppu, alle 30Nm, kun tuossa avain naksahti, niin tuli heti mieleen, että ei prkle voi pysyä. Senhän vääntää melkein sormin!  
tounge.gif
Joo, saman asian oon huomannu. Esmes tulpissa oon ennen momenttiavaimen ostoa ohjeen mukaan kiristänyt ensiksi siihen asti että tiiviste ottaa kiinni kanteen ja sitten vielä tietyn osaa kierroksesta (uusilla 1/2, vanhoilla tulpilla 1/8-1/4 kierrosta) kireemmälle.
Kyllä momenttiavain on ehdoton jos vähänkin tekee itse huoltohommia
smile_org.gif

Meillä on PowerBikellä erilaisia mp käyttöön soveltuvia työkaluja. Momenttiavain mp käyttöön pitäisi olla sellainen jonka asteikko on alkaen 5nm! 10nm pienin arvo on liian suuri, koska kaikki 6mm ja pienemmät pultit ovat ohjearvoltaan alle 10nm, ja juuri ne ovat niitä joihin on helpoin sorvata ns. venäläinen pystykierre. jos momenttiavaimeen haluaa sijoittaa niin erittäin hyvä vaihtoehto on Britool A300 jonka asteikko on 5-33nm, hinnaltaan 179€. Kamasan 19-110nm on hyvä ja edullinen avain noin 80€ hintaluokassa ja sitäkin saa, mutta ongelmana on jälleen väärä asteikko. 35nm tai sen ylittäviä lukemia mp:ssä löytyy taka-akselilta, etuakselilta, moottorin kiinnikkeistä, eturattaalta sekä jarrupuristimista. akselit ovat jo sitä kokoa että tosissaan saa yrittää että jengat saa pois. Siksi pidän sijoitusta pienemmän momentin avaimeen ehdottomasti järkevämpänä.
huom! meillä on käytössä momentintarkastuslaite jolla voidaan todeta minkä tahansa kiinalaisen avaimen tarkkuus.

ps... se öljyproppu on suosikkikohde jengojen menetykselle. kaikki muut merkit 25-29nm, yamaha 43nm.

Se Bauhuusin pienin on toiminut ihan hyvin puimurin venttiilejä säädellessä.
Asteikko 5-25 Nm. Wisent oli merkki ja Güntherlandiassa taisi olla tehty. Mukana mittauspöytäkirja.

Kysyn tässä nyt jo varmuudeksi, että jos tuosta öljyn tyhjennyspropusta sitten saa ne jengat pilalle, niin paljon lystin korjauttaminen yleensä tuppaa maksamaan, jos on kyseessä ihan normi yksimukinen pyörä?

Tuntuu kyllä oudolle ajatukselle käyttää momenttiavainta öljyproppuun.
Pitää olla aikamoinen hiab-käsi, ettei näppituntumalla saa sitä proppua kiinnitettyä siten,
ettei se yhtä kesää pysy kiinni ja pidä öljyjä koneessa sisällä.
Tulppien kiristämiseen löytyy Densolta ja NGK:lta hyvät havainnollistavat kuvat.
Laimea ylihuoltamisen maku jäi tästä säikeestä.

Pitää olla aikamoinen hiab-käsi, ettei näppituntumalla saa sitä proppua kiinnitettyä siten,
Tulppien kiristämiseen löytyy Densolta ja NGK:lta hyvät havainnollistavat kuvat.
niin....

se öljypropun kierteen korjaus maksaa öljypohjan irroituksen (valitettavasti ö-pohjaa ei kaikista vanhemmista 1-pyttyisistä saa irti vaan proppu on kiinni suoraan lohkossa) ja kierteen korjauksen. irroitus + korjaus karkeasti tunnin työ plus ~50-60€ kierteenkorjausta.
homma muuttuu äkkiä kinkkiseksi jos ö-pohja ei ole irtoavaa mallia eikä moni huoltoliike suostu moiseen hommaan. riskillähän se on korjattavissa suoraan päältä ja huuhtelemalla mutta pieni metallinpala koneen sisällä on ylensä huono uutinen.

Kysymys kuuluukin: Eikö kannata käyttää momenttiavainta pulttiin joka kierretään suoraan hyvin ohueen alumiiniseen öljypohjaan jos momenttiavain on hyllyllä tyhjänpanttina?

Kukin huoltaa tavallaan, mutta tehdas ei ylensä turhaan tai kiusallaan laita niitä momenttitaulukoita niihin moottoreihin.
Yrityksenä ja yrityksen huoltomiehenä en näe riskin ottamista järkevänä missään huoltoasiassa. Myöskään tulppien kiristämisessä ei paljoa tulppavalmistajan kuvat auta kun mp-tulppien kiristysmomentti vaihtelee 19nm-9nm välillä. (suz gsxr 9nm, vanhukset 13-19nm)

eihän kyse ole siitä että ensimmäinen tai toinen tai edes viides ylikiristys rikkoisi jengat, vaan siitä että toistuva ylikiristäminen aikanaan rikkoo jengat.

