• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitkä renkaat toimivat Suomen radoilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja johtaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli mitkä ovat kokemuksenne eri rengasmerkeistä Suomessa? Tiimimme on ajanut lähinnä Pirellillä ja Metukalla, jotka ovat todella helppoja ajaa ja säätää. Pyörä on aina toiminut ainakin sinne päin säädöillä kuin säädöillä. Alusta on säädetty kuskin eikä renkaan ehdoilla. Kuitenkin isot pojat ovat sanoneet, että Misukka ja Dunlop tarjoavat paremman pidon.

Kokeilimme Misukkaa, ja kuviorengas toimii ihan OK. Pitoa on hyvin ja rengas istuu alle Pirellin säädöillä sen suuremmitta ongelmitta. Slicksi taas on aika vaikea. Pyörä ravistelee aivan mahdottomasti suorilla. Itse en pystynyt pitämään tuppea pohjassa Botniaringin suorilla lainkaan, vaikka takarengas on matalampi kuin Pirelli ja siten keulakulma loivempi. Alustan pienoinen koventaminenkaan ei oikein auttanut. Ajoin kolme settiä, mutta koska tilanne ei parantunut, ajattelín, että rengas ei ole minua varten.

Mitkä ovat teidän kokemuksenne?

pirelli itsellä nyt suzukin alla, alkuvuodesta oli rennsporttia kierros ja noissa ei mun tuntumaan ole mitään eroa. yamahassa oli bridge bt001/002 ja sen jälkeen michelin pilot race. bridget sopivat tuollaiseen vanhempaan lullaan hyvin koska ne olivat mun tuntumalla selkeästi epästabiileimmat renkaat joilla olen ajanut. kääntyi huomattavan hyvin, mutta lievää slapperiherkkyyttä oli havaittavissa. michelin pilot racesta ei ole mitään hyvää sanottavaa, eli se H2 vanha malli. ehdottoman kamalat kumit.
michelinin power racella taas ajelin R6sella ja siihen ne sopivat oikein hyvin. pito hyvä, ajotuntuma hyvin samanlainen kuin tutummilla pirelli/mezelereillä ja oikeastaan noista (supercorsa/power-race/racetech) teen ensi vuodeksi päätöksen pelkästään hinnan/saatavuuden ehdoilla.
R6sella ajelin myös Dunlopilla mutta takiksen koko oli outo 190/55 pikkuvanteella, joten myös ajotuntuma oli jotenkin melko merkillinen. pidossa sinäänsä ei ollut valittamista, mutta jotenkin jäi ihmeellinen kuva ko. valmistajan kumeista. pitäisi ehkä koittaa joskus gixun alla.

Ovat väittäneet että Dunlop on todellakin hieman epävakaampi suorilla johtuen eturenkaan jyrkähköstä kulmasta.

Itse olen ajanut sillä vanhan mallin Metselerillä (rennsport) sekä Pirellin SuperCorsalla (en Prolla). Nykyään on alla Bridgen BT-002 ja tykkään niistä kuin hullu puurosta. Tähän mennessä parhaat renkaat millä itse olen ajanut. Niin ja takana on profiililtaan 190/55 kumi ja 5.5" vanteelle sovitettu.

Se mitä Dunlopeista olen kuullut niin vaativat säätöä enemmän, mutta kun on kohdallaan niin lujaa mennään. Ihan sama onko kyseessä slicks vai kuviollinen.

Bridge / Pirelli / Metzeler säädetään aika pitkälti kuskin tuntemuksien ja ajotyylin mukaan toisin kuin Dunlop ja Misukka (mitä siis olen kuullut). Dunlopissa ja Misukassa on ilmeisesti niin paljon jäykempi runko että vaatii siksi enemmän alustalta ja sen säädöiltä.. Pitäis päästä testaamaan tuo Dunlop niin olis viisaampi taas, mutta ei köyhällä ole varaa testata kaikkea mahdollista ja niin perusteellisesti kuin tarve olisi.

Bridget on mun ajoon varsin passelit ja pito ei ole ollut ongelma.

Juuh, juurikin tuo jäykkä runko tuntuu olevan ongelma. Ei pysy tiessä kiinni ilman reilua vaimennusten nostoa, ja sitten menikin koko keula jo turhan puiseksi. Silti vatkasi kuin linnanmäellä.

Vai että Bstone toimii. Enpä ole miettinytkään moisia kumeja. Täytyy katsoa, mitä maksavat. Jos vaikka kokeilisi setin.

Tuo Misukan Slicksin ja Power Racen ero on todella kova. Slicksi ei toimi millään, mutta Power on mukavan eleetön. Ilmeisesti slicksi on suunniteltu todellisille moottoriradoille, eikä Botniaringin offroad-tyyppiselle pinnalle.

