• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mölyt mitattu liikenteessä ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hannu.k
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Patukka sanoi:
Mökäputkien viritteleminen on täydellistä ajan ja rahan tuhlausta

Oon kyllä kateellinen! Olet siis ajanut KAIKKI saatavilla olevat pyörät sekä vakio, että "teho"-putkella? Hieman yllättävä tulos, että minkään pyörän väännön keskialueen kuoppa ei kadonnut, vaikka dynomittauksissa näin on esitetty... :blink:

Anteeksi hieman offtopic.

vihtis83 sanoi:
Mä kävin tänään kysymässä paljon muutoskatsastus pöntölle maksaisi. Meinasin lentää perseelleni kun pelkkä melumittaus maksaa 100€ ja siihen lisäksi reilu 50€ muutoskatsastusmaksua :kääk:
PS. En soittele 112 vaikka korviin siellä parkkihallissa kävikin mutta varmaan tuollaisten meluajien takia niitä meluja nyt varmaan ihan yleisesti mittaillaan :(
E2: Niin ja mulla on pönttö vaihdettu, ei tehojen takia, vaan sen takia kun alkoi olla vanha ruosteinen pönttö sen verran ruma katsella.

Katsastus konttorit on hieronut hinnan kohdalleen tässä kohtaan, jos miettii monta pyörää on:grin:

Aukustus sanoi:
Tänään perjantaina oli aika konttorille vakio pöntön kans, tehoränni tuli takas suorilta koska en vakiopönttöä omista vaan tuokin on lainassa. Inssiltä kyselin asemalla tosta muutoskatsastus velvoitteesta, kyllä se vaan sano että nuo e-hyväksytyt pöntöt tarvii kans muutoskatsastaa. Tuossa Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 ja tuolta pykälä 3 § ) kun on semmoinen sanamuoto kun "taikka jos ajoneuvoon vaihdetaan siihen tarkoitettu ALKUPERÄISTÄ OSAA KORVAAVA EY-tai E-HYVÄKSYTTY VARAOSAKATALYSAATTORI TAI ÄÄNENVAIMENNIN". Inssi tulkitsi tuon niin, että vaimennin pitäisi olla täysin alkuperäistä vastaava tarvike osa välttääkseen muutoskatsastuksen :paikallatuulee: Noin 140€ maksaa tuokin muutoskatsastus

Tulkitsi väärin. Jos E-hyväksytty vaimennin on nimenomaan tarkoitettu tuohon pyörään ja suunniteltu korvaamaan alkuperäinen vaimennin, sitä ei tarvitse katsastaa (eikä edes yleensä voi katsastaa).

Plääh, kuka esim katsastuttaa auton kun on vaikka motonetistä ostettu tarvike-pakoputki laitettu? Tsekkaako poliisi tuollaaset myös?

vetomies sanoi:
Tulkitsi väärin. Jos E-hyväksytty vaimennin on nimenomaan tarkoitettu tuohon pyörään ja suunniteltu korvaamaan alkuperäinen vaimennin, sitä ei tarvitse katsastaa (eikä edes yleensä voi katsastaa).

Niin tulkitsi. Miksiköhän...:blink:

NewmanRS sanoi:
Plääh, kuka esim katsastuttaa auton kun on vaikka motonetistä ostettu tarvike-pakoputki laitettu? Tsekkaako poliisi tuollaaset myös?

Itse eritoten tätä kysyin poliiseilta heidän irroitettuaan kilvet omasta pärrästäni, vastaus oli jyrkkä ei, henkilöautoista (amisten viritelmistä) ei kuulemma lähde niin paljoa häiritsevää ääntä, oma kantani tähän on kyllä aivan toinen... Vielä korostin, että onhan niissäkin ties mitä putken pätkää ja lähtee ääntä mutta heidän mielipide oli ettei ne äännä...

maz kirjoitti
Nyt mitattiin melut Oulussa, 113db saivat kawasta irroitettua @7000rpm , sallitut 96db. Mittaustapa vähän kyseenalainen mutta eipä ollut kiistämistä kun tietoisena ajelin "turhan" äänekkäällä putkella. Kilvet lähti ja 4 päiväsakkoa tuli...

Toinen heppu oli GSXR:llä, samat 113db lähti pyörästä ja kilvet irtosi hänelläkin.

-maz

Tässä oma tarinani samasta ratsiasta, eli olen tuo Gikserimies. Gixxer.fi sivustolle aiheesta kirjoittelin:...

