• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mökäputket parantavat turvallisuutta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mökäputket parantavat turvallisuutta? - vai parantavatko sittenkään

• Tottakai ne parantavat

Ääniä: 0 0,0%
  • Ei niillä ole mitään vaikutusta turvallisuuden kanssa

• Ehkä auttaa ehkä ei

• Ketäkiinnostaa, pääasia on makeat saundit!

• Ei osaa sanoa

• Joku muu

• Ääniä yhteensä
    0
Useissa eri viestiketjuissa törmää väitteeseen siitä kuinka mökäputket parantavat motoristin turvallisuutta.

Ajattelinkin aloittaa äänestyksen siitä kuinka ajatukset asian tiimoilta jakaantuvat.

Itse menen kategoriaan makeat saundit. Tosin pyörässä on vielä vakio putket, mutta tuo on peruste miksi olen asiaa harkinnut.

Itse en oikein osaa asennoitua tuohon turvallisuusasiaan. Se kuuleeko autoilija takaata tulevan moottoripyörän riippuu ihan täysin auton äänieristyksistä ja moottoripyörän kierrosluvusta. Eipä nuo harrikatkaan suoralla putkella ihan hirveätä meteliä pidä matalilla kierroksilla.

062802moto_prv.gif
legendaa. Nää valtrat ja tuuninkifordit ei kuule mitään. Ja jalankulkijoilla ja fillaristeilla on mp3
confused_orig.gif
Kuulemisesta reagointiin ja toimintaan valovuosi?

Taitaa olla marginaalista. Elukoita saa väistellä ihan yhtä paljon kuin ennenkin ja kotiloihin nuo äänet kuuluu liian myöhään. Joskus sentään joku jalankulkija kääntyy katsomaan äänen suuntaan, mutta niinhän tien ylittäjät aina katsovat suuntaan ja toiseen, on eri asia ymmärtävätkö näkemänsä.

No juu... nuo kilpapyöräilijät ei ainakaan ajele enää rinnakkain ku kuulevat kauempaa että on "joku" tulossa takaa päin
tounge.gif

Omakohtainen kokemus että parantaa.
Ajelin hiljaa XJ:llä ja hirvet seisoo syöden pienen matkan päässä, sitten kaveri tulee takaa ja alkaa kuuluu customin papatus niin johan hirvet kirmas metsään.

Tiedä sitten mikä on totuus ?

Viragolla lähes suorilla putkilla ajellessa en ole kertaakaan nähny peuroja tai hirviä tienvarsilla mutta trumpalla ajessa lähes joka aamu on ollut peuroja ojissa joten kai se meteli niitä ainkin säikyttää

Itse asiassa ne huonontavat. Kun laittaa isomökäpäristimen käyntiin
hiljaisena sunnuntaiaamuna taloyhtiön pihalla, niin saa kirveestä.
Tuoko muka turvallisuutta - tuskinpa.
ghostface.gif

Tässäkö on vastaus siihen et muut näkee satoja peuroja Vesilahden nurkissa mut mä en juurikaan.
nixweiss.gif

Harvemmin meinaa autot ainakin vaihtaa kaistaa päälle..

Ei se mitään, se voi olla melko aerodynaaminenkin ajossa. Käyttäähän jotkut kyttyrääkin. Siis ajaessa, ajopuvussa.

Kyllä ne parantavat varmasti.

Kunnon metelit kun on pöntöissä, tulee väkisinkin huomatuksi.

Kuuluu kotiloon väkisinkin jonkinlaista mölyä, jos sattuu ajamaan vierellä tai perässä.

Polkupyöräilijät ja jalankulkijakin saavat tiedon tulijasta, ennen näköhavaintoa.

Eikös se ole turvallisuutta, kun tulee huomatuksi, jos jokin.

Kirjoitti Akran uruilla soitteva motoristi.

Ja viikonloppuna Puumalaan, sekä Savonlinnaan tietenkin katsomaan ja kuuntelemaan historian huminaa.

smile_org.gif

Hmm no sen verran täytyy mökäputkien puolustukseksi sanoa että vakioputkilla tuosta mun busasta ei lähteny juurikaa minkäänlaista ääntä, joten liikenteessä jalankulkija joka ei sivulle katsonut niin ei välttämäti ois kuullu koko mopoa...

Mökäputkilla saundit on sen verran koreat ja lempeät että lähestulkoon kaikki jalankulkijat kääntää päänsä kun kaasusta päästää irti ja moottorijarru alkaa tekee töitä...

Joten sanoisin että näiltä osin parantaa turvallisuutta... Se, että liiallisilla mökäputkilla aikaansaadaan pelästyksestä aiheutuvia liikennevahinkoja, on sitte eri juttu...

Paha tällaseen on yhtä oikeaa vastausta lähtee hakemaan. Siksi valitsin vaihtoehdoksi "ketä kiinnostaa... pääasia on saundit."

hah.. ajelin tos omalla erkillä josta ei lähe minkäänlaista ääntä.. venttiiliennakutus kuuluu kovempaa
biggrin.gif
ja kaveri ajeli edellä.. kauppakatua ylös torin ohi ajettaessa kaveri "hiukan" availi tyhjäputki zx7:kaansa ni kyllä rupes minuaki hymyilyttämään.. varmaan koko tori käänty kattomaan saati sitte autoilija vierel.. takana.. ja eessä
bowdown.gif
kuulevatpaha ainaki missä on menossa ni älyävät vaistää.. mut tosin en sitte tiedä millasia ketjukolareita tälläset tilanteet voi aiheuttaa
nixweiss.gif

Ei nuo murinat ainakaan haitaksi ole liikenteessä. Kyllä mun mielestä on ihan hyvä että motoristi tavalla tai toisella, monella sokealla kumminkin kuulo pelaa
cool.gif

Back