Dunloppejakin olisi ollut hyvä kokeilla jo etukäteen. Kauden alussa taitaa olla turhan myöhäistä. Tilaukset täytyy pistää sisään jo tammi-helmikuussa. Vaikka isot pojat menevät niillä aika kovaa, itse ei oikein uskalla ottaa riskiä. On ikävä käyttää koko treenikausi säätöjen hakemiseen renkaita varten. Olisi kiva oppia itsekin jotain. Lisäksi kawan perä on jo nyt miltei niin alhaalla kun sen saa, ja silti haluaisin sen jarruissa stabiilimmaksi. Dunnarin takarenkaan profiilihan on melkoisen korkea. 190/75 tms.

Bridget on mun ajoon varsin passelit ja pito ei ole ollut ongelma.
Mulla Pirellin pito on ollut todellinen ongelma ainoastaan kerran. Hamfist-kaasukäteni järjesti minulle helikopterikuvan Alastaron Las Palmasista. Koivella ei pysty juoksemaan vieläkään.
Pirellin pitoon ei kaikki ole olleet tyytyväisiä, kun taas Dunlop tarjoaa hyvän kaarrepidon. Tietty yhdistettynä tuo jäykkä runko ja terävä profiili tekee siitä hermostuneen oloisen, mutta kovaa sillä voi päästää mutkaan... Takarenkaan profiili on todella erikoinen noin numeroiltaan ja saa olla tarkkana että mahtuu pyörimään huggerin alla.

Mun mielestä uusi Michelinin Power Race on oikein hyvän tuntuinen rengas. Ainakin tällaisena sunnuntai-ajajana se toimi oikein hyvin viimekesän ratapäivillä. Käytössä oli 180/55 ja 120/70 profiilit Ducati 749:in alla. Ongelmia oli lähinnä kumien lämmityksessä, koska lämppäreitä en omista.

Alustan säätö oli aika tarkkaa, iskarien vaimennukset sai jättää käsittämättömän löysäksi, jotta takarengas ei ala kulumaan oudosti, mutta toisaalta pieni pyörän elävä liike tuntui vain hyvältä.

Käytin Medium-Soft kombinaatiota. Vaaratilanteita ei tullut juurikaan, kierrosajat alastarolla olivat luokkaa 1.31-1.32 parhaimmillaan, joten kyyti ei kyllä todellakaan ollut mitään suomenmestaruusluokkaa.

Laittakaa siis alustat kuntoon, sen jälkeen mun mielestä on aika sama käyttääkö rennsporttia, supercorsaa tai power racea. Kaikki ovat ihan jees... ainakin harrasteluun, kilpureissa kaikki on tarkempaa... mulla oli vakioalusta edellisen kesän - ei hyvä. Nyt tuo joulupukki toivottavasti uutta osaa keulaan ja uuden ja kiiltävän *bling* takaiskarin niin fiilinki vain paranee.

Laittakaa siis alustat kuntoon, sen jälkeen mun mielestä on aika sama käyttääkö rennsporttia, supercorsaa tai power racea. Kaikki ovat ihan jees... ainakin harrasteluun, kilpureissa kaikki on tarkempaa... mulla oli vakioalusta edellisen kesän - ei hyvä. Nyt tuo joulupukki toivottavasti uutta osaa keulaan ja uuden ja kiiltävän *bling* takaiskarin niin fiilinki vain paranee.
Kyllä sillä vakioalustallakin pärjää, kunhan se on kunnossa ja säädetty kuskille oikein. Edelleen tulee mieleen Eestin poika joka ajoi vakio alustalla ja kiusasi "parempiaan" (enempi rakennettuja mopoja kuten Kesselin kampe). Renkaat ovat ajajan mukaan. Normaalille harrastajalle joka ajaa jo jonkin verran radalla ei sillä renkaalla ole niin väliä onko se Pirelli vai Misukka tahi joku muu ns. ratarengas. Kisakuskeilla alkaa jo olemaan tasoituksen antamista renkaalla jolla ei voi avata tarpeeksi aikaisin mutkista. Itselläni muutos Pirellillä kokoon 190/55/17 antoi paljon lisää mutkista ulostuloihin, mutta tiedän että Dunlopilla olis saanut avata vielä aikaisemmin.