Mites muuten, katselivatko katsastuskonttorilla muutakin kuin pelkät äänet ? Toinen näistä poliiseista kun haukkui kummatki renkaat pian slikseiksi ja vähän huomautteli valoistakin, alko vain mietityttään pitääkö sitä alkaa tekemään se vaihtorumba....

-maz

Patukka sanoi:
Ei tule mitään noidankehää kun pitää vehkeensä asetusten mukaisessa kunnossa. Mökäputkien viritteleminen on täydellistä ajan ja rahan tuhlausta sitä paitsi aiheuttavat kanssaliikkujissa närää ja negatiivista asenneilmastoa moottoripyöriä ja moottoripyöräilijöitä kohtaan.

Noniin tulihan se ensimmäinen kukkahattusetä sieltä :thumbup:

Kyllähän jotkut saa omat sävärinsä ajellessaan Goldwingillä huomioliiveissä, taustalla soi rammarissa merisää ja putkesta ei kuulu kuin suhinaa. Itselleni pyörän äänimaailma on suuri tekijä ajellessa, josta luopuessa iso osa fiiliksestä jää uupumaan kun pyörän paukahtelut moottorijarrulla yms. sulosoinnut jää kuulematta. Äänet eivät liikenneturvallisuuten vaikuta millään tavalla, tämä kyttäys touhu on mielestäni vain tahallista motoristien nurkkaan ajamista ja suoranaista vittuilua virkavallan toimesta.

maz sanoi:
Itse eritoten tätä kysyin poliiseilta heidän irroitettuaan kilvet omasta pärrästäni, vastaus oli jyrkkä ei, henkilöautoista (amisten viritelmistä) ei kuulemma lähde niin paljoa häiritsevää ääntä, oma kantani tähän on kyllä aivan toinen... Vielä korostin, että onhan niissäkin ties mitä putken pätkää ja lähtee ääntä mutta heidän mielipide oli ettei ne äännä...

Mites muuten, katselivatko katsastuskonttorilla muutakin kuin pelkät äänet ? Toinen näistä poliiseista kun haukkui kummatki renkaat pian slikseiksi ja vähän huomautteli valoistakin, alko vain mietityttään pitääkö sitä alkaa tekemään se vaihtorumba....

-maz

Mun tapauksessa eivät kyllä katsoneet mitään muuta kuin tuon putkihomman eli mittasivat äänet, äänet siis mitattiin vaikka oli orkkis putki paikallaan. Valoja yms eivät tarkastaneet tai katselleet millään tavalla. Tosin mulla kyllä on e-leimat kaikissa valoissa ja muutenkin pyörä lain vaatimassa kunnossa kaikinpuolin, lukuunottamatta tuota putkea (katsastuksessa toki sekin oli ok). Katsarikin naureskeli että jo on naurettavaa hommaa :D

Aukustus sanoi:
Mun tapauksessa eivät kyllä katsoneet mitään muuta kuin tuon putkihomman eli mittasivat äänet, äänet siis mitattiin vaikka oli orkkis putki paikallaan. Valoja yms eivät tarkastaneet tai katselleet millään tavalla. Tosin mulla kyllä on e-leimat kaikissa valoissa ja muutenkin pyörä lain vaatimassa kunnossa kaikinpuolin, lukuunottamatta tuota putkea (katsastuksessa toki sekin oli ok). Katsarikin naureskeli että jo on naurettavaa hommaa :D

No menempä sitten nuilla kampetuksilla, omasta mielestäni renkaalla ajaa kyllä vielä aika monta matkaa... Toivon mukaan tuolla A-katsastuksessa ovat katsarit yhtä optimisteja :D Paljonkos muuten vakioputkesta lähti mekkalaa ?

-maz

Vai ei pidä amisautot suorilla-/viriputkilla ääntä. Johan on touhu naurettavaksi mennyt! Ja jos oikein ymmärrän, kilpien lähtiessä pyörästähän tulee kaiken kukkuraksi vielä 2-kilpinen?

maz sanoi:
No menempä sitten nuilla kampetuksilla, omasta mielestäni renkaalla ajaa kyllä vielä aika monta matkaa... Toivon mukaan tuolla A-katsastuksessa ovat katsarit yhtä optimisteja :D Paljonkos muuten vakioputkesta lähti mekkalaa ?