ps... paljon ruuvia kiertäneet henkilöt ovat ylensä oppineet oikeahkon näppituntumamomentin (yrityksen ja erehdyksen kautta PV50 suzukin kannenpultteja kiristettäessä) mutta suurimmalle osalle nykyihmisiä on moottoripyörä ensimmäinen laite johon öljyjä vaihdetaan itse tai ylipäätään tehdään mitään itse.

niin....

se öljypropun kierteen korjaus maksaa öljypohjan irroituksen (valitettavasti ö-pohjaa ei kaikista vanhemmista 1-pyttyisistä saa irti vaan proppu on kiinni suoraan lohkossa) ja kierteen korjauksen. irroitus + korjaus karkeasti tunnin työ plus ~50-60€ kierteenkorjausta.
homma muuttuu äkkiä kinkkiseksi jos ö-pohja ei ole irtoavaa mallia eikä moni huoltoliike suostu moiseen hommaan. riskillähän se on korjattavissa suoraan päältä ja huuhtelemalla mutta pieni metallinpala koneen sisällä on ylensä huono uutinen.

Kysymys kuuluukin: Eikö kannata käyttää momenttiavainta pulttiin joka kierretään suoraan hyvin ohueen alumiiniseen öljypohjaan jos momenttiavain on hyllyllä tyhjänpanttina?

Kukin huoltaa tavallaan, mutta tehdas ei ylensä turhaan tai kiusallaan laita niitä momenttitaulukoita niihin moottoreihin.
Yrityksenä ja yrityksen huoltomiehenä en näe riskin ottamista järkevänä missään huoltoasiassa. Myöskään tulppien kiristämisessä ei paljoa tulppavalmistajan kuvat auta kun mp-tulppien kiristysmomentti vaihtelee 19nm-9nm välillä. (suz gsxr 9nm, vanhukset 13-19nm)

eihän kyse ole siitä että ensimmäinen tai toinen tai edes viides ylikiristys rikkoisi jengat, vaan siitä että toistuva ylikiristäminen aikanaan rikkoo jengat.

ps... paljon ruuvia kiertäneet henkilöt ovat ylensä oppineet oikeahkon näppituntumamomentin (yrityksen ja erehdyksen kautta PV50 suzukin kannenpultteja kiristettäessä) mutta suurimmalle osalle nykyihmisiä on moottoripyörä ensimmäinen laite johon öljyjä vaihdetaan itse tai ylipäätään tehdään mitään itse.
Taipuvainen olemaan samaa mieltä. Muistan itse aikoinaan (parit kierteet korkattuani) hankkiessani momenttiavainta sitä kokemaani hämmästyksen määrää. "...Voiko nää pysyä näin vähällä kiinni!...
withstupid.gif
"

Soon tommonen 10 - 20Nm oikeasti aika vähän. Kuitenkin alumiinien, venttiilikoppien ymv. kanssa tapaa jopa 8Nm:n momentteja. Noiden kanssa pelatessa maksaa kyllä momenttiavain itsensä äkkiä. Puhumattakaan siitä kärsimättä jäävästä ja säästyvästä veetutuksen määrästä pultin korkatessa ja lastun lentäessä!

ai helvetti, ei kuulosta kivalta, pitää ens kerralla kiristää tosi varovasti tuo öljyproppu...Momenttiavaimeen ei ole varaa, mutta eiköhän varovaisuudella pärjää.

onkos kellään kokemusta tommosesta allrightissä myytävästä momenttiavaimesta??

"momenttiavain 3/8¨ 84€"

19-110Nm.

Ajattelin tommosen hankkia, niin onko miten tarkka vehje ja mitä laatua pitäs olla?

Kiitän suuresti jo etukäteen jos joku osaisi vastailla
smile_org.gif

Tai sitten oisko kellään tämmösestä sitten tietoa:

M7LZ1176.jpg

eli vata-merkkinen 5-25nm momenttiavain?

kertokaas kokeneemmat, että kummasta on enemmän iloa ja onko tuo vata minkätasoinen, vai onko tuo allrightin parempilaatuinen? hintaa vatalla on jotain 42euroa.

Olen muutaman kerran tehnyt täydellisen rempan moottoriin/moottoreihin ja siinä Grandefinal vaiheessa sitten onnistunut surkealla momenttiavaimella kämmäämään esim: kannen kiinnityksen. Noh, vahinkohan on pieni vielä siinä vaiheessa, mutta olisin voinut säästää nekin harjoittelut kunnon työkaluin.
En luota muuhun kuin Stahlwilleen ja Bachoon.
Kuten joku jo aiemmin mainitsi, että on hyvä olla pikkuinen ja iso avain, niin alleviivaan tuon mielipiteen täysin.

Tietysti kalliita ovat mulla lelut, mutta ei tarvi sitten sättäröidä niitten puuhastelujen kanssa... Sama esim: autotallissani laitoin sellaiset autonostimet, että voin "kaataa" piiloon ne lattian alle ja saa kaaran ajaa millekohtaa vaan.. Stenhöjn kaveri vaan tuumi, ettei ikinä ole ennen nähnyt kellään yksityisellä tällaisia leluja..
Mut eipähän tosiaan tarvi roplata, jos haluaa jotain tallissa puuhata..
smile_org.gif

Back