Kyllä sillä vakioalustallakin pärjää, kunhan se on kunnossa ja säädetty kuskille oikein. Edelleen tulee mieleen Eestin poika joka ajoi vakio alustalla ja kiusasi "parempiaan" (enempi rakennettuja mopoja kuten Kesselin kampe). Renkaat ovat ajajan mukaan. Normaalille harrastajalle joka ajaa jo jonkin verran radalla ei sillä renkaalla ole niin väliä onko se Pirelli vai Misukka tahi joku muu ns. ratarengas. Kisakuskeilla alkaa jo olemaan tasoituksen antamista renkaalla jolla ei voi avata tarpeeksi aikaisin mutkista. Itselläni muutos Pirellillä kokoon 190/55/17 antoi paljon lisää mutkista ulostuloihin, mutta tiedän että Dunlopilla olis saanut avata vielä aikaisemmin.
Pärjää, mutta se on paljolti pyörätyypistä kiinni. Joissain laitteissa ei hommasta tule mitään, vaikka miten säätäisi. Vääränlaisia jousia ei kompensoida kiristämällä tai löysäämällä... toisaalta uusimmissa vessoissa on jo melkoisen hyvät kalikat vakiona.

Toinen juttu on ihan puhtaasti turvallisuustekijä. Suurella kallistuskulmalla ajettaessa jousituksen tulisi toimia mahdollisimman hyvin... vakiokeuloissa on lisäksi usein joustomatkaa rajoitettu, jolloin sopivassa tilanteessa sisäänvaimennus lisääntyy reippaasti ja riks*poks tangentti kutsuu...

Pitää lisätä vielä kommenttia näistä semi-racing renkaista kuten Pirelli Diablo Corsa. Hyvän tuntuinen kumi, mutta siihen ei uskalla nojata yhtä reippaasti kuin noihin kisaisempiin versioihin. Toimii kyllä jos käy vain harvoin ajamassa radalla. Ajo on kuitenkin aina hauskaa...

Pärjää, mutta se on paljolti pyörätyypistä kiinni. Joissain laitteissa ei hommasta tule mitään, vaikka miten säätäisi. Vääränlaisia jousia ei kompensoida kiristämällä tai löysäämällä... toisaalta uusimmissa vessoissa on jo melkoisen hyvät kalikat vakiona.

Toinen juttu on ihan puhtaasti turvallisuustekijä. Suurella kallistuskulmalla ajettaessa jousituksen tulisi toimia mahdollisimman hyvin... vakiokeuloissa on lisäksi usein joustomatkaa rajoitettu, jolloin sopivassa tilanteessa sisäänvaimennus lisääntyy reippaasti ja riks*poks tangentti kutsuu...
Säätämisellä lähinnä tarkoitin että se progressiivinen vaihdetaan lineaariseen ja kuljettajalle oikeanlaiseen jouseen (paino ja ajotottumus). Ei sinne alustaan tarvitse investoida tuhansia ja tuhansia euroja ihan vaan sen takia että siinä lukisi WP tai öhlins. Aloitus tuli kuitenkin kisakuskilta jolloin oletuksena on että alusta on tehty jollain tapaa kuljettajalle sopivaksi joko noilla kultaakin kalliimmilla osilla tai sitten muilla keinoilla. Minua ainakin naurattaa kun pääsee kuittaamaan öhlins alustaiset laitteet radalla ns. vakio alustalla. No takas renkaisiin. Johtaja, suosittelen että kokeilet Dunloppia, se ravistelee enempi kuin Pirelli suorilla, mutta tarjoaa suuremman pidon mutkista ulos tullessa.

Pitää lisätä vielä kommenttia näistä semi-racing renkaista kuten Pirelli Diablo Corsa. Hyvän tuntuinen kumi, mutta siihen ei uskalla nojata yhtä reippaasti kuin noihin kisaisempiin versioihin. Toimii kyllä jos käy vain harvoin ajamassa radalla. Ajo on kuitenkin aina hauskaa...
Nouilla ajetaan MM:ien yhteydessä SuperStock600 -luokassa (yks sääntörenkaat). Siis sama luokka, jossa Taipaleen Heko ajoi kaudella 2005.

Juuh, juurikin tuo jäykkä runko tuntuu olevan ongelma. Ei pysy tiessä kiinni ilman reilua vaimennusten nostoa, ja sitten menikin koko keula jo turhan puiseksi. Silti vatkasi kuin linnanmäellä.

Vai että Bstone toimii. Enpä ole miettinytkään moisia kumeja. Täytyy katsoa, mitä maksavat. Jos vaikka kokeilisi setin.

Tuo Misukan Slicksin ja Power Racen ero on todella kova. Slicksi ei toimi millään, mutta Power on mukavan eleetön. Ilmeisesti slicksi on suunniteltu todellisille moottoriradoille, eikä Botniaringin offroad-tyyppiselle pinnalle.

Dunloppejakin olisi ollut hyvä kokeilla jo etukäteen. Kauden alussa taitaa olla turhan myöhäistä. Tilaukset täytyy pistää sisään jo tammi-helmikuussa. Vaikka isot pojat menevät niillä aika kovaa, itse ei oikein uskalla ottaa riskiä. On ikävä käyttää koko treenikausi säätöjen hakemiseen renkaita varten. Olisi kiva oppia itsekin jotain. Lisäksi kawan perä on jo nyt miltei niin alhaalla kun sen saa, ja silti haluaisin sen jarruissa stabiilimmaksi. Dunnarin takarenkaan profiilihan on melkoisen korkea. 190/75 tms.
Juu, otapa luuri kouraan ja soita Allrightiin. Bridge tuo ens kaudeks myös slicksiä suomeen, joten ihan mielenkiintoista tavaraa on tiedossa.