-maz

A-katsastuksesta en tiedä, siellä en kamppeitani käytä kuin pakon edessä, eli minun tapauksessa mahdollisesti muutoskatsastuksessa. Tokihan katsarilla on oiva tilaisuus halutessaan muutenkin pyörää silmäillä ja mahdollisista puutteista vikistä. Toisaalta poliisihan on määränny vain valvontakatsastuksen, jossa lukee syykin, eli putkisto määräysten vastainen. Vakioputkesta irtosi samat lukemat kuin tyyppikilvessä, eli 93db vaikka kuristeläppä ei ollut edes kytkettynä.

vihtis83 sanoi:
Mä kävin tänään kysymässä paljon muutoskatsastus pöntölle maksaisi. Meinasin lentää perseelleni kun pelkkä melumittaus maksaa 100€ ja siihen lisäksi reilu 50€ muutoskatsastusmaksua :kääk:
Oho. Kannattaa kysyä toisestakin katsastuskonttorista, esimerkiksi Oulussa Konetien katsastuksessa kustansi muutoskatsastus melu- ja päästömittauksen kanssa yhteensä 60e.

hannu.k sanoi:
Eli tässä perttuvv:n ideaan pohjautuva ketju!

Tänne jokainen voisi laittaa pätkän omasta mölymittaustapahtumastaan samaan tapaan kuin vuosittaiset sakkolaskurit tyyliin
- mittauspaikka ja -aika
- oliko kyseessä ratsia vai liikenteen seasta yksittäin poimittu
- mittaustapa
- miten kävi mittauksessa verraten tyyppikilven ilmoittamiin arvoihin xx db / xxxx Rpm
- alkuperäiset putket vai muutetut alkuperäiset
- vaihdetut putket killerillä vai ilman (mahdollinen muutoskatsastus tai katsastamattomuus)
- mahdolliset seuraamukset
- ym. ym.

Ja näin sitä on huttupa$kaa viisi sivua kertynyt vaikka ketjun tarkoitus ja tehtävä on tässä aloitusviestissä tarkasti määritetty. Ketjun idea on hyvä, toteutus ei vain koskaan valitettavasti orgissa tule onnistumaan.

Olkka sanoi:
Ja jos oikein ymmärrän, kilpien lähtiessä pyörästähän tulee kaiken kukkuraksi vielä 2-kilpinen?

No tällä ei ole merkitystä, koska pyörää ei ole mällätty/kipattu jne. Itse välillä ihmettelin kun porukka vinoilee, että on 2-kilpinen, no nyt on syy kilvet lähti äänien takia:)-. Näyttää lappua miksi lähti kilvet......

Olkka sanoi:
Ja jos oikein ymmärrän, kilpien lähtiessä pyörästähän tulee kaiken kukkuraksi vielä 2-kilpinen?
No et kyllä ymmärtänyt oikein. 2-kilpisyydellä tarkoitetaan sitä, että ajoneuvo on joskus ollut poistettuna rekisteristä, elikkä siis ei-rekisteröitynä.

mjtee sanoi:
Ja näin sitä on huttupa$kaa viisi sivua kertynyt vaikka ketjun tarkoitus ja tehtävä on tässä aloitusviestissä tarkasti määritetty. Ketjun idea on hyvä, toteutus ei vain koskaan valitettavasti orgissa tule onnistumaan.

Veit sanat sustani,Totta että TAAS keskustelu karannut käsistä :shoot::shoot:

Voisko mode siirtää pois ne mitkä ei liitty aiheseen:baahaahaa::baahaahaa::tyhmäminä::tyhmäminä:
avata esim.Oman "rinnakais" keskustelu aihelle

suiza sanoi:
Sitten vielä nämä "parkkitalossa kuului kova ääni ja lapsi kärsi siitä niin kovasti" inisiät soittelevat 112:een ja tekevät ilmiantoja kansalaisvelvollisuudesta:blink:
:

Kerroppa nyt seikkaperäisesti mitä sinulle moottoripyörän huudattaminen parkkihallissa antaa noin motoristina? Itse kannatan periaatetta että kyllä pyörästä pitää ja saa ääntä lähteä, mutta selkeästi järjenvastainen toiminta on ihan oikeasti vaan turhaa perseilyä jolla ei saavuteta mitään muuta kuin vittuuntumista ja vaatimuksia juurikin ketjun käsittelemiin mittauksiin ei harrastavien puolelta. Äläkä nyt vaan sano että "se on sitä kapinahenkeä"... :hanuria:

Kovin suhteellisia ovat asiat :D.

Tällä kaudella kotimaassa nelisen tonnia aukinaisella Akran kokorännillä.
Justiinsa palattu euroopan turneelta... seitsämän tonnia Saksaa, Itävaltaa, Sloveniaa,
Kroatiaa, Italiaa, Monaco, Ranska... taas Italia, Itävalta, Saksa......

Mutta kas kummaa..... Ei kiinnostanut ketään eikä millään lailla. Ei edes yrmeitä
puskissa ja nurkkien takana väijyneitä natseja :D.

Back