• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Momenttiavaimista

Niimpä, ja kuka esim pistää auton renkaan pultit momenttiin, onhan se valtava turvallisuusriski, jos rengas irtoaa.
Mutterimopolla ne pro:tkin paukuttaa, ja kyllä venyisi huoltoajat jos joka ruuvia ruvettaisiin momenttiin vääntää.

....sen verra et napsahtaa ja vähä takas...
Pro:t käyttää mutterimopossa sellaista pitkävartista hylsyä joka rajoittaa momentin. Näitä hylsyjä on erilaisille momenteille.

Kiitokset kommenteista ja käyttökokemuksista. Eiköhän näillä eväilla jo hylsysarja rupee löytymään. Ainoa "ongelma" (hinnan lisäksi
tounge.gif
) on, että löytys tarpeeksi monipuolinen sarja, jossa on pelkästään erilaisia hylsiä; muita avaimia on tullut jo haalituksi matkan varrella. Tietenkin ylimääräisiä voi nakella johonkin laatikoon varalle....

onkos porukalla kokemuksia NORBAR "Slim Line" momenttiavaimesta.
sain tossa sellasen itselleni. 20-150Nm on skaala ja todennäköisesti tämä työkalu on jotain -80 lukua

Pro:t käyttää mutterimopossa sellaista pitkävartista hylsyä joka rajoittaa momentin. Näitä hylsyjä on erilaisille momenteille.
Wannabe-prot käyttää nuita momenttipuikkoja...  
tounge.gif

Tosi miehet laittaa korvakuulolta, niin ja onhan niissä pyssyissäkin tehonsäätö.
Itse asiassa korjaamoissa momentti-avaimia käytetään_todella_harvoin, lähinnä juuri laakeripukit, kannet ja sellaiset.
Toki kannattaa alumiinikierteissä käyttää momenttia jos ei rannemomentti ole kohillaan.  
lookaround_orig.gif

Kannattaa ostaa moottoripyörän ruuvaamiseen joku avain, jonka minimimomentti on enintään 10nm. Itse tilasin saksasta rahsolin 10-100nm avaimen vähän yli satasella. Tuokaan avain ei ole kovin siro, todennäköisesti olisi kannattanut ostaa joku suht pienikokoinen vaikka 5-25nm avain, sitä isommat momentit ei yleensä vaadi enää ihan hirveetä tarkkuutta.

Minä ole aina satsannut laatuun ja käytän Stahlwillen avaimia. Ne nimittäin kestävät isoisältä pojan pojan pojalle. Mullakin on isoisän ostamian Stahlwillen avaimia 40-luvulta ja perkele - ne on kuin uusia. Bacho oli ennen laatumerkki ja onhan ne vieläkin, kunhan ei osta Brasiliassa tehtyjä Bachoja - ne on kutta perkaa. Niin ja nykyään Stahlwillen avaimet ovat jo halvempia kuin Kamasat ja muut sekundat...
Samaa mieltä. Isän 60 luvulla ostamalla Stahlwillen hylsy/ kiinto/lenkkisarjalla on korjattu kulkupelit polkupyöristä mopoihin, moottoripyöriin, autoihin, traktoreihin ja nykyään käytetään samoja työkaluja vielä kaivureihinkin. Jatkovarsia on käytetty säälimättä ja työkaluja on käytetty fysiikan lakien kumoamiseen (prkl kyllä se aukeaa!), ja aina on ruostunut pultti jäänyt toiseksi. Työkalut vieläkin täysin käyttökelpoisia.

Noista Bilteman työkaluista itselläni on se bilteman isoin sininen boksi, jonka ostin harrastuskäyttöön ja tyytyväinen olen ollut.

Ja tuli sekin bilteman halvin momenttiavain ostettua, kyllä kai se jotain suuntaa antaa momentista mihin takarengas tulee kiinnittää jottei laakerit pala. Tottakai aina pikkukiristys käsituntumalla jälkeen.

Onhan noi bilteman työkalut ihan kohtuu hyviä, siis ne 10vuoden takuulla olevat. Pitkät voimahylsyt ostin sieltä viimeks nii on samanlaisia ku kamasan hylsyt joita on duunissa.

Ja momenttiavaimissa ei ole kun yksi merkki johon luotan Stahlwille vaikka ei kamasanin, bahcon tai belzerinkään ole mitään huonoja. Itse sen verran ruuvaan mopoja ja kotiloita että kerralla kunnolliset... oppinu että halpaa ja hyvää ei loppujen lopuksi olekaan
tounge.gif

Bilteman säädettävä toimi yhtähyvin kuin Kamasan. Testattiin kaverin kanssa, kun ensin oli väitelty pari iltaa. Enemmän onnistuneeseen lopputulokseen vaikuttaa pulttien ja mutterien kunto.

Back