Ootkos kokeillut tuon perän kanssa jotain ihan muuta? Eli keulaan tiukempaa jousta ja hiukan tiukempia vaimennuksia? Tai sitten sulla on jo valmiiksi aivan liian tiukka keula? Eli löysytä sitä...

Meinaan että ei se perän laskeminen ole välttämättä se juttu niissä jarruissa ja sitä kautta sen stabilisuuden haku. Jos sun keula pohjaakin jarruissa niin se on ihan se ja sama kuinka alhaalla sun mopon perä on kun keula hakkaa pohjaan. Siitä seuraa väistämättä se tilanne että kun keula on pohjassa niin se alkaa kampeamaan perää ylös ja tekee mopon levottomaksi.

Joskus noissa alusta hommissa kannattaa lähteä hakemaan syytä jostain ihan muualta kuin sieltä missä se ongelma "tuntuisi" olevan. Näin ainakin itse huomannut.

Ja mitä tulee tuohon jäykkärunkoisen renkaan kanssa ajamiseen niin itse ainakin löysyttäisin aluksi vaimennuksia. Eli jos on jäykempirunkoinen rengas niin se kaipaa enemmän liikkuvuutta silloin alustalta kuin sellainen rengas missä on "löysempi" runko. Näin sen ainakin itse miellän...

Ja noiden korkeampi profiilisten renkaiden kanssa kandee muistaa (ainakin 600 cc laitteissa) että takarillaa joutuu isontamaan piikin tai kaks.

Tällaisia tällä erää.

Nouilla ajetaan MM:ien yhteydessä SuperStock600 -luokassa (yks sääntörenkaat). Siis sama luokka, jossa Taipaleen Heko ajoi kaudella 2005.
Tosiaan siis Diablo Corsalla... no katos...
Eiköhän se sitten toimi ihan perus ratakuskeilla muutenkin!

Tosiaan siis Diablo Corsalla... no katos...
Eiköhän se sitten toimi ihan perus ratakuskeilla muutenkin!
oho *vähintään yhtä hämmästynyt ilme kuin jyrillä*

jos MM-vauhteja ajellaan noilla gummeilla niin taitaa allekirjoittaneen varkkolöpinät kumien pidosta ja michelinien luistoista jäädä vähemmälle ensi kesänä. pikkulinnutkin nauraa moiselle ruikutukselle
biggrin.gif

eikun kumia tonttiin ja pidetään kiiltävä puoli ylöspäin

Ja mitä tulee tuohon jäykkärunkoisen renkaan kanssa ajamiseen niin itse ainakin löysyttäisin aluksi vaimennuksia. Eli jos on jäykempirunkoinen rengas niin se kaipaa enemmän liikkuvuutta silloin alustalta kuin sellainen rengas missä on "löysempi" runko. Näin sen ainakin itse miellän...
Ei skulaa. Tarvitsee sisäänmenoa lisää, jotta pysyisi tiessä. Muuten irtoaa pompuista. Paluu voi olla suhteessa vähän lötkömpi. Koita, niin huomaat heti.

Kyllä se Kawa tarvii jarruihin loivan keulakulman. Muuten se niiaa röykkyisissä jarruissa aika nopsaan, ja kuski on liikaa renkaan päällä. Pohjauskin voi silloin tulla ongelmaksi. Jos lisää vaimennuksia tai jousta, alkaa eturenkaan pito kärsiä.

Olen säädellyt sitä jo pari vuotta, joten kokemusta alkaa olla. Suitsa (kokemuksia K2:sta ja K5:sta) ovat pikkasen helpompia...

Kyllä se Kawa tarvii jarruihin loivan keulakulman. Muuten se niiaa röykkyisissä jarruissa aika nopsaan, ja kuski on liikaa renkaan päällä. Pohjauskin voi silloin tulla ongelmaksi. Jos lisää vaimennuksia tai jousta, alkaa eturenkaan pito kärsiä.

Olen säädellyt sitä jo pari vuotta, joten kokemusta alkaa olla. Suitsa (kokemuksia K2:sta ja K5:sta) ovat pikkasen helpompia...
Mitään en oikeasta ratailusta tiedä, mutta eikös sen keulan kuuluis niiata enemmän loivemmalla keulalla. Ainakin jos ajatelee kuinka suuri voima tulee jarruissa pumppujen suuntaan niin noin päin sen pitäisi olla.
Vai oisko tässä jotain mitä en nyt jummarra?

Back